Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Golfatle

#1
Volkswagen VW / Isolasjonsfeil i kabel fra ladeplugg til HV batteri
tirsdag 27. oktober 2020, klokken 12:21
Fikk ikke ut ladepeluggen fra bilen ( Golf 2015), og måtte da sende den med Viking til Møller.
Etter at verkstedet hadde feilsøkt var konklusjonen at det var kortslutning / dårlig isolasjonsmotstand i kabel fra plugg i bilen og frem til HV batteri. Er dette en feil andre har hørt om?
#2
e-Golf / Sv: Får ikke skrudd av tenninga
torsdag 08. oktober 2015, klokken 17:38
Prøvde alle triks i boken, med og uten strøm på laderen.
Tilslutt låste jeg igjen og opp med nøkkel, og sim salabim der slapp laderen!
#3
e-Golf / Sv: Reparasjon av lakkskader
torsdag 08. oktober 2015, klokken 17:35
Helt sikkert dyrt, fikk en liten skade på et speilhus, jeg gikk til micropaint der speilhuset ple ferdig på dagen. Har hørt flere som skryter av dette firmaet.
Men du er jo avhengig av de har en avdeling der du holder til!
#4
Enkle batterispørsmål / Sv: En liten batteriguide
tirsdag 09. juni 2015, klokken 09:02
Det ser ut som både Tesla og e-Golf bruker samme celle.
Så langt jeg er kommet er det en NMC ( Litium Nickel Magnesium Cobolt oksyd) celle fra Panasonic.
Jeg tror den heter 18650 Prismatic, men så langt har jeg ikke funnet data på denne på nettet.
Hadde vi funnet datablad på denne så kan vi begynne å leke med tall.
Når det gjelder Golf så er jeg kommet så langt at det er blokker med 88 stk som er koblet 3 stk i paralell, dette rimer godt med 75 Ah som jeg har lest ( ett eller annet sted)
Nominell spenning på 3,67 V ser også fornuftig ut ( 323 : 88 ).
Det jeg ikke får til å stemme er max. spenning VW oppgir maks spenning på batteriet til å være 430 V og med 88 celler i serie blir dette 4,88 V, finner ingen steder på nettet at NMC celler tåler denne spenningen.
Nedre spenning ser ut til å være ca 2,84 V ( margin 0,34 volt)
Er jeg på rett spor?
#5
Jeg har valgt " trunk typen", men som flere påpeker så er den hardplast der ting sklir rundt. Løste problemet med å klippe til et stykke slingreduk/ skliduk som brukes i båt. Funker perfekt :)
#6
e-Golf / Sv: Felgstørrelse vs. forbruk
mandag 08. juni 2015, klokken 14:00
Spennende diskusjon, - men slik jeg forstår den masteroppgaven det vises til så har luftmotstanden generert av felgen minimal påvirkning under 80 Km/ t. Tror nok at det kan være litt effekt å spare med smalere dekk, - men min enkle konklusjon er at det er kjørestilen som har størst betydning for forbruket.
Lett og myk på pådragspedalen. ;)
#7
Enig !
Det mangler nok fortsatt mye kunnskap hos enkelte forhandlere om el-bil.
Skuffende lite teknisk kunnskap på mange områder hos selgere som har drevet med fosilbil i årevis.
#8
e-Golf / Sv: 2015 mod. e-Golf om 10 år
mandag 08. juni 2015, klokken 10:37
Er helt sikker på at batterikapasiteten pr. kilo batterivekt vil øke de kommende år, og produksjonsprisen på batteriene vil falle. 2015 e-golf er godkjent med dagens pakke og det som blir spennende er jo om neste generasjon batteripakker vil ha samme konfigurasjon ( i hovedsak spenning og vektfordeling ) som dagens pakke. Det er vel også et spørsmål om VW har intresse av å tilby oppgraderinspakker til dagens biler, og i såfall hva prisen blir.
Nå jeg fikk bilen spurte jeg selgeren hva en ny batteripakke ville koste i dag, og ble fortalt at listeprisen var 130' NOK.
Skal det være av interesse å skifte batteri så lenge jeg har bilen ( 4-5 år) må kapasiteten opp mot 50 kWh, og prisen ned mot 50' NOK.
#9
Enkle batterispørsmål / Sv: En liten batteriguide
søndag 07. juni 2015, klokken 12:21
Pedagogisk god forklaring.
Kunne bare bilprodusenten fortalt oss hvilke kjemi de bruker, og hvordan de setter sine buffer marginer. Dersom den reelle utnyttelsen av cellene er mellom 30'og 80 % av nominell celleverdi så er det uproblematisk å kjøre mellom 0 og 100% på rekkevidden.
#10
e-Golf / Sv: 2015 mod. e-Golf om 10 år
lørdag 06. juni 2015, klokken 22:10
Om 10 år, trolig før vil den pakken som står i golfen kunne ha en kapasitet som er opp mot det dobbelte av dagens kapasitet. Det som er spennende å se er om VW er villig til å oppgradere styringselektronikken slik at den kan takle øket batterikapasitet. Etter det som står å lese på nettet vil kostnaden for batterier nærme seg 100 $ pr. Kw( før batteriene " pakkes"). Det bør ikke væer den store SW oppgradeingen som er nødvendig for å takle større kapasitet.
#11
e-Golf / Sv: 2015 mod. e-Golf om 10 år
lørdag 06. juni 2015, klokken 22:01
Om 10 år, trolig før vil den pakken som står i golfen kunne ha en kapasitet som er opp mot det dobbelte av dagens kapasitet. Det som er spennende å se er om VW er villig til å oppgradere styringselektronikken slik at den kan takle øket batterikapasitet. Etter det som står å lese på nettet vil kostnaden for batterier nærme seg 100 $ pr. Kw( før batteriene " pakkes"). Det bør ikke væer den store SW oppgradeingen som er nødvendig for å takle større kapasitet.
#12
Kan ikke forstå at Schuko skal betraktes som nødlader, den trekker ikke mer enn 10 A, og dersom den brukes på en 16A kurs uten andre forbrukere av betydning belastes kursen med 62,5 %.
Når jeg fikk bilen for en uke siden ble det klart fortalt at dersom jeg hadde god tid var dette den normale måten å lade på.
#13
Her hadde det vært morsomt å få en med kunnskap om batterikjemi på banen. Amoss stiller et godt spørsmål, er det pågående lading som svekker batteriet, eller er det lading kombinert med temperatur. Et annet moment er jo hvor på batteriets effektkurve man lader. Har lest i en annen streng at VW har satt sin 100% lading til 90% av batteriene sin maksimale spenning.
Et annet sted har jeg lest at idelt område for batteriet i Golfen er 30 - 80 %.
Jeg er i og for seg enig med at garantien på 8 år eller 160' km bør holde, men det kan jo være et godt argument når bilen skal selges om 4 år at batteripakken er behandlet på best mulig måte.  :)
#14
Hei,
En rimelig god artikkel som sammenfatter mye av det som er å lese på nettet. Mye av diskusjonene på forumet som omhandler lading dreier seg om forskjellige kontakter. Jeg har som regel god tid på ladingen, er det da batteriteknisk smart å lade med så lav strøm som mulig ( fx 6 A) eller har dette liten betydning i forhold til 10A. Antall ladesykler er jo ikke et tall hugget i sten, enkelte parametre påvirker jo dette.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA