Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bernta

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mulig å ettermontere DAB radio?
fredag 11. november 2016, klokken 10:28
Sitat fra: nortrahof på lørdag 22. oktober 2016, klokken 13:47
Da kan man foreløpig konkludere at TM ikke vil tilby en oppgradering til biler som er uten DAB originalt.

Jeg har gjort 3 skriftlige henvendelser til TM - og ikke mottatt noe svar - hittil.

- Har i det lengste utsatt det originale tunerkjøpet da jeg hadde ventet på en HW-oppgradering og en "fix" for den feilmonterte DAB-antennen i alle TMSer. Jeg får klare meg med den løsningen jeg har. Den virker - og uten eksterne bokser i bilen. Det har heller ikke (meg bekjent) dukket opp noen alternative fabrikat til Dension DAB+U.
Med å montere en slik i bilen, kan ikke TM si at man har endret på originalløsningen da denne DAB-tuneren betjenes via ene USB-grensesnittet - og faktisk forsyner 12VDC via en innebygget omformer til antenneforsterkeren.
Via SW 8.0 har TM gjort det enda mer "kronglete" å betjene en slik løsning via USB. - Nå virker ikke audio når man setter seg inn i bilen og deretter velger USB. Man må velge en annen lydkilde først - og deretter USB. Dette er trolig en "bug" i SW - men det kan være tilsiktet fra TM?

Jeg gjorde en erfaring forleden:
Da Dension DAB+U er DC-messig "jordet" på antenneinngangen, er det nødvendig med et innmatingsfilter til å forsyne antenneforsterkeren (jeg bruker TMs originale antenneforsterker). Innmatingsfilteret hadde jeg tatt fra et TV og modifisert fra 5VDC til 12VDC. Regnet med at det virket da frekvensområdet for DAB og TV-bånd III/IV er det samme? Dette hadde jeg hatt mistanker til at hadde for stor gjennomgangsdemping og derved fikk DAB til å falle ut for hyppig. Det gjelder "å ta vare på" det lille signalet som den originalt feilmonterte antennen i TMS mottar. Signalet dempes også i coaxen frem til tuner. Derfor var jeg ikke skeptisk til å prøve dette - men "seriekobling av forsterkere" er sjeldent noen suksess.
Kom over et passende innmatingsfilter med antenneforsterker på EBAY (da jeg ikke har funnet slike lokalt eller i Norge).
http://www.ebay.de/itm/Antennenadapter-FAKRA-male-female-Phantomeinspeisung-Antennenverstaerker-Antenne-/371701822085
Dette filteret med forsterkning ga umiddelbart bedre virkning. Hvor mye bedre er vanskelig å svare på uten måling - men "loanere" jeg har kjørt med DAB faller ut der min uoriginale DAB virker nå!

- Kanskje det kan ha noe for seg på biler med original DAB også??? (NB! Har ikke sjekket om utgangen til tuner kortslutter DC-spenningen!)
Det koster kun NOK 150 "rett i postkassen" å prøve!

Da dette filteret har FAKRA i begge ender mens Dension DAB+U har SMB, er det ganske enkelt å fjerne "plastklossen" på FAKRA og da sitter man igjen med en plugg som passer rett inn i SMB-pluggen på Dension DAB+U. 12VDC-forsyning får man ved å lodde sammen den medleverte ledningen til Dension DAB+U med forsyningsledningen.

På original DAB-radio må man ha annen 12VDC-forsyning.

Vil tro at det er mulig å få ettermontert DAB, men hvorvidt det er en kostnad man vil ta...? Antar at det vil være mulig å bytte ut gammel hardware/skjerm/data (eller hva man nå kaller det - den store lysende skjermen). Men billig blir det ikke.

Jeg spurte om muligheten for å få oppgradert til LTE. Dette er mulig, men da må noen komponenter byttes ut, og det  ville da komme på i overkant av kr. 5000.
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Software v8.0
torsdag 10. november 2016, klokken 09:59
Sitat fra: alda på torsdag 10. november 2016, klokken 09:50
Sitat fra: GOS på torsdag 10. november 2016, klokken 09:40
Sitat fra: bernta på torsdag 10. november 2016, klokken 09:19
.... MEN, når jeg var inne på service i går, så anbefalte de å slette mellomlagringen i systemet, det skulle gjøre kart-appen kjappere. Dette bør gjøres jevnlig.

