Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Homecast

#1
Lade hjemme / Sv: Flere Easee Home på samme kurs er ulovlig?
mandag 24. januar 2022, klokken 13:18
Stikker ut hodet igjen her jeg. Dog noe anderledes enn sist (som tidligere oppsumert av Lars) det var ikke akkurat et godt valg av meg å gjøre slik jeg gjorde da. Men håper at det er ok at man kan lære av sine feil og se fremover, samt nå få en konstruktiv debatt rundt dette.

Det som syntes å være en utfordring tidligere var at det ble dokumentert som at det var godkjent etter IEC 61851. dette er jo en produktstandard som flere og flere kjenner til.

Som andre her også belyser så må man ikke følge standarden, standarden gir deg et sett med regler som hvis du følger disse så er alt ok.

Man kan selvsagt gå utenfor standarden, men da må man også dokumentere sikkerheten for dette man utøver.

Utfordringen jeg så tidligere var denne med at det sto vern i henhold til 61009-1 (dette tilsvarer en fysisk kombiautomat slik vi finner i sikringsskapet) dette har også blitt endret på.

Man skal definitivt ikke underbygge at disse har utfordret mange aspekter ved lading, og med sukess er vel ikke helt feil å si.

Så ser jeg absolutt utfordringen med at det diskuteres i materie som ligger bak en haug med standarder som koster mye penger å ha tilgang til! værste av alt er at de fleste standardene i utgangspunktet peker videre til nye standarder igjen.. så det er virkelig et sammensurium å se alt i lys av hverandre. Nå har jeg tilgang til endel av disse, så dersom det er spørsmål om hva som står skal jeg se om jeg klarer å finne frem esensen dersom noen lurer på det dersom det kan bidra til å fylle ut litt i diskusjonene her

Det er sunt at disse diskusjonene også kommer opp, vi trenger ikke alltid være enige, men lesson learnd for min del, vi får ihvertfall være ærlige om hvem vi er :) derav også forklart hvem jeg er i signaturen
#2
I all beskjedenhet vil jeg presentere vår (jobber i DEFA) eRange IQ med måler tilgjengelig på lader.
får både vår hjemmevariant og anleggsvariant med måler klart. både 1 fase og 3 fase mulighet.

https://www.defa.com/no/produkt/erange-iq/

kommer sikkert flere andre som hiver på andre muligheter.
bestilles gjennom installatør hvis interresant
#3
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Felles ladepunkt i hyttefelt
tirsdag 31. august 2021, klokken 08:51
Sitat fra: leafolainen på mandag 30. august 2021, klokken 11:13
Takk for svar. Denne løsningen høres interessant ut. Er dette snakk om en tjeneste man abonnerer på, eller er det en engangsinvestering, og etter det opp til oss selv å håndtere fakturering etter forbruk?

Det er en kostnad for å ha alt online, størrelse på anlegget og LAN/4G avgjør prisen, da kan man velge å administrere dette selv med å hente ut rapporter og fakturere basert på forbruket til hver bruker, eller man kan hvis ønskelig sette bort dette også.

send gjerne en forespørsel via vårt kontaktskjema med litt mer info akkruat hva dere ser for dere, så kan du få mer nøyaktige priser og informasjon, skjema nederst på siden
https://www.defa.com/no/lading-elbil/elbil-borettslag-sameier/
#4
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Felles ladepunkt i hyttefelt
mandag 30. august 2021, klokken 11:07
Hei

Det finnes flere som leverer dette, selv jobber jeg i DEFA som også tilbyr dette

Man kan velge enten å ha et privat anlegg med kun tilgang for gruppen som eier hyttene, eller dere kan tillate alle å lade der.
Vår CloudCharge app benyttes som portal for å starte lading (kan selvsagt legge inn RFID brikke for å starte)

Kostnader kan trekkes direkte fra kort for hver ladesesjon. Priser for lading kan dere styre selv, pr tidsenhet, pr kw/h eller som en blanding.
Eller, dere kan hente ut rapporter og selv gjøre avregninger dersom det er ønskelig.

Vi selger gjennom elektroinstallatører som tar seg av hele jobben med montering.

Man kan fint begynne med 1 ladepunkt, men lurt å planlegge for å utvide senere dersom flere ønsker dette, lastbalansering er selvfølgelig med i våre løsninger.


https://www.defa.com/no/lading-elbil/cloudcharge/
#5
Usikker på hvordan denne står mot andre leverandører, er ikke like kompakt som gewiss sin, men den er hyllevare om ikke annet :)
#6
https://www.defa.com/no/produkt/econnect-ladekabel/

Vi i DEFA har lansert e-connect ladekabel

se link på side for forhandlere 3 fase i 20 og 32A samt 7,5 meter (eller 5, men det var ikke aktuelt her) er også 1 fase, men det igjen var ikke tema her

forsøkte å måle min egen 22kW kabel på 7,5 meter, noe uvitenskapelig målte jeg rundt 22-23 cm (fra det som er på utsiden av bilen).

Forsøkte å legge inn bilde, men fikk feilmelding her. forsøker igjen senere
#7
Lade hjemme / Sv: Installasjon
onsdag 09. juni 2021, klokken 19:19
Hva står i dokumentasjonen til ladestasjonen?

Skal den kobles til fast installasjon eller kan den kobles som en mode 2 lader?
Er ikke gitt at via CEE er godkjent til all bruk.

#8
ID.4 / Sv: Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?
tirsdag 01. juni 2021, klokken 08:29
Sitat fra: hELgenen på mandag 31. mai 2021, klokken 21:53
Det går en vifte når bilen lades nå i kveld. Er det vanlig? Har ikke noe forvarming på gang,ei heller noe klima satt på. Jeg har vært borte i at vifta går sånn umiddelbart etter stopp og lader plugges i,men aldri en god time etterpå.
Trodde det var ideelle temp. For lading nå med 25 ute og 23,24 i garasjen...

Når jeg lader på 11kW så hører jeg også at det fra tid til annen er en vifte som går på.
Har ikke lagt merke til noe spesielt hva gjelder utetempratur eller annet, men den viften har også startet på kjøligere tempraturer tidligere.
#9
Lade hjemme / Sv: Ladeløsning på hytte
fredag 21. mai 2021, klokken 13:03
Sitat fra: Orbit på fredag 21. mai 2021, klokken 12:33
Og Type A + RCD i den faste installasjonen løses vel i praksis enklest (minst plass i sikringsskapet) og billigst med å gå rett på Type B?

Korrekt, mulig jeg quotet feil i listen over så jeg.

Men dersom det er et uttak, enten shucko eller CEE så er type B jordfeilbryter veien å gå.
#10
Lade hjemme / Sv: Ladeløsning på hytte
fredag 21. mai 2021, klokken 11:48
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 21. mai 2021, klokken 09:31
Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 20. mai 2021, klokken 17:21
I et en utkastversjon av NEK400:18 lå følgende bestemmelser (utdrag):

Sitat722.531.2.101 Hvor tilkoblingspunktet i en ladestasjon er en stikkontakt eller konnektor for elektrisk kjøretøy
i samsvar med NEK EN 62196, skal det, med mindre dette allerede er anordnet i ladestasjonen,
anordnes med beskyttelse mot DC feilstrømmer. Beskyttelsen skal, for hvert tilkoblingspunkt,
anordnes ved anvendelse av:
• strømstyrt jordfeilvern Type B, eller
• strømstyrt jordfeilvern type A eller type F og et DC reststrøm detekteringsutstyr (RCD-DD)
i samsvar med NEK IEC 62955.
For andre tilkoblingspunkt, skal strømstyrte jordfeilvern som beskytter tilkoblingspunktet i
samsvar med 722.411.3.3 være i samsvaar med kravene til strømstyrte jordfeilvern Type B, og
skal ha en merkeutløsestrøm ≤ 30 mA.

Slik jeg forstår dette må altså også CEE-uttak forsynes med jordfeilvern type B dersom kursen skal benyttes for elbil - ihvertfall hvis dette er nyinstallasjon eller vesentlig endret bruk av uttaket.

Siden jeg ikke har tilgang til endelig utgave av NEK400:18 så kan dette selvfølgelig være endret i den endelige utgaven, men det er usannsynlig at hovedinnholdet er endret.
Ja akkurat, det er det jeg har lest og praktisert også og som jeg skrev ovenfor; Type B eller Type A+RCD for CEE.

Problemstillingen er også ganske lik for induksjonstopper hvor det står en AC til DC omvandler, den kan også gi DC strøm som kan gi feilfunksjon på en jordfeilbryter.


Det står at tilknytningspunktet skal beskyttes. Altså selve CEE stikket

Da holder det ikke at enhetne du plugger i har beskyttelse.
#11
ID.4 / Sv: Ryggekamera
søndag 25. april 2021, klokken 14:25
Sitat fra: Olemann på fredag 23. april 2021, klokken 22:03
Sitat fra: daktari på onsdag 21. april 2021, klokken 09:08
Kan dere si noe mer detaljert om hvilke innstillinger dere satte for ryggekamera?

Satte maks på lysstyrke og minimum på kontrast, farge betyr ikke så mye fra eller til.  Da ble det mye bedre.
Og for de som ikke måtte vite det, det er egne innstillinger for ryggebildet.

Stemmer. Sjekket nå, og dette var samme oppskrift som jeg har brukt
#12
ID.4 / Sv: Ryggekamera
fredag 23. april 2021, klokken 18:57
Sitat fra: daktari på onsdag 21. april 2021, klokken 09:08
Kan dere si noe mer detaljert om hvilke innstillinger dere satte for ryggekamera?

Skal prøve å huske å ta bilde imorgen. Husker ikke på stående fot
#13
ID.4 / Sv: Ryggekamera
tirsdag 20. april 2021, klokken 21:49
Jeg merket stor forskjell etter justering av kontrast og farge.

Fra helt forferdelig bilde hvor jeg knapt så noe og over til et godt bilde som jeg hittil har vært fornøyd med.
#14
ID.4 / Sv: Lading på schuko
fredag 09. april 2021, klokken 12:48
Siden dette er snakk om midlertidig bruk så går det nok helt greit

Vurder følgende, dersom du er usikker på stikkontakten. Etter 2-3 timer ladetid, ta ut plugg og ta på enden (OBS, kan være varmt) brenner du deg så ville jeg vurdert en annen stikkontakt hvis du har.

Nr 2, ta også en vurdering på hvor stikkontakt er montert.
Er det en stikkontakt med en tilførsel som går via mange rom eller via mange koblinger? eller har du stikkontakt som sitter veldig nære sikringsskapet og med lite koblinger imellom. Jeg hadde valgt det siste. (er jo ikke alltid like enkelt å vite ved skjult anlegg)

Er også fornuftig å sette ladestrøm ned i bil som nevnt i tråden her.

Lykke til med ny bil, og plutselig en ladeboks også ;)
#15
Lade hjemme / Sv: Hvilken ladehastighet har jeg?
søndag 21. mars 2021, klokken 16:19
Leaf viser veldig grovt hvilken effekt det er.
Enten  3,3kW (eller er det bare 3 kanskje?)
Eller så viser den 6 kW

Ingen ting imellom
Høres da ut som lader er justert til over 16A siden bil indikerer 6kW som da er steget over.

Andre biler kan angi dette mer nøyaktig enn leaf.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA