Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - tkjoerlaug

Sider: [1] 2 3 ... 19
1
Er circle-K og ionity to forskjellig initiativ, eller det samme? På denne siden står det noe om ionty-ladere på Circle-K stasjoner:
http://retailmagasinet.no/nyhetsarkiv/circle-k-tidobler-ladekapasiteten

2
(Trondheim - Åre - Trondheim burde vel nesten gå uten lading. Noen timer på en vanlig stikkontakt eller noen få minutter på en 50kW så er du hvertfall trygg. )
Det blir såvidt over 30 mil, så enten litt lading i Åre eller en shop-stop på Coop Storlien er vel det du trenger på vinteren. På sommeren bør dette gå greit uten ladestopp.

Nja - nei. Trondheim - Åre - Småkjøring i åre - Åre - Trondheim går ikke bra.

3
Audi e-tron / Hurtig/lyn-lading av Etron - ladekart?
« på: I går kl. 11:51 »
Jeg har kjørt Tesla i 4 år og har nå bestilt Etron. Jeg tror og håper at det meste blir bedre med Audi, men infrastruktur rundt lading regner jeg med at blir en reise 3-4 år tilbake i tid i forhold til hva jeg er vandt med fra Tesla.  Jeg prøver derfor å få litt oversikt over hvordan jeg blir påvirket på typiske langturer jeg kan komme til å kjøre fremover (Trondheim-Åre, Trondheim-Oslo, Trondheim-Valdresflya-Lærdal-Voss-Bergen).

Finnes det noe sted der man kan se en oversikt over CSS ladere i Norge som har høyere effekt enn standard kW i dag, evt. hva som er planlagt? Fortum har vel allerede åpnet minst en, Ionity har noen, og jeg leser at Circle K kommer til å satse sterkt på elbil fremover, men de kartløsninger (Fortum, ladestasjoner.no++) ser ut til å bare kunne filtrere på CSS og skiller ikke mellom hurtig/lynlading.



4
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
« på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 12:27 »
Ser det er mange som er skuffet over rekkevidde, og jeg blir litt forvirret over alle tester, påstander og WLTP kontra NDEC tall, batteristørrelser osv. Jeg kommer fra Tesla og kjører S75D i dag, men har nå bestilt en eTron. Jeg kunne nok kjøpt meg en X75D i dag uten å fått stor rekkeviddeangst, men dersom man har mye kortere rekkevidde enn denne vil jeg bli litt smånervøs.

Noen som har synspunkt på om dette er omtrent riktig rangering fra kort til lang rekkevidde?

Model X 75D
Ipace
Etron
Model X90D
Model S75D
Model X100D
Model S100D

Det er nok ganske riktig rangering ja (men ryktene skal ha det til at I-Pace presterte bedre enn e-tron i begge samtidig-testene til TeslaBjørn, både landevei og motorvei). Jeg har også sett X90D gå kun 300 km. i normale hastigheter på sommeren i noen videoer. X har nok noen prosent lavere forbruk, men 90D også minst netto batteri av de tre. Vel, egentlig ganske likt som I-Pace.. Greia er at for alle praktiske formål er rekkevidden på de tre musketerer ganske lik. Forskjellen på om du kjører på våt/tørr asfalt, har motvind, utetemperatur osv. er det som avgjør hvor langt du kommer. Det rare er at det var "ingen" som var skuffet over rekkevidden til X90D da den kom.


Takk for bra svar. Ok, så dersom X75D, Etron og Ipace er omtrent i samme område så er rekkevidde OK. 95% av tiden brukes den mest til småkjøring hjemme likevel + noen langturer i sommerferier og påskeferier osv. S75D er ikke noe problem, heller ikke S75D med skiboks på vinterstid. Jeg tror jeg har konkludert at X75D blir omtrent som S75D med skiboks og dersom Etron blir omtrent som dette går det helt greit.

Superchargere er flott, men den jeg bruker mest er på Dombås og der er det Ionity allerede. Eller blir det mest ulike Chademo-løsninger på Beitostølen, Valdres og nedover Sogn og Hordaland, og der lader Etron like raskt/raskere. 


5
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
« på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 11:34 »
Ser det er mange som er skuffet over rekkevidde, og jeg blir litt forvirret over alle tester, påstander og WLTP kontra NDEC tall, batteristørrelser osv. Jeg kommer fra Tesla og kjører S75D i dag, men har nå bestilt en eTron. Jeg kunne nok kjøpt meg en X75D i dag uten å fått stor rekkeviddeangst, men dersom man har mye kortere rekkevidde enn denne vil jeg bli litt smånervøs.

Noen som har synspunkt på om dette er omtrent riktig rangering fra kort til lang rekkevidde?

Model X 75D
Ipace
Etron
Model X90D
Model S75D
Model X100D
Model S100D



6
Audi e-tron / Sv: Norske og tyske S-sportsseter forskjellige, blir vi "lurt"?
« på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 11:26 »
I praksis tror jeg det betyr at:

- Bestiller man sportsseter i basic og advanced plus-utgaver så får man "vanlige" sportsseter. Alcantara vil være glatt og sømmer vil være svarte

- Bestiller man sportsseter i exlusive version får man S-line. Alcantara vil være rutete, sømmer vil være grå og man får S-logo i skinn på ryggen.

- Man må be spesielt om de ekstra fjonge S-sportssetene uten justerbar hodestøtte dersom man ønsker disse. De er ikke tilgjengelig i norsk konfigurator.


7
Audi e-tron / Sv: Er sports-setene bedre å sitte i enn normal-setene?
« på: ſøndag 17. Februar 2019, klokken 13:55 »
Jeg testet sportssetene i går og synes disse var bra. Forøvirg mye midre "bøttete" enn f.eks tesla sine next gen seter som jeg kjører rundt med i dag.

8
Audi e-tron / Sv: Hvor mye er en 2019 e-tron verdt om 10 år?
« på: Lørdag 16. Februar 2019, klokken 16:01 »
I løpet av et 5-10års-perspektiv kan jeg ikke se for meg noe annet enn at full moms blir innført på elbiler også, spesielt siden man skal slutte helt å selge fossilbiler fra 2025. Det kommer helt sikkert en facelift og rekkevidde-oppgradering av etron om 3-5 år, men jeg tenker denne da må bli 25% dyrere og legge seg nærmere Q7/Q8 nypris.

Jeg er forberedt på at det blir et friskt verditap på etron, men man kan også ende opp med å være like heldige som de som kjøpte Model S i 2013. De opplevde jo en tilsvarende prisøkning på nybilpris pga. dollar, og kunne selge bil brukt 2-3-4 år senere nesten uten verditap.

9
Model S / Sv: Gode Tesla kjøp på finn
« på: Fredag 09. November 2018, klokken 08:08 »
S85D er en fantstisk bil! På flere måter en bedre bil enn den jeg har nå S75D, men S75D har en del fordeler over S85D. Kjøp den bilen du har mest lyst på og kos deg   :)

Har hatt 85D og har 75D nå. Den eneste fordelen 85D har er at den lader raskere på superledere, ellers er en 75D bedre gitt at man får likt speccet og versjon med raskere akselerasjon. I bedre mener jeg mange smådetaljer som er forbedret, skinn på overgang mellom dør og vindu, elektrisk ladeluke, 4G nett, facelift, midtkonsoll, bedre bremser, luftfilter++++

10
Tesla / Sv: Versjon 9 i detaljer (lang)
« på: Mandag 01. Oktober 2018, klokken 12:53 »
Hadde i det minste håpet på summum inn og ut av garasje på en brukandes måte.
Kan du utdype?

Jepp, per i dag er summum mer en show-off feature enn noe som egner seg til praktisk bruk. Det tar lang tid å synkronisere appen med bilen og for at den ikke skal miste kontakt med fob så må man nesten "leie" bilen inn i garasjen. Jeg har aldri opplevd en situasjon der det har vært raskere, lettere eller mer praktisk å bruke summom enn å kjøre selv. (Automatisk lukeparkering derimot er svært bra og noe jeg bruker ofte).


11
Tesla / Sv: Versjon 9 i detaljer (lang)
« på: Fredag 28. ſeptember 2018, klokken 08:28 »
Kortversjonen for en AP2 bil: UI endringer og mulighet for å starte oppdateringer fra app. Hvor ble det av de massive forbedringene til AP?

Hadde i det minste håpet på summum inn og ut av garasje på en brukandes måte.

12
Model S / Sv: Alarmen utløses når jeg skal lade hjemme
« på: ſøndag 23. ſeptember 2018, klokken 20:09 »
Dette kan være jordingsfeil. Opplevd at alarmen gikk i tide og utide på min forrige bil, og der måtte jeg sveise opp et jordingspunkt.

13
Model S / Sv: Månedsvis ventetid på service
« på: Torsdag 20. ſeptember 2018, klokken 11:14 »
Slik du beskriver feilen din ville jeg brukt ordet "kritisk". Min feil med irriterende klakking inni dashbord er nok ikke "kritisk", selv om det er irriterende å kjøre rundt med den i 3-4mnd.

Den forrige tesla-en min hadde jeg inne på verksted kanskje 10-12 ganger, og ventet aldri mer enn 2-3 uker på ny time. Å vente 3-4 mnd på time mener jeg er for lenge.


14
Model S / Sv: Månedsvis ventetid på service
« på: Onsdag 19. ſeptember 2018, klokken 09:50 »
Tror det er forholdsvis stor forskjell på småfiks og større ting som ikke er kritisk. Jeg har alltid opplevd at ting som har hastet har blitt tatt tak i, og også mindre kjappe ting. Jeg skal nå inn for utbedring av litt udefinert klakkelyd i dashboard, og de har satt av en hel dag for feilsøking. Da ble ventetiden over tre måneder i Trondheim.

15
Model X / Sv: Ta med oppgradering for selvkjøring eller ei
« på: Onsdag 12. ſeptember 2018, klokken 13:56 »
Jeg synes 24700kr er billig for en datamaskin som er 10 ganger sterk/rask/kraftig. Hva den utretter vil tiden vise. Jeg tok det med på min forrige bil og også den nye. Jeg er over snittet ivrig på autopilot.

Du får datamaskinen med dersom du ikke betaler noe også. Spørsmålet er om man er villig til å betale 24700kr for et løfte om programvare en gang i fremtiden.

Sider: [1] 2 3 ... 19