Og hva går denne slettingen av "mellomlagringen i systemet" ut på og hvordan gjør vi det?
Tenker du bare på navigasjonen og lagrede plasser der?

Intressant, vill oxå veta om detta är något man kan göra själv! Den navigationen laggar ju lite for mycket för min smak...

Siden de gjorde det for meg på servicen, så vet jeg ikke hvordan man gjør det selv. Men "Places" lagres i minnet på bilen, og det var lagrede Places som skulle frigjøre litt kapasitet slik at systemet fungerte bedre. Hvis noen har en oppskrift på hvordan dette gjøres, så hadde det vært fint.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fornøyd med Skøyen
torsdag 10. november 2016, klokken 09:30
Hadde bilen på service hos Tesla Skøyen for noen dager siden. Jeg synes servicen var veldig bra. Er godt fornøyd med hvordan dette ble gjennomført. Fikk god informasjon, lånebil, og en ren og fin bil ventet på meg når jeg skulle hente den.

Eneste minus er at det kan være vanskelig å komme igjennom på telefon, men det gjelder alle tesla service telefoner.

Alt i alt, godt jobbet Tesla Skøyen.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Software v8.0
torsdag 10. november 2016, klokken 09:24
Sitat fra: vnm på mandag 07. november 2016, klokken 20:40
Sitat fra: KristofferH på mandag 07. november 2016, klokken 06:54
Ja. Det er helt idiotisk... Alt for langt for oss som kjører i oslo
Seriøst? Kjører i Oslo daglig. Svært sjelden jeg er nærmere enn 3.

Noe særlig nermere enn 1 er ikke bra og direkte farlig for de rundt deg. Alt for mange ligger oppi rompa på bilen foran. Øker bare faren for kollisjon dramatisk. Du kan miste lappen på stedet om politiet ser deg.

Jeg har min på 3, og jeg kjører i Oslo. Synes avstanden er behagelig for meg i hastighet over 30 km/t, men synes bilen ligger for langt unna bilen foran i saktegående kø. Problemet med en fornuftig luke til bilen foran er imidlertid at det alltid er en eller annen nisse som synes min luke til bilen foran er akkurat nok til å presse seg inn i, og det skaper oftere farlige situasjoner enn at man ligge for nær bilen foran. Skulle derfor ønske at man kunne kjøre litt tettere på bilen foran i lavere hastigheter.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Software v8.0
torsdag 10. november 2016, klokken 09:19
Sitat fra: E_S på tirsdag 08. november 2016, klokken 22:27
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 01. november 2016, klokken 18:28

Ja er flere steder jeg nå får 4g+ på mobilen men bare edge på bilen. Skal oppgradere min med 4g modem snart.
Er ikke helt spikret i stein enda, men bla Telenor planlegger å legge ned hele 3g nettet i 2020 for å frigjøre frekvenser til neste generasjon nett.

4g/Lte har mye bedre latency (lavere forsinkelse) og bedre hastighet. Hastigheten merker man ikke så mye til i Tesla enn så lenge, siden MCU ser ut til å begrense hastigheten uansett.
LTE er en mye bedre egnet teknologi til bil enn hva 3g er. Siden LTE fungerer OFTE bedre på ting i bevegelse mellom mastene enn hva 3g gjør.
Skal sies at LTE som de kaller 4G egentlig ikke er 4G. Er LTE-Advanced som egentlig er 4G, men det heter 4G+ her i Norge.
http://www.androidauthority.com/4g-vs-lte-274882/

Framtiden er Internett i alle biler. Mye pga autonome biler kommer mer og mer som krever kommunikasjon seg imellom, men også større krav til underholding. Dagens unge hører nesten ikke på radio. Så DAB som er like gammeldags som FM når det kommer til utvalg har ikke noe lang framtid. Håper det blir død og begravet helt om noen år slik som i Sverige. Så de heller satser på mer utbygging av mobilnettet langs veiene for framtiden.

Ja, men for min del er det *helt* utelukket å bruke 5 lapper på å oppgradere bilen til 4G/LTE. Da får jeg heller klare meg med kart uten satellittbilder og heller kjøre Spotify og Tunein over mobilen enn via skjermen i bilen. Jeg betaler bare ikke 5 lapper for et 4G/LTE-modem hvis innmat koster et par hundringser på Ebay eller Clas Ohlson.

Jeg vurderte å oppgradere til LTE i forbindelse med service nå, men fant ut at 5 lapper for en så "liten" oppgradering er for mye. MEN, når jeg var inne på service i går, så anbefalte de å slette mellomlagringen i systemet, det skulle gjøre kart-appen kjappere. Dette bør gjøres jevnlig.

Ellers så kommer jeg til å oppgradere etter hvert, men jeg tror nok ikke jeg gjør det før det er nødvendig å bytte til ny maskinvare/det er nødvendig å bytte til LTE. Hvis det er nødvendig å bytte til LTE(eller annet), så bytter jeg nok også til den nyeste maskinvaren.

For øvrig veldig fornøyd med servicen hos Tesla Skøyen.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: 4G oppgradering i model S
torsdag 06. oktober 2016, klokken 15:26
Sitat fra: eadie på torsdag 06. oktober 2016, klokken 15:03
Sitat fra: bernta på torsdag 06. oktober 2016, klokken 14:19
Sitat fra: eadie på onsdag 13. juli 2016, klokken 14:25
Noen som vet om man kan få utført bytte av dagens 3G løsning til 4G på model S?
Har spurt Tesla i Bergen, og de vet ikke nok om dette.

i USA er jo dette mulig, men altså ikke er på berget. Virker ikke som de er fryktelig opptatt av det heller, men det bør de være, for 3G dekningen bygges gradivs ned nå som 4G dekningen er blitt veldig god.
Det vil vi merke etterhvert.

Det har vært snakk om gratis oppgradering til 4G for de som har 3G modemer i bilen, men også at man kan betale 5-600 USD for operasjonen.
Jeg er villig til å betale dette, men virker ikke som noen hos Tesla i Norge gjør dette p.t

Noen som vet?

Jeg skal ha bilen inn på service om 2 uker, og ba om oppgradering til 4G hvis det var mulig. Fikk da svar om at dette er mulig, og at prisen er kr 5.404. Personlig synes jeg prisen for oppgraderingen er forholdsvis stiv i forhold til hva jeg får...


Underlig. Jeg hadde min inn til service for 2 uker siden, og fikk beskjed at det ikke var mulig. Iallefall ikke mulig i Norge ennå. Virker som det er forskjellig svar avhengig av hvem du spør.
Jeg vil ha 4G selv om det skulle oppleves noenlunde samme, rent hastighetsmessig, enn 3G. Grunnen er at 3G bygges ned av teleoperatørene når 4G nå begynner å bli utbredt.

Var det i Bergen du fikk beskjed om at det var mulig? I såfall, send meg gjerne navn på kontaktperson på PM.


Ja, ser poenget med nedbygging av 3G.

Jeg fikk beskjed fra Skøyen(Oslo) om både pris og at det var satt opp på ordren min.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: 4G oppgradering i model S
torsdag 06. oktober 2016, klokken 14:19
Sitat fra: eadie på onsdag 13. juli 2016, klokken 14:25
Noen som vet om man kan få utført bytte av dagens 3G løsning til 4G på model S?
Har spurt Tesla i Bergen, og de vet ikke nok om dette.

i USA er jo dette mulig, men altså ikke er på berget. Virker ikke som de er fryktelig opptatt av det heller, men det bør de være, for 3G dekningen bygges gradivs ned nå som 4G dekningen er blitt veldig god.
Det vil vi merke etterhvert.

Det har vært snakk om gratis oppgradering til 4G for de som har 3G modemer i bilen, men også at man kan betale 5-600 USD for operasjonen.
Jeg er villig til å betale dette, men virker ikke som noen hos Tesla i Norge gjør dette p.t

Noen som vet?

Jeg skal ha bilen inn på service om 2 uker, og ba om oppgradering til 4G hvis det var mulig. Fikk da svar om at dette er mulig, og at prisen er kr 5.404. Personlig synes jeg prisen for oppgraderingen er forholdsvis stiv i forhold til hva jeg får...
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: 100 kWh batteri
tirsdag 23. august 2016, klokken 08:48
Vil det være mulig å bytte ut det batteriet man har i dag, med et batteri med bedre kapasitet i fremtiden? I så fall må jo det være et godt argument for å kjøpe en bil med f.eks. 70 i dag, for så å oppgradere til f.eks 130 kWh.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Firmware v8.0
tirsdag 23. august 2016, klokken 08:44
Er det noen som har oppdatert info om FW v8.0?
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Firmware v7.1x
onsdag 17. august 2016, klokken 10:13
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 16. august 2016, klokken 13:45
Noen som har merket at 3G og EDGE detter helt ut etter siste oppdatering? Varer som regel kun ett minutt, men på steder hvor jeg har hatt god dekning tidligere. -Litt irriterende uansett...  ???

Jeg har opplevd dette i det siste. Når GPS og spotify kjører samtidig, opplever jeg også at spotify henger mye. Virker som om bilen ikke klarer å laste hurtig nok via 3G. Håper det er mulig å få oppgradert til LTE snart...
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Firmware v8.0
fredag 29. juli 2016, klokken 09:59
Radio/musikk-appen bør forbedres. Det samme gjelder kart-appen. På langkjøring (hvor jeg allerede kjente veien, men ville ha angivelse av reisetid og behov for lading), fikk jeg opp noen helt merkelige valg av kjøreruter. Skikkelige omveier...

Litt "off topic", men håper det gjøres noen forbedringer på signalmottak på 3G. Utrolig irriterende å få all hakkingen og pausene når man kjører og nyter en god låt. Hvis det er mulig, så kommer jeg sikkert til å be om bytte av kort slik at jeg får LTE/4g på neste service.
#12
Sitat fra: ew på torsdag 07. juli 2016, klokken 14:01
Jeg sliter litt med å forstå disse "tvangstankene" om at man MÅ ha lading når man parkerer bilen, og at man MÅ lade til 100% på SuCene. I Danmark eller Tyskland skal man faktisk slite litt for å være mer enn 30 minutter unna en SuC, og bilen klarer glatt å småkjøre i noen dager før du trenger å lade. Man har da 300+ km tilgjengelig på batteriet, hvorfor vase rundt med schuko og "småadaptere" i det hele tatt? En rask 15-minutter på SuC, og man har nok til et par dager til med småkjøring. I stedet for at strømnettet i ferieboligen (som neppe er godkjent av noen elektriker) skal bli rødglødende og brannfarlig. Tenk på det.

Man må faktisk ikke slite så mye for å være 30 minutter unna en Supercharger i Danmark. Det er snarere motsatt, spesielt på Jylland. Hurtigladere kan jeg derimot ikke uttale meg om. Men hvis incentivet for å kjøre elektrisk er å ha en rimelig roadtrip, så er ikke Danmark det rette stedet å reise til. Er vel nesten dyrere å kjøre elektrisk enn med fossilt drivstoff. (I tillegg er det enklere å dra på roadtrip i Danmark med fossil-bil).

Noe av det som også er veldig fint med el-bil er at man kan lade der man overnatter. Tar man bort denne muligheten, synes jeg det blir litt styrete. Man må bruke tid på å undersøke, planlegge og kjøre til ladestasjon i stedet for å ta et par glass og bare slappe av.

Men nå ble dette litt utenfor topic i denne tråden - Beklager. For å komme tilbake til topic. Planlegg i god tid, og ta med adaptere (tar ikke mye plass uansett).
#13
e-Golf / Sv: E-bil fra Bergen til leid feriehus i danmark?
onsdag 06. juli 2016, klokken 09:24
Legger inn denne her også, siden el-bil er (vel nesten) el-bil, og vi har de samme utfordringer i Danmark.

Da er jeg hjemme fra en ukes ferie med el-bil i Danmark.

Min erfaring er at det fungerer "greit". Det blir selvsagt en del mer arbeid med å finne ladeplasser(Vi er jo tross alt bortskjemt når det gjelder lademuligheter i Norge).

Selve kjøringen på hovedveiene går kjempebra. De har flere ladestasjoner langs hovedveiene.

Problemet i Danmark er disse sære stikkontaktene danskene tviholder på. Vårt feriehus hadde kun disse stikkontaktene med dette hånlige "smilet"(jord) - både inne og ute. Det var heller ikke mulig å ta stikk til komfyr heller, fordi komfyren være selvsagt av innebygd type(og jeg hadde ikke lyst til å demontere kjøkkenet). Resultatet ble derfor ikke mulighet til å lade på stikk i feriehuset. Forsøkte det jeg kunne å få tak i adapter fra dansk stikk m/jord til Schuko (eller hva som helst annet enn dansk stikk m/jord), men det lot seg bare ikke gjøre. Forsøkte alle butikker i nærheten som solgte el-utstyr, til og med Bauhaus i Randers, men til ingen nytte.

Av ren nysgjerrighet hørte jeg med en stor elektrobutikk hvordan de gjorde det med schuko og dansk stikk. Svaret var bare at det var ikke noe problem, man bare plugger de inn... (Mitt svar: "Men da får man jo ikke kontakt med jordpolene". Den ansattes svar: "Nei, men det er ikke noe problem". Jeg: "Jeg plugger ikke inn en Tesla til en dansk stikk uten jord" Han: "... eh, ... nei ...").

Så om du har tenkt deg til Danmark. Les deg godt opp på hvor man kan få ladet bilen (og hvor du tør la bilen stå en stund uten oppsyn), og skaff deg ladekort fra de x antall leverandørene av ladestasjoner i god tid før du reiser.
Danmark er helt bakpå når det gjelder el-bil.

Alternativt (hvis du tør): Ta med deg en ferdig ledningsstump med schuko-kontakt (hun) i den ene enden, og ingen ting i den andre. Når du kommer dit du skal bo. Finn en koblingsboks, ta av lokket og koble til ledningen med jord. Vips en schuko :-) (PS: jeg gjorde det ikke, men angrer på at jeg ikke tok med. OG: ikke gjør dette hvis du ikke vet hva du gjør!!!)
#14
Da er jeg hjemme fra en ukes ferie med el-bil i Danmark.

Min erfaring er at det fungerer "greit". Det blir selvsagt en del mer arbeid med å finne ladeplasser(Vi er jo tross alt bortskjemt når det gjelder lademuligheter i Norge).

Selve kjøringen på hovedveiene går kjempebra. Ikke særlig til kø på SC, så ladingen gikk bra. Det eneste jeg bet meg merke i er at det på de Danske SCene er en tidsbegrensning på 40 minutter!!! Riktignok er dette noe som det kun stå opplyst om på skilt, så strømmen kuttes ikke etter 40 minutter. Men hvis du vil lade 100 % og føler deg forpliktet til å følge all skilting, så vil det ikke la seg gjøre (Jeg følte meg ikke forpliktet).

Problemet i Danmark er disse sære stikkontaktene danskene tviholder på. Vårt feriehus hadde kun disse stikkontaktene med dette hånlige "smilet"(jord) - både inne og ute. Det var heller ikke mulig å ta stikk til komfyr heller, fordi komfyren være selvsagt av innebygd type(og jeg hadde ikke lyst til å demontere kjøkkenet). Resultatet ble derfor ikke mulighet til å lade på stikk i feriehuset. Forsøkte det jeg kunne å få tak i adapter fra dansk stikk m/jord til Schuko (eller hva som helst annet enn dansk stikk m/jord), men det lot seg bare ikke gjøre. Forsøkte alle butikker i nærheten som solgte el-utstyr, til og med Bauhaus i Randers, men til ingen nytte.

Av ren nysgjerrighet hørte jeg med en stor elektrobutikk hvordan de gjorde det med schuko og dansk stikk. Svaret var bare at det var ikke noe problem, man bare plugger de inn... (Mitt svar: "Men da får man jo ikke kontakt med jordpolene". Den ansattes svar: "Nei, men det er ikke noe problem". Jeg: "Jeg plugger ikke inn en Tesla til en dansk stikk uten jord" Han: "... eh, ... nei ...").

Så om du har tenkt deg til Danmark. Les deg godt opp på hvor man kan få ladet bilen (og hvor du tør la bilen stå en stund uten oppsyn), og skaff deg ladekort fra de x antall leverandørene av ladestasjoner i god tid før du reiser.

Danmark er helt bakpå når det gjelder el-bil.

Alternativt (hvis du tør): Ta med deg en ferdig ledningsstump med schuko-kontakt (hun) i den ene enden, og ingen ting i den andre. Når du kommer dit du skal bo. Finn en koblingsboks, ta av lokket og koble til ledningen med jord. Vips en schuko :-) (PS: jeg gjorde det ikke, men angrer på at jeg ikke tok med. OG: ikke gjør dette hvis du ikke vet hva du gjør!!!)
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: rated range ved maks lading
fredag 22. april 2016, klokken 10:02
100% lading ved 5000 kjørte km.

Rated: 531 km
Typical: 425 km

85D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA