Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - joakimg

#1
Model Y / Sv: Petion for snow mode
tirsdag 30. november 2021, klokken 14:35
Det er denne advarselen som har gjort at jeg ikke har prøvd: "Når du slår på Slip Start eller Terrengassistent, viser berøringsskjermen en indikatorlampe for å angi at antispinnsystemet ikke lenger forhindrer hjulspinn." Men om den ikke helt og holdent kobler ut traction control men bare tillater litt mer hjulspinn endrer det kanskje ting. Jeg skal teste. Men skjønner fortsatt ikke hvorfor man ikke skal få lov å dempe regen litt, som på S og X.

Og nervevrak er muligens en overdrivelse, men Y'en er definitivt mindre forutsigbar enn S'en når man slipper gasspedalen.

Sent fra min Pixel 3 XL via Tapatalk
#2
Model Y / Sv: Petion for snow mode
tirsdag 30. november 2021, klokken 13:53
Terrengmodus er ikke det samme som en modus tilpasset glatt og dårlig brøytet vei (og det har vi mye av her oppe i nordre Nordland på denne årstiden).  Sammenlignet med S'en jeg hadde før oppfører Y'en seg som et nervevrak på glatt føre. Mens S'en oppførte seg meget forutsigbart med regen på begge akslinger (og enda bedre med regen på 'lav'), vet man aldri hvilken vei Y'en slenger ræva om man er så uheldig å slippe opp litt for mye på gasspedalen. På samme måte er den altfor bakhjulsfokusert i akselerasjon også og slenger gjerne ut bakenden før den finner ut at kanskje den skal legge litt kraft på framakslingen også. Rett nok henter den seg relativt raskt inn igjen under både oppbremsing og akselerasjon, men man har stadig slike korte øyeblikk der man ikke føler man har helt kontroll over bilen. Og det burde være unødvendig i det man kan påstå er en av verdens mest avanserte biler. Som sagt lå S'en stort sett som limt på veien, og jeg var mye mer sikker på hvordan den ville oppføre seg om jeg tråkket på den ene eller andre pedalen.

Terrengmodusen på Y'en kobler iflg manualen bl.a. ut antispinn og jeg går ut ifra det kan ha innvirkning på hva bilen gjør om veigrepet slipper i en sving. Det er mulig Tesla har tenkt at 'Off-road assist' skal fungere som en snømodus, men det har de ikke skrevet noe sted i manualen, og jeg definerer 'off-road' som noe annet enn å kjøre i 80 på snølagt vei. Så jeg ser på den som en dårlig workaround heller enn en løsning på et problem. Hvilken annen bil må du sette i terrengmodus for at den oppføre seg normalt på snø og is?

Kynikeren i meg tror at det ekstreme bakhjulstrekkfokuset på Y og 3 er fordi Tesla da kan oppgi noen km lenger WLTP siden forbruket blir litt lavere. Det samme tror jeg forøvrig er årsaken til at de har fjernet justering av regen og den lave oppgitte nyttelasten. Men det blir spekulasjoner.

Når det er sagt er det en fantastisk bil som også kunne blitt en fantastisk vinterbil med noen få softwarejusteringer. Så en snømodus står høyt på ønskelista.



Sent fra min Pixel 3 XL via Tapatalk
#3
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: TMY Hjulstøy!
søndag 05. september 2021, klokken 08:52
På min gamle Model S (85D fra 2015) opplevde jeg faktisk mindre støy fra Michelin X-Ice North 4 piggdekk enn fra Nokia Hakka Black sommerdekk. Og når jeg byttet sommerdekkene bak fra nevnte Nokian til Continental ble også støynivået betraktelig lavere. Så dekkmerke og -modell har mye å si. Piggdekkene fra Michelin var meget behagelige å kjøre med, både mtp støy og kjøreegenskaper.

Sent fra min Pixel 3 XL via Tapatalk

#4
1. Bruk knappen under displayet til å bytte visning slik det viser hvilket dekksett som er satt på (1 eller 2) 2. Trykk og hold inne knappen til du får en lyd og tallet i displayet skifter. 3. Dekktrykksvarselet skal forsvinne når du har kjørt noen hundre meter.

Sent fra min Pixel 3 XL via Tapatalk
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ladeproblem Tesla S
onsdag 24. februar 2021, klokken 11:29
Om du er så uheldig at batterivarmeren må skiftes nå, kan ikke Tesla gi noe svar på hvor lang tid det tar å skaffe delen. Har en 2015 Model S 85D som har stått to uker på service senter i Bodø og de har ikke noe tidsestimat på hvor lang tid det tar. De vet ikke om delen må produseres eller om den kan finnes på et lager en eller annen plass i verden. De vet den ikke finnes i Norge, noe mer har de ikke tilgang til å sjekke. Det er veldig forsiktig antydet at det kan bli april før de får den, men de legger alltid raskt til at det kan gå raskere. Med andre ord, har du garanti får du en loaner, har du ikke garanti er du uten bil på ubestemt tid.  Jeg har fått et fullt akseptabelt kostnadoverslag for reparasjonen, har ingen problem med jeg må dekke det selv (garantien er tross alt utgått), men synes det vanskelig å akseptere at de skal bruke månedsvis på å skaffe en del som er helt sentral for at bilen skal fungere. På toppen av alt er dette, iflg servicemedarbeideren, en del som fortsatt monteres i nye biler. Dette er mitt første møte med Teslas kundeservicepolicy etter at garantien gikk ut (var helt upåklagelig i garantitiden), men dette lover virkelig ikke godt for framtiden. Hvis dette blir normen ser det ut til å bli ekstremt risikabelt og uforutsigbart å eie en Tesla utenfor garanti. Jeg håper de ikke tenkte at bilene bare skulle vare i fem år.

Sent fra min Pixel 3 XL via Tapatalk

#6
Menabo har et som jeg har vurdert å kjøpe, men ikke kommet så langt enda:

https://www.thansen.no/bil/utstyr/transportutstyr/takstativ/takstativ-tema-i-miev-10/n364/pn982507

Sent from my Pixel 3 XL using Tapatalk

#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Klimaanlegg redusert
torsdag 09. april 2020, klokken 10:24
Sitat fra: Hasse79 på lørdag 04. april 2020, klokken 13:08
Jeg har også fått denne meldingen flere ganger (2018 TMS 75D) og merket godt den reduserte effekten på AC. Fikk meldinga til å forsvinne ved å ta en «power off» og fikk da tilbake full effekt på AC. Dette har kommet tilbake flere ganger så jeg ringte road service som fortalte at det kunne ha med kjølevæskeflyt, også opp i mot batteriet, å gjøre. Jeg tok derfor med saken til SC i fm CCS retrofit hvor de brukte 30 min på feilsøking og konstaterte at alt er i orden. Jeg måtte derfor betale for denne tidsbruken (ca kr 1.000) siden denne feilmeldingen visstnok står omtalt i bilens brukermanual og vil kunne komme av og til uten at det nødvendigvis er noe galt med bilen. Jeg har ikke sjekket manualen verken før eller etter. Kan heller ikke huske å ha fått feilmeldingen på nytt igjen etter dette.
Jeg fikk feilmelding om redusert AC i februar. Jeg hadde i tillegg tidvis merket en lavfrekvent buldring fra klimaanlegget, spesielt under hurtiglading. Tesla i Tromsø konstaterte lekkasje på klimaanlegget og at det var stort sett tomt for kjølemedium. De byttet noen deler for å fikse lekkasjen og fyllte opp og så var meldingen borte og jeg har ikke hørt noen ulyder siden heller.

Sent from my Pixel 2 XL using Tapatalk

#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Død MCU
fredag 04. oktober 2019, klokken 21:46
Sitat fra: Sandvika på fredag 04. oktober 2019, klokken 21:00
God service ja, men det finnes et en annen måte å se dette på for mange TMS eiere. Biler solgt med DAB+ baserer seg på 3G for radio. Når 3G nettet skrus av så kan enkelte stå uten radio som i seg selv er en mangel. Spørsmålet er om nettet er regnet som «dårlig nok» innen tiden før det er gått 5år fra siste bil med 3G uten DAB ble solgt....
Her i Nordland er 3G-nettet allerede stort sett ubrukelig utenfor byene. Så jeg har fått min MCU1 oppgradert til 4G/LTE.

Sent from my Pixel 2 XL using Tapatalk
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Midtkonsoll?
tirsdag 16. juli 2019, klokken 21:42
Sitat fra: Twister på tirsdag 16. juli 2019, klokken 18:38
Den koppholder greia du linka til så helt jævlig ut, men idag fløy brusflaska mi avgårde ut av "koppholdern" som er feilplassert der man skal hvile armen.

Må finnes bedre løsning for koppholder/flaskeholder.
Blir og savne det fra Outlandern min som hadde både koppholder og flaskeholder i døren
Hva med denne? https://nobra3d.com/?product=cup-support

Sent from my Pixel XL using Tapatalk

#10
Betalte kr 2145 for andre års service på Nordic Bil i Bodø, riktignok uten skifte av pollenfilter. Å skifte dette filteret er meget enkelt å gjøre selv. Bestilte et på Amazon til 230 kr inkl frakt (https://www.amazon.com/GKI-CF1282-Cabin-Air-Filter/dp/B01CP37SW2/ref=au_as_r?_encoding=UTF8&Make=Mitsubishi%7C72&Model=i-MiEV%7C21564&Year=2014%7C2014&ie=UTF8&n=15684181&s=automotive&vehicleId=1&vehicleType=automotive).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA