Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - havardolini

#1
Jeg har nå vært eier av en 2020 Polestar 2 Performance i halvannet år. Den har også de andre pakkene, så jeg tror den har det meste av utstyr som var mulig å få da den var ny.
Jeg liker en førersentrert bil, så for meg er det et pluss at føreren pakkes litt inn. Jeg er drøyt 1.80 høy, så P2 passer meg fint.
Når understellet strammes godt til, så stortrives jeg med å kjøre svinger, den tåler å bli presset. Jeg liker også godt hvor kjapt sånn som f.eks. traction control reagerer. Jeg kjører på full en pedals-kjøring året rundt, og er aldri redd for at bilen drar av veien av den grunn, selv på hålkeføre.

Men så til det jeg finner forbausende lite informasjon om: Så godt som all programvare i bilen er jo bare noe uferdig makkverk! Som en Volvo-forhandler sa til meg; Vi som har Polestar 2 er beta-testere for Volvo. Vi får alle feilene og så får Volvo den samme programvaren når feilene og problemene er rettet.
Programvaren føles veldig uferdig, og ny funksjonalitet klattes på i form av en app her og en app der.
Hvorfor man ikke kan skreddersy hva man vil se i displayet bak rattet, er en gåte for meg.

Appen er et eneste stort sorgens kapittel i seg selv! Den er treg, lite responsiv, og full av feil. Den er også svært fattig på funksjonalitet.

En dag for et par måneder siden virket ikke varmeaparatet i brennende kulde!
Så våknet det plutselig til liv igjen etter at jeg hadde låst og åpnet bilen igjen. Volvo-verksted fant ingen feil.
Ladetidsestimeringen er fullstendig på jordet nå på vinteren.
Både infotainmentsystemet og den andre(kommunikasjons-systemet?) trenger jevnlige restarter for å virke sånn noen lunde.
Jeg har slitt med at den ikke vil lade til 100% de gangene jeg vil det, og at den lader til 100% når jeg har satt den til 90. Den har også helt av seg selv valgt å lade til 100% etter å ha stått rolig på 90% noen timer.

Keyless har jeg gitt opp å få til å fungere.
Jeg måtte bytte dempere foran etter at de originale begynte å rakle ved ujevnheter i veien. De måtte også justere og smøre opp bakdemperne, da de begynte å gi en ganske irriterende knirkelyd.

Polestar kunderservice gjør ikke stort annet enn å be meg om å restarte.

Jeg har vondt for å tro at dette bare gjelder meg. Er det noe som har endret seg til det bedre for de bilene som kjøpes ny nå?
Får jeg samme programvaren som nye biler?

Polestar ser ut til å legge mye penger i merkevarebygging og det å kapre nye kunder, min mening er at de gjør forbløffende lite for å holde eksisterende kunder fornøyde.

Jeg tror ikke selv at jeg er en sur person, men P2 får lokket frem surheten i meg:)
#2
Sitat fra: Boogie på fredag 07. februar 2014, klokken 08:50
Hei, om du hadde hatt en 400V 32A trefas (eller 230V 32A enfas) tilkobling ville du kunne få 7,2 kW på den ene fasen om bilen har en 7,2 kW lader.
Er usikker på om alle i3 har 7,2 kW lader, eller om den også blir levert med 3,6 kW lader.
En gammel post, men tematikken kan bli veldig aktuell for meg i sommer, så jeg prøver å vekke denne til live igjen.
Jeg driver og planlegger reiserute, og ser på ladestasjoner.no at noen ladere har "Type 2 Normal 32A". Betyr det at jeg kan plugge i Type 2-kabelen min og lade i3'n min på 32A?
Hva er i såfall forskjellen på en lader av denne typen, og en "Semihurtig AC" ?
#3
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Trondheim - Storlien CCS/Combo
fredag 13. mai 2016, klokken 14:05
Er det noen av dere som har besøkt hurtigladerne på Værnes og/eller Meråker og sjekket at de er operative også på CCS og Type 2?
Dersom kartet hos Fortum stemmer, ligger den på Værnes rett ved utendørsparkeringen. Der parkerte jeg selv for noen få uker siden, uten at jeg så noen tegn til hurtiglader da.
#4
BMW i3 / Sv: Knirker din i3?
lørdag 02. april 2016, klokken 14:37
Jeg har også en ting jeg ikke helt klarer å slutte å tenke på.
Hvordan høres bilene deres ut når dere kjører over ujevnheter i veien som f.eks. vaskebrett? Hos meg hører jeg en type "rakle-lyd" som kan minne om at noe er løst i forstillingen, det kan selvsagt godt hende at det er jeg som er oversensitiv :)
Denne lyden har vært der fra dag 1, og har ikke endret seg noe.

Den virker veldig tight og fin over fartsdumper, så denne raklinga er kanskje bare som et resultat av at bilen har et litt stivt oppsett på dempinga?
Jeg har hatt den siden agust 2016 og har kjørt drøyt 8000 km. Det er jo litt tiltak å ta turen innom Sulland for å få de til å se på det, får se om jeg gidder :)
#5
BMW i3 / Sv: Billig 16 A Type 2 ladekabel fra Bilia i Norge
mandag 15. februar 2016, klokken 15:57
Sitat fra: Ara på fredag 12. februar 2016, klokken 10:44
Det er denne kabelen.

http://accessories.volvocars.com/sv-se/V60/Accessories/Document/VCC-483010/2016/all/all/all

Det er art. nr. 31407096 jeg har.

Jeg kjøpte selv 4,5 metersvarianten av en Volvoforhandler i Trondheim for noen måneder siden.
Det eneste jeg egentlig har å utsette på kabelen er at knappene for justering av ladestrøm er fryktelig tunge å betjene i kulda, en gang måtte jeg ta den med inn på badegulvet et par minutter så den fikk tint litt opp.
Opplever dere andre også det samme?

Jeg har den liggende i bilen, og bruker den når jeg trenger lading når jeg her ute på tur.
#6
BMW i3 / Sv: Problem med hurtiglader
torsdag 03. desember 2015, klokken 09:48
Sitat fra: pkhamre på onsdag 02. desember 2015, klokken 10:32
Sto på Fortum sin lader i Ytre Enebakk i går kveld med 20km igjen på bilen, og trengte ~10km ekstra for å komme meg hjem. Jeg fulgte instruksjonene for DC-lading med kombo-pluggen, men etter at ladingen hadde startet stoppet den når den kom opp mot 300V / 30A på displayet til laderen, og det begynte å blinke rødt rundt ladehullet på bilen. Jeg ringte Fortum, som var veldig hyggelige og behjelpelige, men de fant ingen problemer på laderen. Problemet fortsatte etter flere restarts av laderen og testing av nødknappen på laderen. Kom en dame i en Leaf som fikk hurtigladet fint på CHAdeMO-pluggen.

Har noen vært borte i tilsvarende problemer? Kan virke som at problemet her lå i bilen, og ikke på laderen. Løsningen ble forøvrig at Fortum satt igang AC-laderen for meg, og jeg fikk ladet 20-30 minutter så jeg kom meg hjem igjen.

Bruker du brikken fra Elbilforeningen? Da jeg tegnet abonnement hos Fortum hadde jeg problemer med å få denne brikken til å fungere, jeg hadde i og for seg problemer med å få Fortum-brikken til å fungere også. Da opplevde jeg en gang oppførsel tilsvarende den du beskriver her. Jeg husker ikke hvor langt i prosessen ladingen kom, men alt så bra ut helt til den kuttet brått.
Jeg mailet et par ganger med kundeservice og de fant et eller annet feil med brikken og/eller abonnementet mitt. Jeg har ladet flere ganger etter dette uten problemer.
Dvs. at problemet mitt neppe lå i bilen.
#7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Fortum tar over EV power.
tirsdag 01. desember 2015, klokken 14:33
Sitat fra: kodalse på tirsdag 01. desember 2015, klokken 12:52
Når det gjelder Støren som knutepunkt Trondheim - Støren - Oppdal og Trondheim - Støren - Røros, bør det opp flere hurtigladere her.
At EV power valgte Berkåk som hurtigladeplass beror nok på at de kun hadde Oppdal i tankene.
Dette kan ikke være noe annet enn en feilvurdering, men det kan fortsatt utbedres.
Berkåk er ikke noe dårlig sted for en hurtiglader. Jeg, som flere andre, kjører av og til mot Tynset, og da passer Berkåk bedre enn Støren. Jeg tipper EV Power valgt Berkåk fordi de fikk penger fra Transnova for å bygge der.

Støren må selvsagt få opp flere multistandard hurtigladere så snart som overhodet mulig. Her har EV Power holdt oss for narr siden i fjor, uten at noen lader har dukket opp. For reisende i retning Røros er det et must å kunne lade der, Ålen er også en naturlig lokasjon for hurtigladere.
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Avvikling av EV Power?
tirsdag 01. desember 2015, klokken 13:48
Sitat fra: Stian Mathisen på tirsdag 01. desember 2015, klokken 09:58
Hei,

Vi kommer til å konvertere alle laderne til Fortum-ladere så raskt som mulig. Forhåpentligvis vil det være mulig å lade med Fortum-brikke på alle laderne innen nyttår. Samtidig vil EV Power-ladebrikkene fortsette å fungere fram til 1. februar 2016.

Med vennlig hilsen
Stian Mathisen, kommunikasjonsrådgiver i Fortum
Da tenker jeg at jeg bare hiver den siste fakturaen fra EV Power, da jeg ikke vil få noe behov for hurtiglading i desember.

Dette fra en annen tråd som også skriver om oppkjøpet, det er bare å registrere ønsker om nye ladesteder:
Sitat fra: Stian Mathisen på tirsdag 01. desember 2015, klokken 09:52
Hei alle sammen,

Takk for at dere setter pris på at vi får etablert oss skikkelig i Trøndelag.

Bruk gjerne dette skjemaet dersom dere ønsker å gi oss innspill til hvor dere ønsker at vi skal etablere ladesteder i Trøndelag: http://www.fortum.no/privat/charge-and-drive/hvor-vil-du-ha-ladestasjoner-i-trondelag/

Med vennlig hilsen
Stian Mathisen, kommunikasjonsrådgiver i Fortum
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Avvikling av EV Power?
mandag 30. november 2015, klokken 23:35
Sitat fra: tomrh på mandag 30. november 2015, klokken 18:45
Har et abonnement med ubegrenset lading, lurer på hva Fortum vil gjøre med abonnentene de overtar?

Jeg har også et abonnement,  og jeg tipper at de opphører å eksistere så snart oppkjøpet er gjennomført.  Fortum sier jo både i artikkelen fra Trønderavisa og sin egen pressemelding at de ønsker å gå bort fra abonnement.
For meg er det en god nyhet, men kanskje ikke for deg?
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Avvikling av EV Power?
mandag 30. november 2015, klokken 12:11
Sitat fra: kodalse på mandag 30. november 2015, klokken 11:24
Er det noen som vet når avtalen trer i kraft?
Det burde vel være en enkel sak rent omkoblingsmessig, men det er kanskje noen juridiske aspekter inn i bildet?
Hadde nå bare evpower godtatt fortum sine rfidbrikker (banalt enkelt å importere en csv fil med nødvendige data) kunne dette vært på lufta iløpet av 24-timer.  ;D
Det er jeg også interessert i å vite. Jeg abonnerer jo pr. i dag på den "av og til"-avtalen til EV Power, og lurer på når jeg kan slutte å betale :)

Laderne trenger sikkert ny software og konfig, for å koble seg til og rapportere forbruk til Fortum.

Jeg håper Fortum kan bytte ut den ene laderen på Orkanger, slik at det der blir to multistandard-ladere. Videre har jeg store fohåpninger til at Fortum kan sette fart i utbygging og utbedring både sør og nord for Trondheim.
#11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Avvikling av EV Power?
mandag 30. november 2015, klokken 11:04
Sitat fra: goggo på mandag 30. november 2015, klokken 10:59
Kjempebra, da er det enda større sjans for at det blir Lindesnes-Nordkapp tur med C-Zeroen neste sommer :)
Og jeg skal vel alltids klare å saktelade meg over Dovre hvis AR fremdeles er i live på det tidspunktet...

Og gratulerer så mye til alle Elbil-Trøndere - dette har dere fortjent!

mvh
HUgo

Takk for det, vi er veldig fornøyde her oppe nå! Og god tur nordover :)
Man kunne jo ha drømt om at AR blir solgt til enten Grønn Kontakt eller Fortum på samme måte som EV Power nå er solgt. Alle markeder har godt av en sunn konkurranse, så jeg håper at vi får se enda flere seriøse hurtigladeoperatører i årene som kommer.
#13
Ladeplasser og ladekabler / Avvikling av EV Power?
mandag 30. november 2015, klokken 10:18
Jeg var inne på adressa.no nå, og ser at det står en sak om at NTE har solgt sine trønderske ladestasjoner, og at den nye eieren lover flere og bedre ladere. Det er et bilde av en Zoe med Fortum-logoer på. Det betyr vel at Fortum overtar EV Power sine ladere?

Siden jeg ikke abonnerer på hverken papiravisen eller adressa pluss, er dette alt jeg vet pr. nå.
Er det noen av dere som vet mer om saken enn meg?

Dette er jo potensielt godt nytt for oss her oppe. Tenk om vi får inn et selskap som faktisk ønsker å bygge ut, og med en forbruksbasert prismodell, kontra fastpris slik EV Power opererer :)
#14
BMW i3 / Sv: Preconditioning
onsdag 18. november 2015, klokken 10:05
Selvsagt... Jeg fulgte denne tråden da den var som mest aktiv, men nå er det en stund siden jeg leste alle innleggene dine med alle målingene :)
Det er jo logisk det du sier at max kapasitet varierer.
#15
BMW i3 / Sv: Preconditioning
tirsdag 17. november 2015, klokken 15:53
Sitat fra: bromm på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 12:06
Sitat fra: LMOR på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 06:09
Men det kan sikkert dere som har 32A allerede svare på. Har dere kommet til bilen med % under 100 pga oppvarming?
Aldri ! (verken på max eller reduced)

Jeg har et par ganger testet følgende scenario, en gang på Redusert og en gang på Lav: SoC 100%, og starter preconditioning ca 15 minutter før jeg står ved bilen. Jeg sjekker app før jeg låser opp og avslutter ladingen, da sier appen at ladingen er på... la oss si 95%.
Jeg setter meg inn og kjører avgårde, og ser at "nåla" står på fullt. Så sjekker jeg appen før jeg slår av bilen, da henter appen data for siste oppdatering fra bilen, dvs. da jeg startet fra garasjen, og da står ladingen på 100%!
Betyr dette at batteriet hele tiden har vært på 100%, og at appen og/eller bilen tror at den ville ha gått ned til 95%?
Selv om SoC% hadde droppet ned til 95% i det øyeblikket jeg startet preconditioning, ville den aldri ha rukket å lade til 100% igjen på 15 minutter, hverken på Lav eller Redusert.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA