Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elbikefun

#1
e-up! / Sv: Montere kupevarmer E-up
torsdag 19. oktober 2023, klokken 10:17
Hadde tidligere Citroen C-Zero (Mitsubishi-trilling). Blir omtrent likt som din E-up.

I den ble det montert defa-coupe-varmer i bagasjerommet. Vifta ble festet på sideveggen bak der -og strøm-kontakten i bakstøtfangeren 40 cm unna.

Fungerte veldig bra. Vifta var ikke i veien i det daglige -og det var kort vei fra vifteovn til støpsel-kontakt. Lett å få godt montering/ vanntett inn i bilen.

Om du vil ha vifta ved føttene/passasjersiden foran; går jo det an; men innvolverer mere "styr". Også godt å slippe vifta inn i en allerede trang plass fremme i bilen.
#2
Mii electric / Følger det med jekk og muttertrekker?
tirsdag 09. mai 2023, klokken 20:39
Følger det med jekk og muttertrekker med mii Electric ??

#3

Jeg har funnet en tråd på et internasjonalt forum for disse bilene - som viser til de samme symptomene om at bilen ikke registrerer at girvelgeren står i park (selv om det står så i displayet på dashboardet.

Problemet i disse tilfellene var en defekt mikrobryter i girvelgeren. Problem løst ved å bytte bryteren. Også noen som ved justeringer i girvelgeren, har ordnet problemet.

Link til tråden:

https://www.upownersclub.co.uk/threads/car-wont-charge-yellow-flashing-light-selector-not-in-p.14359/
#4

Er fersk trilling-eier, og har opplevd følgende noen ganger:

-Girvelgeren blir ikke låst selv om bilen er parkert/ nøkkelen ikke står i tenningen.
-Når dette har skjedd, tar ikke bilen i mot lading fra ""nødladeren, med mindre nøkkelen står i tenningen i "på"-posisjon.

Dette skjer ikke konsekvent, men har skjedd 3-4 ganger de siste 14 dagene.


Noen innspill på hva dette dreier seg om ?
#5
Er fersk trilling-eier, og har opplevd følgende noen ganger:

-Girvelgeren blir ikke låst selv om bilen er parkert/ nøkkelen ikke står i tenningen.
-Når dette har skjedd, tar ikke bilen i mot lading fra ""nødladeren, med mindre nøkkelen står i tenningen i "på"-posisjon.

Dette skjer ikke konsekvent, men har skjedd 3-4 ganger de siste 14 dagene.


Noen innspill på hva dette dreier seg om ?
#6
Sitat fra: arthur på onsdag 22. mars 2023, klokken 18:13Seat Mii, nærmer seg nå en realistisk pris med første bil til slags under 130.000.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=295875977




Ikke at det behøver å ha så mye å si; men dette er ikke "launch-edition" Det skilte 25000 kr i pris på standard og denne versjonen.
#7
Ser etter bagasjeromstrau til både "over & underetasjen" i bagasjerommet på en trilling.

Har funnet slike trau som passer UP fra 2011-> . Er usikker om bagasjerommene i en 2011 fossil- up er helt likt i en f.eks 2020 trilling/ UP i EV-utgave ?

#8
Sitat fra: Elmo på fredag 10. mars 2023, klokken 23:35
Sitat fra: elbikefun på fredag 10. mars 2023, klokken 10:39
Jeg forsto det slik, at app-tjenesten var gratis 10 fra bilen var ny.
10 hva ??  År ???

år....
#9
Sitat fra: Dieselelbil på onsdag 15. mars 2023, klokken 20:29
Mitt inntrykk er at svært mange bruktbiler er overpriset, og det gjelder 2-4 år gamle biler uansett drivlinje. De følger i alle fall ikke den generelle 'regelen' om verditap på henholdsvis 20/15/15/12-15/10/10/10 osv % tap av fjorårets verdi.



Som du beskriver, er det høye priser på bruktbiler nå. En av nevøene mine kjøpte en e-Golf på et tidspunkt, og solgte den et halvt år etterpå for 30000 kr enn hva han selv hadde betalt for den.

All stund markedet er som det er; må man innfinne seg med dette; OM man må ha ny bil.
Jeg har orientert meg en stund etter en liten og rimelig elbil med god rekkevidde. Jeg har ikke funnet bedre kombinasjon av pris, rekkevidde, gjenstående garantier -enn Mii.   Er også veldig positivt overrasket over komfort -og funksjonalitet i en slik liten knøttebil. Kanskje jeg ikke var for godt vant, etter 4 år med Citroen C-Zero  ;)
#10

Jeg har nettopp kjøpt en 2020 Mii Launch edition med ca 30000 km på telleren.
Kjøpte den av en Mazda/Opel-forhandler; som hadde kjøpt et mindre antall fra Møller finans.

Jeg ga 120000 kr i mellom (inkl omreg), ved innbytte av en 2011 Citroen C-Zero, som jeg (etter min egen vurdering) ville ha bedt om 15000-20000 kr for ved privatsalg.

Ca 135000 kr inkl. omreg var mao. min kostnad, ferdig registrert.




Som andre i tråden nevner, er det svært mange av disse bilene på vei ut i privatmarkedet; etter leasingperiode fra 2020.


Førsteinntrykket av bilen; etter en ukes tids bruk er veldig positiv !


#11
Er helt fersk eier av brukt 2020 Mii.

Irriterte meg over at mobilholderen ikke hadde plass til min mobiltlf; en Samsung Galaxy S22 Ultra. Dette er en av de store telefonene. Bruker Otterbox Defender deksel på telefonen. Til Defender-dekselet, fulgte det med et plasthylster med belteklips.

Jeg har gjort følgende: Laget en "adapterplate", med et festepunkt for telefonhylsteret.
Adapterplaten festes til bilens mobilholder, som om den var en mobiltlf. Med hylsteret festet i denne; klipser jeg telefonen enkelt og trygt til mobilholderen.

Alternativt kan man skru fast andre typer mobilholdere på en slik adapterplate ( som altså bare er et stykke plywood el. som passer i bilens mobilbolder...).

Jeg har laget en liten video som viser løsningen i min bil.

https://www.youtube.com/watch?v=maRwyZ7MPbc

 



#12
Hentet ut Mii i går; og ringte support ift. problemer med app`en (ordnet seg forøvrig raskt og enkelt ved oppklaring av en detalj). Jeg forsto det slik, at app-tjenesten var gratis 10 fra bilen var ny.

Med overgang fra Citroen C-Zero var bla. appstyringen av forvarming en kjærkommen oppgradering.

#13
Etter litt leting; fant jeg en oversikt over hva som er "ekstra" på "Launch-edition".
Refererer den her; i tilfelle flere enn meg undret over dette:

LAUNCH-EDITION:
Oppgradert lydanlegg med seks høyttalere
16-tommers felger i stedet for 14-tommers
Mørke vinduer bak
Ryggesensor
Cruise control
Høydejusterbart passasjersete
#14
Mii electric / Forskjeller på standard -og "launch"edition ?
onsdag 01. mars 2023, klokken 09:36
Noen som vet eksakt forskjellen på basis-utgaven av Mii og "Launch-edition" ??

Vet at Launch-edition har ryggesensorer -og cruise-control; men hva mer som skiller de to utgavene ?




#15
Takk for erfaringene dere har delt så langt  :+1: :)

Vurderer en fransk trilling (2011 modell); som var solgt ny i Frankrike og importert til Norgen i 2013.

Noen betenkeligheter /forskjeller på utenlandske vs norsk-solgte trillinger ?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA