Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bjornb

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 29. august 2023, klokken 09:30
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 28. august 2023, klokken 12:39Leste et sted at alle solceller i Norge produserer 0,15 TWh på ett år. Stemmer det? At 1 dags eksport (fra forrige uke) er like stor som et helt års solcelleproduksjon fra alle Norges solceller?

Tallet for sol i 2023 er estimert til 0,36 TWh:
https://www.nve.no/energi/energisystem/solkraft/oversikt-over-solkraft-i-norge/
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Zaptec Pro uten stort system?
søndag 07. april 2019, klokken 01:53
Vi installerer Zaptec løsning i vårt borettslag oss nå. Mange beboere har valgt å kun installere bakplate i sin garasje. Siden beboer betaler for ladestasjon og installasjon på sin plass/garasje så har styret bestemt at ladestasjonen eies av beboer, og en kan i prinsippet ta den med seg under armen når en selger boligen (bakplaten må være igjen så klart). Beboer kan også velge å selge den til ny beboer, eller en annen nabo som kun har bakplate om en ønsker det.

Dokumentene jeg har sier dette om bakplaten:

Reduser installasjonskost
Bakplater gir rask påkobling av ladestasjon og
reduserer installasjonskostnaden. Utformingen
med hurtig-kobling på bakplaten gjør at det
elektriske arbeidet kan utføres separat fra selve
installasjonen av ladestasjonen.

.......

(Bildetekst til bakplate)
2. Muliggjør plug & play av ladestasjon, uten behovet for en elektriker.

.......

Hver enkelt garasjeeier kan velge å få ladeboksen ferdig installert samtidig med installasjon av infrastrukturen eller å få boksene installert i ettertid. Beboer kan også velge å få montert bakplaten (monteringsplaten til ladestasjonen) samtidig som infrastrukturen monteres, og trenger da ikke installatør i ettertid når ladestasjonen skal monteres.
#3
Lade hjemme / Sv: Zaptec Home
onsdag 20. mars 2019, klokken 13:27
Forstår jeg riktig at lastbalansering mellom to ladestasjoner er gratis, mens lastbalansering mot hovedsikring koster 39kr pr mnd?
#4
Interessant ja.
Patentet deres beskriver hvordan disse releene kobles:
[ You are not allowed to view this attachment ]

https://patentimages.storage.googleapis.com/71/eb/23/d64ddee157a502/EP3184352A1.pdf
#5
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
onsdag 13. februar 2019, klokken 02:06
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. februar 2019, klokken 21:50
Sitat fra: bjornb på tirsdag 12. februar 2019, klokken 20:56
Se LiveMeasurement delen, data om individuelle faser tilsynelatende hvert 10 sekund på enkelte typer målere.
Jeg tolker det litt annerledes, som at på to type målere er det tilgjengelig på målinger med timestamp som går opp i 10, mens på andre målere er det alltid tilgjengelig.
Enig, dårlig formulering fra min side.
#6
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
tirsdag 12. februar 2019, klokken 20:56
Ut i fra Tibber API'et så ser det ut som Pulse gir info om individuelle faser:
https://developer.tibber.com/docs/reference#livemeasurement
Se LiveMeasurement delen, data om individuelle faser tilsynelatende hvert 10 sekund på enkelte typer målere.
#7
Sitat fra: nilsen_79 på mandag 11. februar 2019, klokken 21:43
Usikker på om det er 3-fas inn til huset. Får høre med elektriker etterhvert.
Også usikker på om det er lagt 3-fas kabling frem til skapet. Er en enslig 10 kvadrat PFXP-kabel som går inn til skapet.
Du kan jo ta en titt på kabelen både til inntak og i huset og se hva den er merket med, 3G10, 4G10 osv. Er det lagt opp til 3-fas i inntaket? (kan du se inntakssikringene?)
#8
Det ser ut som Pulse kan se enkeltfaser ut i fra API dokumentasjonen @elektrolux:
https://developer.tibber.com/docs/reference#livemeasurement
(Se LiveMeasurement delen).
#9
1-fas. Ikke mye kapasitet til overs uten å bytte hovedsikring her..
Er det 3-fas i den nye inntakskabelen frem til huset? Er det 3-fas kabling frem til skapet?
#10
Hvordan ble dette løst?
#11
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Celle-lader / testing
fredag 25. januar 2019, klokken 00:34
Har ikke sett noen som selger den her, jeg kjøpte min fra pp-rc.de i Tyskland. Markedet er nok ganske smalt for denne :)
#12
Model 3 / Sv: Typical vs rated range
onsdag 23. januar 2019, klokken 11:17
Sitat fra: N00b på onsdag 23. januar 2019, klokken 10:03
LR begynner å strupe lading ved 43% SOC ser jeg på youtube.  Men det er da et betydelig fremskritt i forhold til 85 pakkene som nå begynner struping på 23%

Her er crowdsourcet ladekurve for model 3, kilde:
https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/13-model-3-consumption-and-charging/

Andre Tesla modeller:
https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/6-tesla-battery-charging-data-from-801-cars/
#13
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Hjemmelaget "Powerwall"
tirsdag 22. januar 2019, klokken 02:48
Du kan evt bruke Victron sine kombinerte enheter som disse:
https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=193&Itemid=39
som du så setter sammen med egnet batteripakke.
#15
Avansert: Batterier og Lading / Sv: V2G og CCS
torsdag 17. januar 2019, klokken 22:49
Har forstått det slik at "Reverse Power Transfer" er foreslått som en del av neste generasjon CCS, altså CCS 3.0.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA