Vi har kjøpt en BlackVue DR590X-2CH dashcam, som kommer med en kabel for fastinstallasjon (hardwiring).
Denne har tre ledninger: én som skal kobles til jord (merket GND), en til sikring som er alltid på (BATT+) og en til sikring som slår seg på når bilen startes (ACC+). Det høres ikke komplisert ut, men jeg støttet på et par uforutsette problem og lurer på hvordan andre har løst disse:
Plan 1 - bruke hovedsikringene under rattet (i fotbrønnen)
- ACC+ kan kobles til sikring 36 (12-V strømuttak)
- flere muligheter for BATT+, vet ikke helt hva som er best..
Utfordringer:
- ser ingen jordet skrue å feste GND til
- sikringsboksen har tettsittende plastlokk, som er umulig å lukke når man koble seg til med en flatsikringsadapter. Det ser ut å være mulig å fjerne lokket helt, men da har man ubeskyttede sikringer i fotbrønnen...
Plan 2 - bruke sikringene ved siden av rattet
- mer plass enn i hovedsikringene
- det er en jordet skrue der for GND kabelen
Utfordringer:
- alle sikringene der er alltid på, så det er ingenting å koble ACC+ til
Det burde også være mulig å kombinere de to planene ved å koble GND og BATT+ etter plan 2 og ACC+ etter plan 1 (til sikring 36). Men det løser ikke problemet med lokket som ikke kan lukkes.
Et alternativ er selvfølgelig å koble seg til 12-V uttak (sigarettenner) isteden, men da mister vi parkeringsvakt og får blokkert 12-V uttaket, så det ser jeg på som en siste utvei...
Noen som har noen idéer?
Denne har tre ledninger: én som skal kobles til jord (merket GND), en til sikring som er alltid på (BATT+) og en til sikring som slår seg på når bilen startes (ACC+). Det høres ikke komplisert ut, men jeg støttet på et par uforutsette problem og lurer på hvordan andre har løst disse:
Plan 1 - bruke hovedsikringene under rattet (i fotbrønnen)
- ACC+ kan kobles til sikring 36 (12-V strømuttak)
- flere muligheter for BATT+, vet ikke helt hva som er best..
Utfordringer:
- ser ingen jordet skrue å feste GND til
- sikringsboksen har tettsittende plastlokk, som er umulig å lukke når man koble seg til med en flatsikringsadapter. Det ser ut å være mulig å fjerne lokket helt, men da har man ubeskyttede sikringer i fotbrønnen...
Plan 2 - bruke sikringene ved siden av rattet
- mer plass enn i hovedsikringene
- det er en jordet skrue der for GND kabelen
Utfordringer:
- alle sikringene der er alltid på, så det er ingenting å koble ACC+ til
Det burde også være mulig å kombinere de to planene ved å koble GND og BATT+ etter plan 2 og ACC+ etter plan 1 (til sikring 36). Men det løser ikke problemet med lokket som ikke kan lukkes.
Et alternativ er selvfølgelig å koble seg til 12-V uttak (sigarettenner) isteden, men da mister vi parkeringsvakt og får blokkert 12-V uttaket, så det ser jeg på som en siste utvei...
Noen som har noen idéer?