Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cookie Monster

#1
Kjøp og salg av deler og utstyr / 21" Vossen Felger til Model S
torsdag 03. august 2023, klokken 18:58
Selger sett med velholdte 21" Vossen VFS-1 felger som har stått på en 2015 Model S.
245/35 foran og 285/30 bak.

Mer info:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=313188616
#2
Tesla SW og AP / Sv: 2023.26.1
mandag 31. juli 2023, klokken 18:46
Virker som det er velidg få som har fått 2023.26.x versjonen både i Norge og ellers? Savner mulighet for egen snarvei på rattet til div funskjon og mulighet for bluetooth kontroller. Noen her som har testet at det fungerer med 2023.26 ?
#3
Plasten de bruker tåler ikke store temperatursvigninger. Tar man bilen inn fra veldig kaldt til en godt oppvarmet garasje så sprekker de.

Veldig utsatt når de legger på folie på kromlisten bak siden de da bruker varmluftpistol rundt mot lyktene for å tilpasse folie.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Beste vindusviskere
lørdag 24. februar 2018, klokken 00:34
Erfarte dessverre det samme med Lucas sine at de ikke liker -5 og lavere :( Er nok samme greiene som de billige til Biltema. Trudde jeg skrev det tidligere men mulig jeg glemte det av.

Har nå Bosh igjen med justertere viskearmer og byttet dyser til "dusj" dysene og er nå stort sett greit.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fw 2017.50
tirsdag 19. desember 2017, klokken 12:20
Sitat fra: Nesquik på tirsdag 19. desember 2017, klokken 11:36
Er det noen som vet hvor lang tid det tar å rulle ut oppdateringer? Bilen min er stuck på 2017.42. Tidligere har jeg alltid mottatt oppdateringer raskt, men nå føles det som det har gått mange uker.

S90D, 2016, AP1

Bare å følge med her på sw deployment status.
https://ev-fw.com/reports.php

Stort sett er de som de sender ut til alle bilene de man ser som 400+ der har fått. De andre er litt mer lotto om man får eller ikke. Det store flertallet av biler er enda på 42.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: All-glass roof .......
onsdag 15. november 2017, klokken 15:02
Alutak ikke noe ståltak på Tesla ;)

Ca 60kg veier panotaket mer. Tipper ca 45-50kg mer på glasstaket enn pano men vet ikke. Sparer jo litt på at man slipper motorer og ekstra avstivinger som kreves når det skal kunne åpnes.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: All-glass roof .......
onsdag 15. november 2017, klokken 13:03
Sitat fra: Jeronan på onsdag 15. november 2017, klokken 12:48
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 15. november 2017, klokken 12:06
Sitat fra: Jeronan på onsdag 15. november 2017, klokken 11:43
Sitat fra: Schanche på onsdag 15. november 2017, klokken 10:53
Når det kommer til ski og kajakk, så bør vel seasuckers løse det problemet fint. Jeg har hvertfall skaffet meg det, dog ikke testet det enda!

Not allowed to be used on Norwegian roads.

bla bla bla bullshit.

I don't make the rules. Statsvegvesen does. It doesn't matter what you or I think.

Enough has already been discussed on this matter, so I am not going to write a wall of text here again. Getting bit tiresome.

TDLR.:  Suction cup system is dangerous to use in Norwegian climate, especially in winter time, where you can go on a long trip and experience temperature fluctuations of 20-30 degrees, going from rain to snow and back again, icing /de-icing, etc, etc.

----------------------------------------------

The suctioncup is not a permenant mount and therefore you can not use this, you never know when it will come of.

Hilsen
xxxx xxxxx
Inspektør
Bergen Trafikkstasjon

Svaret i denne e-posten er veiledene.


Hvorfor ikke bruke energi på at det ikke er lov med last på taket siden det står 0 kg i vognkort selv med panotak. Istedenfor å gjenta dette overalt som ikke er et problem for deg en gang siden du ikke skal ha seasucker eller har glasstak/alutak.

Staten vegvesen lager ikke lover i Norge. De er en etat som ligger under samferdselsdepartementet. De skal håndheve lover basert på lovdata eller komme med forslag som må godkjennes høyere opp. Gir meg ikke før du viser til Norges lover/Lovdata som sier at det ikke  er lov. Hva en fyr hos statens vegvesen sier betyr nada selv om du kopierer det samme 100 ganger.
Slik det står i lovdata kan det bare tolkes at så lenge det er sikret forsvarlig er det lov. Så blir det opp til tolkning hva forsvarlig er. Er mange skibokser og skifester til takrails som ikke fester godt nok for å si det sånn.

#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: All-glass roof .......
onsdag 15. november 2017, klokken 12:06
Sitat fra: Jeronan på onsdag 15. november 2017, klokken 11:43
Sitat fra: Schanche på onsdag 15. november 2017, klokken 10:53
Når det kommer til ski og kajakk, så bør vel seasuckers løse det problemet fint. Jeg har hvertfall skaffet meg det, dog ikke testet det enda!

Not allowed to be used on Norwegian roads.

bla bla bla bullshit. Ikke lov å ha taklast på de med panotak heller, står 0kg i vognkort på mange av de eller ikke oppgitt.
Ikke lov å ha med ekstra last i Teslaen når man har 5 stk voksne i bilen pga maks tillatt nyttelast. Panotaket ditt stjeler nesten 60 kg av tillatt nyttelast.

Eneste som står i loven er at lasten skal være sikret forsvarlig. Sugekopper på et skikkelig takfeste som seasucker sikrer bedre en slike gummireimer mange fester ski/snowboard på takrails med.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Software 2017.44 02fdc86
torsdag 09. november 2017, klokken 14:45
Viktig at man er på Wifi. Står bilen bare på 3g/4g får man den ikke før 2-3 uker etter den faktisk ble tilgjengelig for bilen.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/firmware-updates-officially-sooner-when-using-wifi.83383/


Ellers fungerte det før å henge på et service center siden den trigget en nedlasting når man var innenfor på området (Geolocation) Men tror de har endret på det nå at det må være en work order på bilen. Ikke prøvd på lang tid men fungerte 100% før. Men de 2 siste gangene jeg har prøvd det for en stund siden ikke noe suksess.


#10
De originale er jo bare plast som går mot kula og resten alu så de ruster da ikke fast? Bare et problem med den billigste typen ebay senkestag eller er de av annen type på 2013-2014?
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sugekoppfester glasstak?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 13:05
Enda ikke noe svar. Virker enn så lenge som bare svada.
Står ingenting i loven om at det må være et permanent feste. Igjen vis til forskriften/loven hvor det står at det ikke er lov. En fyr fra staten vegvesen er ikke noe fasit.

Hvorfor bryr du deg så mye om dette egentlig? Får jo bare opp treff på deg som driver å fyrer løs om at det ikke er lov når man søker det opp. Hvorfor ønsker du at de skal gjøre grep mot de som selger noen sugekoppfester til ski og sykkel?

Hva med alle de som har Model S med panoramatak som det står 0 kg taklast på? De er da ulovlig å bruke. Du får sende inn tips om forbud mot takboks på alle de også når du først er igang. Samt alle takboksene som selges som i en kollisjon åpner seg og mister ut ski osv. sykkelfester som ikke klarer å holde igjen sykkelen selv om de er skrudd fast i festene og skistativ som skiene ikke står igjen i etter en kollisjon.
Skal garantere deg de sugekoppene fester skiene bedre i en kollisjon enn et fastmontert skistativ med noen enkle gummistropper som mange bruker.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sugekoppfester glasstak?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 12:30
Ja har dem en lov/paragraf å vise til?
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sugekoppfester glasstak?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 12:20
Sitat fra: Jeronan på mandag 30. oktober 2017, klokken 19:25
I already said it in other topics! Suction cup holders are not allowed to be used in Norway!

I got this as clear answer from Statsvegvesen! I also pointed them out as to why they are for sale by some of these small online shops, since it's not allowed to be used in Norway and they simply said it's not forbidden to sell them, just forbidden to use them!  :o

In Norway you are only allowed to use "fixed" mounting on the roof. That's why we ordered a Model S with Sunroof, so you can use proper roof rack system.

Ever wondered why none of the big stores (Biltema, Torshovbil, Bilxtra) are not selling these? That should raise some alarm bells already.  ::)

Er vel like ulovlig som der er å ha takboks på de som har panotak. Sjekk vognkortet ditt står vel Maks taklast
Ikke oppgitt eller 0kg selv med panotak ;)
Min med alutak står ikke oppgitt på, så da er det vell fritt fram. De som har 0kg har ikke lov.

Står ingen steder på feks lovdata at det ikke er lov med sugekoppfester. Statens vegvesen har jeg hatt nok med å gjøre opp igjennom når det kommer til ombygging av bil osv. til å vite at hva en person der sier ikke trenger å stemme med hva som faktisk er lov eller ikke.

Kan du vise til hvor i loven det står at sugekoppfeste er forbudt? Finner det ikke noen steder her.
§ 3-2.Plassering og sikring av gods
§ 3-3.Nærmere om sikring av gods
§ 36-1.Generelt om transportutstyr
#14
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 30. oktober 2017, klokken 14:07
Hvis det var 4wd i seg selv som var problemet skulle man jo sett det på feks at Subaru kom dårlig ut som bare har biler med 4wd sett bort fra Toybaruen BRZ. Men det gjør de ikke.

Subaru er en av merkene som kræsjer og kjører ut minst.
http://www.adressa.no/bil/article591919.ece
http://www.adressa.no/bil/article591923.ece

Er derimot folk i SUV fra Oslo som drar opp snittet ;D
http://www.tv2.no/a/3474763/

SitatSUV-sjåførene som oftest havner i grøfta kommer forresten fra Oslo og oftest gjør de dette på vei til et av vintersportsstedene.
Er som med alt av statistikk man kan vri og vende på hva man måler for få få resultatet man ønsker.

Feks denne undersøkelsen:
https://www.nrk.no/norge/firehjulsdrift-gir-okt-ulykkesrisiko-1.13504068

Der har de sammenlignet bilmodeller av samme type bare med og uten 4wd. Hvem tror vi er de som blir mest brukt på fjellet og under vanskelige forhold? de med 4wd ;) Har de tatt høyde for det i statistikken? Er jo veldig sannsynlig at de som kjøper en Audi eller Volvo med 2wd oftere lar bilen stå de dagene det er vanskelige kjøreforhold eller ikke kjører mye på fjellet. Siden de har valgt modellen uten 4wd.
#15
Rart de ikke slutter med de Nokian R2 dekkene. Tesla skulle heller levert Conti eller Michelin vinterdekk. Er jo det de leverer ellers  på sommerdekk også så skulle tro de har mulighet for bedre pris.

Hadde en lånebil med R2 og selv på 3.4 bar trykk kjennes det ut som dekkene skal vrenge seg av felgen svinger man brått eller litt fart igjennom en rundkjøring. Kan ikke tenke meg hva som skulle skje i en nødssituasjon.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA