Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - dabis

#1
e-Golf / Sv: Garantiutløpstest
tirsdag 22. desember 2020, klokken 15:28
Jeg har tatt garantiutløpstest på begge mine VW.
Erfaringen er så om så men mulig jeg har klart og finne de fleste feilene selv.
Men fint og ha litt kjøtt på beinet om det er noe du veit er galt.
Postet denne for noen måneder siden. Burde være en god start.

Rett etter utlevering da bilen var ny:
- Skeivt montert bakluke. Fører til slitasjeskader av lakk mellom støtfanger og bakluke.
- Dårlig dekning på Keyless
- Knepping ved åpning lukking av vinduer fremme.
- Dårlige knapper i rattet der du må tykke ekstra hardt etter at knappen gir etter.

Etter 30k kjørt ( 1 år)
- Skeivhet i karosseriet fører til at ruta sprekker veldig lett ved steinsprut. (totalt byttet 5 frontruter på 100k)
- Knirking i understell
- flekker i setetrekk bare du ser på de.
- Rust på bakbremser

Etter 60K kjørt (2 år)
-Feil på varmepumpe (ventil eller noe sånt)
-Feil på tilegsvarmeren
-Feil på Radiator (Lekkasje)
-Feil på Kondensator til AC (Radiatoren til ACen)
-Fortsatt knirking i oppheng og dempere
-Feil på Lader i bilen
-Feil på Høysspentkabler fra ladeport til lader (tok 14 dager og fikse da delene ikke var å oppdrive)

Etter 80K Kjørt (3,5 år)
- Bremseskjold fremme korroderer av sine fester å detter av bilen i fart og skader felgen.
- Knirking fra inklappbare speil
- Varmetråder i setet
- Knirking fra understell

Etter 100k kjørt (4 år)
- Knirking i understell
- Trange dørhåndtak
- Dører som er ute av possisjon (stål mot stål lyd)
- Rust rundt frontrute
- Feil på Varmeapparat (venter på feilsøking)
- Vannlekkasje inn begge bakdører
- Døde DLR lys


Ellers så er det noen få skjulte feil som fordamperen/radiatoren til AC (ligger bak hovedradiatoren så du kan ikke se den så enkelt) og rustne fester / løse bremsesjold.
Ellers be de om og teste Varmeapparatet NØYE. Da det er en del vanlige dyre feil med varmepumpen og tilegsvarmeren.
#2
Jeg vil tro at videreutviklingen av e-golf er lagt langt oppe på hylla nede hos tyskerne. Den eneste grunnen til og ta den ned nå er nok om det er noe sikkerhetsrelatert. Virker som de sliter nok med å få programmert ferdig den nye ID3

Jeg rapporterte selv inn til både vegvesenet og Møller Norge om to alvorlige hendelser opplev av meg selv. Da min tidligere e-golf med aktivert acc akselererte ukontrollert ved et spesielt punkt på E18 i vestfold. Dette var i perioden de oppgraderte tunnelene mellom Sande og Holmestrand. Det virket som at noe på byggeplassen påvirket systemene i bilen til å tro at det ikke var noen biler fremfor meg å på samme stedet begynte bilen og akselerere mot bilen fremfor meg. Å nei det var ikke snakk om en lite rykk det var med full gass hvor jeg selv måtte bryte inn og bremse før jeg traff bilen før meg. Svaret jeg fikk av møller er at i følge bruksanvisningen skal ikke bilens acc systemer brukes i tunneler. Disse hendelsene skjedde rett før en tunnel og ikke inni den. Hørte aldri noe fra Vegvesenet.
#3
BMW i3 / Sv: Hotspot Drive? Trådløs ladning?
lørdag 04. april 2020, klokken 21:58
Min iphone XR passer akuratt ned i laderen. I følge Apple er telefonen min 150,9mm høy. Så alt under dette burde gå bra. Effekten er nå heller ikke så mye å skryte av. Føler selv den fungerer mer som vedlikeholdslader om du bruker trådløs Apple Carplay sammtidig som du lader. Det er påtenkt at telefonene kan bli varme så ser det er lagt inn ventilasjonshull og til og med en mulig vifte et sted under der om ikke jeg er helt på jordet. Ellers er 2019 versjonen og nyere utstyrt med både USB-C og USB-A ladekontakter om du fortsatt orker å plugge i en kabel.
#4
e-Golf / Sv: Garantiutlpøstest
mandag 23. mars 2020, klokken 14:58
Nå ble min e-golf kjøpt tilbake av forhandleren siden den hadde hatt så mange feil. Men jeg fikk vite at alle feil som oppstår på bilen de 2 første årene dekkes av fabrikk. De neste 2 årene er det importør som dekker og siste året er det forhandleren selv som står som garantist. Så om bilen er på siste året i garanti/reklamasjon så er det mye vanskeligere å få gjennomslag på krav som måtte oppstå da fakturaen ikke kan sendes videre. 
#5
BMW i3 / Sv: Prisforskjell på 94ah
mandag 20. januar 2020, klokken 19:31
Vurdert en 120Ah? Er ikke mer en et hopp opp til 280k - 325k for en knapt 1 år gammel bil gått under 10k. Betalte selv 310k hos forhandler for FC med 6k på telleren.
#6
BMW i3 / Sliter med oppdatert info i appen
søndag 19. januar 2020, klokken 13:18
Er forholdsvis ny når det kommer til i3.
Og sliter noe med at infoen i appen ikke oppdaterer seg når jeg logger inn osv. Så hvor mye den lader å om forhåndsvarming går osv er ikke til å stole på. Om jeg logger inn i webleser versjonen av Connected så henter den ny fersk info umiddelbart å denne infoen er da normalt sett riktig. Noen som har noen tips er forklaring på min brukerfeili appen eller lignende?
#7
e-Golf / Sv: Ladekladd blinker rødt
torsdag 02. januar 2020, klokken 23:57
Ville nå hørt med selger av bilen. Kan virke som en feil på kladden da andre ladere fungerer.
Har opplevd at enkelte ladekladder er mer sårbare for feks mindre jordfeil osv.
Ladekladden har samme garanti som bilen så er du innenfor 100k og eller 5 år så burde det kunne ordne seg ganske greit.
#8
e-Golf / Sv: Garantiutlpøstest
torsdag 02. januar 2020, klokken 13:35
Jeg har tatt garantiutløpstest på begge mine VW.
Erfaringen er så om så men mulig jeg har klart og finne de fleste feilene selv.
Men fint og ha litt kjøtt på beinet om det er noe du veit er galt.
Postet denne for noen måneder siden. Burde være en god start.

Rett etter utlevering da bilen var ny:
- Skeivt montert bakluke. Fører til slitasjeskader av lakk mellom støtfanger og bakluke.
- Dårlig dekning på Keyless
- Knepping ved åpning lukking av vinduer fremme.
- Dårlige knapper i rattet der du må tykke ekstra hardt etter at knappen gir etter.

Etter 30k kjørt ( 1 år)
- Skeivhet i karosseriet fører til at ruta sprekker veldig lett ved steinsprut. (totalt byttet 5 frontruter på 100k)
- Knirking i understell
- flekker i setetrekk bare du ser på de.
- Rust på bakbremser

Etter 60K kjørt (2 år)
-Feil på varmepumpe (ventil eller noe sånt)
-Feil på tilegsvarmeren
-Feil på Radiator (Lekkasje)
-Feil på Kondensator til AC (Radiatoren til ACen)
-Fortsatt knirking i oppheng og dempere
-Feil på Lader i bilen
-Feil på Høysspentkabler fra ladeport til lader (tok 14 dager og fikse da delene ikke var å oppdrive)

Etter 80K Kjørt (3,5 år)
- Bremseskjold fremme korroderer av sine fester å detter av bilen i fart og skader felgen.
- Knirking fra inklappbare speil
- Varmetråder i setet
- Knirking fra understell

Etter 100k kjørt (4 år)
- Knirking i understell
- Trange dørhåndtak
- Dører som er ute av possisjon (stål mot stål lyd)
- Rust rundt frontrute
- Feil på Varmeapparat (venter på feilsøking)
- Vannlekkasje inn begge bakdører
- Døde DLR lys


Ellers så er det noen få skjulte feil som fordamperen/radiatoren til AC (ligger bak hovedradiatoren så du kan ikke se den så enkelt) og rustne fester / løse bremsesjold.
Ellers be de om og teste Varmeapparatet NØYE. Da det er en del vanlige dyre feil med varmepumpen og tilegsvarmeren. 
#9
*Oppdatering* på denne Problembilen.

Etter en lengre saksgang med Forbrukerrådet osv.
Så ble jeg enig med selger om at de kjøper bilen tilbake.
Jeg fikk da en ok bruktpris basert på bilens tilstand.

Utkjøpsprisen ble 125 000.- etter takst.
Taksten var på ca 25 000.- i utbedringer som nye bremser. Service. skader og slitte dekk.

Takk til Albjerk Bil som hele tiden har hvert løsningsorientert.
Ingen av feilene har jeg måtte betale for da de har gått på nybilgarantien.





#10
e-Golf / Sv: Egolf - varmepumpe virker ikke
torsdag 02. januar 2020, klokken 13:22
"Selverklært e-golf varmepumpe ekspert" (pga mye erfaring)

Jeg har opplevd det meste av feilene på Varmeapparatet til e-golfen.
Kort fortalt så er varmeapparatet i e-golfen bygd opp av en tilleggsvarmer (Elektrisk varmeelement som en normal vifteovn) og Varmepumpe for å tilføre/produsere varme til kupeen.

- Bilen prioriterer alltid bruk av varmepumpen da den er mest effektiv ned til forbruk av strøm. Og vil normalt aldri koble inn varmeelementet så sant bilen ikke klarer og tilføre nok varme inn i kupeen. Det er et unntak å det er om du trykker på knappen til defrost av frontruten. Da vil bilen kjøre på med alt den kan av varme mot frontruta.

Om du får opp "nå" forbruket i displayet så vil du kunne se hva oppvarmingen i bilen bruker av strøm når du står parkert. Eks ved 0 grader ute og 22 grader stilt inn i bilen. Så vil forbruket ligge på et sted mellom 1-3KWt ved 0 til -15 grader. Trykker du da på defrost frontrute så vil den øke opp til 3-9KWt da varmeelementet bruker mye strøm. På denne måten kan du se om varmepumpen faktisk fungerer.

Om Varmepumpen av forskjellige årsaker slutter å fungere så vil hendelsesforløpet bli slik. Bilen står med normal Auto og 22 grader (0-10 minusgrader ute). Men lite eller ingen varme kommer ut av dysene. Ved å trykke på defrost frontrute så vil det komme noe varme. Vil det nok være noe feil på Varmepumpen.

Om Tillegsvarmeren av forskjellige årsaker slutter å fungere så vil hendelsesforløpet bli slik. Bilen står i normal Auto 22 grader og det er kaldere en 7-15 minusgrader. Det kommer lite men noe varme fra dysene og det hjelper ikke å aktivere defrost på frontrute. Vil det nok være noe feil med tillegsvarmeren. (erfaringsmessig gir varmepumpen lite eller ingen effekt når det blir under 10 minusgrader.

Årsak til at Viften i front av bilen ikke "bråker" som en feiebil utenom når det er aktivert forvarming er pga klager fra kunder der det var flaut og komme kjørende i en elbil som hørtes ut som en feiebil ved lave hastigheter som parkeringsplasser og parkeringshus. Min bil ble oppdatert i 2016 der dette problemet ble fikset nå bråker ikke bilen slik ved lave hastigheter. Så det er nok årsaken.

Min bil hadde disse feilene før jeg kvittet meg med den.
-Død varmepumpe
-Død Tilegsvarmer
-Ødelagt kondensator
-Tette ventiler til varmepumpe.
-Ustabil/bugg i sw eks sette den på maks varme og så på maks kulde for så tilbake til maks varme. Da sluttet all form for oppvarming og kjøling og fungere. Måtte da skru av bilen og vente noen minutter før det igjen fungerte.

Ellers så sliter normalt min bil med å holde det varmt i bilen under 15 minusgrader. Men kan ha noe med og gjøre at bilen primært er i bruk på motorveier i høy fart. Noe som vil gi et større behov for varme i kupeen en vanlig bykjøring.

Alt dette gjelder den Første 1.2 generasjonen e-golf som ble produsert fra midten av sommeren 2015. Bilen er selv en 2016 modell. Hvor mye forbedringer eller forandringer de har gjort på den nye generasjonen er jeg ikke opplyst om, så da må noen andre komme på banen med erfaring fra disse bilene.
#11
BMW i3 / Sv: Hotspot Drive? Trådløs ladning?
tirsdag 31. desember 2019, klokken 13:30
Sitat fra: dabis på tirsdag 31. desember 2019, klokken 13:22
Hei Orakler!

Har nylig kjøpt med en i3 120Ah 2019 model.

Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at i følge noen nettsider så skal det være mulig å få hotspot med bruk av bilens eget simkort (mot betaling selvfølgelig). så sant du har en bil etter 2016 og med ekstrautstyret trådløs ladning av smarttelefon.

Tjenesten kan aktiveres her : www.bmw.hotspotdrive.com

Du taster inn vin nummer også lit kontaktinfo så får du 1 gb gratis for en begrenset periode.

Men så kom jeg ikke lengre. Hvordan få dette til og fungere i bilen?
Ikke finner jeg noe wifi innstillinger og ikke finner jeg noe wifi søkbart på tlf.

Noen som har en løsning i ermet?


https://www.bmw.hotspotdrive.com/#/infos/faq

Undermenyen : Hvordan koble meg til mitt Hotspot Drive WLAN
#12
BMW i3 / Hotspot Drive? Trådløs ladning?
tirsdag 31. desember 2019, klokken 13:22
Hei Orakler!

Har nylig kjøpt med en i3 120Ah 2019 model.

Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at i følge noen nettsider så skal det være mulig å få hotspot med bruk av bilens eget simkort (mot betaling selvfølgelig). så sant du har en bil etter 2016 og med ekstrautstyret trådløs ladning av smarttelefon.

Tjenesten kan aktiveres her : www.bmw.hotspotdrive.com

Du taster inn vin nummer også lit kontaktinfo så får du 1 gb gratis for en begrenset periode.

Men så kom jeg ikke lengre. Hvordan få dette til og fungere i bilen?
Ikke finner jeg noe wifi innstillinger og ikke finner jeg noe wifi søkbart på tlf.

Noen som har en løsning i ermet? 
#13
BMW i3 / Sv: Priser på brukte i3
lørdag 21. desember 2019, klokken 14:04
Fikk tilbud fra Bilia Drammen på 345k for en i3 fully charged. Brukt ligger de på ned i 300k med noen få tusen på telleren å under et år gamle.
#14
e-Golf / Sjekkliste ved kjøp av førstegenerasjons E-Golf (2014-2017)
søndag 24. november 2019, klokken 13:47
Hei
Jeg poster dette med baktanken om at dere som vurderer å kjøpe en "eldre" E-Golf ikke går i bruktbilfella. Og til dere som eier en slik bil kan lete frem feil som da kan reklameres på før Garantien (100/150k eller 5 år) og Reklamasjonsrett (5 år) utgår

Jeg kjøpte min bil ny i 2015 å bilen har nå passert 100k. Jeg har nok fått en "Fredag før ferie bil" (hakket verre en mandagsbil) med mine snart 20 reparasjoner av alle mulige feil ønsker jeg og informere for og "redde" dere andre fra å gå i samme fella.

Ramset opp slik:

Rett etter utlevering da bilen var ny:
- Skeivt montert bakluke. Fører til slitasjeskader av lakk mellom støtfanger og bakluke.
- Dårlig dekning på Keyless
- Knepping ved åpning lukking av vinduer fremme.
- Dårlige knapper i rattet der du må tykke ekstra hardt etter at knappen gir etter.

Etter 30k kjørt ( 1 år)
- Skeivhet i karosseriet fører til at ruta sprekker veldig lett ved steinsprut. (totalt byttet 5 frontruter på 100k)
- Knirking i understell
- flekker i setetrekk bare du ser på de.
- Rust på bakbremser

Etter 60K kjørt (2 år)
-Feil på varmepumpe (ventil eller noe sånt)
-Feil på tilegsvarmeren
-Feil på Radiator (Lekkasje)
-Feil på Kondensator til AC (Radiatoren til ACen)
-Fortsatt knirking i oppheng og dempere
-Feil på Lader i bilen
-Feil på Høysspentkabler fra ladeport til lader (tok 14 dager og fikse da delene ikke var å oppdrive)

Etter 80K Kjørt (3,5 år)
- Bremseskjold fremme korroderer av sine fester å detter av bilen i fart og skader felgen.
- Knirking fra inklappbare speil
- Varmetråder i setet
- Knirking fra understell

Etter 100k kjørt (4 år)
- Knirking i understell
- Trange dørhåndtak
- Dører som er ute av possisjon (stål mot stål lyd)
- Rust rundt frontrute
- Feil på Varmeapparat (venter på feilsøking)
- Vannlekkasje inn begge bakdører
- Døde DLR lys

Ellers har jeg vært igjennom 3 serverbytter hos VW angående APP til bilen. Dette har vært ustabilt siden jeg kjøpte bilen for 4 år siden.

Er i gang med å heve kjøpet av bilen da nok er nok.
Innstillingen dems til alle feilene er at jeg ikke kan vente meg annet av en bil som er gått 100k og er 4 år gammel.


Om det er andre som har andre type feil så hiv dere på så får vi alt i en tråd for å hjelpe fremtidens eiere.


#15
e-Golf / Sv: Bremseskjold, går det på garanti?
mandag 30. september 2019, klokken 12:29
Mitt bremsesjold datt av i fart. Lagde en grusom lyd men var såvidt kjørbart. Ringte VW bilredning å falken kom hjem i tunet å tok av selve bremsesjoldet så bilen var kjørbar. Ba dem bytte begge når den først var inne på verksted noe Albjerk bil sa nei til. Men de bestilte inn to uansett da de kom i par vistnok. Endte med at når jeg hentet bilen så hadde de byttet begge da den andre var like dårlig. Fikk foresten ny felg også da jeg påpekte at feilen hadde ført til følgefeil å skadet felgen på innsiden. Alt gikk på nybilgaranti.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA