Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - haavardw

#1
E-HS9 / Sv: Hongqi E-HS9
torsdag 18. februar 2021, klokken 11:25
Med denne innstegsprisen og spesifikasjonene vil jeg tro det blir mer enn en nisje. Ser i et FB-forum at det ser ut til å være noen hundre reservasjoner allerede: https://www.facebook.com/groups/136033994836265

Hongqi burde kanskje opprettes som overordnet emne hos elbilforum.no? Hvordan dytter man dem til å gjøre det?
Og kanskje "Tesla pickup" kunne endres til det riktige navnet sitt mens vi først er i gang?  :)
#2
Tesla Pickup / Mindre utgave av Cybertruck
onsdag 23. september 2020, klokken 19:31
Under gårsdagens Tesla-konferanse tok Elon Musk for seg det internasjonale Cybertruck-markedet, og gjentok at Cybertruck kun er tiltenkt USA.

Deretter snakket han om en mindre «Wolverine»-utgave for andre markeder uten å nyansere.

Med andre ord er ikke alt håp ute for oss som fortsatt har inne en reservasjon.  :+1: :+1:

https://www.autoexpress.co.uk/tesla/cybertruck/96447/tesla-cybertruck-unlikely-come-uk-smaller-version-could
#3
Planlegging er lurt i utlandet, inn over viddene eller i Nord-Norge, men langs disse sentrale veiene er det flust av hurtigladere. Skjønner egentlig ikke helt at du ser behov for å planlegge dette med 30kwh Leaf. Jeg har samme bil og har kjørt denne strekningen flere ganger.

Selv bruker jeg appen PlugShare mens jeg er på veien; her ser du ladere fra alle leverandører både i inn- og utland, og du kan filtrere vekk sakteladerne. God tur!
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: 30 kWh batterier dør raskere enn 24kWh
torsdag 12. juli 2018, klokken 14:26
Jeg og kona bruker bilen vår (30kwh) som en vanlig familiebil. Det er jo det den ér. Når vi kjører langt har vi gjerne med takboks, barna og mye bagasje. Vi har flere langturer på 1000km+ innenfor et par døgn bak oss, og jeg kan skrive under på at leafen med prisen tatt i betraktning var et strålende kjøp. Den har overgått elbilforventningene våre og det er helt utenkelig å noensinne skulle kjøpe en fossilbil igjen. Den gamle Land cruiseren vår bruker vi kun når vi skal trekke henger. Skulle gjerne hatt hengerfeste på leafen slik at vi kunne brukt den til alt.

Leafen er kort sagt helt super, med unntak av to ting: den har forholdsvis mye kabinstøy/dårlig lydisolering, og den mangler batterikjøling. Med små barn i bilen må vi uansett ta pauser omtrent like ofte som vi må lade, men ved flere anledninger har vi måttet utvide langturpausene våre for å la batteriet falle i temperatur. Dette gjelder spesielt sommerstid, men selv vinterstid med minusgrader gikk batteriet i rødt på en tur fra Larvik til Åndalsnes. Dette er for dårlig, og jeg håper dette kjøremønsteret ikke fører til vesentlig reduksjon i kapasiteten. Jeg tviler på at det er slurv fra Nissans side, heller en gambling på at det sikkert går bra. For Nissans vedkommende.

Selv om Tesla til stadighet kløner det til med service og ettermarked liker jeg deres litt mer proaktive tilnærming til akkurat dette, for batterilevetid er og har alltid vært et usikkerhetsaspekt omkring elbilkjøp.
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: 30 kWh batterier dør raskere enn 24kWh
torsdag 05. juli 2018, klokken 20:52
Har kjørt 50 000km på 2 1/2 år, 30kwh. Leafspy viser 95% SOH.

De av dere som har Leafspy, hva viser deres avlesninger?
#6
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg-leverandører i Norge
onsdag 06. juni 2018, klokken 08:09
Jeg har en installasjon fra Sun-Net, montert sommeren 2017. Anlegget fungerer utmerket. Har ikke vært nær den teoretiske peak-effekten på 5900W, men dette skyldes trolig takvinkelen. Anlegget produserer regelmessig rundt 25-30kwh i døgnet, og det er mer enn nok til å dekke vårt forbruk og fylle Leafen gratis i sommerhalvåret. Sun-Net gjorde hele jobben med å legge lekter, takstein og innfelt solcelleinstallasjon. Hadde en liten reklamasjon på snekkerarbeidet og dette håndterte de på eksemplarisk vis.
Syns installasjonen ser bra ut og vil ikke nøle med å anbefale dem til andre.
#7
Leaf 2010-2017 / Skilpadde ved 18%
onsdag 04. april 2018, klokken 20:14
Her om dagen fikk jeg skilpadde på min 2 år gamle 30kwh Leaf ved 18%. Hadde egentlig tenkt å kjøre et stykke, men befant meg heldigvis nær en lader. Hva ville skjedd om jeg fortsatte å kjøre mon tro? Noen andre som har opplevd noe lignende?
Det hører med til historien at det var -17 og at batteriet var kaldt.
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvilke leaf modell trenger jeg?
søndag 30. juli 2017, klokken 21:07
Har en 30kwh fra februar 2016 og bruker den til all familiekjøring i byen og nærmiljøet hver dag, men i tillegg langturer/ferieturer på 1000km+. I går kom vi hjem fra en tur til og fra København. Har ikke erfaring med 24kwh selv, men venner som har denne sier at vårt kjøremønster bare er å glemme med 24kwh uten å få magesår m.m. Kan virkelig snakke varmt om 30kwh. Dieselbilen vår brukes kun til og fra søppelfyllinga nå.
Ladehastigheten på 30kwh er god. Vi har takboks som brukes når kona slår seg løs på Ullared, men i hverdagen er bagasjeplassen mer enn god nok. Har egentlig ikke noe å utsette på 30kwh.
#9
Takk for nyttige betraktninger. Jeg vil følge med på SOC neste gang det skjer. Uansett var dette en ekkel opplevelse, og det kan være greit for andre leafeiere som kjører ned mot 10% å vite at batterivisningen ikke er pålitelig mot slutten.
#10
Hei, jeg har opplevd dette to ganger på vår 30kwh 2016-leaf, sist på tur fra Gardermoen til Stavern.
Prosentvisningen raste hurtig fra anslagsvis 16-17% til --- i løpet av noen få kilometer. Hadde beregnet å kjøre til neste ladestasjon, men klarte med en god porsjon flaks å kare meg frem til en som lå nærmere. Vi har vært godt fornøyd med bilen frem til denne episoden, nå har både jeg, kona og barna fått rekkeviddeangst.  >:(

Legger ved et oppstykket Leafspy-utdrag fra turen. Beklager at ting falt ut underveis, det var egentlig en tilfeldighet at jeg startet LeafSpy tidligere den dagen. Kommer alltid til å bruke Leafspy på langkjøring heretter.
Ber om hjelp til å tolke tallene.
#11
LeafSpy / Sv: Leaf Spy, nerde ting?
onsdag 07. desember 2016, klokken 11:30
Jeg har 30kWh, og bruker LeafSpy en gang iblant for å sjekke lufttrykk.

Nerden i meg kikker litt på batteritemperatur, forbruk m.m., men i praksis er det svært sjelden jeg virkelig har bruk for funksjonene i LeafSpy. Har slurvet litt med planleggingen og sittet med hjertet i halsen på jakt etter ladestasjon et par ganger, da har LeafSpy vært god nytte.
#12
Rust / Sv: Rust på taket
torsdag 22. september 2016, klokken 10:06
AC bidrar til å tørke bilen og fjerner dugg. Man bør absolutt bruke AC om vinteren. http://www.tv2.no/a/3924975

Kjenner at jeg ble litt nysgjerrig på påstanden din "kjbu"; hvordan kan bruk av AC redusere batteriets levetid?
#13
TLC / Sv: Avflassing av klarlakk på støtfanger foran(plast)
tirsdag 20. september 2016, klokken 12:27
Hvilken farge har flassbilene? Er dette utbredt?

Min er rød. 2016-modell.
#14
TLC / Sv: Avflassing av klarlakk på støtfanger foran(plast)
tirsdag 20. september 2016, klokken 07:57
Hei! Har nøyaktig samme problemet på min 2016-Tekna, 30kwh. Bilen er rød.
Et lite felt under ladeporten forsvant plutselig i store og små flak da jeg vasket bilen. Brukte ikke høytrykk, men skal innrømme at jeg jobbet hardt med å svampe vekk noen gjenstridige insekter.
Forhandleren utførte en heft-test med en spesiell type tape, og da fulgte mer lakk med.

Dette går på garantien, men uansett syns jeg det gir grunn til bekymring. Dersom vedheften på resten av klarlakken er like dårlig kommer ikke disse bilene til å se noe særlig ut om noen år.
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Varme - dårlig luft
mandag 12. september 2016, klokken 09:18
Hei, har en 30kwh og det lukter null og niks når jeg skur på varmen. Barna oppfordret meg til å lage badstu på tur til barnehagen i morges, så vi prøvde med maks effekt. Ingen lukt da heller.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA