Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Egil Fonn

Sider: [1] 2 3 ... 53
1
EQC / Sv: Vampire drain
« på: Lørdag 21. August 2021, klokken 21:54 »
Eqc stått urørt og uten tilkoblet strøm i 31 dager. 61% soc ved parkering og 61% etter 31 dager. Alt fungerte normalt :+1:

2
Kjørte strekningen Harstad -Sunnfjord  og retur med diesel i år. De siste 5 årene har jeg kjørt denne strekningen elektrisk og det har fungert noenlunde greit. Studerte ladeapper før turen startet og konkluderte med mye trafikk på ladestasjoner og en god del ladere som var ute av drift. Diesel bilen ble da foretrukket. Må si nå etter turen at dieselbilen er den ultimate ferie bil. 1000km rekkevidde 3 min for bunkring for nye 1000km, diesel pumper og bank kort fungerer alltid. Man kan ha fokus på ferie og nyte turen uten irritasjon over ladekø, deffekte eller kranglete ladere og bortkastet ferie tid ved ladere. Kunne observere lange køer ved noen ladestasjoner og jeg var veldig glad jeg slapp være i den køen. Om ikke ladenettverket blir utbygget slik at det sikrer problemløs og køfri hurtig lading blir det dieseldyret neste ferie også.

3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Erfaringer om ladekaoset sommeren 2021
« på: Mandag 19. Juli 2021, klokken 06:09 »
Skal kjøre strekningen Harstad- Jølster nå. Har studert ladeapper over litt tid nå og ser at det er stort trykk på laderne. Mange av Fortums ladere i nord er også ute av drift. Det er kun 50kw ladere langs E6 nord for Trondheim. Summen av dette fører til at det blir den gode gamle diesel brenneren som trekker det lengste strået i år. Da blir det en god gammeldags ferietur med null ladestress i år. Skulle gjerne kjørt elektrisk i år også, men hater ladekø, ille nokk med ladetiden på 50kw laderne..

4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Erfaringer om ladekaoset sommeren 2021
« på: Lørdag 17. Juli 2021, klokken 16:45 »
Kjører strekningen Harstad-E6 til Sel. Videre til Vågåmo-Stryn og Skei i Jølster til uken. Har kjørt denne strekningen elektrisk i sommerferien flere år, og det har godt nesten uten ladekø. På E6 nord for Trondheim er det vel kun 50kw lader som  gir svært lang ladetid på den bilen jeg kjører nå. Etter å ha lest denne tråden vurderer jeg fyre igang dieselbilen dette året. Er det noen som har fersk erfaring med trafikken på laderne langs E6 nord for Trondheim?

5
EQC / Sv: Feil på EQC
« på: Fredag 02. Juli 2021, klokken 23:50 »
Har den gamle 1.12.0 og den fungerer fint. Ser det ligger en 1.13.0 oppdatering i app store. Venter med å legge inn denne da.

6
EQC / Sv: Akustisk bilvarselsystem (AVAS)
« på: Onsdag 14. April 2021, klokken 17:59 »
På min 21 model er lyden helt klart hørbar inne kupeen selv med vinduene igjen.
Svært irriterende synes jeg, er klar over at noen synes det er rart man bryr seg om det, men vi er forskjellige.

Rygge pipen er hørbar med vinduer igjen. Framover er det en suse lyd som kun er hørbar med åpent  side vindu på min bil. (20 modell levert mars 20)

7
EQC / Sv: Daglig bruk - innstillinger m.v.
« på: Lørdag 10. April 2021, klokken 09:42 »
Varslinger (sms) kan du deaktivere i app. Volum for navigasjon mm kan du endre i bilens innstillinger

8
EQC / Sv: Akustisk bilvarselsystem (AVAS)
« på: Lørdag 10. April 2021, klokken 09:37 »
Ved kjøring framover er lyden neppe hørbar for fører om vinduene er igjen.
For personer som står ute framfor bilen er den godt hørbar. Om du kjører langs en mur/vegg og har vinduet nede hører du støyen godt inne i bilen også. Det er en suse lyd som kan minne om bremseklosser som subber mot rustne bremse skiver.
Jeg har 19 modell av de første som ble levert og har dessverre ulyden installert i min. Støy generator for framover kjøring er lokalisert bak grillen.

9
EQC / Sv: Dårlige friksjons bremser.
« på: Tirsdag 30. Mars 2021, klokken 06:42 »
Testet gass og brems samtidig ja. Er et greit triks for fjerning av rust på fosilbil skiver. Synes eqc blir noe av/på med framdrift/ bremsing med denne metoden. Men ja, den aktiverer også friksjons bremser ved denne metoden.
Liker trilling i N best. Da brukes kun friksjons brems og man får føling med hvordan bremsene tar.

10
EQC / Sv: Dårlige friksjons bremser.
« på: Mandag 29. Mars 2021, klokken 21:53 »
Ja. Helt klart at det skulle vært programmert slik at bilen brukte mer friksjons bremser for å hindre dannelse av belegg eller rust på skiver. Mulig at dette problemet er mindre i land der det ikke kjøres med piggdekk som hakker opp asfalten og produserer mye asfalt gjørme?
Belegget som legger seg på skivene er blant annet asfalt film, det sitter godt fast og reduserer bremse effekten betydelig. Det er viktig å ikke la det bygge på seg for lenge, da må det mye bremsing til for å brenne det bort.
Fint tips er å sette bilen i N i nedover bakker å bruke bremsene innimellom. Da er det kun friksjons bremser som er aktiv og man får også en god føling med hvor godt friksjons bremsene faktisk fungerer.

11
EQC / Sv: Dårlige friksjons bremser.
« på: Mandag 29. Mars 2021, klokken 06:04 »
Uansett innstilt nivå på regenerering vil bruk av bremsepedal aktiverer regenerering først. Må bremse ganske hardt, mer enn det bilen klarer å regenerere før friksjons bremsene aktiveres. Når bilen har 100% soc bruker den friksjons bremser. Den hjelper også til med friksjons bremser om det er så glatt at hjulene glipper ved regenerering.

12
EQC / Sv: Dårlige friksjons bremser.
« på: ſøndag 28. Mars 2021, klokken 08:13 »
Konklusjon:
Erfaring 2 henger sammen med erfaring 1.
Skivene bak er mest utsatt for forurensning og har minst bremsetrykk ved bruk. Dermed er det mer film/belegg på skiver bak og dermed dårligst effekt på skiver bak som merkes godt ved oppbremsing på glatt underlag. Jevnlig rengjøring av bremseskiver kombinert med aktiv bruk av friksjons bremser burde hjelpe.

13
EQC / Dårlige friksjons bremser.
« på: Fredag 26. Mars 2021, klokken 18:47 »
Erfaring 1. På snø og isføre.
Har nå eid bilen et år og kjørt den 44000km. I vinter har jeg ikke vært fornøyd med effekten av friksjons bremsene på glatt underlag. Ved hard oppbremsing på glatt underlag kobler ABS inn og hindrer bruk av for mye av den tilgjengelige friksjonen mellom dekk og vegbane. For meg kjennes det ut til at friksjons bremser på bakaksel er nesten fraværende etter at ABS kobler inn. Den mest effektive måten og stanse bilen på glatten er ved å sette regenerering på maks. (D- -) Da stopper bilen typisk på halve strekningen.
Med tung henger på kroken blir problemet enda større. Da er ikke den lave effekten av bilens bremser nokk til å aktivere hengerens selvpåtrekk brems og stopplengde blir farlig lang.
(Kjører piggfritt Nokian R3 SUV)

Erfaring 2. På bar vegbane.
Pga bilens kraftige regenerering brukes friksjons bremsene lite, opplever da at det danner seg en film/belegg på bremse skivene som gjør at de virker dårlig når de plutselig trengs til hard oppbremsing. Må da foreta flere harde oppbremsinger før belegget er borte og bremsene virker normalt. Dette har jeg opplevd på flere av mine elbiler så ikke bare for Eqc dette gjelder. Fiks på dette er jevnlig såpass hard oppbremsing at friksjons bremser aktiveres og hindre oppsamling av film/belegg på skivene. Mer aktiv/ sportslig kjørestil er vel også en løsning  :)

14
EQC / Sv: Feil på EQC
« på: Lørdag 06. Mars 2021, klokken 09:03 »
Som nevnt tidligere i batteri tråden manglet det plutselig ca 6 kwh fra batteri. Bilen ble tatt inn for feilsøking hos forhandler.
Det ble konkludert med feil i batteriet og dette skulle byttes. Batteriet er nå erstattet med nytt batteri og alt fungerer som det skal.
Bilen har straks rullet 40000km og har ellers fungert feilfritt. Dette er første gang jeg har opplevd feil på batteri på noen av mine elbiler. Er vel av de mest kostbare feil som kan oppstå dette. Forhåpentlig vis en sjelden feil..

15
EQC / Sv: Batteri EQC
« på: Lørdag 27. Februar 2021, klokken 11:48 »
Ønsker heller at det gamle skulle virket ok. Ubetydelig degradering av batteriet på 40000km

Sider: [1] 2 3 ... 53