Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Arctic Roads

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
fredag 22. januar 2016, klokken 17:42
Hei,

Et par kjappe svar på spørsmål som har dukket opp i det siste:

Årsmedlemmer i Arctic Roads har fri tilgang til Lyses nett
Årsmedlemmer i Arctic Roads har ikke lenger tilgang til EV Powers nett*
Vedr Arctic Roads utbyggingsstrategi fremover har vi kommentert litt rundt dette i denne artikkelen: http://www.tu.no/industri/2015/12/27/mener-de-77-hurtigladerne-vil-vare-gammeldagse-nar-de-star-ferdige

Videre blir det en endring i vår deltagelse på elbilforum.no fremover. Etter en periode med aktivt ordskifte og deltagelse, er det nå mye repetisjon i ytringer og spørsmål. Vi kommer til å opprette en "Ofte Stilte Spørsmål" seksjon på våre hjemmesider. Vi stenger denne tråden, og takker for alle de konstruktive innspillene som har kommet underveis. Og vi er selvfølgelig fortsatt tilgjengelig på telefon og mail.

Til sist en god nyhet fra E-18:  Vi har idag åpnet Arctic Roads Grelland sørgående. Superhurtigladeren som er installert på stedet har har samme spesifikasjon som den vi åpnet på Vestby før jul med 120 kW DC-kapasitet, samtidig som AC også kan benyttes. Laderen skal stresstestes i forkant av vår neste utbyggingsfase og vil derfor være åpen til fri benyttelse i en tid fremover. Tilbakemeldinger settes pris på, og kan sendes til info@arcticroads.com



*Korrigert av forumadmin 19.02.2017 etter ønske fra Fortum, som har overtatt EV power og da ikke lenger har et samarbeid med AR.
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
mandag 21. desember 2015, klokken 12:50
Sitat fra: LMOR på mandag 21. desember 2015, klokken 09:47
Hvorfor står det på sidene til Arctic Roads at det er fri lading hos Lyse, når det ikke stemmer?

(håper på svar denne gangen)

Dette er en av de få tingene som gjøre at prisen kan forsvares hvis en bor i nærheten av Lyse. Men fri lading hos Lyse koster 995.-. Spurte derfor Lyse, som sier at en ikke kan lade noe som helst basert basert på AR abonnement.

Antar jeg ville fått tilbake de 995.- av dere pga løftet, men da blir det relativt mye tap per måned...

Hei,

Tegner du et årsmedlemskap i Arctic Roads følger det også med fri tilgang til Lyse sine hurtigladere.  Våre respektive kortlister er up-to-date. Uten å spekulere for mye kan det jo altids hende at de du har snakket med, har forvekslet spørsmålet ditt til å handle om elbilforeningens ladebrikke.



#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
torsdag 03. desember 2015, klokken 21:23
Sitat fra: LMOR på torsdag 03. desember 2015, klokken 19:02
Litt merkelig å kommentere denne ene saken om driftsstatus, og dermed samtidig ignorere hovedproblemet som tas opp her i denne og mange andre tråder.
Når kommer det en prismodell som gjør at vanlige folk kan bruke laderne deres?

Vi vil altid svare på spørsmål eller tilbakemeldinger fra nåværende eller tidligere medlemmer. Stort sett skjer dette på mail med rask responstid, men vi svarer også når det kommer henvendelser her inne. Spørsmål knyttet til prismodellen har vi svart på mange ganger før og tilbakemeldingene vi får i form av økte medlemstall og positivte tilbakemeldinger fra våre medlemmer gjør at vi er ser meget lyst på valgene vi har tatt på det området.
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
torsdag 03. desember 2015, klokken 18:49
Sitat fra: leafnor på torsdag 03. desember 2015, klokken 14:11

Driftserfaring var at de to første turen gikk fint. Sist gang trøbbel med GoCharge, ikke AR sitt problem kanskje. Support på tlf dro meg i gang, men ikke på etter kl 23 på kvelden. Ingen svar :-[
Nå ser jeg at den lader på Fagerhaug har vært lenge ute av drift, så vært umulig å komme over Dovre.
Savner info på deres side(r) om status på den lader. Synd det ikke er mer kundefokus, for det er noe som skulle hjelpe et nå "ungt" produkt som hurtigladere egentlig er for langveisfarende.

EDIT: Lader Fagerhaug (Oppdal) markert OK nå (3/12)

Hei!

Arctic Roads har døgnbemannet service og vi beklager dersom det har skjedd en glipp som har gjort at du ikke har kommet igjennom. Si ifra på mail neste gang du skal over Dovre så spanderer vi lading på våre lokasjoner.

Vedr driftstatus så laderene så er de meget driftsikre fra et ladeteknisk perspektiv. Dekning i mobilnettet kan derimot være ustabilt noen ganger og da er det slik at NOBIL rapporterer laderen som ute av drift selv om den virker fint og gir umiddelbar strøm til medlemmer med årskort, og til Drop-inn kunder etter litt tid dersom forholdene skulle være dårlige på et gitt tidspunkt. Dette skal vi forsterke med 2 kommunikasjonsbærere slik at det ene nettet tar over for det andre på området med vekslende dekningsforhold.
#5
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Lading DC med 120kW
onsdag 25. november 2015, klokken 09:05
Sitat fra: Arctic Roads på onsdag 25. november 2015, klokken 07:46
Sitat fra: 3irikur på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:44
AR: Ber faktisk Kia Soul om 70kw selv om standarden ikke egentlig støtter det?

Ja det er riktig.

En ekstra presisering. KIA Soul EV ber om 70 KW som bekreftet i forrige post. På den måten er den klargjort for når det kommer nye CHAdeMO ladere med høyere effekt. Når bilen kobler seg til en lader med kun 43 eller 50KW så får den kun det som laderen sier at den har.  Bare så ingen tror at KIA prøver å "overbelaste" ladere som ikke kan gi mer.
#6
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Lading DC med 120kW
onsdag 25. november 2015, klokken 07:46
Sitat fra: 3irikur på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:44
AR: Ber faktisk Kia Soul om 70kw selv om standarden ikke egentlig støtter det?

Ja det er riktig.
#7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Lading DC med 120kW
onsdag 25. november 2015, klokken 07:45
Sitat fra: 3irikur på tirsdag 24. november 2015, klokken 21:22
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. november 2015, klokken 18:17
Sitat fra: 3irikur på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:44
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:38
-- "Den Gamle japanske standard" med fast kabel.

Hva er grunnen til at du boikotter å skrive chademo?
Kanskje han mener den er på vei ut og skal lide samme skjebne som ac43kW?

Poenget mitt var strengt tatt å fremheve at dette er en hersketeknikk som etter min mening ikke hører hjemme på dette forumet.

Jeg registrerer også at v-i-c ikke svarer de gangene han blir stilt kritiske spørsmål - På samme måte som Arctic Roads, forøvrig.

Vi svarer på spørsmål som er kritiske men ikke nødvendigvis de samme eller sterkt relaterte spørsmål som blir gjentatt flere ganger i samme tråd eller tidperiode. Er godt mulig en seksjon med Ofte Stilte Spørsmål på våre hjemmesider vil erstatte vår deltagelse på forumet slik den har vært på forumet til nå slik at det blir lettere å finne våre svar på de forskjellige temaene.

Så ser jeg at det har glippet når det kommer til å svare på v-i-c til 43kW AC spørsmål.  Når det kommer til 43kW AC så var vi veldig tydelige på allerede på åpningen den 10. at vi ikke kommer til å satse videre på denne teknologien fremover. Årsaken til dette ligger naturlig nok i at Renault som fra før av var eneste bilmerke som støttet muligheten for 43kW AC har vært tydelige på at de ikke kommer til å satse videre på teknologien. Når vi så videre ikke har noen signaler på at andre kommer til å satse på 43kW AC blir det umulig for oss å forsvare en videre satsing på 43kW AC. Om markedsgrunnlaget endrer seg ved at det kommer nye biler inn på markedet vil vi naturlig nok se på muligheten igjen.

Årsaken til at det er 43KW AC på laderen på Vestby idag er fordi de første produserte eksemplarene av denne superladeren kommer med 22+43KW AC i tillegg til 120kW DC. Kanskje vi åpner en til med denne konfigurasjonen men etter dette er det altså ren DC som gjelder, med mulighet for 120 kW maks pr enkelt uttak når det kun er en bil som lader og med effektdeling når flere lader.
#8
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Lading DC med 120kW
onsdag 25. november 2015, klokken 07:37
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 24. november 2015, klokken 22:20
I vestby har AR klart det gale kunststykket å plassere 3hurtigladere så tett inntil hverandre at det bare er så vidt tre biler kan koble seg til hver sin lader.

Hvis noen av de tre laderne klarer å serve mer enn en bil er det allikevel nytteløst for det er ikke plass til flere biler ved laderne.

Det er mulig å lade 4 biler samtidig gitt at de som skal lade parkerer "riktig" Vi gjorde det på åpningen. Dvs at de som skal lade på nr 1 må bruke plassen som er rett til venstre for skuret, så de 2 i midten til den nye ladere og så til sist må de som skal lade på den 3. stå på plassen rett til høyre for skuret.

Dette er  ikke optimalt og henger sammen med at når ladestedet først ble utformet i sin tid skulle en lader kun lde en bil om gangen. Vi skal gjøre om hele lokasjonen på et senere tidspunkt, og da med tanke på at hver alder skal kunne lade 2 biler samtidig.
#9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Lading DC med 120kW
tirsdag 24. november 2015, klokken 11:56
Hei,

En kjapp presisering av status på vår nye Delta High Power Quickcharger på Vestby. På åpningen demonstrerte vi hva som er mulig så fort CHAdeMO Assosiation vedtar et høyere effektnivå for den standarden. Om man skal følge den offisielle standarden idag må uttaket begrenses til 125A/500V selv om potensialet er større. Det vi gjorde på åpningen på Vestby var å fjerne denne begrensningen softwaremessig slik at laderen kunne gi det bilen (KIA Soul EV) faktisk ber om. I dette tilfelle rett i underkant av 70KW fra 0 til 67% soc.

Etter åpningen har vi satt på sperren igjen til 125A/500V. Som vi har sagt ved åpningen og i artikler relatert til åpningen så er vi klare for å levere høyere CHAdeMO effekt så fort det blir vedtatt. På CCS-siden er alt allerede åpent og klar for bruk til biler som kan trekke over 100KW.

#10
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Lading DC med 120kW
lørdag 14. november 2015, klokken 10:43
Sitat fra: Joakim Sveli på lørdag 14. november 2015, klokken 00:09
Hei.

Fortum Charge & Drive får en del spørsmål om når vi skal komme med 100kW. Vi har svart flere direkte, men legger igjen et kort svar også her:

- CHAdeMO standarden er ikke enda godkjent for 100kW
- CCS er godkjent for høyere effekter, men ingen eksisterende biler kan benytte dette

Dagens elbiler lader på maks 50kW, men utnytter sjelden maks effekt mer enn 5-7 minutter. Dette er fordi batteriet ikke har kapasitet til  ta i mot så mye effekt ettersom cellene fylles opp. En typisk CHAdeMO eller CCS-lading på 50kW lader opp til 75% har en gjennomsnittseffekt på rundt 30kW.

Med batterier på 30kWh og 40kWh vil hastigheten på lading forbedres, selv om man lader på en 50kW ladestasjon. Maks ladeeffekt kan opprettholdes lenger.

100kW lading vil først og fremst komme til sin rett når betteristørrelsene nærmer seg 60kWh. Jeg har selv en Tesla S 60. Den lader opp mot 120kW om batteriet er tomt. Allerede på 40-50% fyllingsgrad er ladeeffekten nede på 50kW.

Fortum Charge & Drive vil på fort sikt prioritere flere ladeuttak for 50kW fremfor å sette opp 100kW lademulighet. Vi har dialog med både bilindustri og standardorganisasjonene til CHAdeMO og CCS og vil tilpasse oss endringer når disse varsles og blir tatt i bruk.

Arctic Roads har valgt å å forlate 50 kW ladere til fordel for 120 kW+ hurtigladere av flere grunner:


Bilindustrien er meget tydelige på hvilken vei effektnivået går:

-CCS er som kjent allerede klar for høy effekt, og første bil med et batteri på ca. 60 KWh som kan trekke over 100kW effekt settes i produksjon allerede til neste år, og etter det følger det flere modeller som perler på snor. Lager Tesla et CCS adapter (noe som ikke er utenkelig) kan disse bilene også nyte godt av et slikt effektnivå allerede

-CHAdeMO ligger litt bak når det kommer til offisiell støtte av et høyere effektnivå, men vi har det skriftlig og muntlig bekreftet fra flere CHAdeMO bilprodusenter at effektnivået for CHAdeMO skal ligge solid plassert over 100 kW i tiden fremover.

Konfedensialitetsklausuler gjør at vi ikke kan gå inn på detaljene rundt hver enkelt bilmodell/merke. Summen av bekreftet informasjon gjør uansett at vi med trygghet basere våre nye installasjoner utelukkende på et effektnivå som ligger på minimum 120kW pr hurtiglader.

Gjennomsnitteffekten som en elbil klarer å ta imot vil bare øke ettersom både batterikjemi forbedres og størrelsen på pakkene øker. Som vi har demonstrert på Vestby så er KIA Soul EV allerede idag istand til å trekke en snitthastighet på 68kW helt fra 0% til 67%. En lading som kun tar 13 min. Dette vil bare forbedre seg for hver nye modell som kommer på markedet.


Vi må bygge for fremtidens biler, ettersom det er biler med lengre rekkevidde som kommer til å være i stand til å fullt ut erstatte sine fossile alternativer. I mellomtiden er vi selvfølgelig  bakoverkompatible med eldre biler. Noe som bringer oss til dilemaet Sveli peker på med å prioritere 50 kW idag fremfor 100 kW.

Vi gjør begge deler.

Akkuratt som laderen vi har åpnet på Vestby, så vil hver 120kW+ hurtiglader vi bygger fremover kunne lade 2 biler samtidig med effektfordeling. Dette betyr at dersom en e-Golf og en 24KWh Leaf kommer for å lade samtidig på en enkelt lader så vil begge ha 60KW effekt hver tilgjengelig. Vårt absolutte minimum når vi bygger ut langs korridorer med 2 hurtigladere vil med andre ord gi dagens biler minst 4 hurtiglademuligheter pr lokasjon. Sannsynligvis mange flere. Ved siden av dette er alle laderene klare for å ta imot de nye bilene som kan lade på over 100 kW effekt.

Vinn-vinn med andre ord.

Dette scenarioet har Arctic Roads planlagt for lenge. Nesten alle våre ladesteder er forberedt for en mangedobling av effektnivået, og på Lom, Hjerkin og Bjorli har vi tilogmed lagt tykk nok kabel frem til ladefundamentet slik at det eneste vi trenger for å oppgradere til 120-150kW pr lader er 2 timers arbeid for å bytte ut selve laderene.

Vi står ved et generasjonskifte og når trendene er så tydelige som de er, vil det være sløsing av penger å installere gammel teknologi. Vi ser derfor frem til å åpne flere ladere 120 kW+ og det i riktig mengder pr lokasjon; opptil 8 stk som kan lade 16 biler samtidig på lokasjoner med høy trafikk. Det hjelper ikke mye med en 120 kW lader dersom du må stå 20 minutter i kø for å bruke den.

Men det er en annen diskusjon.

/ Leif Richard Bones Egge
Markedsdirektør - Arctic Roads AS

Illustrasjon av Arctic Roads ladested med høyt trafikkgrunnlag:
#11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
mandag 09. november 2015, klokken 07:39
Sitat fra: Cirrisky på lørdag 07. november 2015, klokken 11:29
Forresten til Arctic roads:

Har dere planer om å få et kart lignende Fortum hvor man kan se om laderne er opptatt eller ikke?

Ja det har vi :) Det vil komme som en del av en større app-satsing vi jobber med. Har ingen lanseringsdato å kommunisere ut foreløpig. I mellomtiden kan man se sanntidsdata fra tjenester som formidler NOBIL sine data. F.eks Elbileforeningens hurtigladekart
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
tirsdag 03. november 2015, klokken 17:33
Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 03. november 2015, klokken 13:05
Vil dette seie 100kW CHAdeMO, som (mellom anna?) Kia kan nytte seg av?

Jeg kan foreløpig ikke gå inn på de spesifikke detaljer men KIA Soul EV er definitivt en av bilene som kommer til å få en mye mer spenstig ladeopplevelse fra oss fremover ;)
#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
tirsdag 03. november 2015, klokken 11:51
Heisann!

Først må jeg takke for alle de positive tilbakemeldingene vi allerede har fått fra eksisterende medlemmer som fra og med i går får en god del mer ut av medlemskapet sitt en tidligere. Mange av dem som er medlem hos oss, er det fordi infrastrukturen til Arctic Roads eller våre samarbeidspartnere ligger i deres nærområde eller langs en strekning de kjører med jevne mellomrom, f.eks på hytte eller familiebesøk. Så har det vært slik at det vil være turer våre medlemmer drar på hvor vi ikke har dekning og medlemmene har måtte kjøpe ekstra ladetjenester. Med vårt nye tilbud som gir intill 1500 kroner refusjon på bruk av 3. parts ladere, vil medlemskapet hos Arctic Roads dermed dekke så godt som 100% av ladebehovet til det store flertallet av våre medlemmer.

Selve prosessen om refusjon er lagt opp til å være meget ubyråkratisk og lite komplisert. Bruk vårt webskjema og ta enten bilder av den fysiske kvitteringen du får der hvor dette er tilgjengelig og last dem opp på direkten mens du er på farten så du ikke glemmer det. Eller du kan samle opp til en senere anledning om det er det du foretrekker. Vi tar kopi av PDF / fakturakopi, bilder av kvitteringer tatt med mobil, skjermdump fra telefon (f.eks i sms tilfeller). Hva en du foretrekker. Poenget her er ikke å gjør ting vanskelig. Kun et minimalt nivå av dokumentasjon på utgifter.

Når det gjelder hvilke ladere du kan heve refusjon på under tilbudet er svaret enkelt: Alle i Norge såvel som resten av Europa. Sakte såvel som hurtig. Vi kunne selvfølgelig ha sagt "kun ladere der vi ikke har dekning selv", men administrasjonen av et slikt program ville blitt altfor vanskelig å forholde seg til for våre medlemmer. Derfor har vi valgt å si at det gjelder for alle eksterne ladere.

Alt i alt er dette et flott overgangstilbud til våre medlemmer. Noe de kan benytte seg av mens de venter på at den kvaliteten vi har sagt vi skal bygge blir etablert.  Den kvaliteten innebærer at det bygges et tett nettverk av lokasjoner hvor man kan hurtiglade minimum 4 elbiler pr lokasjon på mange steder vil tallet være 16. 2 ekstra om man teller 22kW AC som vil være tilstede på hver lokasjon. Effektnivået vi skal levere skal også være ruttet til å ta imot alle de nye bilene som er rett rundt hjørnet,som kan lade mye raskere en idag. I tillegg vil laderen gi raskere lading på eksisterende biler som kan ta imot høyere effekter en det de typiske 45-50 kW laderne en ser installert i felten idag kan klarer å levere. Vi starter med 120 kW pr lader og jobber oss oppover. Snart vil vi åpne en liten smakebit på hvordan en slik hverdag vil se ut for våre medlemmer. Det gleder vi oss veldig til, men det er dessverre sperrefrist på den informasjonen en liten stund til, så da snakkes vi nok igjen :)
#14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
fredag 09. oktober 2015, klokken 14:52
Sitat fra: .Andre på torsdag 08. oktober 2015, klokken 17:01
Artic Roads: Hvorfor kan dere ikke ta minuttpris slik som flere av konkurentene gjør?

Det må jo faktisk være bedre med mange kunder som betaler 50-100kr enn noen få som betaler 240?
Det skjer ikke at jeg betaler 240kr for å lade i 15-20 minutter. Det skjer rett og slett ikke.

Når de andre klarer det, må jo dere kunne klare det også.

Hei,

Ved første øyenkast er det naturlig nok å konkludere med at det måtte være tilfellet, men svaret er faktisk noe forenklet nei. Arctic Roads sin konklusjon er at minuttprising ikke er bærekraftig for den type ladenettverk vi planlegger å bygge. Et nasjonalt nettverk bestående av 388 lokasjoner med opptil 8 ladere pr lokasjon som kan lade 16 biler samtidig.
   
I en slik situasjon, hvor effektavgifter og selve annleggskostnadene er drivende for utgiftsbildet og ikke bruken  i seg selv, har vi landet på en medlemskapsmodell. Litt som en forsikring hvor alle som er potensielle brukere er med å betale, og hvor bruken ikke koster noe dersom behovet oppstår for den enkelte.

#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:39
Sitat fra: Panduck på lørdag 05. september 2015, klokken 11:49
Sitat fra: Arha på torsdag 03. september 2015, klokken 18:35
Månedsabonnementet ser ut til å ha blitt populært:


Arctic Roads   @ArcticRoads 
Vår medlemsmasse vokser med 70% i august etter intro av medlemskap på mnd.basis og 6 nye ladesteder i juli! Ser frem til å bygge mer #elbil

"Medlemsmasse vokser" om man betaler 399kr en mnd fordi man skal på sommertur til Tronheim, så er man en del av en "økende medlemsmasse"? Skal være interesant og se om AR raporterer om hvordan medlemsmassen synker i september...

Vi har fortsatt vekst i antall medlemmer. 6% fra august til september.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA