Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - S4e

Sider: [1] 2 3 ... 53
1
Tesla SW og AP / Sv: 2020.16.x
« på: Tirsdag 19. Mai 2020, klokken 16:51 »
Madammen fikk spørsmål i går om hva som var det verste med Teslaen? Svaret var vel kort og godt at problemet med den helv... bilen er at den bråbremser for spøkelser i ett sett.

Personlig bruker jeg aldri AP eller TACC når det er andre med i bilen. Jeg bruker heller ikke AP eller TACC når det ligger biler bak meg. Det medfører at Tesla er den minst selvkjørende bilen jeg har hatt de siste 15 årene, da de andre bilene i alle fall har hatt god gammeldags dum cruise control. Nå bruker jeg stort sett full selvkjøring på Tesla (dvs. full førerkontrollert kjøring uten innblanding av automatikken). Jeg har uansett et lite håp om at AP/TACC er bedre etter hver SW-oppgradering, men blir like skuffet hver gang, og går tilbake til manuell kjøring ganske så kjapt.

Når det gjelder regnsensor så må jeg si at jeg er godt fornøyd med funksjonaliteten på den de siste SW-versjonene, så noe blir jo bedre etter hvert.

På motorvei bruker jeg det hele tiden og synes det er en fantastisk bra funksjonalitet. Slapper av, men har høyrefoten klar over gassen om den skulle bli litt nervøs.

Ovenfor min bedre halvdel har jeg overbevist henne om at den av og til er litt "nervøs" er positivt - ved den minste tvil bremser den. Og at dette er sikrere enn tidligere adaptiv cruise som happy kjørte for full guffe inn i rundkjøringer og andre farlige situasjoner!

2
Model 3 / Sv: Avreisetid og forvarming av kupe
« på: Lørdag 18. April 2020, klokken 20:07 »
Hva er problemet? Klikk i app litt før man skal reise. Hvem reiser på samme tid hver da da? Og de dagene man ikke skal reise, så sløse batteri som ikke er tilkoblet
Helt enig!  Lag deg bare en rutine med en kjapp kommando når du setter over kaffen eller er ferdig med første del av avisen. Åpne app og trykk på en knapp - ikke veldig vanskelig det?

3
Model 3 / Sv: Model 3 - bakhjulsdrift og vinterføre?
« på: Onsdag 22. Januar 2020, klokken 18:34 »
God hjelp å kjøre i chill mode og være litt lett på foten - også med dual motor. Synes min LR dual motor er helt fantastisk på vinterføre, men tipper også RWD er veldig god i forhold til de fleste andre biler uten awd. Men du kommer ikke utenom at med ekstremt kraftig motor må du være lett på foten!


4
Model 3 / Sv: Loading error Spotify
« på: Mandag 23. Desember 2019, klokken 22:28 »
2019.40.2 virker ihvertfall stabil nå :-)

5
Tesla SW og AP / Sv: 2019.40.2.2
« på: Onsdag 18. Desember 2019, klokken 18:58 »
Glad jeg ikke har betalt ekstra for autopilot. Bruker det ekstremt lite, men om jeg hadde bladd opp en god bunke for å måtte nappe i rattet hvert 15. sekund ville jeg nok blitt passe muggen.

Ikke min erfaring at denne delen er et problem og at en må nappe i rattet.  Holder at en hånd hviler på rattet og det plager ikke meg.

6
Tesla SW og AP / Sv: 2019.40.2.1
« på: Tirsdag 10. Desember 2019, klokken 22:28 »
Kom her også nå. Dette er den høyest forventa oppdateringen for meg så langt, pga automatiske vindusviskere. Skal bli gøy å teste.  :D
Jeg fikk den også nå

7
Tesla SW og AP / Sv: 2019.40.2 (nå også for Europa)
« på: Fredag 06. Desember 2019, klokken 12:19 »
Hvorfor ikke bare oppdatere? Kan vel neppe bli dårligere..

Fordi jeg har 2019.32.12.7, og den fungerer utmerket :-)

Skru av Advanced valget på Software om du ikke ønsker å være tidlig ute med nye versjoner.  Vil anta at Tesla da sender ut ny versjon til denne brukergruppe når versjonen er godt testet og de har fikset feil på ny funksjonalitet.

8
Model 3 / Sv: Erfaringer i forhold til rust/slitasje/holdbarhet?
« på: Mandag 02. Desember 2019, klokken 13:51 »
Vårt bilde av hvor bra Tesla er på dette blir naturlig nok påvirket av erfaringene fra de som har hatt Tesla i mange år. Da er det viktig å huske på at Tesla garantert har lært mye fra erfaringer med de første generasjon av biler og at det vi ser med 5 år gamle biler nå ikke behøver å være situasjonen for oss som kjøper ny bil i 2019 om 5 år. Og TM3 er en betydelig enklere bil der færre ting kan feile.

Batteri er Tesla veldig gode på. De hadde noen utfordringer med første generasjon DU ("motor") som det ser ut som de løste og har nå veldig god trackrecord med minimalt med feil/problemer.  Software er de totalt ledende og kommer med løpende oppdateringer til forskjell fra tradisjonelle bilprodusenter. Så innen disse områdene er jeg overbevist om at du ikke kan ta et tryggere valg og at det er en høyere risiko for problemer og dyre reparasjoner med en vanlig bil (registerremmer/girkasser/eksosanlegg/++++) eller andre elbil-produsenter med kortere erfaring eller halvhjertet satsing på elbil. 

Der det er usikkerhet er rustproblemer, lakk m.m. Jeg har ikke grunnlag for å påstå at Tesla er dårligere enn mange andre produsenter. Mange som er mer bilinteressert enn meg sier du finner de samme "skrekkhistorier" i andre merke forum også, inkludert tyske premium merker. Men personlig tror jeg at det er dette område det er størst risiko for at jeg kan få utfordringer med min TM3. Har derfor kjøpt noen skvettlapper og steller litt med bilen (vasker selv og bytter dekk selv hvor jeg tar en titt) for å følge med og fange opp evt. problemer.

Opplevde sist helg at dørhåndtak som flukter og rammeløse vinduer ikke er optimalt med underkjølt regn. Men igjen er nok dette en utfordring for ikke bare Tesla og vi må lære oss noen knep for å omgå problemet.

9
Model 3 / Sv: Erfaringer i forhold til rust/slitasje/holdbarhet?
« på: Mandag 02. Desember 2019, klokken 13:28 »
... Ellers vil jeg si systemet med superladere og lang rekkevidde gjør at den blir eneste elbil som man kan bruke nesten normalt som fossilbil ved lengre kjøreturer. Jeg kunne ikke hatt annet enn Tesla longrange, fordi de andre merkene har alt for dårlig ladesystem mht. tilgjengelighet/ladehastighet ol. Men synes Tesla trenger å få flere superladere, f.eks. på Rygge der mange plasser var opptatt sist gang jeg var. Jeg fikk ladeplass på Rygge sist gang, men siden over halve av plassene var opptatt var normal hastighet på lading redusert til godt under 50 %. Ellers er det ikke ofte at jeg opplever slik 50% reduksjon av hastigheten på superlading. ...

Helt enig. Hadde Opel Ampera-e før og selv om den hadde lang rekkevidde så var langturer med ladebehov et mareritt for spesielt interesserte. Kjørte f.eks. med hjerte i halsen til København to ganger der de fleste ladestasjoner på veien i Sverige kun hadde en ladestasjon. Selv om en kan oppleve reduksjon i hastighet på grunn av mange som lader spesielt i Norge på populære reisetidspunkt/ruter så har jeg aldri opplevd å ikke få plass med en gang og redusert hastighet for Tesla er like bra som full hastighet med annen bil.

Og redusert hastighet vil etterhvert forsvinne etter oppgradering av supercharger til v3. Og de bygger ut i stort tempo - f.eks. Liertoppen er neste på plan.

10
Model 3 / Sv: Tilhengerkontakt - Feil i brukerhåndboken?
« på: Tirsdag 19. November 2019, klokken 20:37 »
Jeg har henger med 7-pol kontakt, og siden bilen krever 13-pin er det vel to muligheter:
1. Kjøpe et adapter
2. Bytte tut på tilhengerledningen.

MEn da må jeg spørre her: Er det bare å klippe av 7-polstikket, og koble på 13-polstikket etter gjeldende skjema? Eller er det feil ledning og hele ledningsnettet på hengeren må skiftes?

Bare å klippe og bytte. Ny 13-pols kontakt koster 129,- på Biltema. Anbefaler alle med henger med 7-pins kontakt å gjøre dette fremfor å bruke adapter.

Er ledningene alltid farget i henhold til skjema? Kan en med mange tommeltotter fikse dette eller er det stor sjanse for å rote det til?

11
Tesla SW og AP / Sv: 2019.36
« på: Tirsdag 12. November 2019, klokken 21:15 »
Etter ett år med Leaf 2 (april 2018-april 2019), var det kun én funksjon ifra Leaf'n som jeg savnet på Model 3: E-pedal.

Med oppdateringen 2019.36.2.1 fikk jeg også "E-pedal" på Model 3. Tesla kaller den "Stoppmodus" med valgene Kryp (Creep) / Rull (Roll) / Hold (Hold); hvorav den siste (Hold) gjør at Model 3 "oppfører" seg som Leaf's E-pedal.

Forøvrig er brukerhåndboken oppdatert (2019.36.1 Europe):
https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_no.pdf
Hvordan er Teslas løsning sammenliknet med E-pedal?
Jeg er bare sånn passe fornøyd, og synes bilen bruker for lang tid til å stoppe helt på slutten.

Kjenner ikke Leaf sitt system, men Ampera-e hadde kraftigere regen enn Tesla. Liker nye funksjon i Tesla bedre. Men Standard og varmt batteri er det ikke noe problem å stoppe uten brems om en kjører mykt.

12
Tesla SW og AP / Sv: 2019.36
« på: ſøndag 10. November 2019, klokken 20:37 »
Krever ikke datakraft, men bare den siste generasjonen motorer.
Det virker som en bedre forklaring!

13
Tesla SW og AP / Sv: 2019.36
« på: ſøndag 10. November 2019, klokken 20:28 »
-

Kjedelig. Så frem til one pedal driving. Da er det vel en innrømmelse fra Tesla om at hw2/2,5 har nådd begrensningene sine
Tviler veldig på at der er årsaken - om det stemmer... Krever ikke masse datakraft å stoppe bilen framfor at den triller!

14
Model 3 / Sv: Optimal motorvei hastighet?
« på: ſøndag 10. November 2019, klokken 18:55 »
Skulle nok vært litt mer presis. Når jeg mener optimalt så mener jeg om det er en fartsgrense som er "softspottet" hvor ikke forbruket er høyt i skyene men som gjør at du kommer deg ganske langt på en normal hastighet. Når jeg hadde Leaf så var min ideele fart ca 100/105km/t da noe over det så ble forbruket plutselig sprengt opp i skyene, men å kjøre under det virket ikke til å endre forbruket veldig drastisk.

Nå har kanskje jeg litt feil tankegang siden jeg ikke er vandt til så rask superlading og at jeg nå har SuC hver 15 mil omtrent, det kunne jeg ikke med min Leaf :)

Samme med min tidligere Ampera-e. Forbruk gikk i taket over 110 og relativ treg ladning.

Nyter at det ikke er samme utfordring med TM3. Mye mer gradvis økning av forbruk og superrask ladning. Derfor kjører jeg nå den fart jeg pleide før jeg fikk elbil.

15
Model 3 / Sv: Loading error Spotify
« på: ſøndag 10. November 2019, klokken 09:48 »
Problemet er ikke knyttet til konto i bruk av andre enheter. Byttet til abonnement som følger bilen og like mye feil.

Sider: [1] 2 3 ... 53