Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Egil Fonn

Sider: [1] 2 3 ... 38
1
EQC / Sv: Eqc med henger
« på: I dag kl. 18:10 »
Øyvind.h  Bilen din er kortere og høyere en min bil. Spesial versjon?  :)

2
EQC / Sv: Eqc med henger
« på: I dag kl. 17:59 »
Denne liften veier 2500kg. Hele ekvipasjen veier totalt 5200kg. Artig å trekke så mye lass uten å høre noe anstrengende brumming fra en fosil motor :) Forbruk med lift på kroken 40Kw/100km kun 14km bykjøring med diverse start og stopp i trafikken. Samme turen uten liften var forbruket 20kw/100km

3
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: Mandag 25. Mai 2020, klokken 22:43 »
Lassi. Her ser du vanlig ratt med varme og ventilerte skinnseter med massasje. Setene oppleves ikke klamme.
Bakke klaring er ok til vanlig vei. De små skvettlappene foran hjulene har subbet nedi noen ganger ja. De bøyer seg og tåler det.
I-Pace med luftfjæring kan heves og har mye bedre bakkeklaring om du har behov for det. Så mangler den mulighet for å dra tung henger da..

4
Elbiler i media / Sv: Mer utslipp med lette elbiler
« på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 08:33 »
En annen viktig faktor er kollisjons sikkerhet. En tung bil blir fort tryggere enn en lettere i møte med elg eller andre kjøretøy.

5
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: Fredag 15. Mai 2020, klokken 21:46 »
På min gode gamle Tesla MS, Tesla grey metallic. Super fornøyd med den fargen. Se Foto. Til sammenligning en skikkelig møkket Eqc med Graphite Grey. Se foto:

6
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: Fredag 15. Mai 2020, klokken 20:15 »
Det som derimot har vært litt spesielt som jeg gleder meg til å teste selv er variasjonen i rekkevidde målt mot konkurrenter. Dagbladet kjørte eksempelvis EQC og E-tron i sammenligningstest, hvor EQC gikk 426km og E55 387km. Teslabjørn har også fått veldig god rekkevidde og bedre enn E55 i sin test (selv om testen har noen feilkilder). Tilsvarende har jeg sett i flere andre tester også.
Men - i NAF sin test gikk den en del kortere enn forventet. Det samme i Carnow (eller noe sånt) test i England. Der var også resultatet snudd på hodet. Noe kan skyldes annen styring av batterivarmer der E55 vel ikke varmer batteriet aktivt, mens EQC kanskje gjør det? Ikke vet jeg.

Gratulere med flott bil Øyvind.h :+1:
Batteri varming kan ha stor innvirkning på forbruk. Brukes Navigasjonen på setting av mål, og bilen finner ut den vil foreslå lade pause underveis, startes batteri varming for optimal batteri temp ved lading. Erfarte dette på vei hjem fra fjellet med kaldt batteri. Bilen estimerte 10% soc ved hjemkomst, men anbefalte likevel 10min lade stopp og aktiverte 7,5kw/t batteri varming. Dette resulterte i skyhøyt forbruk en periode til jeg passerte ladestasjon. Kom hjem med kun 5% soc pga unødvendig batteri varming. Greit å være obs på dette. Kan også være dette som gjør at den i enkelte tester kommer kortere enn andre. Kan også virke for at bilen har mer aktiv batteri varming når henger feste er aktivert. Vi får teste dette nøyere ut til neste vinter  :)

Min er Graphite Grey og kan ikke sammenlignes med svart. Har en svart bil også.. Er godt fornøyd med Graphite Gray, men antar fargen du har valgt er enda et hakk enklere m.h.t. kamuflering av smuss  :)

7
BMW i3 / Sv: Hjulskift
« på: Fredag 15. Mai 2020, klokken 06:44 »
Vi hadde akkurat samme dimensjon på vinter og sommerhjul på vår X. R3 på vinterhjulene. De økte heller forbruket i.f.h.t. sommerhjulene. Når man legger om til sommerhjul er det og ofte for kaldt til at de oppnår optimal temperatur, forbruket vil vanligvis gå ned utover sommeren som ett resultat av dette og flere andre faktorer.

Har brukt å utføre en rulle test for sammenligning av ulike biler og dekk. Har en fast plass for dette der bilen settes i nøytral i toppen av en bakke og triller  1000m + på flat vei. Luft temp er også svært avgjørende for hvor langt bilene triller her.
Tok trille test med Jaguaren her med sommerdekk, men fikk ikke testet den med vinterhjulene.
Husker bare jeg reagerte på at forbruket på Jaguaren gikk ned med vinterhjulene Nokian R3 245/50 R20 i forhold til sommerhjulene Good Year Eagel F1 245/50 R20. Begge  har rullemotstand B

8
BMW i3 / Sv: Hjulskift
« på: Torsdag 14. Mai 2020, klokken 06:31 »
Sommer dekk gir mye bedre friksjon og bedre kjøreegenskaper på bar veibane, men har også større rulle motstand enn vinterdekk.
Spesielt Nokian R2 og R3 piggfrie som jeg har erfaring med, har rullet lettere en ulike sommerhjul. Om dimensjon er samme på vinter og sommer får jeg typisk 10-15% økt forbruk med sommerdekk. På våt vei blir forskjellen større.

9
EQC / Sv: Levering av Eqc
« på: Torsdag 14. Mai 2020, klokken 06:29 »
Kan vel heller ikke utelukkes at Korona situasjonen fører til at noen velger å trekker seg fra kontrakt? I såfall hjelper dette på leveringstid for resten. Om ikke Mercedes skrur ned produksjonen tilsvarende da..

10
EQC / Sv: Hva er egentlig greia med Mercedes sin konfigurator?
« på: Lørdag 09. Mai 2020, klokken 18:22 »
Nettet går ikke sammen med takluke, derfor forsvinner premiumpakka.

Har takluke. Det er fester for nett i taket bak baksete.

11
EQC / Sv: Eqc med henger
« på: Onsdag 06. Mai 2020, klokken 19:53 »
Ser ut til at denne hengeren øker forbruket med ca 20% på tørre veier i 70-80km/t. Temp 2-4 gr.c. Hengeren har kassemål 150x250 og hadde 500kg last ca 850kg totalvekt. Forbruk 27kw/100km med henger og 22,5kw/100km uten. Hengeren heter BK hengeren PL 1325T.

12
EQC / Sv: Eqc med henger
« på: Lørdag 02. Mai 2020, klokken 21:46 »
TM, Det er LMC som laget denne. Har ikke truffet på noen andre av dem på veiene, så relativt få solgte eksemplarer. Jeg har vert strålende fornøyd med den, kjøpte den ny i 2009. Veldig god kjørevogn. Luftfjæring gjør at vognen knapt er merkbar bak bilen. Googlet og fant denne beskrivelsen. https://dinfritid.no/2006/06/revolusjonerende-nyhet-fra-lmc 

13
EQC / Sv: Eqc med henger
« på: Lørdag 02. Mai 2020, klokken 15:31 »
 :+1: Fin artikkel. Har lest den før, men greit å lese den igjen med nye elbil med henger øyne.
De endte med 3.39kw/100km snittforbruk på Eqc på denne 1381km testen med mye fjord og fjell. 3,06 i forbruk på ganske flat vei Otta-Vågåmo retur. Ikke avskrekkende det. Burde klare godt under 3 med min vogn som er lavere og mer aerodynamisk.

14
EQC / Sv: Eqc med henger
« på: Lørdag 02. Mai 2020, klokken 10:55 »
Fikk meg en liten bakoversveis av det høye ekstra forbruket med henger. Skal hovedsakelig dra henger i forbindelse med jobb i nærområdet, så da er det lading hjemme og knusende økonomisk seier til Eqc. Vurderte ta campingvognen med Eqc på ferie i sommer, men ble litt skeptisk. Om mange drar på elbilferie i sommer blir det vel lett slåssing om ladestasjonene. Kommer man med campingvogn i tillegg som må koples av før lading blir det mye styr. Kanskje det blir mindre stress og mer ferie med den gamle diesel traveren som har 900km rekkevidde med vogn og ikke bryr seg så mye om det henger noe på kroken :-) Skulle gjerne kjørt elektrisk i ferien også. Skal vurdere det når ferien nærmer seg,  følge med på lade appene hvor mye opptatt de er i ferie tiden.

Det er denne ganske aerodynamiske vognen jeg skal dra på ferie med. Om sommeren har Lc forbruk 0,8 L/10km uten og 1 l 10km med denne vognen så lenge farten ikke overstiger 80km/t. Den er 2,29m bred 5,48m lang og veier 1210 kg egenvekt. (1500 total)
Blir spennende å prøve denne bak Eqc. Tror det er en perfekt vogn for elbil.

15
Jaguar i-Pace / Sv: Erfaring med pet pack.
« på: Lørdag 02. Mai 2020, klokken 10:14 »
Skilleveggen kan ikke flyttes. Festes bak baksete. Den er lett å montere/demontere. To finger skruer nede. Oppe er det to kroker som passer i takfeste.

Sider: [1] 2 3 ... 38