Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - mortdal

Sider: [1] 2
1
Audi e-tron / Sv: Lading i stikkkontakt
« på: onsdag 27. november 2019, klokken 08:25 »
Jeg vil komme med et siste innspill.

Ikke legg opp ny kurs for å lade på stikkontakt. Hvis du bruker den medfølgende ladekladden midlertidig, så har denne DC-vern innebygget, så da holder det med vanlig jordfeilvern i skapet. Du trenger derfor ikke kjøpe B-vern.

Når du kjøper ladeboks, kjøp en boks med integrert DC-vern, f.eks Easee, som er stilig og støtter det meste. Da trenger du heller ikke koste på B-vern, men kun vanlig vern. Legg opp en ny 3-fas kurs med så stor sikring som er mulig. Hvis det ikke er total kapasitet nok, stiller du heller dette ned i ladeboksen (Easee støtter det). Easee kan også settes manuelt til 1-fas selv om den er koblet som 3-fas, hvis du skulle ønske det. Easee lader e-tron på en trygg og sikker måte på 3-fas. Det gir ikke noe særlig høyere hastighet, men fordeler lasten mellom flere faser bedre, slik at du får mer tilgjengelig strøm i huset totalt når du lader elbilen. Easee støtter også en veldig enkel og billig lastbalanseringsløsning, hvor du kobler den mot tibber pulse, som er en liten sak som kobles til HAN-porten på den smarte strømmåleren. Da følger den med på totalt strømforbruk og justerer ned ladehastighet på elbilen hvis det er nødvendig pga. totalt strømforbruk.

2
Audi e-tron / Sv: Lading i stikkkontakt
« på: tirsdag 26. november 2019, klokken 09:03 »
Jeg er ikke elektriker, men hobbyist som setter meg grundig inn i ting.

Ladekladden som følger med e-tron er nok ganske god. Den lader ikke raskt, maks 8A, så det skal nok litt til at du får varmegang og brannfare i den. Det følger også med en holder slik at du kan feste den ordentlig på veggen. Denne har innebygd DC-vern, som gjør at du lader trygt, selv om du ikke har B-vern i sikringsskapet ditt. Det vil derfor gå bra å lade midlertidig på en 10A kurs, så lenge denne kursen ikke er belastet med annet. Laderen kan også settes ned i 50%-modus, som reduserer ladehastigheten enda mer og blir enda tryggere. Om det settes ned til akkurat 50% vet jeg ikke, men da går det nok også bra at kursen er belastet med litt andre småting.

Det går imidlertid ikke spesielt raskt. Hvis du plugger i med varmt batteri, slik at den ikke bruker opp strømmen på temperaturkontroll, så får du nok ca. 3-5 km rekkevidde per time. Da blir det noen timers lading, så det kan fort bli nødvendig med lading på natten.

IKKE koble noen form for tidsur eller smarte strømkontakter foran laderen, det øker bare risikoen. Laderen rett i støpselet.

Når du ser deg råd til det, få installert en ladeboks (anbefaler Easee) av en elektriker, det er en tryggere og mye raskere løsning. Men du kan fint bruke den medfølgende ladekladden som en midlertidig løsning.

3
Audi e-tron / Sv: Virtual cockpit plus
« på: mandag 25. november 2019, klokken 08:13 »
Jeg bruker kun standardvisningen. Er redd dette er et godt eksempel på hva man kan forvente av oppdateringer og funksjonstillegg til Audi sine biler. Hvis det i det hele tatt kommer, må du nok betale godt for det. Audi har jo vært raske og kommet med elbilen litt før de andre, og dermed kunne tatt god overpris så langt, så burde egentlig vært inkludert i prisen at de sender ut litt oppdateringer, tillegg og feilrettinger, mener jeg. Den bærer jo litt preg av raskhet i utviklingen på flere punkter..

4
Audi e-tron / Sv: e-Tron flerfase på IT?
« på: fredag 15. november 2019, klokken 08:24 »
Jeg har 32A, og lastbalanserer med tibber pulse mot hovedsikringen på 40A, slik at den aldri ryker. Funker veldig bra.

3-fas gir bare marginalt bedre hastighet enn 1-fas på e-tron, så forvent ca 4,8 kW tenker jeg på 20A sikring. Så skal man vel egentlig kun trekke maks 80% av sikringskapasiteten jevnt over tid har jeg hørt...

5
Audi e-tron / Sv: e-Tron flerfase på IT?
« på: torsdag 14. november 2019, klokken 08:11 »
E-tron lader med 3-fas på Easee kan jeg bekrefte, men man får kun 7,4 kW. Da er imidlertid lasten litt bedre fordelt enn 1-fas, så er en marginal fordel med 3-fas.

6
Audi e-tron / Sv: Etron 55 Kampanje
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 12:07 »
Auda Audi! Der kom den sviende, men ikke overraskende, skrellen av verdien på bilen min:-(. Prøver å trøste meg med at jeg har hatt e-tron i et halvt år nå, men det svir allikevel at jeg har betalt 80-100.000 for mye, og samtidig har hjulpet Audi å luke bort designfeil og softwarefeil.

7
Audi e-tron / Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 08:12 »
Det er vel litt øyet som ser også. Jeg var gal nok til å droppe keramisk coating, for å stå med voksen selv.. Polerte og vokset nå nylig etter 11.000 km, jeg kjente kun skader i hjulbuene og på kanalene der steinspruten står på som verst, og noen hakk på fangeren foran. Ingenting på sidene/dørene. Det føles jo litt feil med alle hakkene på hjulbuer/kanaler, men er jo bare plast, og man ser ikke disse hakkene. Skvettlapper derimot, ganske så synlig...

Kanskje foliering av utsatte steder kan være en god løsning?

8
Audi e-tron / Sv: Vibrering i 60-70
« på: tirsdag 05. november 2019, klokken 08:24 »
Jeg synes det har tatt mistenkelig lang tid å komme med en fiks på dette. Jeg begynner også å mistenke at dette sitter i noe girsystem, og at det blir veldig komplisert, kostbart og tidkrevende for Audi å utbedre, og at de leter etter noen billige "liksomfiks" som alternativ..

Men nå har jo appen blitt mye mer responsiv i det siste, så det er vel håp!

9
Audi e-tron / Sv: Software versjon
« på: mandag 28. oktober 2019, klokken 11:17 »
Mangler hurtigtast for aktivere/deaktivere tale ved navi.
Du har en programmerbar knapp på rattet, denne har jeg prioritert til aktivere/deaktivere tale på navi, funker veldig bra.

10
Audi e-tron / Sv: Google traffic
« på: fredag 25. oktober 2019, klokken 09:17 »
Jeg har også observert det samme, og pleier å sjekke på telefonen at trafikken stemmer. For det meste er den oppdatert, men siden den har sviktet meg et par ganger har jeg lagt til meg vanen å dobbeltsjekke på telefonen.

11
Audi e-tron / Sv: Forvarming: Kun fra nett eller drar den batteri også?
« på: onsdag 09. oktober 2019, klokken 12:49 »
Dette har jo akkurat blitt en problemstilling, så har ikke mye erfaring med dette enda.

Jeg oppdaget også at batteriet var redusert 2% etter å ha formvarmet (startet via app). Den var i gang å lade igjen, men da hadde jeg altså ikke ønsket batteriprosent da jeg kjørte.

Neste gang skrudde jeg opp lademålet først, slik at den satte i gang lading, deretter skrudde jeg på forvarme. Da fortsatte strømtrekket, men bilen oppga langt mindre ladehastighet i km/t, som tyder på at strømmen går til varme i stedet. Dette er imidlertid en forferdelig tungvindt måte for oss med 2019-modell, da det krever at man går fysisk til bilen for å sette opp lademålet :-(

12
Audi e-tron / Sv: Forsikring
« på: fredag 04. oktober 2019, klokken 10:09 »
Gjensidige, Møre og Romsdal, garasje, >23år, SuperKasko, 75% bonus, 25’km 4000,- ea, 987,- pr mmd.
De fleste jeg sjekket lå rundt der, men noen opp til 16’ i året.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tydelig at Gjensidige er glad i Møre og Romsdal da. Hos meg var de som havnet på 16k i året med tilsvarende lengde og bonus, men bolig i oslo... Da har jeg avtale via Tekna også, som ga mye i rabatt..

13
Audi e-tron / Sv: Audi e-Tron standardanlegg vs. Bang Olufsen upgrade
« på: onsdag 25. september 2019, klokken 09:11 »
Jeg har standardutgaven (fast-track) selv. Har ikke testet B&O. Jeg er opptatt av lyd. Synes standardanlegget er bra, det er en egen subwoofer i bagasjerommet og det spiller høyere enn jeg har behov for, med fortsatt god lyd. Jeg synes imidlertid det er litt tamt ved lavt volum. Det kunne vært morsommere med enda tightere bass.

Hadde jeg betalt 12 000,- nå i ettertid for å oppgradere, aldri i verden!! Men pengene sitter løsere før man kjøper :-P. Hadde sikkert lagt til B&O hadde jeg bestilt egenspec, og heller droppet en del dyre "pynteting" som fulgte med fast-track.

OBS: jeg aner ikke om det er samme "standard"-anlegg på fast-track 55 og den nye 50-modellen.

14
Audi e-tron / Sv: Wifi i bilen
« på: tirsdag 24. september 2019, klokken 09:28 »
Jeg har ikke sett en sånn mulighet i min fast-track modell. Er det 2020-muligheter kanskje?

Men 800,- for 25 GB var veldig dyrt da. Er nok litt gunstigere å gå for en datasim/tvillingsim løsning vil jeg tro.

15
Audi e-tron / Sv: Klimaanlegg
« på: torsdag 19. september 2019, klokken 09:26 »
Så vidt jeg har forstått gir 4-soners klimaanlegg ekstra luftdyser i stolpene til baksetene. Hvis dette stemmer er det et veldig godt argument for 4-soners, for det gir mer kontroll på klimaet i baksetet.

Det er nok også greit at de som sitter bak kan regulere litt forskjellig. Kjører du fra øst til vest på en solfylt dag, vil den som sitter mot sør ha større behov for kald luft enn den som sitter mot nord.

Jeg har 4-soners og er fornøyd med det, men har strengt tatt ikke skilt ut sonene veldig mange ganger. Jeg hadde ikke lagt det til i egenspec alternativet mitt, men jeg gikk for fast-track, og etter å ha hatt det, så hadde jeg nok kjøpt det igjen faktisk..

Sider: [1] 2