Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - shuatorp

Sider: [1] 2 3 ... 9
1
Du er ikke den første dette har skjedd for:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24463.msg419132.html#msg419132

BTW: Mitsubishi dekket leiebil og drivstoff for perioden jeg hadde bilen på verksted.

2
Kia Soul EV / Sv: Hvor bor Kia Soul Eierne?
« på: Onsdag 23. Mars 2016, klokken 22:29 »
Ålesund.

Pssst! Gjør listen alfabetisk i henhold til stedsnavn :)

Done :-) & oppdatert.

4
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
« på: Torsdag 10. Desember 2015, klokken 21:39 »
Jeg kjørte i helgen denne ruten:

5
Det blir jo litt meiningslaust å starte bilen for å sjekke om 12V-batteriet ladar ved lading av hovudbatteriet. Då ladar jo bilen 12V-batteriet sjølv.

Kan du gjere same testen utan å starte bilen? Evt kan Skotvedt svare (om dei er her enno)? Har sett at folk har målt seg fram til at lading av hovudbatteriet ladar 12V-batteriet, men om det er sånn som dette det er målt, stolar eg heller på Kia sjølv, som seier at 12V IKKJE ladar når ein ladar hovudbatteriet.

12Volt batteriet lader da man lader bilen. Dette er målt på batteriet.

6
Kia Soul EV / Sv: Lading km
« på: Mandag 07. Desember 2015, klokken 20:45 »
Min viser 155km, men kjørte 17.5mil på en opplading igår.

7
Kia Soul EV / Sv: Hvor bor Kia Soul Eierne?
« på: Mandag 07. Desember 2015, klokken 20:42 »
Drammen.
Hvilken hensikt har en slik liten liste?
Om du sorterer og lister opp folk i samme by sammen så blir det orden også.

Bare morro og se hvor folka bor og hvilke steder/byer som er sterkest representert her.
Sorterer folket under byen de tilhører. :-)

8
Kia Soul EV / Sv: Hvordan fikse mangelen på app
« på: Onsdag 02. Desember 2015, klokken 00:25 »
Ja, det ligger foreløpig kun på mitt private repo: https://github.com/goev/Open-Vehicle-Monitoring-System
Tenker å sende en pull-request til master repository når alle ting fungerer som tenkt.

Det stemmer at dette trekker strøm fra 12V-batteriet. Hvor mye har jeg ikke fått målt ennå. Jeg venter inn litt sokler og til kabel, så da skal jeg etterhvert få målt hva den trekker.

Den gir advarsel når batteriet går under 12.2V. Det er kanskje litt høyt? Hva burde en slik verdi være? Noen forslag?

Ellers kan dere følge med og diskutere på disse to stedene:
http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=429&p=2802#p2802
og
http://www.goingelectric.de/forum/kia-soul-ev/ovms-fuer-den-soul-t9741-130.html#p279143

I tillegg skjer mye annet spennende på denne tråden i.f.m. CAN-bus og Soul Spy:
http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=135&p=2803#p2803

Tror 12.2V er bra nivå med varsel.
12.3V er halv kapasitet
12.0V er kritisk
11.6V er flatt

Min Soul ville ikke starte på 11.9V

9
Kia Soul EV / Sv: Hvordan fikse mangelen på app
« på: Mandag 30. November 2015, klokken 18:05 »
Trekker dette strøm fra 12V batteriet da bilen ikke går?
Er det noen mulighet for å legge inn varsling på fallende spenning på 12V batteriet?
En del som har hatt problemer med 12Volt batteriet i det siste.

10
Kia Soul EV / Sv: Lade til 100% ?
« på: Fredag 27. November 2015, klokken 15:05 »
I servicemanualen til Kia Soul oppgis batteriet til å ha en kapasitet på 75 Ah.
Spenningen på mitt batteriet nå, med SOC på 92%, er 387,2V (Cellespenning på ca 4,03V). Det skulle tilsi 29kWh.

Jeg er ingen ekspert på batterier, men jeg tror kanskje Kia "underselger" kapasiteten.

Det er også litt interessant at bilen har en ekstra SOC-verdi internt. D.v.s. BMS-en har en egen SOC som er ca.3-4% lavere. Jeg har observert at ved hurtiglading, så kutter ladingen når BMS-SOCen er 80%. Da er den SOCen som vi ser i displayet 83%. Min teori er at disse 3-4% er en buffer som forhindrer at batteriet tømmes under 3-4% og batteriet ikke lades mer enn ca 96%. Nå har jeg ikke sjekket om disse to SOCene følger hverandre med samme forskjell helt opp og helt til bunn, men det skal jeg gjøre nå :)

Interessant :-) *Følger*

11
Kia Soul EV / Sv: bytte lyspærer
« på: Torsdag 26. November 2015, klokken 21:03 »
Mine satt i allefall så fast at det ikke var nok med noen fingre og lett løsne dem...

Da kan vi vel trygt konkludere med at shuatorp muligens har litt små hender - men sterke fingre.... og at elbil-1 har veldig store hender - men svake fingre???  ;D

Takk for informative bilder shuatorp - så tålelig greit ut å komme til der i forhold til mye annet jeg har sett...  ::)

Hehe, du får sagt det :-)

Har byttet pærer på mye værre biler enn dette.
Det vanlige er jo å få en sår eller tre på knoker/fingre da man bytter pærer.
På min forrige bil (den før iMiev'en) måtte jeg ta bilde inni der for å se hvordan jeg skulle få ut pæra og brukte 10min pr pære.

12
Da er trikset tydeligvis TO trykk på startknappen - skal teste det.

Burde forøvrig være unødvendig - slår man på bilen så burde dette gå ok av seg selv.

Kan være noe i det, for ved å trykke bare en gang så lyser batteri indikator.

13
Testet ikke dette lenger enn litt over en time.
Testet spenningen på 12V batteriet uten lader i etter dette og den hadde samme spenning som før testen.

14
Hvis du, mens ladekabelen står i, trykker på startknappen og setter på varmen/vifta - så tømmes 12v batteriet

Da tas ikke strømmen fra hovedbatteriet.

12v batteriet lades heller ikke opp igen om det er tomt og du setter i ladekabelen...

Min egen erfaring!

Har idag prøvd ut dette, trykker to ganger på startknappen uten å holde inn bremsepedalen mens bilen ladet på 10A. Ved 10A gir laderen 12V batteriet 14.4Volt ladespenning (samme spenning som ved å kjøre med lysene på). Varmeapparatet trakk 950Watt i dette tilfellet, den begrenser strømtrekket oppad slik at ikke bilen skal gå tom for strøm. 10A lading gir ikke mer enn litt over 2200Watt.

15
Kia Soul EV / Sv: bytte lyspærer
« på: Tirsdag 24. November 2015, klokken 23:52 »
Da har du små hender - måtte fikle i 30-40 minutter med tang etc for å få tak på pæreholderen og vri løs pæren. Samme med montasje inn.

Mye mulig, men tror ikke det skyldes det.
Man trenger ikke bruke knyttneven heller da, to tre fingre holder.




Sider: [1] 2 3 ... 9