Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Marius Solberg

#1
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
mandag 28. desember 2015, klokken 08:21
Vi driver å tester litt hva vi kan gjøre for å få lengere rekkevidde. Når det ligg er på minus 2 til 5 så har vi ca 120km. Vi forvarmer bilen og legger varmen på 22grader. Bilen brukes mye på motorvei hvor det er 100sone.
Vi har bilen alltid i ECO mode og "girvelgeren" står alltid i B.
Vi synes at 120km er litt snaut når vi leser at andre har 150 - 180km.

Vi ligger på strømforbruk på 19,0 - 19,2KW/100km

Noen tips?

#2
Kia Soul EV / Sv: Hvor bor Kia Soul Eierne?
søndag 22. november 2015, klokken 20:42
Drammen
Marius Solberg
#3
Kia Soul EV / Sv: Utlading av 12voltbatteri
søndag 18. oktober 2015, klokken 15:20
Sitat fra: kennethdelbekk på søndag 18. oktober 2015, klokken 09:22
12V batteriet blir ladet når bilen er plugget inn, men denne ladingen slår seg av når du setter på tenningen. Jeg har målt dette og spenningen på 12V batteriet er 14,4 når kabel er plugget i og bilen er av.

Hei Hennethdelbekk

Gjelder dette Kia Soul EV?

Skal ta å sjekke dette så fort jeg får hånd om et multimeter :)

Mvh
Marius
#4
Kia Soul EV / Sv: D/B-ECO on/off?
søndag 18. oktober 2015, klokken 08:28
Vi har alltid ECO på og varierer når vi kjøre mellom B og D. I en del bakker som ikke er bratt nok så stopper bilen opp om den står i B.

#5
Kia Soul EV / Sv: 266.000kr for ny Soul. Hva betalte dere?
søndag 18. oktober 2015, klokken 08:26
Vi kjøpte vår Soul EV for to uker siden.

Den havnet på rundt 240k for exclusive i titan silver.

Vi tok med
- stoff og gummimatter
- Forhandler kryssbytta felger, siden jeg ville ha noen litt sprekere felger på sommeren (ink sensorer) og vi valgte at forhandler satt på Nokian Hakka R2 på orginal hjula
- 3år service ink.
- betalte ca 2000,- for Type 2 - Type 1 kabel, og park mini ur.

Men forhandler forklarte at bilen var "tett" under og at det ikke hadde noe for seg å tectylere bilen.


#6
Kia Soul EV / Sv: Utlading av 12voltbatteri
søndag 18. oktober 2015, klokken 08:17
Hei

Dette høres ut som samme problem som jeg fikk med vår Soul EV på fredagen. Jeg har snakket med Vikting som sier at dette er problem. 12V batteriet lades IKKE når du lader opp hovedbatteriet i bilen. Den lades kun ved hjelp av dynamo under kjøring. Ergo, sitter du i bilen mens du lader i 20 - 40 min, så tapper du ned 12V batteriet. Jeg sitter nå å lurer på å kjøpe en egen 12V lader å koble til nå og da + kjøpe en slik

http://www.defa.com/no/automotive/powersystems/tilbehor/0005_smartcharge_accessories/12v_battery_indicator/

Denne viser om batteriet må lades eller ikke :P
#7
Meg og min elbil / Sv: Vår Kia Soul EV 2016
søndag 18. oktober 2015, klokken 07:53
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. oktober 2015, klokken 20:25
Sitat fra: Marius Solberg på lørdag 17. oktober 2015, klokken 19:46
Sitter å snuser litt på ladere og har en bror som er eletrikker. Han forteller at det ikke er bare bare å sette opp lader uten å ha jordfeilbryter type A og B.

Jordfeilbryter Type B er det krav til om det legges opp en ny kurs til lading. Benyttes en eksisterende kurs holder det med Type A for å tilfredsstille forskriften.
Om det legges opp en ny kurs er det min mening at det er mest hensiktsmessig å montere jordfeilvernet i sikringsskapet. Dermed beskyttes også kabelen mot jordfeil. Selvsagt kan man benytte jordfeilautomat Type A i skapet og ha Type B jordfeilbryter i ladeboksen, men jeg ser ikke poenget med å ha dobbelt opp. Det måtte evt. være om det er for lite plass ledig i skapet til å montere separat jordfeilbryter der.

Helt riktig som du skriver jkirkebo :)

Siden vi må legg ut ny kurs leger vi inn en jordfeilbryter Type B. Er en del å ta hensyn til når man skal ha en lader som trekker litt :)

Men hjemmelader som har Type 2 Mode 3 plugg er noe jeg heller mere og mere over på.

#8
Meg og min elbil / Sv: Vår Kia Soul EV 2016
lørdag 17. oktober 2015, klokken 19:46
Da har vi hatt vår Kia Soul EV i to uker og er så langt meget fornøyd. Frua var forgje helg en tur til Sarpsborg på hotell med vår datter. Det gikk knirkefritt og hun fikk testet det å lade med CHAdeMO. Erfaring så langt er at vi synes det er veldig mange av disse ladestasjonene som ikke fungerer 100% som de skal.
Etter å ha vært i Sarpsborg bestemmer hun seg for å ta en tur over til Svergie for å handle. Det går veldig fint og hun må bare lade 30 min på Mc D på Vestby på vei tilbake.

Sitter å snuser litt på ladere og har en bror som er eletrikker. Han forteller at det ikke er bare bare å sette opp lader uten å ha jordfeilbryter type A og B. Han har undersøkt og nå sitter jeg å ser på ladere fra Garo. De har samme "type" som Oslo kommune setter opp. Type2 Mode3. Det betyr at vi må bruke vår Type2 - Type1 mode 3 kabel når vi skal lade, men om vi finner ut at vi skal bytte til annen elbil med annen ladeplugg så har vi fremdeles lader som passer. Denne har vi fått en meget god pris på.

Har dere garva elbilister noen råd og vink rundt Garo?

Mvh
Marius
#9
Meg og min elbil / Sv: Vår Kia Soul EV 2016
fredag 09. oktober 2015, klokken 08:11
Da har ei uke gått allerede med elbil og vi er strålende fornøyd så langt.

I går fikk jeg tak i Mod3 Type 2 til Type 1 kabel som tåler 32A og Park Mini brikke til å ha i vinduet slik at vi slipper å bruke det analoge/manuelle parkeringsuret som følger med i startboksen fra Elbilforeningen.

Vi har også registrert denne ladebrikken hos de aller fleste, og var ute på en liten test tur i går for å prøve ut disse ladestasjonene. Vi var innom en Grønn Kontakt og fikk testet for første gang CHAdeMO pluggen, og ladebrikken fungerte uten noe problem. Vi dro videre til et annet sted hvor de hadde både CHAdeMO og Type 2. Der var CHAdeMO laderen ute av drift, og vi måtte da ta i bruk den nye mod3 kabelen. Dette var på en Mc Donalds resaurant, så vi koblet oss på med å betale med mobilen. Vi spaserte inn og kjøpte oss en kopp kaffe og kom tilbake med ca 10% mere strøm. Kostet 1,- per min, ikke ille. Alt i alt så fikk vi en god opplevelse og litt av skrekken over at noe er nytt er borte for lengst.

I helgen skal frua og prinsessa på hotelltur fra Drammen - Sarpsborg med elbilen. Hun er litt spent på om en lading holder hele veien. Hun har lastet ned ladeapper og kan vel snart navnene på alle ladestasjonene på strekningen :D

#10
Bestilling og levering / Sv: Hvor høyt skiltnr har vi kommet til?
onsdag 07. oktober 2015, klokken 15:42
Hente vår elbil på fredagen. Den har regnr EL76xxx

#11
Meg og min elbil / Sv: Vår Kia Soul EV 2016
søndag 04. oktober 2015, klokken 20:56
Her var det mye bra svar på kort tid :)

Hvor anbefaler dere å handle type 1 til type 2 kabel?

jkirkebo: Du hører fra meg så fort jeg skal legge inn strøm i garasjen vi bygger :)
#12
Meg og min elbil / Sv: Vår Kia Soul EV 2016
søndag 04. oktober 2015, klokken 09:46
Hei og takk for kjemperaskt svar OlavEmil :D

Vi har fått denne startesken fra elbilforeningen og skal registrere denne ladebrikka slik at vi slipper å knote med mobilen. Vi bor på Østlandet og jeg ser at flere steder har kun type 2 kontakt. Derfor tror jeg for vår "sikkerhet" at vi kommer til å anskaffe en slik kabel :)

Ladestasjon på 32A blir montert når garasjen er ferdig :)

Er det noe grunn til å betale noe mere for andre ladestasjoner når man får jkirkebo sin for snaue 4000,- ?

Mvh
Linda og Marius
#13
Meg og min elbil / Vår Kia Soul EV 2016
lørdag 03. oktober 2015, klokken 22:33
Hei

Hentet vår nye Kia Soul EV 2016 i går. Vi er strålende fornøyd så langt og er veldig imponert over bilen. Dette er vår første elbil og vi ser på dette som noe nytt og spennende.
Vi valgte å gå for den utgaven med store utstyrspakka og bilen blir nr.2 bil som blir brukt mye.

Så lang har det dukket opp noen ting vi lurer på som vi håper å få svar på av dere litt rutinerte elbileiere.

1. Hva anbebaler dere å ha med i bilen av adaptere, kabler mm. når man er på langtur?
2. Hva er Type 1 og Type 2? Ser at man får kabler som går fra den ene til den andre typen, er dette noe man trenger og hvilke fordeler gir dette?
3. Hvilke nytte har overgang fra Schuko til 230 V CEE adaper for seg?
4. Kan man lade ved Type 2 punkt hvis man har Type 1 plugg (Regner med Kia Soulen har dette) ?
5. Hvilke gevinst gir det å ha lader som har 16A kontra den som følger med på 10A?
6. Hva forskjellen på AC og DC?
7. På ladestasjoner.no, under oversikt så er noe merket rødt og andre grønt. Hva betyr disse fargene?
8. Er det lønnsomt å installere ladestasjon på 32A hjemme? Hvilke type anbefales?

Tips og triks rundt denne sjarmerende bilen motas gjerne :)

Mvh
Marius og Linda
#14
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Sv: Lette felger til Elbil
lørdag 05. september 2015, klokken 15:09
Hei

Hvilke dekk anbefales? Både vinter og sommer?
#15
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Lette felger til Elbil
lørdag 05. september 2015, klokken 10:34
Hei

Er helt ny på dette forumet og har nylig bestilt en Kia Soul Elbil. Det som ikke er så direkte pent er felgene og vi er da på jakt etter noe annet som er litt sprekere og tøffere uten at det skal gå på bekostning av rekkevidde og ytelse.

Det vi lurer på hva dere andre har kjøpt og da med tanke på vekt. Hvor tyngere felgene er jo dårligere rekkevidde og dårligere akslerasjon har elbilen har jeg forstått.

Forslag, erfaring og informasjon på felger ønskes :)

Mvh
Marius og Linda

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA