Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - S4e

Sider: [1] 2 3 ... 54
1
Model Y / Sv: Passende tilhenger til Model Y?
« på: ſøndag 18. ſeptember 2022, klokken 11:39 »
Kjører du en av TMY-ene med liten nyttelast (lavere tillatt totalvekt) kan du trekke henger på opp til 1129kg med B-lappen.

Det betyr i praksis en TMY levert 2021 og tidlig 2022?

2
Model Y / Sv: Takstativ?
« på: ſøndag 18. ſeptember 2022, klokken 10:27 »
Må bare nevne at dersom man kjører med litt vekt på taket, så lønner det seg å legge bredere folie enn den som følger med. Jeg fikk slitemerker langt nedover (på første Y-en), etter å ha kjørt med takboks full av ski på skikkelig svingete og humpete veier, og en annen tung lang ting (vet ikke når det har skjedd). Det lå sand/skitt mellom gummifoten og lakken, så det har blitt skikkelig sandpapir. Det meste lot seg polere bort, men hadde ikke tålt mange runder til meg den type slitasje.

Takk for tips!

Hvordan fungerer det med skiboks? Er det et problem at bakluka fort kommer borti bakenden på boksen?

3
Model Y / Passende tilhenger til Model Y?
« på: ſøndag 18. ſeptember 2022, klokken 10:22 »
Hvilken henger passer til Model Y der en holder seg innenfor "campingvogn regelen" for førerkort klasse B? Hva er totalvekten for Model Y LR som leveres nå? Er bilen så tung at en må holde seg innenfor 750 kg henger uansett?

Sitat
Skal du trekke en tilhenger, er hovedregelen at den har høyst tillatt totalvekt på 750 kg med førerkort klasse B. Det vil si at tilhenger og last skal ikke veie mer enn 750 kg til sammen.

Du kan trekke en tyngre tilhenger hvis den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen er maks 3 500 kg.


4
Model Y / Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
« på: Torsdag 26. Mai 2022, klokken 09:11 »
Det var ikke en 100% seriøs kommentar fra min side 😊 men er helt enig i kommentaren din om frustrerende for oss forbrukere. Med så mange fabrikker og med en målsetting om like biler må det være en koordinering som de kunne delt i alle fall i etterkant. Kunne vært ganske greit å ha en oversikt over modellendringer. Man må jo ha professorat i Tesla for å eksvs vite hva man får/skal se etter på bruktbiler. Er kanskje egentlig en viktig oppgave for en Tesla klubb når ikke Tesla selv deler informasjonen.
De er sikkert redd for "Osborn" effekten - at folk vil utsette leveranser for stadig å vente på en ny liten forbedring.
Men de kunne gått informert om forbedringer når alle nye biler blir levert med denne.

5
Model Y / Sv: Siste versjon av LR levert Norge
« på: Lørdag 21. Mai 2022, klokken 17:22 »
Her er en detaljert video som viser nyheter for LR 2022 fra Kina!

https://www.youtube.com/watch?v=Ebu6taY2MXE

6
Model Y / Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
« på: Lørdag 21. Mai 2022, klokken 16:29 »
Testet ny Y Performance fra Tyskland og sammenlignet den med en Y Long Range levert i midten av mars 2022. Enkel lydmåling på mobil viste at LR var 2 db stillere enn P i snitt. LR var merkbart stillere. 20 tommers induction på LR. Når det gjelder komfort og kjøring over dumper og ujevnheter opplevde jeg LR som et lite hakk mykere og  litt mer komfortabel. Men her var det små nyanser.
Kjørte du nøyaktig samme veistrekning når du målte?

7
Model Y / Sv: Siste versjon av LR levert Norge
« på: Mandag 16. Mai 2022, klokken 09:58 »
Hva med forbedret lyd/høytalere? Er denne forbedring kommet til LR fra Kina?

8
Model Y / Sv: 2022-modell LR vs P
« på: Mandag 16. Mai 2022, klokken 08:04 »
Jeg har en tidlig Y LR og prøvekjørte i dag både en Y P og en helt ny Y LR for å se om det var noen merkbar forbedring på førersete, fjæring og dekkstøy som er de tre tingene jeg er minst fornøyd med på min egen Y LR.

Kjørte begge bilene på en strekning med 30 sone og dårlig asfalt for å teste fjæring og en motorveistrekning med 80 sone og grov, slitt asfalt for å teste støy.

Ved kjøring i lav fart på hullete/lappet asfalt så opplevde jeg Y P som omtrent like stiv som min egen Y LR, mens den nye Y LR var merkbart mer komfortabel over skarpe ujevnheter.

Når det gjelder støy så var det små forskjeller, men begge de nye bilene virket å ha litt mindre dekkstøy enn min egen. Støymåling med Apple Watch viste 1-2 db lavere støy på de nye bilene enn min egen i 80-90 km/t på grov asfalt og det stemmer bra med mitt subjektive inntrykk av litt mindre støy i de nye bilene. Jeg merket ikke noen særlig forskjell på den nye LR og Performance til tross for at LR hadde 19 toms hjul (samme som min). Alle bilene hadde forøvrig standard sommerdekk.

Førersetet i min egen bil har en polstring som gjør at setet virker trangt både i sittepute og rygg. Sitteputen i begge de nye bilene har fått endret polstring som gjør  at de virker bredere og passer meg bedre. I ryggen hadde Performance kraftigere sidevanger som gir bedre støtte i svinger, men jeg foretrekker det litt romsligere setet i den nye Y LR.

Oppsummert vil jeg si at den nye P var overraskende lik min gamle LR, mens det var små men merkbare forbedringer på den nye LR på de punktene jeg er minst fornøyd med på min egen.

Tusen takk for meget god test!

Jeg krysser fingre for at dette bare blir enda bedre i månedene fremover, f.eks. med hattehylle.

Har selv en 2019 TM3 som jeg er super fornøyd med unntatt støy, dempere og den lille åpningen i bagasjerom. Så håper Y levert sep-okt fikser alt dette!

9
Model Y / Sv: Siste versjon av LR levert Norge
« på: Mandag 16. Mai 2022, klokken 07:52 »
565kg er ingen forbedring fra tidligere, ikke sant?
MCU3 er kjappere skjerm enn tidligere versjoner?

Er det bekreftet at P har forbedrede dempere og ikke hjuldimensjoner som lurer de som tester?
Kommer an på hva du mener med tidligere. De første LR som kom fra Kina hadde nyttelast på 390kg. De som kom i Q1 '22 hadde nyttelast på 565kg.

MCU3 med Ryzen er kjappere ja, den kom og i Q1 '22.

Dempere er vel foreløpig spekulasjoner ja.
Så bra - takk!
Jeg har nettopp bestilt med leveranse sep-okt. Håper hattehylle også kommer på plass med tanke på støydemping. Og forbedrede dempere hadde også vært gull.

10
Model Y / Sv: Siste versjon av LR levert Norge
« på: ſøndag 15. Mai 2022, klokken 13:23 »
De som kom sist har vel 82kWh batteri, lastekroker, ikke hattehylle, 565kg nyttelast, Ryzen CPU (MCU3), rattvarme. Tror kanskje det er varme under viskere også. Hattehylle går det vel rykter om skal komme dette kvartalet. Spekuleres på om det kommer oppdaterte dempere på linje med P fra Berlin. Ellers har vel de nye og Lithium 12V batteri.

565kg er ingen forbedring fra tidligere, ikke sant?
MCU3 er kjappere skjerm enn tidligere versjoner?

Er det bekreftet at P har forbedrede dempere og ikke hjuldimensjoner som lurer de som tester?

11
Model Y / Siste versjon av LR levert Norge
« på: ſøndag 15. Mai 2022, klokken 09:12 »
Jeg har lest gjennom forum og FB, men sliter med å finne en oppdatering av siste spesifikasjoner på LR. Mest nyheter om performance levert fra Berlin, men med lang leveringstid også på denne så ser det dårlig ut for LR leveranse herfra i år?

Hva er spesifikasjon på siste leveranser fra Kina til Norge når det gjelder:
  • Batteristørrelse
  • Hattehylle og lastsikring
  • Max last av bagasje med full bil
  • Skjerm hastighet
  • Varme ratt
  • Varme vindusviskere
  • Andre forbedringer nylig lansert

12
Model Y / Sv: Forbruk og rekkevidde
« på: ſøndag 05. ſeptember 2021, klokken 13:07 »
Har fulgt TB lenge, noen roper ut om juksing. Juksing eller ei, men Teslabjørn driver stolt og proklamerer at han er unbias og skal være nøytral bla bla bla. Når han går og bytter dekk på Teslaer for å få de bedre på resultatlista bekrefter dette at han er Tesla-fanbois de luxe.

TeslaBjørn lever fortsatt i 2010-tallet når han tester bilene sine. Alle videoene hans er 95 % fokus på rekkevidde og komme seg fortest mulig fra A til B. Mye av testene er litt utdaterte. NÅ ligger de fleste elbilene rundt 500km og da mener jeg andre prioriteringer bør komme frem. Da mener jeg først og fremst støy og kjørekomfort etc.

Så på roadtrip-videoene hans med ID4 i sommer, og kun i EN bisetning nevnte han om komforten på ID4 - kona sover hele tiden i denne turen fordi bilen er så komfortabel - noe i den duren.. Og det tror jeg var eneste kommentaren han hadde under hele turen som ble klippet på 2-3timer videomaterial. Ganske utrolig! Kjørekomforten er kanskje det viktigste ved bilen.

Så tester han Y og finner det for ukomfortabelt og går den ekstra milen og bytter dekk. Det hjelper ikke om bilen koster 1mill, har 1000km rekkvidde og lader 350kwh når personen som eier bilen ikke tåler støy og komfort på bilen. Da blir den nærmeste ubrukelig. Dette kommer ikke noen som helst frem i TeslaBjørns videoer og synspunkter. Kun om rekkevidde, resten er bare bisetninger. Og når det gjelder Tesla virker det som de får terningkast 6 og tipp topp fordi de er så aerodynamiske og går langt. At han bytter dekk bekrefter egentlig mistanken jeg har hatt på han lenge.

Chris Rifa videoer er mer å foretrekke når det kommer til slik. Fordi han har faktisk flere tanker i hodet enn stort sett rekkevidde, rekkevidde, rekkevidde...
Tror han snart kommer med egen video om støy/komfort.

Jeg synes TB gjør en veldig bra jobb med nettopp å teste rekkevidde, ladekurver m.m. Han har funnet en måte å gjøre dette på som virker troverdig. Og det er veldig nyttig info for de fleste å se hvordan bilen fungerer på langtur.

Eneste som var uheldig denne gangen var å første komme med uorginale dekk.

13
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: TMY Hjulstøy!
« på: Mandag 30. August 2021, klokken 20:53 »
Flere på Facebook sier støy er blitt mye bedre enn f.eks 2019 TM3...

Hva tenker andre som har mottatt bilen?

14
Tesla SW og AP / Sv: 2020.36
« på: Mandag 14. ſeptember 2020, klokken 11:10 »
Den justerte farten både opp og ned med AP, men så ikke ut som den gjorde det med cruise? 
Innstilt hastighet har aldri forandret seg når du kjører på TACC. Det er kun med Autosteer det skjer.
Men du vil kunne endre til ny fartsgrense med trekke og holde cruisecontrolspaken mot deg i 2 sekunder.
Noen andre skrev at den endret seg, men mulig de mente at den viste ny fartsgrense.
Med TM3 savner vi den spaken. Her må en trykke på skjerm og det er ikke like enkelt.

15
Tesla SW og AP / Sv: 2020.36
« på: Mandag 14. ſeptember 2020, klokken 08:03 »
Flott visuell visning av de fartsskilt den ser  :)

Den justerte farten både opp og ned med AP, men så ikke ut som den gjorde det med cruise? 

Den gjenkjenner ikke foreløpig gule fartsskilt eller lysskilt.

Opplevde fortsatt noen plutselige nedbremsninger på motorveien. Den startet med det etter en oppdatering rett etter sommeren. Før det har jeg i flere måneder ikke hatt dette problemet.

Sider: [1] 2 3 ... 54