Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Autowinder

Sider: [1] 2 3 ... 94
1
Tesla harmen har en tendens til å overskygge alt der i gården. Husker han mente at tesla superladere var miljøfiendtlige fordi de tok opp plass uten at alle kunne bruke de. Så en viss egeninteresse råder vel hos de fleste, kanskje særlig de som ikke tror det gjelder dem selv;)

Jeg mener alle ladere der ute bør kunne brukes av alle. Om dette regnes som  egeninteresse så ok. Jeg har forøvrig ennå tilgode å bruke en SuC på annet enn Tesla.
Det fungerte på første forsøk på Fokserød i Vestfold ved Torp flyplass med i3. Det er kanskje mange bilmerker som ikke følger åpne standarder?

2
Elbiler i media / Sv: Plutselig knakk bære­armen på Teslaen
« på: Fredag 29. Juli 2022, klokken 17:31 »
Også goodwill er undervurdert i dagens marked…

3
BMW i3 / Sv: Hvordan finne forskjell på modeller 60Ah/94Ah?
« på: Fredag 29. Juli 2022, klokken 16:20 »
En bekjent fikk 94ah okt 2016 og mener det kom med modellår 2017. BMW har hatt for vane å slippe nytt Modell Year etter omstilling på fabrikk i fellesferien (jul/aug).
EDIT: Hadde selv en 94ah fra mars 2017 så tror ikke facelift/LCI kom før med 2018 modellen siste halvår 2017.

4
Model Y / Sv: Hattehylle og lastsikring
« på: Onsdag 13. Juli 2022, klokken 18:57 »
Delenummer (1641293-00-D) for de som vil bestille hattehylla.
Har også funnet et annet nummer også: 1641293-97-B
De side panelene skal være 1670641-98-A (venstre) og 1670642-98-A (høyre).

Har rolloen fra begood, den fungerer egentlig helt greit. Fordelen med rollo er at den kan rulles helt inn og blir unna vei om man skal laste noe over hattehyllehøyde. Dobbel rollo som også kunne festes i taket hadde vært optimalt.

Den fungerer veldig bra  :+1:

5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Tirsdag 12. Juli 2022, klokken 13:08 »
Å gi opp å velge noen som kan gjøre en bra jobb er jo en falitterklæring. Da sitter en i bilen og er prisgitt sjåføren litt som i Schengen-avtalen.
Men når vi er der vi er, går det absolutt an å kunne heve stemmene samlet for å få endring.
Om Norge har gode nok klausuler i avtalene, er det likevel penga som rår slik det er nå, mer i kassa til staten og de som skal strykes med hårene før neste valg.

6
BMW i3 / Sv: Feilmelding drivverk etter å ha ladet på Tesla hurtiglader
« på: ſøndag 10. Juli 2022, klokken 00:58 »
Tror det kom med LCI og 120Ah modellen 2019 da flere endringer ble gjort.

7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Onsdag 06. Juli 2022, klokken 23:27 »
Denne maksimeringen av profitt på våre felles ressurser kommer jo tilbake til nettop fellesskapet siden kraftproduksjion eies 90% av oss i fellesskap? Er det ikke da greit at vi får utlending er til å betale dyrt for vårt overskudd av elkraft som de gjør av olje, gass, fisk og en del mineraler som vel også må kunne anses som en del av felleskapets ressurser?

Det kommer Norge tilgode, men får vi noe mer igjen for det? Jeg mener nei, det kommer ikke den private elforbrukeren tilgode i stor grad. Aktørene får bedre økonomi, sikkert klapp på skuldrene og høyere lønn. Det har de senere åra blitt mye syting rundt at nettet er for gammelt, men hvorfor brukes det da milliarder på utenlandskabler istedet for opprustning av eksisterende nett? Og statens utgifter … De bruker penger som ikke er sine egne og da er resultatet feilinvesteringer i offentlige prosjekter, mens veinettet har kjempeetterslep på vedlikehold uten at det vedlikeholdes, men bygges nytt. Jeg synes det er feil, men heldigvis kommer det til endel kommunene tilgode. Alt eskalerte når strømleverandørene oppdaget EU’s ACER initiativ og mulighetene der.

Edit: Jeg føler meg såååå beroliget av dette under 🤣

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Onsdag 06. Juli 2022, klokken 20:30 »
Hvorfor mener du det kan bli en svært anstrengt kraftsituasjon i slutten av sommeren?

Det er ikke jeg , det er Statnett selv som sier dette.

https://www.nettavisen.no/nyheter/stromkrisen-kan-skru-av-strommen-din-i-vinter/s/5-95-561439


Kan forstå det, Europa tar imot alt de kan for å spare gass - produsenter i Norge baker ikke inn en tørr høst i sine prognoser, som vis-a-vis gir rasjonering til vinteren igjen for Norge.

Så ikke den, men klart det blir annen lyd på pipa når magasinene tappes for å maksimere profitten på våre felles naturressurser 😉😎

9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Onsdag 06. Juli 2022, klokken 13:01 »
Hvorfor mener du det kan bli en svært anstrengt kraftsituasjon i slutten av sommeren?

10
Model Y / Sv: Legge til ekstra sjåfør
« på: Mandag 04. Juli 2022, klokken 10:32 »
Hvorfor er det bedre?
Jeg er ingen datasikkerhet-ekspert. Men jeg ser på det som sikrere at hver bruker har ansvar for sitt passord, og kan endre det etter behov, uten å involvere andre brukere. Dessuten har hovedbruker noen rettigheter som en kanskje vil ha for seg selv. For eksempel mulighet for å kjøpe oppgraderinger. Plutselig har "noen" kjøpt "acceleration boost" :) .
Vi snakker om personer i samme husstand. Hvis personer som deler bolig ikke skal kunne bruke samme Teslakonto så er ikke datasikkerhet det store problemet. Da mangler det tillitt på flere nivåer.

Det er greit om et av mine barn låner bort bilen til en venn for et ærend på nærmeste tettsted om de er på tur, men jeg ville blitt ganske grinete om de kjøpte accelleration boost om det er mulig. Så i slike tilfeller ville egen konto være bedre eller å sende med nøkkelkort istedet.

11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hurtigladervirvar.
« på: ſøndag 03. Juli 2022, klokken 19:29 »
Jeg mener fortsatt det er storm i et vannglass. Jeg har i allefall aldri havnet i en situasjon hvor jeg ikke fått ladet eller har måttet kjørt videre uten å fått ladet. Det var som når tæpping kom på telefoner, mange dro med seg bankkort i tilfelle det ikke virket.
Dere må gjerne skrive om det, så får vi se etterhvert da hvor mange kortterminaler som blir ettermontert.

EDIT; Jeg har hurtigladet 110-115 ggr siden 2014, omtrent 70 av dem har vært på andre løsninger enn supechargenettverket som leser av bilen selv og belaster konto til eier. De ca 70 har vært fordelt i sør-Norge de 5 første åra uten noen problemer.

12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: ſøndag 03. Juli 2022, klokken 09:52 »
Du går friskt ut arthur. Kan det være at mange av bidragsyterne her inne (som du rubriserer som medlemmer) kan se hvilke kamper de ikke kommer til vinne utenom ved å stemme på riktigere partier og politikere når det er valg?

Vi får den politikken og de beslutningene vi får fordi vi tror på utsagn fra politikere som bruker alle andres penger enn sine egne og styrer inntekter, som ikke påvirker dem selv i særlig grad, og uten tilstrekkelig innsikt i konsekvensene valgene deres får. Norge har i slike saker ofte forsøksbasert politikk. Ingen av de som gjør vedtak vil innrømme at de tok feil i ettertid heller.

Lobbyister og andre med innsikt allierer seg for å sukre forslagspillene de ser vil gi mye mer penger i kassen sin og fler frihetsgrader til å operere under, og beslutningstakerne gir samtykke til å gi bort våre ressurser til andre fordi de ikke kan se konsekvensene av hva de egentlig beslutter.

13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hurtigladervirvar.
« på: ſøndag 03. Juli 2022, klokken 09:31 »
Nå som de fleste kjøper elbiler som er opplagt som familiebiler med 500km+ rekkevidde og god hurtiglading, må ladebedrifterne se hvad som er i ferd med å skje;
- ferre vil trenge hurtiglading i hverdagen i sine hjemområden.
- flere vil bruke bilen til langkjøring på sommer og vinterferier, ofte utenlands.
DA MÅ VI FÅ PÅ PLASS ET SIKKERT OG STANDARDISERT BETALSYSTEM PÅ TVERS AV EU!
Det er helt nødvendig at vi får på plass lovverk nå slik at denne insamling av kortoppgifter og personinformasjon hos disse tulleoperatører nå opphører!

Det er vel ikke myndighetenes oppgaver å bestemme hvordan elbillading skal betales, og på tvers av landegrensene? Og Norge er ikke medlem i EU fordi vi har signert Schengenavtalen.
Det er hundretalls av andre viktigere områder å bruke tid og penger på som er samfunnsnyttige.

14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hurtigladervirvar.
« på: ſøndag 03. Juli 2022, klokken 09:26 »
Ja, Merce, vi er mange som snarest ønsker opprydding, en standardisering, betaling med feks. bankkort. Helt merkelig at det ikke er ordna. Både Elbilforeningen og NAF er klar over problemet driver visst på for å få noe gjort. Her må det mer overordna styring til. Jeg har nylig skrevet til Samferdselsdepartementet og spurt hva de der tenker om dette.

Hvor mange er dere i prosent av elbilbrukerne?

15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Lørdag 02. Juli 2022, klokken 18:23 »
Force Majeure går på å være forhindret i å levere på sine forpliktelser på grunn av uforuttsette hindringer som naturkatastroer, pandemier og krig osv. Men krigen som pågår forhindrer ikke Norge å levere med mindre deler eller komponenter ikke kan leveres fra Ukraina eller andre som hindres av krigen gjør at produksjonen stopper. Det er ikke noen angreklausul.

Sider: [1] 2 3 ... 94