Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - erlanddf

#1
Sitat fra: Kristian O på tirsdag 05. april 2016, klokken 14:31Kanskje Audi kjøper Tesla, eller dei inngår et nært samarbeid? Det siste hadde vært fint.
Det ville vært tragisk...
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Verdiforringelse pga skade
tirsdag 05. april 2016, klokken 09:39
Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 05. april 2016, klokken 09:24
Dersom jeg hadde visst skadeomfanget på denne bilen ville jeg styrt unna og valgt en annen.
Takk, det er akkurat det jeg mistenker og dersom dette er typisk for en som er interessert i å kjøpe Tesla brukt så har bilen tapt seg i verdi. Spørsmålet er hvor mye og hvordan jeg kan bevise det for forsikringsselskapet?
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Verdiforringelse pga skade
tirsdag 05. april 2016, klokken 00:10
Sitat fra: jazzwheel på mandag 04. april 2016, klokken 23:52
@erlanddf fikk du noe estimat på hvor lang tid det vil ta fikse bilen?
De var ferdige med vurdering av skadeomfanget idag og tippet om to uker. Venter på noen deler, men har mye på plass. Skulle starte ganske kjapt, men lakkering tok visst litt tid.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Verdiforringelse pga skade
mandag 04. april 2016, klokken 23:04
Sitat fra: Jejl på mandag 04. april 2016, klokken 21:39
Med den prisen går jeg ut fra at alle ødlagte deler skal skiftes helt ut.
Du kan jo velge å ta imot de 150-200.000, og så kun skifte ut delene som er helt nødvendig, og bare rette ut resten av delene. Hvis det koster la oss si totalt 50.000,- så sitter du da igjen med 100- 150.000 som betaling for at delene er reparert på, og ikke utskiftet.

Hvis alle de berørte delene skiftes helt ut, vil jeg mene at det ikke vil bli noen verdiforringelse på bilen.
Jeg er helt enig med deg, men det hjelper lite hvis ikke markedet er villig til å betale samme pris som om den  var uskadet.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Verdiforringelse pga skade
mandag 04. april 2016, klokken 23:02
Sitat fra: Lynet på mandag 04. april 2016, klokken 21:38
Løste airbag seg ut?
Jeg vet ikke, men dette hører med til historien:
-Tesla ringte nesten med en gang dette hadde skjedd og sa de hadde fått melding om krasj og utløst airbag.
-Airbag'ene var ikke utløst så langt jeg kunne se, men det luktet fyrverkeri i bilen og hanskerommet åpnet seg.
-Setebeltene låste seg og der er det visstnok også noe krutt.

Så hva som virkelig skjedde er jeg jammen usikker på.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Verdiforringelse pga skade
mandag 04. april 2016, klokken 21:00
Sitat fra: Muffinman på mandag 04. april 2016, klokken 20:55
Kun kosmetisk, og 150-200k? Jeg er visst i feil bransje...
Jeg har heller ikke greie på det, men synes også det høres merkelig dyrt ut.

Sitat fra: Muffinman på mandag 04. april 2016, klokken 20:55Mange kjøpere skygger unna biler som har hatt stor skade. Og størrelsen vurderes gjerne på grunnlag av kostnad. Kanskje det er takstmannen som skylder deg penger her...

Du bør ihvertfall ikke godta utbedringen om det er mulig å se spor av at bilen har vært skadet med en slik takst. Hvilken verdiforringelse det innebærer tør jeg ikke tippe.
Det er nettopp det med "skygge banen" jeg er redd for og er helt sikker på at at jeg ikke vil få det samme for bilen lenger. Skal jeg gjette så tipper jeg kanskje 5% tap, altså 25-30k.
#7
Model S 2013 - 2022 / Verdiforringelse pga skade
mandag 04. april 2016, klokken 20:37
Lang historie kort: En fører brøt vikeplikten og jeg klarte ikke stoppe. Det ble skader på høyre side foran, og tilbakemeldingen fra DK i dag etter måling av chassis at det ikke er skader eller forskyvelse av bærende konstruksjoner eller forstilling. Kun "kosmetisk". Likevel snakket de om at dette fort likevel ville beløpe seg til 150-200k. Uansett så har jo bilen vært skadet og det er noe jeg må opplyse om ved et evt salg.

Jeg har tenkt å kreve dette potensielle tapet/verdiforringelse dekket. Spørsmålet er hvor mye den evt taper seg og hvordan jeg kan bevise/sannsynliggjøre det? Har noen her gjort tilsvarende? Hvor mye mindre ville dere evt betalt for en skadet bil? Se bilder av skaden nedenfor.

Bilen er en P85+ fra mars 2014 som nå har gått 56000. Har alt utstyr unntatt 7-seter og autopilot.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Endelig kom Spotify
mandag 18. januar 2016, klokken 21:56
Sitat fra: mr.rs4 på mandag 18. januar 2016, klokken 20:33
Hva har skjedd?
Alle mine spille lister er forsvunnet, og det er en spille liste(min kone sin), som ikke jeg bruker, og hun har ikke brukt bilen.
Har eget abb på spotify.

Hvordan logge ut og så inn igjen? For å se om spille listene mine kommer tilbake...

Jeg slet med dette idag tidlig, men bruker det innebygde Tesla-abonnementet. Tok reset av den store skjermen og så var favoritt-spillelister, -album og -sanger tilbake.
#9
Android-versjon? :)
#10
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
tirsdag 12. januar 2016, klokken 14:43
Har en teori rundt dette med dekktrykk og da særlig ift vinterdekk.
Mange (inklusive meg selv) øker oppmot 50psi for å redusere strømforbruk.

Ikke at jeg er veldig god på dette, men noe av det jeg husker fra fysikken
tilsier at dersom strømforbruket går ned pga økt lufttrykk så betyr dette
at rullemotstanden mellom dekk og underlag er redusert, altså friksjonen.
Dersom friksjonen er redusert så betyr det faktisk at man får dårligere grep,
og det ønsker man jo ikke på vinterføre.
Synspunkter på dette?
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla fukt bakrute
torsdag 07. januar 2016, klokken 11:24
Skru av omluft?
#12
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
torsdag 07. januar 2016, klokken 11:21
Sitat fra: fonberg på torsdag 07. januar 2016, klokken 10:23
Sitat fra: erlanddf på torsdag 07. januar 2016, klokken 10:18
Har R2 med 50 psi og RWD. På småveiene idag tidlig i Bærum idag tidlig med 12 kalde og litt blankpolert vei hadde jeg nær sagt null grep. Skulle kjøre igang fra lyskryss og alle bare kjører fra meg mens antispinn slo inn så fort jeg ga særlig mer enn 20 på wattpedalen. I svinger og bakker var det også skummelt.

Dekkene var nye i høst og er lite slitt, slik at jeg og mistenkte at det høye trykket ga dårligere grep. Måtte stoppe innom en stasjon og satte ned trykket til 42 så får jeg håpe det blir bedre for dette var en skummel morgen. Har aldri i mine over tjue år bak rattet opplevd så dårlig grep.

Jeg ville spraya på en runde med avfetting/rensemiddel på dekkene.

Bør man gjøre dette ofte? Har aldri behøvd å gjøre dette før...
#13
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
torsdag 07. januar 2016, klokken 10:18
Har R2 med 50 psi og RWD. På småveiene idag tidlig i Bærum idag tidlig med 12 kalde og litt blankpolert vei hadde jeg nær sagt null grep. Skulle kjøre igang fra lyskryss og alle bare kjører fra meg mens antispinn slo inn så fort jeg ga særlig mer enn 20 på wattpedalen. I svinger og bakker var det også skummelt.

Dekkene var nye i høst og er lite slitt, slik at jeg og mistenkte at det høye trykket ga dårligere grep. Måtte stoppe innom en stasjon og satte ned trykket til 42 så får jeg håpe det blir bedre for dette var en skummel morgen. Har aldri i mine over tjue år bak rattet opplevd så dårlig grep.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Varmeapparatets (dis)funksjon etter v7.0
søndag 27. desember 2015, klokken 17:11
Jeg har etterhvert funnet innstillinger som fungerer passe greit for meg ihvertfall:
-all klima-automatikk av
-range mode på
-ac av
-omluft av
-luft på føtter og vindu
-vifte på 4
-temp på 21
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: SC Brumunddal
torsdag 17. desember 2015, klokken 14:56
Det er jo Chademo i Brumundal da. Går enda fortere... :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA