Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - HeltElektrisk

Sider: [1] 2 3 4
1
Denne videoen dukket nylig opp med hensyn på reparsjon av typisk feil på ombordladerne. Dette er i utgangspunktet ikke en komplisert eller krevende jobb så lenge du har tid =)

https://www.youtube.com/watch?v=ynFKclou-LI&lc=z22hsfzp1za0vdwpu04t1aokgxqmvymf2pky4gxyf5cubk0h00410

ai, ai, ai!! Tusen takk for tips! Dette kan fort redde både meg og flere andre i min situasjon!

2
Nedre prissjikt på Finn er nok det mest riktige. Dvs at bilen har en verdi på rundt 40kkr hvis den er i orden. Så må du spørre deg hvorfor noen vil være villige til å bruke tid på å fikse opp en bil, istedet for å kjøpe en fungerende bil. Og svaret er selvfølgelig at de vil tjene penger på det. Og jo mer jobb og risiko man legger i det, jo mer bør man tjene.

Salgsprisen blir derfor: Markedspris for fungerende bil, minus reparasjonskost, minus transportkost (aktuelt hvis man må transportere den til Asker), minus kjøpers fortjeneste. Og da tipper jeg man ender på 15.000kr

Tja... Noen kan jo basere seg på kun hurtiglading pga. manglende tilgang til lademulighet hjemme...? Eller velge å reparere bilen for ha den selv - ikke tjene penger. Bilen er EU-godkjent for to år frem i tid, og bremserørene som ruster er skiftet, bilen har forholdsvis lav KM for alderen og leveres med gode dekk som holder 2-3 sesonger til.

Og - velger en å kjøpe en av bilene som fungerer til 39k risikerer en jo at bremserørene/ladeveksleren eller noe som allerede er fikset på min bil ryker... eller at den ikke blir EU-godkjent... :)

Jeg synes bilen bør være verdt minst 20 -kanskje nærmere 30, - men det har jo selvsagt ingen verdens betydning når jeg skal selge. Blir spennende å se hva det ender med da. Takk for innspill.

3
Hei Forum!

Da har vår kjære C-zero dessverre overgitt seg til "ombordlader-gate" som tilsynelatende ser ut til å ramme en god del av trillingene, og med det sørget for at jeg må kjøpe meg ny bil. Jeg har verken tid eller nødvendig kunnskap til å forsøke å utbedre feilen selv. Merkeforhandler har sett på bilen og konkludert med at ladekonverteren eller en sikring i denne har røket. Bilen tar ikke til seg lading fra "normal-lader" lengre. Merkeforhandler i Kristiansand skal ha 37 000 (!) for å reparere bilen, elbilene i Asker 17500,-. Bilen lader forøvrig fint på hurtiglader (er kun hurtigladet 4 ganger de siste 2 ukene så lenge jeg har eid bilen (2014))

Bilen er EU-godkjent nå i mars. Da ble bremserørene ("bremserør-gate", som også virker å være en generell svakhet ved trillingene) byttet. Bilen har 81000 km på telleren og selges med innebygd defa-varmer, 8 lettmetalfelger med gode dekk (1 sesong bak seg), GPS, FM-radio og original ladekabel. Ser på finn.no at sammenlignbare biler (som tilsynelatende ikke har noen feil) ligger ute til 39000 - 90 000(!!) kroner. Ser også at det finnes en del "handy" karer der ute som klarer å reparere ombordladeren selv på disse bilene, - eller evt kjøper brukt lader fra bilhugger til ca 6000 og bytter selv.

Så blir spørsmålet:
Hvilken pris tenker forumet at jeg bør legge i en salgsannonse på finn.no?

Mvh
HeltElektrisk, - Kristiansand

4
Hei Dani

Jeg er interessert. Hva kan du evt hjelpe med? Hvordan fungerer dette?

Mvh en med kaputt ombordlader.....

5
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Problem med lading på Czero
« på: Tirsdag 07. Mai 2019, klokken 15:12 »
Takk for tips. Det er ikke P som er problemet med min bil med mindre spaken ikke er i synk... Altså... P i display, spaken ser korrekt ut... Og bilen tar hurtiglader... Kan du hurtiglade med bilen i noe annet enn P?

6
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Problem med lading på Czero
« på: ſøndag 05. Mai 2019, klokken 20:22 »
Brukte batteriladdare finns på finndel för ca 6000 kr och uppöver. Självklart tillkommer monteringen om du inte kan göra det själv. Sen får du tänka ut vad bilen är värd för dig, och om det är värt att investera 10-15 lakan i reparationer.

Er nok ikke batteriet det er noe galt med her... Men takk for tips

7
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Problem med lading på Czero
« på: ſøndag 05. Mai 2019, klokken 17:07 »
Kristiansand.
Bilen skal inn for feilsøking på merkeverksted til fredag, - men har ikke veldig stor tro på at dette er en "quickfix".
Den er akkurat EU-godkjent. Byttet bremserørene (som har vært litt problematiske på trillingen) og hadde egentlig tenkt at den skulle holde fint til vårt bruk 3-4 år til.

Men ja - nå får vi se hva verkstedet sier først. Takk for svar TB!

8
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Problem med lading på Czero
« på: ſøndag 05. Mai 2019, klokken 15:28 »
Det har vært omtalt en sikring inne i laderen som også kan være årsaken. Den koster ikke mye, og er mulig å komme til via bagasjerommet slik jeg har forstått. (Men har ikke åpent her selv.)

Du kan også se på denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=45601.0

Tusen takk for svar. Er det noen som har link til saken om sikring som kan være årsaken og som er tilgjengelig fra bagasjerommet?
Hurtiglading fungerer forresten som ventet.... Er redd dette fort betyr at bilen må skrotes....

9
I dag har jeg fått samme problemet. Zero'n tar ikke til seg lading. Har forsøkt på flere ladere. Når jeg setter i kontakten starter vifta i noen sekunder før ladingen bare avbrytes. Ingen feilmeldinger i verken display på bilen eller på ladestasjon. Skal teste på en hurtiglader på vei hjem fra jobb i dag for å se om bilen tar lading derfra.
Gearvelgeren (park) er ikke problemet.
Ut i fra det jeg leser på forumet er det sannsynligvis en ladekonverter som er gått... Er det andre (enkle/rimeligere) ting som kan forårsake feilen?
"Ladekonverter" høres høres dyrt ut. Noen som har erfaring/oppskrift på en rimelig løsning for en stakkar uten spesiell peiling verken på å skru bil - eller å holde på med høyspenning.... ??? Jeg bor i Kristiansand dersom det kan ha betydning...

Håper på noen gode svar her...  :+1:

10
Hyundai KONA / Sv: Regulering av ladefart ved ac-lading hjemme
« på: Tirsdag 26. Mars 2019, klokken 02:54 »
Takk for svar.. men:
Det var ikke akkurat dette jeg lurte på :)

Det jeg lurer på er hvis du er koblet til ladeboks på en 16A enfase kurs,  - så skal bilen i teorien trekke 3.7kw.
I menyene inne i bilen kan man regulere hvor mye bilen skal "trekke" fra tilgjengelig kapasitet fra laderen...
Det er tre nivåer en kan velge mellom; max, reduced og minimum. Dersom meny-innstillingen er på Max går jeg ut i fra at bilen alltid vil trekke det ladeboksen kan levere helt opp til 7,4kw (32a-enfase), i eksempelet over (16A) vil bilen da trekke 3.7kw. Spørsmålet blir da om noen har sjekket hva som skjer om en endrer innstillingen i bilen fra maximum til "reduced"? Jeg har sett et klipp på youtube og der kan det se ut til at bilen bilen trekker følgende:

Max: 3.7 kw (16A)
Reduced: ca 75% av tilgjengelig
Minimum: ca 50% av tilgjengelig

Noen som kan verifisere hvordan dette fungerer?

11
Hyundai KONA / Sv: Livet sammen med Kona
« på: ſøndag 24. Mars 2019, klokken 18:05 »
Sitat
Samtidig må jeg få ta med at jeg endte opp med å justere lyktene selv.
Fikk Kona Electric levert med lys som lyste "rett i asfalten" foran bilen. = dårlig belyst foran bilen.
Ba verksted justere. Da lyste de for høyt og folk blinket på meg hver eneste dag. = sjenerer motgående trafikk.
Justerte dem ned noen hakk selv så blinkingen opphørte, og jeg har lyskjegle et godt stykke fremover.

Hvordan gjør du dette? Mye jobb eller?

12
Hyundai KONA / Regulering av ladefart ved ac-lading hjemme
« på: Onsdag 20. Mars 2019, klokken 20:09 »
Hei
Er det noen som har målt / sjekket hvor mye KW-belastningen reduseres om en endrer på innstillingene fra "full fart" til nivåene "Redusert" eller "Lavest" i menyen for innstillinger av lading?

Altså... om du lader på feks. en enfas 32 a kurs og bilen da trekker 7,4KW.. og så endrer innstilling fra "full" til "redusert".. hvor mye trekker bilen da? Og tilsvarende for "Lavest".. ?

Og: "Husker" bilen det nivået du stiller den inn på i displayet til neste gang du skal lade?

Håper noen har fasit på dette! :)

13
Lade hjemme / Sv: Hvilken ladeboks bør jeg velge?
« på: Onsdag 20. Mars 2019, klokken 19:10 »
Om HeltElektrisk ønsker ladeløsning han rutinemessig kan kjøre over kan vår Zencar kabel kanskje være beste løsning. Kommer med 32A Cee støpsel klar for "plugg and drive over"

Kjøres over?? Jeg har da ikke tenkt å kjøre over verken kabel eller, pistol, lader eller noe annet? Det er vel ikke noe krav til at dette utstyret skal tåle overkjøring?

14
Lade hjemme / Sv: Hvilken ladeboks bør jeg velge?
« på: Onsdag 20. Mars 2019, klokken 19:07 »
Denne go-eCharger HOME+ 22kW kan du skru opp på veggen selv og koble til med rett adapter:
http://www.nofuel.no/Produkt/go-echarger-22kw#product

Denne kan være interessant, - men så vidt jeg kan se leveres den kun opp til 16 amp enfase lading? Eller kan dere sette på 32A blå, trepin CEE og lade med opp til 25A på denne?

15
Lade hjemme / Sv: Hvilken ladeboks bør jeg velge?
« på: Tirsdag 19. Mars 2019, klokken 20:02 »
Nettopp det at vi får mye lengre rekkevidde er den direkte årsaken til at vi også kommer til å kjøre flere lengre turer der vi de siste årene enten har droppet turen, eller lånt fossilen til gamlingene...

Sider: [1] 2 3 4