Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - SurSnasen

#1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 15. april 2024, klokken 10:29
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. april 2024, klokken 01:08Hmmm ikke bra for aksjen...

Kopi oversatt til norsk:

Tesla Cybertruck har hatt en tøff start. Nå er produksjonen stanset.

En Cybertruck i svært lavt volum hvor produksjonen stanses i noen dager, eller verste fall uker? Som skal påvirke en aksjekurs basert på høyt volum og diversifisert produktportefølje som den antas å være om 5-10 år? Har nok null og niks å si for kursen.
#2
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
mandag 15. april 2024, klokken 10:21
Sitat fra: Otkristo på søndag 14. april 2024, klokken 12:42Merkelig at vi ikke sett noen overskrifter med Ford «autopilot» i norske medier..


Hvor mange biler har Ford solgt i Norge hvor kundene har punget ut for Bluecruise?

Google-søk på Bluecruise: 2 mill treff.
Google-søk på FSD: 57 mill treff.

Google-søk på Bluecruise-videoer: 0,1 mill treff
Google-søk på FSD-videoer: 3,8 mill treff

Noe mer du lurer på?
#3
EL6 / Sv: Nio og sikkerhet Er EL 6 verdens sikreste bil?
fredag 12. april 2024, klokken 07:23
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 11. april 2024, klokken 14:42Har sett noen videoer fra NCAP testing angående automatisk bremsing (Automatic Emergency Braking) for å unngå kollisjon, f.eks. denne her: 
https://www.youtube.com/watch?v=7Fhgx9zOTtY


Den viser at f.eks. Tesla Model Y nødbremser automatisk bedre enn de fleste andre.

Du kan jo også ta med at den nødbremsende Model Y også har noen høyst situasjonsskapende fantombremsinger hvor kombinasjonen hurtigresponderende førere samt oppmerksomme medtrafikanter som kommer bakfra har berget de fra mang en kræsj. Verden er ikke så enkel som bare å se på de standardiserte kræsjtestene med faste scenarioer er fasiten.
Men ja, Tesla har gjort en sabla bra jobb der. Og de vil nok få et fortrinn videre også med FSD-læringen. Men som du ser under er det flere som er på høyde.

BMW 5-serie

Nio EL 6

VW ID.7


Så hjelper det jo også fint lite med flotte og sikre biler når eierne laster bilene sine på denne måten, i "verdens sikreste bil" som bortimot fullstendig mangler bagasjesikring:

#4
EL6 / Sv: Nio og sikkerhet Er EL 6 verdens sikreste bil?
torsdag 11. april 2024, klokken 14:23
Verdens sikreste bil? Hva er poenget? Forskjellene på de beste bilene er marginale når det gjelder sikkerhet. Og det kommer helt an på hvordan man kræsjer. Vinkel, hvilket kjøretøy man kræsjer med, hastighet, dekk, vektbalanse etc. Kollisjonstestene er standardiserte, og tester bare på snevre scenarioer. Om jeg og min familie sitter i en NIO EL6, Model Y, Ioniq 5 eller ID.4 i en eventuell kollisjon, spiller ingen rolle. Viktigste er at vi sitter i en nyere bil, og ikke en gammel Dacia Duster.
#5
Elbiler i media / Sv: Tesla-lakken har svært dårlig kvalitet
torsdag 04. april 2024, klokken 08:42
Synes ikke lakken egentlig er så altfor ille på Tesla i forhold til andre. Verste er miljølakken som alle har måttet begynne med.

Men eksemplet du viser til kan dessverre heller relateres til dårlig design av Tesla. Slik kroppsfasongen er på det aktuelle punktet, rett bak hjulbuen, medfører dette steinsliping når sand og stein virvles opp av dekkene. Tesla kom med avbøtende tiltak på dette, i form av skvettlapper. Samt også foliering på utsatte områder.
#6
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
onsdag 03. april 2024, klokken 19:06
Hyundai "kupper" Robotaxi-navnet:
#7
Sitat fra: Borger_ på lørdag 12. august 2023, klokken 21:23(Leser forøvrig at Y også har et vanvittig stort bagasjerom, og skjønner ikke helt hvordan det er mulig i en så liten bil..)

Husk at Tesla bruker en helt annen måte å måle bagasjerom på. Der andre benytter "fryseelement"-stabling (1-literselementer) opp til topp av bakseterygg, som en standard-måling, velger Tesla å heller benytte en vannfyllemetode hvor de får med hver minste lille krik og krok, og helt opp til taket. Så dersom du forventer ut fra tallene til Model Y, at den skal få med seg 60% mer bagasje enn en Volkswagen ID.4, vil du nok bli meget skuffet. Sjekk bare banankassetesten til Bjørn Nyland, selv om jeg mener det er en forkastelig dårlig og misvisende test.

Fordelen i disse dager er at du har et vell av gode elbiler å velge blant. Og det er mange kampanjer.
Hva med Subaru Solterra?
#8
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
fredag 29. mars 2024, klokken 05:38
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 27. mars 2024, klokken 09:00
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 26. mars 2024, klokken 10:07Kan ikke se for meg at det ordner seg, aksjen er null verdt, ingen er villig å investere i merket, hjelper heller ikke at de har biler på lager de ikke får solgt.
Det trodde mange om NAS på ose oxo. Men de flyr fortsatt ;D

Sant nok. Men NAS hadde den fordelen at de hadde stort og stabilt salg, og drahjelp av at andre flyselskap også slet. Å snu NAS-skuta innebar mer å effektivisere og kvitte seg med ballast, heller enn å måtte desperat jage etter kunder. Luksusen av å være en etablert konkurskandidat har ikke Fisker, dessverre.

Veldig synd, for de har vært et friskt pust som dessverre altfor få har fått oppleve. Uheldig med timingen også med en EV-satsing (incentivmessig) på vei ned, med mange etablerte aktører, høy konkurranse, og tider hvor kjøpere ikke lengre kaster seg inn på alt mulig.
#9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 14. mars 2024, klokken 15:19
Sitat fra: Radial på torsdag 14. mars 2024, klokken 13:31Men Tesla tjener da vitterlig penger, og det i markeder preget av resesjon/stagnasjon, det er da egentlig veldig bra spør du meg?

Ikke spesielt mange produsenter som kan vise til dette i disse dager.

Toyota EBITDA i 2023: 49 mrd USD (omsetning 312 mrd USD)
Tesla EBITDA i 2023: 13,5 mrd USD (omsetning 97 mrd USD)
BMW EBITDA i 2023: 29 mrd USD (omsetning 164 mrd USD)
Volkswagen EBITDA i 2023: 52 mrd USD (omsetning 322 mrd USD)
Mercedes EBITDA i 2023: 26 mrd USD (omsetning 153 mrd USD)

#10
Tesla / Sv: Teslas dørhåndtak kan være fatale
mandag 11. mars 2024, klokken 12:37
Sitat fra: Marzo på mandag 11. mars 2024, klokken 12:25
Sitat fra: Klykken på mandag 11. mars 2024, klokken 09:53Nå gidder jeg ikke lese saken, men er ofte at dører sitter bom fast etter kollisjon og at de må brytes løs, glass må knuses etc.

Spørs om man er mer motivert til å lese brukerveiledningen ;)

Hjelper egentlig ikke så mye å skumme gjennom brukerveiledningen når bilen er ny, når uhellet er ute 3 år senere. Hvor mange har det da i ryggmargen hva man skal gjøre? Hvor mange husker hva man leste i brukerveiledningen 3 år tidligere? Og hva med passasjerene?
#11
Tesla / Sv: Tesla aksjer
søndag 10. mars 2024, klokken 09:29
Sitat fra: goggo på lørdag 09. mars 2024, klokken 12:03Og min mening er altså: NEI - verden hadde vært et dårligere sted uten Elon.

Hadde Mercedes og Volvo og Scania satset på elektriske eller hydrogendrevne lastebiler hvis det ikke var for Elon, eller hadde de fortsatt hatt en halvhjertet satsning på hydrogen for å "bevise" at ingenting kunne konkurrere med fossilt drivstoff?
Hadde Ford bygget sin Lightning pickup hvis det ikke var for Elon?
Hadde Porche laget Taycan hvis det ikke var for Elon?
Hadde det vært flere titalls store batterifabrikker unger bygging i Europa og USA hvis det ikke var for Elon?
Hadde flere gassdrevne peak-power plants i California og Australia og andre steder blitt byttet ut med store batteri installasjoner hvis det ikke var for Elon?

Så er jo dette bildet vesentlig mer komplekst enn som så. Med Elon har det blitt et one-man-(shit)show. Fokus er på hva Elon får til, ikke hva Tesla får til. Er de etter hvert gigantiske selskapene tjent med at det sitter en mann på toppen som skal ha full kontroll på alt, som skal vite best i alt, og som skal være den som tar hyllesten? Per nå er Tesla drevet av hype og kult. «Alle» skal ha Tesla. Ja, det går så det griner da. Konkurrentene er mange, og konkurrentene driver i høyeste grad markedet videre. Bevares, Tesla har også gode produkter. Men konkurrenter har vesentlig mer komfort. Lavere støynivå. Mer funksjonalitet. Bedre seter. Noenlunde lik pris. Sikkerheten står ikke tilbake. Min påstand er at Tesla har havnet i en posisjon hvor de selger bare fordi de er Tesla. Og det fungerer. Enn så lenge.

Så til spørsmålet om de øvrige hadde vært der om det ikke hadde vært for Elon. Tja, til en viss grad. Men så: hadde Elon (unnskyld, Tesla) vært der uten massiv drahjelp fra statlige organer rundt om? Uten utslipps-credits fra fossilbilprodusentene? Hvor mange elbiler hadde vi hatt på norske veier om ikke incentivene hadde vært så gullkantede som de har vært, og til dels fortsatt er?

Og la oss si at øvrige produsenter ikke hadde kommet på markedet med sine elbiler. Hvordan hadde Tesla da klart seg som en enslig svale med elbiler, hvor de da måtte egenhendig bygget ut massiv infrastruktur, med både hjemmelading, offentlig lading, og superchargers?
Så da får jeg snu spørsmålet rundt: Hadde Tesla hatt sin suksess om det ikke var for nettopp Porsche sin Taycan? Eller batterifabrikkene?
ASKO fikk sin første el-lastebil i 2016. Hvor mange Tesla Semi var på trappene på den tida?
#12
Kjøpe elbil? / Sv: BMW i4 M50 eller Tesla model 3 Highland RWD?
fredag 08. mars 2024, klokken 12:36
Sitat fra: RMM på tirsdag 05. mars 2024, klokken 20:45Ja, den har telefonnøkkel, men du må ta telefonen mot dørhåntaket, og så legge den i den trådløse laderen for å starte bilen. Litt tungvint, altså.

Ellers er jeg enig i at BMWen har mange fordeler som Teslaen ikke har.

Må den det? På IX fungerer telefonnøkkel som på Tesla. Låser seg opp når man nærmer seg. Låser når man går derfra. Og kan utmerket godt ligge urørt i lomma når man starter bilen.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: BMW i4 M50 eller Tesla model 3 Highland RWD?
tirsdag 05. mars 2024, klokken 12:22
Sitat fra: RMM på mandag 04. mars 2024, klokken 19:34Planen er å ha bilen i rundt 5 år, evt. lenger. Spørsmålet er hva dere tenker rundt Teslaen og verditap, kontra BMWen. Er det sannsynlig at prosentvis verditap vil være tilnærmet likt for begge? Jeg antar BMWen vil være lettere å selge.

Fordeler BMW
- Spak for blinklys, noe som burde være en selvfølge i enhver bil
- stor bakluke
- skiluke
- heltrukket skinn, lettere å holde rent enn perforerte seter (stor fordel ved f.eks. søl fra barna). Ville anta de også holder seg bedre? (Har ingen behov for seteventilasjon)
- bedre komfort (bl.a. adaptive dempere, luftfjæring bak,  bedre seter)
- kan velge regenereringsnivå (ikke mulig på Highland ifølge selger)
- bedre lys (lasermatriselys)

Fordeler Tesla
- pris, pris, pris
- ingen bevertanngrill
- flatt gulv, og noe større plass til beina i baksetene for barna
- sannsynlig flere OTA-oppdateringer enn for BMW i årene som kommer?
- panoramatak
- UWB-nøkkel med telefonen


Når det gjelder telefonnøkkel så har vel i4 også det (digital key med bruke av Apple Wallet)?

BMW har, som jeg ser som store fordeler:
- Automatisk, adaptiv regenerering.
- Head Up Display
- Suverent 360-kamera med overlay fra parkeringssensorene
- Parkeringsassistent
- Sømløs utgave av "autopilot"
- Innsvingbart hengerfeste
#14
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
tirsdag 20. februar 2024, klokken 08:59
Sitat fra: Jejl på tirsdag 20. februar 2024, klokken 00:43Jeg stoler derfor ikke på hvordan hele testen er utført, og for meg så blir den derfor verdiløs.

Men det er jo det som har blitt sagt i alle årene NAF har kjørt denne testen. Måten løypa er lagt opp på blir resultatene helt bingo. Noen biler blir hardt straffet når de stanser i høyden, mens andre holder ut litt lengre, og drar så nytte av mangfoldige negative høydemetre med regenerering. Denne gang var det en Tesla som fikk svi, og da er testen plutselig verdiløs?

Når det er sagt så synes jeg selv det var merkverdig tidlig stopp på Model 3'en denne gang. Men husk at Toyota og andre har blitt latterliggjort i årevis nå pga kort rekkevidde i testen etter at de har stanset nær turens høyeste punkter.
#15
Model Y / Sv: Y-priser øker
fredag 16. februar 2024, klokken 17:33
Sitat fra: Nimrad på torsdag 15. februar 2024, klokken 23:32
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 15. februar 2024, klokken 22:35Kjenner en som hamstret seg tre stk Model Y de siste dagene før nyttår, med det formål å flippe til desperate sjeler på nyåret.
Hvordan gikk det til slutt egentlig? Kjenner litt skadefryd for å være ærlig, ikke så glad i sånn flipping.

Han var veldig glad i å fortelle, forut for den insidenten, at han hadde tjent på den og den bilen, hatt gratis bilhold der, etc. Før jul 2022 fortalte han også villig vekk om de tre Yene som han skulle hente ut. Måtte ta seg et par avspaseringsdager sågar, men det var jo verdt det.

Han har aldri villet fortelle hvordan sluttregnskapet ble med de bilene, men vet at han var i prat med en oppkjøper om to av de i februar. Så kan man jo tenke seg hva han ble tilbudt av pris der.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA