Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LASOL

#1
Fikk en ix3 lånebil pga verkstedsbesøk på ix50. Den hadde fjernlysassistent som virket både i regnvær og om det snødde. Ble da minnet om at vår slutter å virke så fort det er yr i lufta i form av regn eller lett snævær.
Noen som har erfaringer med ix og som kan si om deres fjernlysassistenter virker om det kommer lett regn eller snø?
#2
EX30 / Dårlige frontlys?
mandag 13. november 2023, klokken 11:24
Noen som kan avkrefte det jeg frykter? Skal bilen leveres med dårligere lysteknologi enn andre premiumbiler? Jeg så ikke at det var mulig å få adaptive/pixel/matrix/laser lys på bilen med beste utstyrsnivå. For meg er det en showstopper. Trenger mer gode lys enn å akselerere nakkesleng på passasjerer. Men sikkert mange som er uenig.  :-\
#3
e-Golf / Sv: E-Golf 2018. Ladestasjon -> 3-Fase 230V 16A
torsdag 09. juni 2022, klokken 14:56
Hei ser dette er en gammel tråd, men prøver meg allikevel med et spørsmål rundt lading av eGolf på 3 fas 230v anlegg.
Vi har en Tesla wallbox som er satt opp som 3-fas med 32A sikring. Dette fungerer jo godt på Tesla S, men jeg trodde ikke dette oppsettet skulle brukes på feks eGolf? I dag var det en som koblet på en eGolf og det ladet som bare det. Jeg vet ikke om det ble mer fart på ladingen hans enn det hadde vært på en 1 fas 16A sikring. Men kan dette være bra for batteriet? Jeg trodde ikke eGolf støttet 3 fas 230V lading?




#4
BMW iX / Sv: lading på 3 fas 230v anlegg
fredag 29. oktober 2021, klokken 16:01
Den boksen jeg har i dag er en Tesla wallbox installert for Tesla S men fungere bra på Polestar 2 i dag.
Det jeg ser diskutert i ulike fora er om bilfabrikkene godtar det særnorske 230v 3 fas oppsettet. Jeg mener jeg så en oversikt hvor bilforhandlere/importører var spurt og da var vel Tesla den eneste som sa klokkeklart OK, Polestar mener jeg sa tja mens mange andre sa nei da bortfaller garant på bil. Det er det jeg ikke fikk klart svar fra BMW på nå.
#5
BMW iX / lading på 3 fas 230v anlegg
fredag 29. oktober 2021, klokken 15:31
Vi har i dag to Tesla ladere i garasjen hvor den ene har 32A sikring og ble benyttet på en Tesla S jeg hadde tidligere. Den brukes nå på en Polestar 2 som også ser ut til å klare å utnytte 3 fas på 230v.

Jeg prøvde å få svar fra min BMW forhandler på om det er OK å lade en iX50 på dette oppsettet eller ikke. Jeg fikk ikke noe klart svar av min kontaktperson. Selv har jeg ikke noe kompetanse på dette området og leser at det er (svært) delte meninger om det er lurt/lov å bruke dette oppsettet ihht standarder og regelverk. Er det noen som har fått noen klare svar fra BMW om dette er mulig eller om garantien ikke vil gjelde da?
#6
Polestar 2 / Sv: Ekstrem forskjell på vinter og sommer
onsdag 09. juni 2021, klokken 14:44
Sitat fra: mroek på onsdag 09. juni 2021, klokken 14:23
@Polestar-eier: Takk for detaljer. Ut fra det du skriver, så blir jeg enda mer overbevist om at det er individforskjeller på bilene. Min bil kan ikke komme ned på de forbrukstallene du presenterer, aldri i verden.

Jeg pleier å la klimaanlegget være på full auto og 20 grader, som er nesten det samme som du nevner, eneste forskjellen er viftenivået. Jeg har kjørt med viften på 2 også, men merker i praksis ingen forskjell på 2 og 3 til vanlig.

Jeg har regenerering på standard, men gitt samme kjøring/løype, så har det null å bety hva den står på (ble jo også testet av Kris Rifa på YT).

En gruppetest med flere biler hadde vært interessant, men jeg kjenner ingen andre med Polestar her i mitt område (men det er jo en del av dem rundt på veiene).
Hva er ditt område? Selv bor jeg på Romerike har en (tørst) med PP pakka
#7
Polestar 2 / Sv: Ekstrem forskjell på vinter og sommer
fredag 04. juni 2021, klokken 14:10
Sitat fra: mroek på fredag 04. juni 2021, klokken 10:22
Jeg kjører lite til daglig, men tok en liten testtur sent i går kveld for å sjekke forbruket. Kjørte rundt 40 km på vei med mye 60-soner og en del 80. Kjørte ekstremt pent, og det var knapt en bil på veien utenom meg. Så godt som vindstille, tørr vei, og temperatur mellom 15 og 18 grader.

Endte opp på 19.9 i forbruk, og det var i grunnen litt skuffende under de forholdene. At OP får drøyt 17 på blandet kjøring vil jeg mene er veldig bra, og kun en fantasi med min bil.

Jeg tror det er større individforskjeller på disse bilene enn man burde kunne forvente. Ut fra det jeg leser andre steder, så er det større variasjon i forbruk enn det som kan forklares kun ut fra kjørestil og ytre forhold, men uten en sammenlignende test der en gjeng går sammen blir det uansett spekulasjoner.

På småturer er det bare å glemme å komme under 20 for meg, blir typisk 22-25 da.
Jeg synes også at det virker å være store forskjeller på bilene. Jeg fikk min i august i fjor og med mitt kjøremønster har jeg et gjennomsnittforbruk på 25,4 kWh/100 så langt. Med min forrige elbil Tesla s85D hadde jeg et snittforbruk på de 5 årene jeg hadde bilen på 21,6 kWh/100. Det med høyere snitthastighet på langturer og flere motorveiturer gjennom Sverige og Danmark. Håper forbruket kan bedre seg noe med softwareoppdateringer.  Jeg synes rekkevidden er snau når en kjører på motorveistrekk, feks fra Oslo og nedover sørlandet. De forbrukstallene mange rapporterer at de oppnår kan jeg bare drømme om. Jeg ble positivt overrasket at den klarte tilnærmet oppgitt WLTP rekkevidde i NAF testen nå. Det hadde jeg ikke trodd ut fra egne erfaringer. Håper det betyr at de har fått på plass bedre software som jeg også får etterhvert.  :+1:
#8
Polestar 2 / Sv: Lading av P2 med Tesla Type 2 hjemmelader
lørdag 29. august 2020, klokken 12:39
Vi har to Tesla ladestasjoner i garasjen. Begge montert på 230V anlegg med 32A sikring. Den ene montert som 3 fas for å lade en Tesla S den andre som enfas for å lade en eGolf. På lastasjonen som er koblet som trefas får Tesla S med enkeltlader en hastighet på ca 36 kmt. Polestar 2 får ca 35 kmt timen på samme lader.
Til mitt bruk er det mer enn nok fart på ladinga!  :+1:
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ikke årlig serviceintervall lenger?
mandag 10. august 2020, klokken 14:41
Hvordan skal en praktisere servicebesøk nå? Har en bil som har rundet 100 000 og som jeg har vært innom til 20 000 service fra den var ny og opp til 80 000 høsten 2019. Hadde den på NAF til garantiutløpstest hvor de fant ubetydelige feil. Prøvde å bestille 100 000 service i appen nå men det er jo ikke noe alternativ å velge årlig/km service.. I dag er det ingen feil med bil da den fikk ny MCU for et par uker siden.. Skal jeg bare vente til det oppstår en eller annen feil før jeg bestiller ny service? :-\
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Svart skjerm
lørdag 25. juli 2020, klokken 12:44
 :+1: Supert da prøver jeg å justere selv. skjønner ikke hvorfor mekaniker ikke så at de ikke hadde satt ting sammen før de presset igjen panser. Når jeg åpnet var deksler ikke klikket på plass og gummilist ikke satt på plass så ikke rart panser sto i spenn.

Jeg ser forresten at delenummeret på MCH som ble skiftet hos meg er 1098050-99-h vet ikke om det er overhalt eller ny del men det er vel garanti på overhalte deler også. Det ble samtidig skiftet HSD jumper til ryggekamera og blåtann antenne.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Svart skjerm
fredag 24. juli 2020, klokken 18:33
Blir det demontert ting bak nosecon/ i front når det skiftes MCU ++?

Jeg fikk ny MCU og da jeg hentet bilen på K100 i ettermiddag så jeg at panseret ikke fluktet med skjermer på v og h side. Det sprikte flere cm på begge sider og nosecon var løs. Det viste seg at deksler ikke var klikket på plass før de presset panseret i lås. Det ble bedre etter at jeg satte ting sammen men ikke 100% plant. Tok bilder men gadd ikke ta det opp med de som var på jobb da jeg hadde dårlig tid. Prøver først å justere/sette ting sammen selv.
#12
Leverte bil på service i går. Da hadde den stått parkert noen dager pga Corona og hjemmekontor. Selvfølgelig var det ingen ulyd eller hakk/mostand i ratt når den skulle leveres.  :o
Men han som tok i mot meg noterte ned hva jeg sa og ga beskjed om at skulle problemet komme tilbake i løpet av noen uker så skulle det kunne relateres til besøket i går. (bilen passerer snart 100 000 km)
#13
 :+1: Supert takker for svar!
#14
Jeg mener at det har vært tatt opp før men fant det ikke igjen nå. Jeg har fått en lav "kneppelyd" og en merkbar "mostand" i rattet når jeg svinger litt til høyre og venstre.  Skal ha bil på service snart og tenkte å høre på forumet om det er noe andre har opplevd og eventuelt hva som ble skiftet.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Garantiutløpstest?
onsdag 03. juni 2020, klokken 18:24
Da var det min tur til å få utført en slik test på ca 99 000 km. På grunn av hjemmekontor har bil vært parkert siden mars så litt ekstra rust her og der i bremser pga det.

Konklusjonen var positiv. Litt rust på bremserør, slitt frontrute og kromlister her og der som snart flasser var hovedfunn. -Har sett at kromlistene fra år 1 har tapt seg raskere enn andre biler jeg har hatt, men tipper liten vits å ta dette opp med Tesla? Det samme gjelder vel at talekommandoer ikke virker og det samme med nettleser, selv om jeg leser at noen kan bruke talekommandoer.:-) 

NAF mente også det var en pipelyd i frontmotor jeg bør klage på men den har vært der siden bilen var ny og det regner jeg ikke med å få noe gjennomslag for da den ikke er helt sirkelsag enda. Og det er vel også 8 års garanti på motorer om det skulle bli en feil på den.

Det var jo positivt at tester mente stag og foringer i understellet og bremser var tipp topp!

Utskiftinger så langt begrenser seg til defekt frontmotor når bilen ble levert ny, så et dørhåndtak på 60 000, rep av AC, og et par stag i understellet. Har ikke skiftet bremseskiver eller klosser. De ser fortsatt bra ut!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA