Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rearden86

#1
Levering 1. september i Drammen, gleder meg villt! Blå, 20', LR, svart interiør. Bestilt i mars 20, så har ventet en stund. Kunne tatt den ut langt tidligere, men har vært usikker, og tatt den ut nå så jeg får det på plass før nyttår og moms, og til en langt lavere pris enn dersom man bestiller i dag.
#2
Model 3 / Sv: Strømforbruk forvarming
onsdag 05. januar 2022, klokken 12:06
Jeg sjekket hva vår brukte på forvarming av batteri i dag. Tok ut laderen (bilen var ladet til 80%) og satt den i før jeg la meg i går. I eeasee-appen kan man se ladeforbruk for hver enkelt ladeøkt. Fasiten på var 2021 Model 3 (mars) var at den hadde brukt 3,5 kwh strøm på forvarming av batteri og oppvarming av bilen til satt avgangstid. Bilen står i garasje, og vil anta at temperaturen der var rett over null.

Kona pendler 4,5 mil hver vei om dagen, i all hovedsak på E18 med 100/110-sone, så jeg innbiller meg at det fortsatt "lønner seg", men har ikke forsket mer på det.
#3
Tang EV600 / Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
mandag 01. mars 2021, klokken 15:04
Er det tredelt baksete/skiluke på denne?
#4
Model Y / Sv: Prisnedgang? Dollaren er billigere
onsdag 29. juli 2020, klokken 11:24
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 29. juli 2020, klokken 11:09
Forøvrig var kursen ca 8.6 når Model 3 fikk pris i Norge . Da var prisen på denne 464.000

Hva var prisen i USA i dollar for Model 3 på det tidspunktet da? Et visst påslag er det vel alltid grunnet frakt og høyere kostnader i Norge.
#5
Model Y / Sv: Prisnedgang? Dollaren er billigere
onsdag 29. juli 2020, klokken 10:06
For å spore tilbake til trådens tema. Dersom man tar dagens dollarkurs (9,10 kr) og ganger med dagens utsalgspris for long range i USA får man kr 454 090,-. Pris i Norge er kr 534 900,- nå. En differanse på kr 80 810,-. Her ligger alt til rette for en ganske kraftig prisnedgang, dersom dollaren stabiliserer seg på dette nivået.

Bare for gøy, dersom dollaren hadde ligget på den gjennomsnittlige dollarkursen for perioden 2009-2014 (ca 6 kr) ville prisen vært kr 299 400,-. Det hadde vært noe!
#6
Model Y / Sv: Prisstigning?
torsdag 19. mars 2020, klokken 19:43
Ja, og nå er oljeprisen opp 10% etter at USA begynner å antyde mottiltak overfor Russland og Saudi Arabia. Dette kommer til å utvikle seg hele tiden. Folk får gjøre sine vurderinger. Norge har en svært sterk økonomisk posisjon med statsfinanser de fleste andre kan misunne oss, og som vil dempe de økonomiske konsekvensene i langt større grad enn det som vil være tilfellet i de fleste andre land. Etter hvert som denne krisen drar ut i tid tror jeg at det vil vise seg, også i valutakursene.
#7
Model Y / Sv: Prisstigning?
torsdag 19. mars 2020, klokken 19:10
Dagens pris er så vidt jeg husker basert på en kurs på 8,5. Vi er i en ekstremsituasjon. I dag startet dollaren på 11,30 var oppom 12 før den gikk ned til 11,20. Jeg tenker det er greit å ha is i magen, og vente litt. Ingen grunn til å hoppe på toget, med mindre man er sikker, og den versjonen du nå kan få bestilt er den du vil ha.
#8
Model Y / Sv: Priser opp og ned?
mandag 16. desember 2019, klokken 14:28
Sitat fra: sjokomelk på mandag 16. desember 2019, klokken 12:36
Tipper en gang etter at de har begynt å produsere den. Så jeg tror ikke det kommer noen før jula 2019. ;D :P
Tesla sier selv tidlig 2022, så det er bare spekulasjoner.

Hvor og når mener du at Tesla selv har uttalt tidlig 2022? Produksjonen starter sommer 2020, og på de norske nettsidene får man opplyst at produksjon forventes å begynne tidlig i 2021. Det må da legges til grunn at de med dette mener produksjon av biler for det norske markedet.
#9
Model Y / Sv: Model Y in the wild
mandag 02. desember 2019, klokken 21:00
Det ser definitivt skjevt ut. Setter det på kontoen for uferdig prototype. At midtsetet mangler nakestøtte virker klart. Skal man frakte 6 tenker jeg at den beste løsningen er å legge ned midtsetet. Da har man mer plass til knær og bein bak også. Takhøyden vil avgjøre hvor anvendelig 3. seterad blir i praksis.
#10
Model Y / Sv: Model Y in the wild
mandag 02. desember 2019, klokken 20:28
Internett gir svar på så mangt. Man ser tydelig av dette bildet at det er nakkestøtter som kan utløses når behovet er der: https://pbs.twimg.com/media/D5a48SMXkAIiQBX.jpg

Bildet viser også skinnene 2.seterad står på, og som gjør at de kan justeres fremover for bedre benplass på rad 3.
#11
Model Y / Sv: Model Y in the wild
mandag 02. desember 2019, klokken 19:17
Tredje seterad er nok ikke et blivende sted for langtur, og det er heller ikke poenget, men anbefaler denne: https://cleantechnica.com/2019/03/15/why-the-tesla-model-y-3rd-row-is-the-key-to-it-becoming-the-best-selling-vehicle-in-the-world/

Her er det både flere bilder og mer info om tredje seterad. 2 seterad er justerbar slik at det er mulig å få mer benplass. Dette funker for korte turer til trening og lignende med barn og deres venner.
#12
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
mandag 18. november 2019, klokken 11:26
Baggasjerommet er vel bare 402 liter. Ikke er det 40/20/40 deling av baksetene, og heller ikke skiluke. Samtidig kan man ikke ha taklast. Da falt den lett gjennom for min del i hvert fall.
#13
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
tirsdag 12. november 2019, klokken 10:09
Ja, det er nok en fordel å kjøre Numedal sånn sett. Jeg bor i drammensområdet, og det er raskest (samt køfritt) å kjøre via Hokksund og komme ut på hovedveien etter Noresund. Jeg kan faktisk også kjøre Numedal om Tunhovd for å komme frem, men veien opp og forbi Tunhovd er såpass dårlig at den tidligere har ført til dårlig stemning i baksetet :). Faren for ladekø er vel større på Flå og Nesbyen enn på Rødberg... Da antar jeg at denne går litt knapt for at dette skal gå problemfritt året rundt. Jeg er heller ikke spesielt interessert i å kjøre med eggeskall under gasspedalen og avslått varme :).
#14
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
tirsdag 12. november 2019, klokken 09:02
Leser nå at WLTP er oppgitt til 326km. Jeg har 19 mil til hytta i Hallingdal. 1000m stigning. Et av kravene for ny elbil er at jeg skal kunne kjøre opp året rundt uten å lade. Er det mulig med E-tron 50 tror dere?
#15
Polestar 2 / Sv: Prisen er klar
onsdag 02. oktober 2019, klokken 13:54
Sikker kan man aldri være, regjeringen kan jo falle i morgen, slik de holder på er det også en mulighet. Jeg er imidlertid ganske sikker på at dagens moms og avgiftsregime vil få tillatelse også i 2021.

Å tro at ESA i dagens klima (bokstavelig talt) skal sette foten ned for et av Norges fremste miljøtiltak for å redusere utslipp, mener jeg er lite realistisk. Dersom det hadde vært stor motstand fra europeisk bilindustri hadde saken kanskje vært en annen, men gitt hvordan utviklingen går her, og at også tyskerne endelig er på banen, så har jeg liten tro på det.

Derfor har jeg is i magen, og er ikke bekymret for om eget innkjøp må vente til 2021 for å få den bilen jeg vil ha. Andre vil ha andre vurderinger, det er helt greit :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA