Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - als77

#1
e-Golf / Sv: Bil med varmepumpe og kompressorhavari - tvinge PTC på?
søndag 25. februar 2024, klokken 16:01
Takk. Ironisk at da jeg kjøpte bilen i 2015 så var varmepumpe et stort pluss, mens nå ser det ut til at varmepumpa kompliserer og forverrer problemet. At autoac skriver at VW har oppgradert kompressorene 6 ganger sier jo sitt, og det sier enda mer at bilene ikke har blitt kalt inn for å fikse dette (og andre graverende feil). Jaja *sukk*

Ligger nok an til en ny bil i stedet - kanskje jeg beholder eGolfen som arbeidshest og avskilter den vinterstid, er vel neppe mye å få for den uten fungerende varmepumpe - og det lønner seg neppe å reparere dersom jeg skal selge.
#2
e-Golf / Sv: Bil med varmepumpe og kompressorhavari - tvinge PTC på?
lørdag 24. februar 2024, klokken 21:02
Kan jeg hijacke denne tråden - kan hjelpe både trådstarter og megselv... Er det mulig/enkelt å bytte kompressor?

Ser at det ikke koster all verden (rundt 2000 kr) med en brukt kompressor (med ukjent restlevetid...) så enten tar volkswagen betalt i blod for ny kompressor, og/eller så er det en ekstremt tidkrevende arbeidsoperasjon (som tar flere arbeidsdager...).

Er det noen som har spurt et verksted om hva de skal ha for å bytte til en brukt kompressor? (jeg ble så satt ut av prisen de skulle ha at jeg ikke tenkte på å spørre om den muligheten)
#3
e-Golf / Sv: eGolfs sikre sjebne: Sensorfeil på varmeapparat
torsdag 22. februar 2024, klokken 17:59
Noen som har forsøkt å bytte kompressor selv? Ser at det ikke koster all verden for en brukt en (med usikker restlevetid...), men er det delen eller arbeidet som koster skjorta? Vi snakker over 25k bare for kompressoren (og så må jeg bytte sensorer og annet snacks i tillegg) - er det mulig å få fikset det til en fornuftig pris?
#4
e-Golf / Sv: Hvor langt har din E-golf kjørt?
torsdag 22. februar 2024, klokken 17:56
Jeg har passert 142 000 km med min 2016-modell (fra høsten 2015) og har ikke lagt merke til noe redusert rekkevidde, men jeg har ikke gjort noen vitenskapelige målinger så det er kun basert på opplevd rekkevidde.

Det jeg har å sammenligne med, som er bittelitt epler og pærer (eller kanskje mer røde og grønne epler), er fra da jeg kjørte til hytta da bilen var ny (100km på bakveier) og til/fra bakveier til jobb på sensommeren i fjor - begge deler under ideelle forhold sommerstid.
1) Avstand til hytta var temmelig nøyaktig 100km og gjettometeret sa da at jeg hadde 50-60km igjen (enten det var ved ankomst hytta, eller ved ankomst hjem)
2) Jeg har nå 50km til jobb, og etter tur/retur så sa gjettometeret at jeg hadde 50-60k igjen
-> ikke samme løypa, men ca samme forhold og kjøremønster. Så batteritapet må være marginalt sommerstid

Bilen har dog kanskje møtt sitt endelikt pga varmeapparatet som røk nå på nyåret; både sensorer og (verre) kompressorer. Nær 40k for å fikse på en bil som på finn kanskje er verdt 100k.

Ellers så hadde jeg også de velkjente problemene med isolering til høyspentbatteriet (det gikk heldigvis på garanti), problemer med en av frontlyktene (etter utløpt garantitid), feil på låsepinne slik at bilen ikke låser ladekabel og får lader (etter utløp av garanti), litt etter dette låste ladeluka fast slik at denne måtte brytes opp, og jeg opplevde også at sidespeilet falt av (to ganger) - i tillegg til at ladekabelen (nødladeren) sluttet å fungere.   
#5
e-Golf / Sv: eGolfs sikre sjebne: Sensorfeil på varmeapparat
onsdag 14. februar 2024, klokken 18:08
Hvilke feilkoder har folket? Det var omsider min tur til å få kun kaldluft fra min 2016-modell. Ikke antydning til varme, og da jeg prøvde under sist kuldeperiode så sugde bilen bøttevis med strøm (når jeg klasket til meg full guffe og maks temp) uten et fnugg av temperaturforskjell - så et eller annet drar strøm selv om den ikke klarer å få varme inn i kupeen.

Jeg har feilkode P1C6500
#6
Bumper denne tråden - skulle tro dette temaet har vært diskutert mange ganger her inne tidligere.

Jeg har sett artikler tidligere om folk som har bygget sitt eget batteri fra gamle Leaf-biler, men for oss vanlig dødelige blir det verre.

En annen (dyr) løsning er å ha en brukt Leaf stående som batteri, men da må man visst ha (dyr) lader (60 000 kr). Her er noen tråder jeg fant:
https://elbilforum.no/index.php?topic=59347.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=61453.msg1059305#msg1059305
https://elbilforum.no/index.php?topic=59891.msg1039246#msg1039246
https://elbilforum.no/index.php?topic=59347.msg1029886#msg1029886

PS. Denne løsningen med gammel Leaf & bidreksjonell lader virker å gi langt mer kWh-batteri til hjemmebruk til en pris som kanskje er litt lavere enn batteribanker à la Powerwall (ut fra det jeg fant i farten på morgenkvisten så ser det ut til at man må regne med 10 000kr/kWh for batteribanker)
#7
e-Golf / Sv: Ingen varsel før nøkkel går tom for batteri
mandag 13. mars 2023, klokken 13:19
For min del starter den å mase mange måneder før jeg må skifte batteri, av og til ikke lenge etter at jeg har skiftet...

En annen ting jeg har oppdaget (på min 2016-modell) er at bilen en sjelden gang maser om at den ikke finner nøkkelen, etter at jeg har låst opp bilen med den, men et trykk (eller to) til på starteknappen og bilen er fornøyd - dette skjer selv om batteriet ikke er dårlig.

Har du målt batteriet og sjekket at det faktisk er batteriet som er svakt? (eller er det kommunikasjonen med bilen som er problemet) - har dessverre ikke noe å bidra med angående dette punktet, men kanskje litt mer blest om tråden hjelper  :)
#8
e-Golf / Sv: Vann i bagasjerom
mandag 27. februar 2023, klokken 15:47
Ser likt ut som på min 2016-modell (produsert og registrert i 2015).

Kan det være plastlista/pakningen rundt hele bakluka som er lekk? Har hørt at dårlig pakning skal være et problem generelt på de gamle e-golfene (spesielt bakdørene?)

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#9
e-Golf / Sv: Lader type2 låser ikke (eGolf 2015)
torsdag 09. februar 2023, klokken 17:08
Bilxtra endte dessverre opp med å bytte hele ladeboksen, selv om jeg tipset de om de to mulige enkle problemene det kunne være. Var vel enklest for de (og Møller), men ikke videre hyggelig pris (rett under 10k)
#10
e-Golf / Sv: Ingen kupévarme når bilen står stille
tirsdag 07. februar 2023, klokken 22:26
Jeg har opplevd begge deler på min 2016-modell... Stort sett får jeg varme når jeg hurtiglader, men en sjelden gang iblant så vil den ikke (uten at jeg har undersøkt hvorfor/registrert når).
#11
e-Golf / Sv: Lader type2 låser ikke (eGolf 2015)
tirsdag 07. februar 2023, klokken 16:15
UX4 har de allerede byttet, så dersom det er det som er problemet så er det vel strengt tatt en reklamasjonssak
(dette var riktignok i 2019, men dersom noe er ment å vare vesentlig mer enn to år - lading på elbil vil jeg tro faller inn under det - så har man fem års reklamasjonsfrist)
#12
e-Golf / Sv: Lader type2 låser ikke (eGolf 2015)
mandag 06. februar 2023, klokken 16:48
Interessant. Jeg leverte bilen inn på verksted i dag og forklarte at det kunne ha noe med denne pinnen/tannhjulet til denne å gjøre (men ikke at det kunne være aktuatoren). Får se hva de sier

PS. Ikke hos Møller for de hadde allerede 25 biler i nødkø
#13
e-Golf / Sv: Nytt batteri
søndag 05. februar 2023, klokken 12:58
Du må nesten eksperimentere og/eller spørre verkstedet, men det er vel ikke helt utenkelig at de har lagt inn sperre på det nye batteriet? Alle elbiler har jo større batteri enn hva vi får lov til å benytte oss av (dog for å beskytte batteriet), så dette (hvor mye man får benytte) er vel noe som programmeres (vil jeg tippe)
#14
e-Golf / Sv: Lader type2 låser ikke (eGolf 2015)
søndag 05. februar 2023, klokken 12:53
Bilen ville ikke ta lading denne uka heller. Frem med hårføner og q-tip i dag, men fortsatt ingen lading (ladepinnene var ganske skitne, men fikk fjernet det med q-tipene - så dog ingen antydning til is el.l).

Er kanskje utslipp tannhjul som er problemet? Får prøve og få den inn på verksted til uka :(
#15
e-Golf / Sv: Lader type2 låser ikke (eGolf 2015)
lørdag 28. januar 2023, klokken 11:52
Sitat fra: Orbit på fredag 27. januar 2023, klokken 10:59
Det er samme låsepinne for AC og DC-lading. Mitt gjett ville være at denne mekanismen nå er ustabil, eller at du har hatt litt snø/is inne i kontakten på bilen som gjorde at du ikke fikk statt type-2 støpselet helt inn (forhåpentligvis det siste).

Takk for tilbakemelding. Jeg prøvde å trykke kabelen hardt inn (samt holde den inne) og la ikke merke til at det var noe motstand/at den stakk noe ut, men det mest logiske er kanskje om det var noe rusk der som så falt ut da jeg kjørte videre.

Hvis den er ustabil så står jeg vel igjen med to hovedteorier?
1) At isolasjonsutfordringene (er det UX4 det kalles) som ble utbedret i 2019 har kommet tilbake. Noen som har opplevd dette?
2) At tannhjulet er slitt og må byttes
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA