Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - larsk

#1
Borettslaget vårt har administrasjon av anlegget via PlugPay.
Det fungerer jo greit nok, men hvilke andre tilbyr slike tjenester?

(Det kunne vært greit å sammenligne pris osv med noen andre enn det som ble valgt når anlegget var nytt for noen år siden - her bør det ha skjedd MYE på kort tid(?) )


Lars K
#2
BMW i3 / Sv: Ny i3 eier, "gammel" i3
mandag 11. oktober 2021, klokken 22:57
Har vel det man trenger som standard i den computern.
Takk for svar

Nå sliter jeg litt med å sette på forvarming. Det skal jo fungere uavhengig av om bilen er koblet i lader'n?
Når jeg tester med appen, så tar det noen ganger sykt lang tid før den starter.
Virker sånn 50% av gangene når den er koblet til lader'n også, så er litt merkelig. Er det egentlig mulig å gjøre det der feil? Trykk på knappen i appen, vent...  :D

Fikk satt opp knappen på nøkkelen til å starte forvarming, men den har ganske dårlig rekkevidde, kanskje dårlig batteri  :-\

#3
BMW i3 / Sv: Ny i3 eier, "gammel" i3
fredag 08. oktober 2021, klokken 08:59
Ahh... logge inn med samme bruker  :+1: Takk

Drivers guide lastet ned. Bra tips. Takk

Litt snodig å sette ladefart til "lav", men det er sikkert årsaker som f.eks ladeboks hjemme osv.

Takk for tips om å ha liggende batteri, det er bestilt! :)

Btw:
Alle disse "appene" eller "digitale tjenestene" jeg kan kjøpe for noen hundrelapper og opp til to-tre tusen på websidene. Aner du/noen hva som er hensikten med dem? Jeg har tilgang til alt de skryter av er mulig å få på min bil der, via appen, eller i bilen allerede. Er dette noe som vil "gå ut" og slutte å virke - som ett abonnement?
#4
BMW i3 / Sv: Ny i3 eier, "gammel" i3
torsdag 07. oktober 2021, klokken 23:18
Da kan jeg svare på noen av mine egne spørsmål:
- forvarming: i appen :)
- app: ja, "My BMW"
- Ladefart: satt på maks, aner ikke om dette endret noe. Tid til "fullt" gikk ikke ned etter justering, men mulig det er mange som lader på kveld/natt (jeg deler jo totalkapasiteten med flere)

Men det som gjenstår:
Er det ikke mulig å ha flere "My BMW" koblet til samme bil?
F.eks hvis jeg er på reise, så kan ikke kona forvarme bilen. Det er jo litt sært :(

#5
BMW i3 / Ny i3 eier, "gammel" i3
torsdag 07. oktober 2021, klokken 19:44
Har just "fått" en 2017 modell i3.
Fantastisk bil, men i en travel hverdag, men korte frister både her og der, så glemte jeg å få en gjennomgang av bilen i butikken. Pleier ikke ha noe problem med å forstå verken menyer eller teknologi, så det skulle jo være null stress, ikke sant?

Men.... hvor starter man?
Det viktigste først:
Forvarming; hvordan??
Fant ingenting i menyen på bilen om det

App? Er det "My BMW" som er appen for denne bilen?

Styres forvarming der i den appen? I tilfelle:
Kan flere i familien ha appen på sin telefon, og hver for seg starte forvarming?

Ser i menyen på bilen at man kan velge hastighet på lading. Har ladeboks fra zaptec, det er vel bare å sette maks fart? (32A ladekabel, bor i sameie som har med "flåtelading" (eller hva man nå kaller det) - så jeg får den kapasiteten som er tilgjengelig til enhver tid)

Andre ting jeg må/bør sørge for fra start??




#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Visia
torsdag 07. oktober 2021, klokken 18:55
Valget falt til slutt på en mindre, og brukt elbil

(dæsken så gjerrig man blir av å ha elbil :) )
#7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Visia
fredag 01. oktober 2021, klokken 13:30
Uten varmepumpe.

Hvor stor forskjell er det *egentlig* i kjørelengde med/uten varmepumpe??

Antar forskjellen er størst om man kjører en lang tur, i kaldt vintervær (?)

Men med småturer ala 20-50km, med stopp på 2-3 timer, spredt over en hel dag?
Type: kjøre til jobb, bilen står til lunsj, snartur i lunsjen, står til middag, kjøre hjem, står etpar timer, kjøre på trening, står og blir kald, kjøre på handlesenter, står og blir kald, kjøre hjem :D

Ladefarta er ikke så nøye. Denne står still hele natta :D

Andre ting man garantert kommer til å savne på Visia'n??

#8
Trafikk / Sv: Hvorfor greier ikke elbilistene å følge reglene?
mandag 27. november 2017, klokken 13:33
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 12. november 2017, klokken 21:51
En gang kjørte jeg feil av gammel vane, da jeg er vandt til å kjøre utenfor rushtida.

Noe feilkjøring er nok "gammel vane" ja, på lørdag svingte jeg diesel-BMW'n inn på kollektivfeltet.. men kom på at jeg ikke var i EL-bil tidsnok til at jeg "reddet" situasjonen....

Ved kjøring av EL-bil er jeg skikkelig nøye på å studere underskilt.
Kan lett forstå at det er klønete og fort gjort å missforstå, særlig for nye EL-bil førere...

#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Skerpings i kollektivfeltet!
onsdag 21. juni 2017, klokken 09:10
Sitat fra: model3citizen på onsdag 21. juni 2017, klokken 08:23
Takk til mongoene som ble tatt i kollektivfeltet på vei sydfra på E6.

Ikke bare ble dere tatt, men på grunn av at dere ble stoppet, så lagde dere mer kø og kaos for alle oss andre.

Veldig bra med kontroll!! Håper det kommer mer, litt lenger syd.
Men nå skal det sies at fra toppen av bakken og nedover der, så er det ingen underskilt med "gjelder ikke... 7-9" osv...

Gjetter på at kontrollen gikk på at folk kjører gjennom bussfeltet mellom av/på-kjøringen der. Det er nemlig IKKE lov... jeg ser tilogmed Taxi'er som kjører utenom den der faktisk...

Men ja... takk skal dere f@@n meg ha! Masse kø som resultat....
#10
Sitat:
– I dag er det rundt 50 prosent av bilturene i Oslo som foregår uten betaling. Den nye ordningen gjør at flere blir med og betaler, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo Lan Marie Nguyen Berg til NRK.

NEI!!!! Det er ingen! INGEN! som kjører noe som helst uten å betale!

Vi har mva, regavgift,  diesel/bensinavgift, elavgift... og de som bruker bilene forbruker i butikker, kafeer osv, og/eller har inntekt som følge av på kjøringen til/fra jobb, altså er det mer mva og/eller inntektskatt som følge av bilkjøringen.

"uten betaling" ??? aldri sett.... snart kan vi ikke lukke opp vinduet hjemme engang, uten å betale avgift...

Vær ikke et øyeblikk i tvil om motivasjonen her: 1 millard ! mer i inntekt fra bommene.
Miljø?? Pøhh!! Ikke narr meg til å le

#11
Hvor lenge må vi betale bompenger for å ta inn igjen kostnaden ved å bygge 50 nye bomstasjoner?
Er det egentlig noen som tjener på dette? Bortsett fra bomselskapene og entreprenører?
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabel imiev?
mandag 15. mai 2017, klokken 21:04
Hadde bare 32A på lager, så da slapp jeg å tenke noe mer over valget.... men sikkert interessant for andre å få tips (?)
#13
Ladeplasser og ladekabler / Ladekabel imiev?
mandag 15. mai 2017, klokken 12:42
16 eller 32 A ??

Bilen trekker ikke mer enn 16A (endel mindre faktisk), men jeg synes å ha lest at enkelte ladestasjoner ikke tar 16A kabel?? Eller var det motsatt??



#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Flyvende elbil
torsdag 27. april 2017, klokken 08:56
Sitat fra: Robert Sund på søndag 23. april 2017, klokken 17:24

Jeg har ikke mye tro på den der. Man kan ikke autorotere som med ett helikopter hvis man mister motorkraft. Med lite areal på viftene må det brukes mye energi til å holde den i luften når den flyr sakte. Det ser ikke ut til at de har noen styring ved motorkutt. De nevner heller ingenting om det av det jeg har sett. Om de velger fallskjerm så blir det som basehopping uten planlegging. Hvis 300 km/t påstandene (for den planlagte hypotetiske modellen) er sant blir det problematisk med fallskjerm spesielt i lav høyde og stor fart.

De kommer med påstander som at den bruker like lite strøm som en elbil, uten å si noe om ved hvilken fart eller om det inkluderer avgang eller landing. Faktisk uten noen slik informasjon overhodet.

Men folkene bak virker sympatiske.

La meg gjette:
Du var negativ til internett, mobiltelefon, fax, paraboltv, og rockemusikk, også?

  ;)
#15
Lade hjemme / Hjemmeladeboks - konkret tilfelle - 16A ?
torsdag 16. mars 2017, klokken 10:00
Gitt denne, se link under, hva trenger man av "infrastruktur" av kabler og sikringer etc?

Holder det med en egen dedikert "vanlig 16A kurs" som en hvilken som helst elektriker kan trekke/montere?

http://www.ladefabrikken.no/KEBA_16A_type_2_uttak/p3060772_15762538.aspx


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA