Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - DagfinnN

Sider: [1] 2 3 ... 125
1
Lading av Tesla / Sv: TWC Generation 3
« på: I dag kl. 10:34 »
Vekker til live denne tråden. Ser at TWC Gen 3 nå er å finne i Tesla's shop i Norge, men den kan ikke bestilles - det kan derimot Gen 2.

Er det noen som vet hvor langt unna den er salg i Norge? Føles liksom litt feil å kjøpe Gen 2...
Bestilte Gen 3 fra Tesla shop i dag. Har en Garo lader på hytta, installert i 2016.
Garo har begynt å klikke. De to siste gang jeg ladet med den tømte den 12 volts batteriet. Første gang helt slik at bilen var død og måtte vekkes med lading av 12 volt. Andre gang døde ikke 12 volts batteriet. Stoppet ladingen like før 90% og da kom mange av de samme feilmeldingene som sto på skjermen etter første gang. De tre siste gangen på hytta har jeg valgt schucko i stedet. Tør ikke å bruke Garo laderen igjen.
Hjemme har jeg en Kirkebø lader. Også ladet andre steder både SuC og destinasjon og alt funker som det skal. Bare ikke på Garolader på hytta. Aner ikke hva dette er, men lett valg å bestille TWC - så får jeg knapp på ladekabel også.

2
I min verden har alle saker 2 sider - og med tanke på overvekt handler den saken om hva som er lov - og hva som ikke er lov. Da finnes det pr. def ingen gråsoner - men ser at en del her inne ønsker å lage slike og prøver å fiske etter noen grenser som egentlig ikke er der.
For noen er livet svart, for andre hvit og atter andre er det svart eller hvitt.
De fleste ser imidlertid veldig mange gråtoner samt andre flotte farger.

3
Trafikk / Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
« på: ſøndag 19. ſeptember 2021, klokken 16:57 »

Vel - la oss ta følgende tankeeksperiment. Du kjører med 100 kg overvekt. Du havner i en ulykke og et barn blir drept i den ulykken. Familien til barnet får ulykkesrapporten og der står det at bilen du førte hadde overvekt.

For at dette skal bli noe mer enn et tankeekspeiment, kjenner du til ulykkesrapporter (eller mediomtaler av ulykker) der moderat overvekt i personbil er nevnt? (Ikke feillast/lastsikring/taklast/henger)
Dette er bare en ytring fra noen som tydeligvis ser det som livsoppgave å snakke ned Tesla. Absolutt intet og bruke en kalori på.

4
Trafikk / Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
« på: Lørdag 18. ſeptember 2021, klokken 17:41 »

5
Trafikk / Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
« på: Lørdag 18. ſeptember 2021, klokken 17:37 »
Nei - når det ikke engang fører til bot, er det ingen grov uaktsomhet. Forsikringsselskaper er bundet av norsk lov.
Ruspåvirket kjøring fører til tap av førerkort og straff. Det er grov uaktsomhet.

6
Trafikk / Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
« på: Lørdag 18. ſeptember 2021, klokken 17:32 »
Synd med den lave nyttelasten. Men forsikringsselskaper kan IKKE kreve regress med moderat overvekt = 30% overskridelse, ca 100 kg. Regress kan kun kreves ved grov uaktsomhet som fyllekjøring og annet svært graverende. Moderat overvekt gir ingen bot engang, så dermed kvalifiserer det ikke til grov uaktsomhet.
Men klart, bekymrer du deg for nyttelasten, så velg en annen bil.
Er du sikker på dette? Isåfall er jeg villig til å ta risikoen med at vi kanskje har litt for mye overvekt et par ganger i året.
Det er bare å slå opp på regress og forsikring så ser du det samme selv.
Jeg forsøkte men fant ikke. Har du en link?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
https://no.wikipedia.org/wiki/Regress

7
Trafikk / Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
« på: Lørdag 18. ſeptember 2021, klokken 17:28 »
Synd med den lave nyttelasten. Men forsikringsselskaper kan IKKE kreve regress med moderat overvekt = 30% overskridelse, ca 100 kg. Regress kan kun kreves ved grov uaktsomhet som fyllekjøring og annet svært graverende. Moderat overvekt gir ingen bot engang, så dermed kvalifiserer det ikke til grov uaktsomhet.
Men klart, bekymrer du deg for nyttelasten, så velg en annen bil.
Er du sikker på dette? Isåfall er jeg villig til å ta risikoen med at vi kanskje har litt for mye overvekt et par ganger i året.
Det er bare å slå opp på regress og forsikring så ser du det samme selv.
En enkel oversikt her:
https://no.wikipedia.org/wiki/Regress

8
Trafikk / Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
« på: Lørdag 18. ſeptember 2021, klokken 13:46 »
Hva om vi da skulle kollidere i forhold til forsikringsselskapet? Er ikke så bekymret for å bli stoppet i vektkontroll de få gangene i året (sikker på at bilen tåler mer) , men er mer redd for dette med forsikringsselskapet. Kan de da nekte oss utbetaling?
Synd med den lave nyttelasten. Men forsikringsselskaper kan IKKE kreve regress med moderat overvekt = 30% overskridelse, ca 100 kg. Regress kan kun kreves ved grov uaktsomhet som fyllekjøring og annet svært graverende. Moderat overvekt gir ingen bot engang, så dermed kvalifiserer det ikke til grov uaktsomhet.
Men klart, bekymrer du deg for nyttelasten, så velg en annen bil.

9
Model X / Sv: Park assist unavailable
« på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 18:39 »
Jeg har også hatt det en stund. Virker ikke når jeg parkerer foran butikken. Når jeg kommer tilbake å henter bilen, viser den avstand. Fikk siste versjon av sw nå, og det ser så langt lovende ut.

10
Kjøpe elbil? / Sv: For trang garasje?
« på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 18:37 »
Jeez... Må du ha hjelp av kameraer for å parkere bilen får du vurdere å levere inn lappen, jeg vil -ikke- parkere ved siden av deg og risikere riper og bulker som jeg selv må betale for!

Hvis garasjen er for liten så er den for liten, da får du enten finne en mindre bil eller en større garasje, det er ikke verre enn det.

Blæhhh, sier en med Zoe som får plass på en 5 kr :) :)
Som bare er litt mindre enn det bilen er verdt :) :)

11
Tesla SW og AP / Sv: Version 2021.3.105 TMY MIC
« på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 13:36 »
Du må bare ta det med ro. Oppgraderingen kommer når den kommer. Inneholder intet revolusjonerende uansett.

12
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Mandag 13. ſeptember 2021, klokken 22:41 »
Godt poeng.
TB sin ID4 GTX test viste bil med Bjørn inni til 2360kg. Tillatt totalvekt 2730 på den bilen.
Altså har han igjen 370kg å laste bilen med (Nyttelast). Antar bjørn faktisk er rundt 75kg, så dette er ikke akkurat langt unna TMY sine 315kg (med fører fratrukket).

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=ec58242

Kan bli MANGE GTX'er med overlast også, mildt sagt.

https://youtu.be/bBP83_wyFuw
Næmen næ, Hva med det hellige krigerne???

13
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 10:45 »
Wow!
Snakk om å drite meg ut...😱 
Slik går det når man glemmer mobilen på stuebordet mens det sitter et par kompiser og drikker godsakene mine...
De har til og med endret på profilen min..🙈

Beklager alle innlegg i kveld.
Jeg skal slette alle jeg kan.
Kanskje moderator kan slette evt sitater også.

De holdt på å le seg spent forderva når jeg fant ut av det!  😡
Det er faktisk noen her som har enda lavere nivå enn deg. Håper de sletter også.

14
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: Lørdag 11. ſeptember 2021, klokken 09:38 »
Vel - det finnes altså et A og B lag av klima forkjempere. Der A laget IKKE driver å brenner opp energien på lange reiser, og et B lag som egentlig skiter i hele klima og miljøet og bare vil komme seg billigst mulig lengst avgårde på fritidsreiser men vil gjerne ha et miljøalibi å skjule seg bak.  Det er jo slik oppførsel som B laget driver med som trekker politikere i retning av 600k momsgrensen. Så der har du en vesentlig forskjell på TMY og ID.4. ID.4 og TMY treffer ulike kundegrupper der id.4 kanskje er beregnet på den trauste , litt kjedelige A4 familien som er opptatt av mlijø, mens TMY favner kunden som kanskje driter i miljøaspektet, men vil gjerne vise frem at de er opptatt av miljø på insta. Sånn...nå brenner det vel snart her inne......
Herregud for et vås. Synker til lavere og lavere nivå.

15
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: Fredag 10. ſeptember 2021, klokken 23:01 »
OTA på VW bilene bruker også kun 4G,ikke Wifi som Tesla. Ellers så er VW juristene flinke med å påpeke hva som kanskje ikke går. Tesla Norge setter inn Roland som uansett spørsmål,problemer etc igjen vil lire av seg at Norges mest fornøyde bilkunder er Tesla eiere.Så det som ikke går OTA hos Tesla går alltid bra med en Roland.

Ps Tesla kan uten din viten og mot din vilje sette ned tilgjengelig kapasitet på batteriet
I nærheten av en religiøs kommentar...

Sider: [1] 2 3 ... 125