Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Amigakongen

Sider: [1] 2 3 ... 18
1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Aldri mer tyske drittbiler
« på: Tirsdag 13. Juli 2021, klokken 17:17 »
Det er vel da man burde kjøpe elbil av disse selskapene. Det er så enkelt at de lager de produktene folk kjøper. Så kjøper alle elbiler av disse. Vil de jo slutte å lage biler med annet drivstoff...

2
BMW i4 / Sv: När levereras de första kundebilarna i Norge?
« på: Lørdag 10. Juli 2021, klokken 21:56 »
@Trond.m
Bør vel ikke bli sånn Polestar bil med tanke på feil. De har jo brukt en stund på testing av i4.
Ix3 har klart seg bra etter utleveringene begynte. Trur det blir bra jeg. :)

3
Elbiler i media / Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« på: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 21:41 »
@turfsurf
Å elektrifisere sokkelen er jo bare å kaste ressurser og penger ut av vinduet...

Virker som den artikkelen blandet miljø og klima i en fin suppe...Synes det er merkelig at man sammenligner kullkraftverk med vannkraftverk.... Man må jo skille på co2 som er en del av det vanlige kretsløpet, og co2 som blir tilført kretsløpet... Og det gjøres det jo ikke... Og vannkraftverkene har jo vært operative i over 100år allerede...
Men jeg synes man burde elektrifisere biler, så man kan bruke oljen til andre produkter...

Beklager å fortelle deg dette - men det du sier er feil.

"Våre anslag for en omfattende elektrifisering gir 14 TWh elektrisk forbruk i transportsektoren"

Kilde :

https://www.statnett.no/globalassets/for-aktorer-i-kraftsystemet/planer-og-analyser/et-elektrisk-norge--fra-fossilt-til-strom.pdf

"Kraftforsyningen i Norge hadde ved inngangen til 2021 en samlet installert produksjonskapasitet på 37 732 MW og en samlet normalårsproduksjon på 153,2 TWh. I 2020  satt Norge ny produksjonsrekord med en samlet kraftproduksjon på 154,2 TWh"

Kilde :

https://energifaktanorge.no/norsk-energiforsyning/kraftforsyningen/


Så 14 TWh er det vi trenger - og 154.2 Twh produserte vi i fjor.

Så under 10% av vår kraftproduksjon skal til for å dekke elektrifisering i transportsektoren.

At vannkraft ikke er miljøvennelig finner jeg rett og slette tøvete. Det finnes ikke ett eneste renere alternativ
der ute dersom en ser bort fra kjernekraft. Vindkraft bygger f.eks ned ekstremt mye mer natur enn vannkraften sett pr. kwh/m2.
Skal innrømme at 100TWh er en overdrivelse. Men her var det snakk om vårt totale energibehov, ikke kun for transport. F.eks trenger man 10TWh ekstra kun til landstrøm for plattformene.

Og så er det  behov til kommende industri som batterifabrikker og generell økning av energiforbruk. Klart, når oljeproduksjonen er borte får vi tilbake en del, men samtidig vil andre forbrukere komme til.



Når det gjelder vannkraft: merk at miljøvennlig ikke er det samme som klimavennlig. Å avfeie det som tøvete er bare dårlig hersketeknikk og er tøvete i seg selv.

I tillegg er ikke alle enige i at CO2 gevinsten  er så stor umiddelbart etter utbygging heller:

https://blogs.edf.org/energyexchange/2019/11/15/long-considered-a-clean-energy-source-hydropower-can-actually-be-bad-for-climate/

4
BMW iX / Sv: Batteristørrelser iX40 og iX50
« på: Lørdag 29. Mai 2021, klokken 00:59 »
@daktari

80/74

5
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
« på: ſøndag 23. Mai 2021, klokken 23:55 »
@JorgenM

513k er for 330e, og har kun 2400kr i avgifter. 320i xdrive starter på 392.730 uten avgifter, 521.100 med avgifter.
Billigste 3serie starter på 513k, så 360 hadde vært tidenes kupp. Tipper startpris blir rundt 500k.

6
BMW i3 / Sv: Vindu går ikke ned ved åpning av dør
« på: Mandag 12. April 2021, klokken 10:16 »
@JorgenM

Jeg tenkte bare på å bytte hele døra jeg.  :o

7
BMW i3 / Sv: Vindu går ikke ned ved åpning av dør
« på: ſøndag 11. April 2021, klokken 22:56 »
@JorgenM

Har du sjekka med høgger'n?

8
Kjøpe elbil? / Sv: Beste kjøp til 200K kr våren 2021?
« på: Mandag 15. Mars 2021, klokken 00:42 »
@Oreo

Veit ikke hva du mener er dyre dekk. Men sjekka kjapt pris på dekk til i3, ca.1500kr stykket på nettet. 94ah i3 skal klare 25mil på sommeren, vinteren kommer an på vær og føre... Men den ruster ikke da. :)
Men har bare plass til 4.

9
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken bil?
« på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 13:17 »
Ikke blå?  :o

Takk for innspill!

Det blir nok BMW ix3. Har prøvekjørt e-tron og x3 (forhandler har ikke fått inn ix3 enda). Tror nok vi får mer bruk for lengre rekkevidde enn 4wd. Trenger heller ikke å trekke mer enn 750 kg (hvis vi får bruk for det kan vi låne bil). Likte også designet på ix3 bedre både utvendig og interiøret. Vi får fully charged for 604000 inkl. vinterdekk. Nå er spørsmålet om vi skal ha den i hvit eller sophistogrå  ;D
https://configure.bmw.no/no_NO/configid/c4z6r0s5

10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
« på: Fredag 04. Desember 2020, klokken 19:59 »
@Ketill Jacobsen

Staten mister ca 20milliarder i året på drivstoff og co2 avgifter. Disse blir nok ganske sikkert lagt inn under veiavgift eller at de lager noen nye fine andre navn. Bilen er statens melkeku. Samme hva drivstoff den går på, penga skal inn i pengebingen.  :o

Og politikerne kan ikke bestemme om fossilbiler skal være forbudt innen 2025. Den retten har de gitt fra seg, de kan bare spørre EU pent om lov. :(


Hvorfor dette målet med 100% elektrisk innen 2025 har jeg aldri skjønt. 90-95% kan jeg forstå bedre. Folk flest bør helt klart kjøre elbiler eller plug-in hybrider mtp lokalutslipp. Men de som er nok spesielt interesserte bør samtidig få kjøpe seg en flott v12 om de ønsker det. Dyrt ja, selvfølgelig, men det bør være mulig.


Når man skal komme med målsettinger så må en også tenke taktisk. En målsetting om 95% elbiler i 2025 er langt mindre effektiv enn 100%. Om en klarer 95% i 2025 så er jeg veldig fornøyd og det vil jeg tro at majoriteten av politikere også. En skal også være klar over at 100% er en målsetting og at nye fossilbiler vil ikke være forbudt i 2025 (bare utkonkurrert).

Alle mulige avgifter skal naturligvis etter hvert fases inn for elbiler, som moms, vektavgift og veiavgift (i en annen form enn i dag), men ikke CO2-avgift!

I 2025 vil trolig en elbil ikke koste mer fra fabrikk enn en tilsvarende fossilbil. Legg så til vesentlig lavere drivstoffugifter og billigere bilhold (vedlikehold), så har bilister en strålende framtid. Og en sparer så mye at en får råd til å kjøpe en veteranbil med en brølende V12'er!

11
Kjøpe elbil? / Sv: Finnes det en elbil for oss?
« på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 19:26 »
Høres ut som en desperat selger......

Hei...kom tilbake...løsningen er her...
Model Y har stort bagasjerom når en tar vekk de to bunnplatene (plass til 12 rullekofferter inkl 2 under panseret), takbøyler, trekker stor henger, 4-hjulstrekk, stooor bakseteplass (i lengden - perfekt for to barnestoler)...koster 550.000 med alle duppeditter du trenger, som minne på el-seter, varme i alle 5 setene, app osv osv...vinterhjul og takbøyler og krok kommer i tillegg.

12
Kjøpe elbil? / Sv: Liten bil med god rekkevidde
« på: Mandag 23. November 2020, klokken 22:12 »
Slik jeg har fotstått det er ikke 320 km det den egentlig kan gå? Fjellet ligger jo 900 meter høyere opp samt at det nesten alltid er mye kaldere. Vil ikke da den egentlige rekkevidden være ca 150-200?
Vi har i3 120Ah med WLTP på rett under 30 mil, og hytte på fjellet 25 mil unna drøye 800moh. Med den kommer vi oss helt opp på hytta hele sommerhalvåret og må lade litt på vinteren og kalde/våte høstdager.

Det er med en snittfart på rundt 75km/t, med litt motorvei, hovedsaklig landevei og noe tettbebygd strøk. Gjerne 10-15-20 forbikjøringer pr/tur.

Så litt avhengig av kjørestil og veier bør biler med wltp på 35 mil+ holde.

Du er heldig! Synes i3 er den stiligste av alle el-bilene. Rett og slett en nydelig bil. Hadde kjøpt den hvis jeg kunne fått en 120 Ah i rød til ca 300K. Da er det greit å lade litt ekstra :)

Ifølge BMW.no skal en 120ah starte på 299.900. Løp og kjøp. ;)

13
Er vel ikke Sanner som bestemmer om det blir fritak eller ikke. Det er vel ESA... Helt bak mål å måtte spørre andre hva man får lov til og ikke i sitt eget land.
Men skal de nå sine mål, bør de ikke legge på avgifter på elbilene de nærmeste årene.

14
BMW iX3 / Sv: Vi som skal ha iX3
« på: ſøndag 27. ſeptember 2020, klokken 22:39 »
@JorgenM

Selger de bra i Kina, trenger de ikke selge no biler andre steder. :)
Blir spennende å se om det kommer mer enn 10 biler til landet. Er jo bare negativitet på forumene. :o

15
Kjøpe elbil? / Sv: i3 vs e-Golf (som første elbil)
« på: Tirsdag 04. August 2020, klokken 00:58 »
Har en 2015 i3 60ah, som har gått litt over 90.000. Byttet frambremser ved 75.000km. Og vinterdekk. Ellers tut og kjør.
Og en 2016 94ah, med ca.89.000km. Byttet bakbremser ved ca.70.000km og vinterdekk. Ellers ingen feil.
Den gamle blir etterhvert byttet ut med større elbil.

Sider: [1] 2 3 ... 18