Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Østfold

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Følg meg hjem lys og innfellbare speil
mandag 19. desember 2016, klokken 23:37
Øysten K: Mistenker at ikke alle selgere vet at det er noe som må bestilles ekstra??? Vel, vi brukte litt ekstra tid på å forsikre oss om at vi hadde fått alt som kunne bestilles ekstra, og det var vel i 3de runden om dette at selger fant det for godt å opplyse at dette var en ting til vi kunne bestille  :-\ (vi ville bl.a. ha full pakke på frakt av sykler noe som ikke var spesielt rimelig, men løsningen virker veldig solid da for to sykler). Ja, forøvrig så bestilte vi ikke ekstra bling - ikke så opptatt av det.
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Følg meg hjem lys og innfellbare speil
mandag 19. desember 2016, klokken 23:01
Jeg kan bekrefte at automatisk innfellbare speil var ekstrautstyr på 2016-modellen, noe jeg fikk levert på min 8) forsåvidt noe jeg er veldig fornøyd med, men jeg mistenker det bare er en innstilling i programvaren, og dermed litt pussig at de skal ha ekstra betalt for det - det eneste nissan har brukt penger på er å sperre denne funksjonen for dem som ikke vil betale for det???
#3
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Fortum fullstendig utladet mandag
lørdag 03. desember 2016, klokken 15:23
@Panduck den Grønn kontakt laderen på Vestby har jeg ikke fått med meg - thanks :D ville definitivt benyttet den på denne dagen om jeg viste om den! Den på Rygge kjente jeg til, men det ble litt for langt etter bare 15 minutter på Kolbotn.
#4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Fortum fullstendig utladet mandag
tirsdag 29. november 2016, klokken 19:53
@jkirkbo ingen av mine 2 brikker fungerte igår, og så vidt jeg kunne se var det 2 andre med tilsvarende problem. Så brikke var ikke noe hjelp i dette tilfellet.

Ja, som nevnt er det litt pussig at Fortum ikke informerer sine kunder om hva som har skjedd, hva de gjør for at problemet ikke skal oppstå igjen, og ikke minst om problemet nå er løst.

Makan til slapp oppfølging på deres facebook sider - det eneste de er opptatt av der er visst å måle kundetilfredshet. Når vi fremdeles ikke vet om de er på nett engang???
#5
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Fortum fullstendig utladet mandag
tirsdag 29. november 2016, klokken 00:08
Ser ut til at store deler av Fortums ladenett var slått ut idag. Første stopp var Malmøya ut av Oslo - der stod det en billist på telefon til Fortum og den andre viste en plakat for at den var ute av drift på displayet. Neste stopp var Kiwi på Kolbotn (en omvei på 10-12 minutter ettersom jeg skulle sørover på E6). Der fikk jeg bare beskjed om at lading var avsluttet av bruker (antar at fyren på Malmøya fikk samme beskjed). Etter 10 minutter telefonkø, og 10 minutter på telefonen så fikk vedkommende sparket igang lading i 15 minutter. Deretter fortsatte jeg til Vestby Nord hvor samme problem oppstod. Ny telefonkø og det gikk litt raskere denne gangen, ladingen sparket igang av opertør, samtidig sparket han i gang naboens lading som heller ikke fungerte (bemerkes at dette er forskjellige type ladere, så alle ladere hadde åpenbart samme problem) - han var litt heldigere enn meg ettersom han slapp telefonkø :-)

Anyway, det er litt problematisk at noe som så ut til å være en alvorlig feil slo ut opp til flere ladere i Oslo (?), regner med at det var fler enn meg som hadde problemer med Fortums ladere mandag? Ikke et pip på Fortums facebook side forøvrig, men de er tydligvis opptatt av å måle kundetilfredshet :-( Etter det jeg forstod på support så var det svært mange som hadde problemer, derav telefonkøen.

For meg virker det litt for sårbart når en leverandør er så dominerende, og feil intreffer :-/ det burde være flere aktører så man ikke er så avhengig av en leverandør. Om jeg kjørte bensinbil kunne jeg sikkert velge 30 bensinstasjoner. Som el-bilist har jeg i praksis 3-4 stasjoner og velge imellom, og 3 av dem er Fortum. Vi trenger flere ladestasjoner i byene, fra forskjellige operatører! Fortum bør naturligvis komme ut av skapet og forklare hva som har skjedd og informere om hva de gjør for å forhindre at lignende problemer oppstår igjen.

Turen til Fredrikstad tok 3 timer idag, normalt gjør jeg den på 1.05, med en ladestopp går det stort sett på 1.20.
#6
Fin video dette!

Helt normalt å lade 30kWh Leaf over 80% på langtur, vel jeg har ikke merket større forskjell i ladehastighet over 80%.

Også helt normalt med at batteriet blir varmt - har selv gjort 4 turer over til Vestlandet og vært over på rødt på et par turer i sommer - litt konservativ kjøring etter lading så kommer du jo ned igjen, men det føles ikke helt bra!

Rundet 30.000 på bilen idag :-/ men den fungerer fortsatt helt utmerket  :)

Nissan burde fikse problemet med varmt batteri - burde jo være et problem som er løsbart uten for mye dill. Kanskje man bør montere kjøleribber under batteriet hehe  ;D
#7
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 02. september 2016, klokken 23:36
Sitat fra: tutti på fredag 02. september 2016, klokken 12:54
I 110-sonen får du ikke bot hvis du ligger under 113 i reell fart. Siden laser m.fl. også har litt slingrinsmon så kan du kanskje til og med strekke strikken til 115 i reell fart uten å få noen bøter.

Egentlig er problemet at mange ligger i for lav fart i 110 sonen fordi de tror at speedometeret viser riktig fart.

Venstrefeltet i 110 sonen på E6 inn og ut fra Oslo går i minst 120 reell hastighet med mindre det er mye trafikk,  trailere med toppfart på 89 skal kjøre forbi trailere med toppfart på 88 eller dårlige kjøreforhold. Politiet plukker ut verstingene, de har ikke sjans til å ta alle som ligger 10-15 over på disse veiene.

Før øvrig kjører jeg både Leaf og Tesla  hovedsaklig i venstrefeltet til daglig og ligger greit over fartsgrensen på 110 sammen med hovedfeltet. Men jeg registrerer at de fleste elbilene gjerne ligger til høyre i bestemorshastighet.

Jeg har også god erfaring med rundt 120 som optimal motorveihastighet for Leaf. Det virker som flyten blir litt bedre, man kan utnytte regenerering i nedoverbakker veldig bra eller gå gradvis av gassen i oppoverbakker for å utnytte momentet ved den høye hastigheten. Høyst uvitenskapelig selvsagt.

Joda, jeg ser en del el-biler som ligger i "krabbefeltet", men mener å oppleve en liten trend på at det er flere el-biler i "racing" fila på E6 (racing=2km over fartsgrensa). Selv har jeg sluttet å krabbe - om jeg kommer fram med 30 eller 40% spiller ikke så stor rolle for meg. Så da blir det ut i racing-fila så jeg kommer fram i tide. Det som irriterer meg er dem som bruker venstrefila for å defilere.
#8
Returnerte fra Vestlandet idag med destinasjon Fredrikstad. Startet på 18 grader og underveis var jeg oppe på 26 grader.

Batteriet blir rimelig varmt på sånne dager. Startet med 100% og omkring 18 grader ute. Kjørte forbi Odda og Røldal (hadde 49% der) og fortsatte til Haukeli hotell.

Litt artig å se underveis at jeg ikke ville rekke fram på guessometeret, men ble ikke så stressa fordi jeg visste jeg ville få mye nedover - greit når man kjenner veien godt! Ikke greit å kjøre slik jeg gjorde om du ikke kjenner strekningen på forhånd!

Var et par streker under rødt på Haukeli og hadde 11% igjen (14 mil). Ladet til 80% (24 min/18kW) og havnet da på strek under rødt. Peiset videre forbi lader i Åmot og Seljord og deretter til Notodden og endte opp med 13% etter 11 mil. Ladet på nytt opp til 80% (23 min/17kW) og var innom rødt og avsluttet ladingen da. Falt ned på strek under rødt etter en mil eller noe. Fortsatte til Vestby Nord - var litt kaos der med flere biler i kø. Fikk etterhvert ladet med telefon ettersom brikken ikke virket. Ladet opp til 40% og kom meg hjem på det.

Man kjører litt med "hjertet i halsen" på varme dager, og det er ikke helt optimalt spør du meg, men det gikk da greit. Virker som lengre strekk er bedre fordi da rekker du å kjøle batteriet etter lading. Det er litt imot mine prinsipper dog, ønsker prisippielt å kunne kjøre forbi en lader ved behov - om det er fullt eller fordi lader ikke virker. Heldigvis virket laderen i Notodden, og den ene laderen som virket på Haukeli ladet fort og greit (en lader var nede). Ladet en Tesla der på samme boks og det gikk helt greit.

Uansett, man kan kjøre lengre strekk selv på varme dager, men man bør ikke pushe for hardt, vel jeg hold fartsgrensen og fulgte trafikken og da var forbruket relativt lavt og jeg forsøkte å ikke kjøre dynamisk med mange forbikjøringer.
#9
Gratulerer med ny el-bil - regner med du blir fornøy som jeg er etter 6 måneder med el-bil.

Anbefaler at du bestiller lade-brikke fra Grønn kontakt og Fortum - det gjør at lading på hurtigladestasjoner går litt greiere - litt mye fikling på telefon! Veldig greit å ha om du må lade innimellom på hurtigladestasjoner. Muligens får du med en ladebrikke fra leverandør - husk å aktivisere denne, ikke alle gjør det for deg.
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: 20k med 30kW Leaf
torsdag 07. juli 2016, klokken 06:57
Sitat fra: bjoris på mandag 04. juli 2016, klokken 20:22
Ok, ja, det er forskjell på laderene, men av og til kobler jeg ut og inn for å få full fart når jeg ser det går tregt, full pinne skal være ca 0,7 kw pr min så jeg pleier å sjekke om farten er er, på lader, før jeg forlater bilen.

På 8 streker var batteriet 43 grader iflg Leaf Spy, er litt spent på om det er noe "motstand" ifht varmeutviklingen eller om det bare blir varmere og varmer ved vanlig kjøring og lading... I boken står det vel bare at en kan fortsette lade, men må se nærmere på dette, antar det blir fint lite lading om en bikker rødt...

Likte ikke at vi fikk 8 streker på bare litt mer enn en hurtiglading.

Skal en tur til Lillehammer snart for å hente noe og da får vi se 1000 km med lite soving...

Tipper det er ganske stor forskjell på å kjøre over fjellene i Sør-Norge og å kjøre til eksempelvis Lillehammer, vel litt avhengig av hvor du kommer fra. Tror man skal kjøre temmelig hardt for å komme på rødt på nogenlunde flat vei.

Ville vært interessant med flere erfaringer her!
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: 20k med 30kW Leaf
mandag 04. juli 2016, klokken 19:23
Vel, lading på varmt batteri går ikke så veldig mye langsommere, og jeg har ikke noen tall for å backe opp påstanden - det er helt innafor. Dessuten så kan påstanden være litt påvirket av at en lader i Åmot på et tidspunkt viste seg å være litt treig (ytterste) - sikkert fiksa nå, ettersom den var nede på returen i mai. Den andre laderen virket som det ladet vesentlig raskere. Så muligens du skal ta påstanden med en klype salt, men jeg tror andre her på forumet har opplevet det samme?

Tror en tur over fjellet skal gå greit selv om sommeren, men man kan jo kanskje begrense belastningen i oppoverbakkene - det er jo fortsatt ikke så varmt på fjellet :-) Kjørte over fjellet i mai, og hadde ingen problemer med at batteriet ble for varmt, men kjørte litt konservativt i oppoverbakkene. Var på øverste strek før rødt på tur over fjellet i påsken, men da kjørte jeg en del på cruise i oppoverbakkene, og da kan pådraget bli litt mye til tider!
#12
Leaf 2010-2017 / 20k med 30kW Leaf
søndag 03. juli 2016, klokken 01:17
Har allerede rundet 20.000 km med ny Leaf levert i slutten av januar. Kort oppsummering:

- Teknisk sett ingen problemer - lading fungerer stort sett perfekt - kjører bortimot 19 mil hver dag
- Må stort sett lade hver dag på hurtiglading eller semihurtig - tur - retur Fredikstad Oslo ser ikke ut til å være mulig på motorvei
- Ladetid på hurtiglading 10-15 min pr. dag
- Får innimellom parkert på semihurtig så da slipper jeg ladestopp på vei hjem
- Kulde var ikke noe større problem i vinter (ned mot 20 minus), men kortere rekkevidde på kalde dager
- Ny Leaf lader svært raskt, men lader seinere med varmt batteri og lav temperatur
- Bruker bilen også over fjellet til Vestlandet uten at det er noen større utfordring - bruker ca. 1/2 t lenger enn med bensinbil - 1 time lenger om du ikke ville ha stoppet anyway

Noen mindre problemer:
- Gummipakningen rundt en dør sprukket på en side og må byttes - regner med det går på garanti (på den døren som benyttes minst, altså høyre)
- Pakning rundt metall-bling bagasjeåpning løsnet og lar seg ikke montere igjen - dårlig desing/løsning

Noen erfaringen:
- Kjører stort sett bilen som en bensinbil eller en Tesla - vil raskt fram og kjører fartgrensen (gps) og kanskje noen km over av og til - må sikkert lade noe ekstra derfor, men prioriterer å komme fram i tide, framfor å sinke eller å spare strøm
- Nye lademuligheter på Mortensrud og Mosseveien er supert - gjør det enklere å pende 9 mil hver vei, et helt reelt behov når du kjører motorvei, ting endrer seg raskt - savner hurtigladere ved daglighandel, hurtigladere ved McDonalds og på bensinstasjon er ikke så høyt i kurs hos meg
- Semihurtigladeren i garasjen kuttet ut etter et 3 måneder - ennå ikke fikset
- Nissan Connect er på plass, men har ikke prioritert å sette meg inn i det - hm hvorfor er ikke leverandøren interessert i at jeg vet hvordan jeg skal bruke det - null informasjon mottatt etter oppgradering - vil gjerne ha det på plass før vinteren så jeg kan ad hoc bestille oppvarming av bilen, noe som av og til savnes

Sikkert mye jeg ikke har tenkt på, men er superfornøyd med bilen, og den er førstevalget alltid (har en bensinbil i tillegg). 20.000 km tilsvarer omkring 24.000 i bensinutgifter eller omkring 5.000 pr måned om jeg kjørte disse km med bensinbil. Så kommer ingen (etterhvert lavere) utgifter på bompenger.

Det mest fantastiske er å kjøre en bil som er utrolig rimelig i drift, bråker lite, veldig behagelig på alle måter og den gjør jobben bedre enn noen annen bil jeg har vært borti (kjørt bil i 30 år: Boble, Lada, ny E serie, BMW 5-serie, Toyota osv).
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor dum har man lov til å være?
fredag 24. juni 2016, klokken 00:50
Ville sikkert fått en passelig bot og risikert inntauing om jeg parkerte utenpå - på den annen side om jeg ikke stod iveien for noe så ville jeg sikkert bare fått en bot.

Et godt tips er nok å slå opp bilnummeret og gi vedkommende et høflig tips pr. sms - så man får vel forsøke å roe seg ned etter 3.de besøk i løpet av dagen og gjøre det fornuftige. Send vedkommende en høflig anmodning om å ikke parkere på plass for folk om har behov for å lade - spesielt når det er godt med plass for gratis parkering! Jeg har fortsatt problemer med å forstå hvorfor noen ønsker å oppta ladeplass når det er godt med ledig parkeringsplass som er gratis for el-bil - kanskje bedre skilting hjelper!

Et morsomt alternativ er å ta med nok postit lapper til å dekke hele bilen med beskjed om at det er andre alternativer, men det krever jo at man har godt med tid :-)
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvor dum har jeg lov til å være?
fredag 24. juni 2016, klokken 00:41
Sitat fra: kvkleppe på onsdag 22. juni 2016, klokken 08:23
Det der er veldig irriterende, men lurer fælt på hvor denne semi-hurtigladeren står ? :D

Finner den ikke på kartet heller - holder den skjult som gode fiskevann haha :-)

Hm. Oslo kommune har sikkert kart over sine ladestasjoner - ser ikke ut til at alle ladestasjonene er med overalt, men nå har jeg ikke sjekket opp om de har et eget kart.

Ja, det er en parkeringsplass med 4 semihurtigladere - eller hva de nå kaller det. Virker som det er samme kapasitet som i min garasje, full lading i løpet av 4-6 timer???, vel jeg har en Leaf 30kW og ikke en 1000kW Tesla.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvor dum har jeg lov til å være?
tirsdag 21. juni 2016, klokken 17:49
Synes du skal parkere med ladekabel som går over bil som ikke lader. på den måten signaliserer du at du lader og at den andre ikke lader. Jeg synes ikke du skal slå inn bilruten på den andre bilen ettersom den da kan oppleves som ødelagt. Det er bedre å legge igjen en lapp. Legg gjerne igjen lapper over hele bilen så det synes ekstra godt. Velg en gunstig farge.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA