Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - rogersen

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: Ultrahvite skinnseter - misfarging og tips
tirsdag 17. januar 2023, klokken 15:54
Jeg har testet litt diverse for å rengjøre de hvite setene i min TM3 og KMI Whipe and Shine var virkelig tingen! På begge forsetene var det noen gjenstridige misfargninger fra blå jeans på siden av sitteputen ut mot dørene. Har ikke fått det vekk med noe annet, men med disse wipesene fra Maritime så var det vekk på et halvt minutts gnikking! Wipen ble helt blå også. Ble nesten litt sjokkert! Takk for tipset! :)
#2
Tesla i media / Hack av Model X keyfob
tirsdag 24. november 2020, klokken 10:56
De skriver om firmware på fob etter å ha fått tak i VIN-koden fra fronten.

https://www.wired.com/story/tesla-model-x-hack-bluetooth/

Stilig demo-video: https://www.youtube.com/watch?v=clrNuBb3myE
#3
Utslippene kommer i intervaller og blir ignorert i utslippsmålinger.. "Tests show these spikes can occur in urban areas and last as long as 15km, during which emissions of dangerous particle pollution surge to over 1,000 times their normal rate."

https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2020_01_New_diesels_new_problems_full_report.pdf
#4
Model 3 / Sv: Kontosupport - backlog på eierskapsoverføring
tirsdag 12. november 2019, klokken 14:33
Det er jo helt idiotisk at de ikke klarer å fikse en selvbetjeningsløsning av dette på Tesla-kontoen.. Hadde jo spart både kundene og dem selv for uendelig mye arbeid.
#5
Model 3 / Sv: Sjekk vestre fremskjerm,rust.
lørdag 05. oktober 2019, klokken 14:10
Min bil hadde også dette problemet. Løsnet mutter og justerte ut nå. Nr 10 fastnøkkel. :)
#6
Model 3 / Lukt fra A/C
onsdag 02. oktober 2019, klokken 08:16
Var en av de første som fikk bil i mars. De siste dagene har det luktet våt jord fra lufteanlegget med en gang det har kommet i gang og resten av bilturen. Jeg har Googlet litt, og det var problemer med dette i USA i starten. En firmware-update fikk bilen til å stå med viftene på en stund etter at den er låst, for å lufte ut fukt fra A/C-systemet. Men dette holder kanskje ikke? Andre som har opplevd det samme og eventuelt hatt den til service? Jeg vet at dette er noe som skjer med biler etter hvert, men et halvt år er i minste laget..
#7
Model 3 / Sv: skremmende utvikling med kamera, bruk og holdning
lørdag 29. juni 2019, klokken 22:45
Men ser jo ikke skiltnummer her, så da er det vel ikke noe problem å legge ut?
#8
Model 3 / Sv: Ny Model 3 eller brukt Model S
tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:58
Odd: Jeg var også irritert over at alarmen slo seg på igjen stadig vekk. Tror jeg har funnet grunnen nå, når en slå på sentry mode slår alarmen seg også på, og slår seg ikke av igjen.. Veldig irriterende. Disse automatiske funksjonene er også ekstremt skvetne ja.

Ellers enig i mye av det du skriver over. Både AP og ACC er ubrukelig til daglig bruk mener jeg. Men jeg har akkurat hatt en Model S som lånebil, og var veldig fornøyd da jeg kom tilbake igjen til Model 3. Mye bedre utsikt framover, føles åpnere, tightere på rattet, føles kjappere, lettere å parkere osv. Får håpe de tar seg sammen med SW snart.. For når det gjelder selver HWen så velger jeg uten tvil 3.
#9
Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2019, klokken 09:33
Sitat fra: rogersen på mandag 27. mai 2019, klokken 08:40
Sitat fra: Handyman på søndag 26. mai 2019, klokken 23:03
Sitat fra: rogersen på søndag 26. mai 2019, klokken 20:04
Denne fungerer jo ved at den hele tiden holder øye med høyre og venstre side av bilen ved hjelp av parkeringssensorene.
Nei den bruker kameraene og ikke ultralydsensorene. De måler bare avstand til objekter og kan ikke se veimerking.

Nope. Den bruker kameraene til å se på veimerkingen, men parkeringssensorene til å sjekke om det er noe "farlig" og at emergency lane assist dermed bør settes inn, dersom bilen går på utsiden av oppmerkingen. I den nye updaten vises jo dataene fra parkeringssensorene hele tiden ved "blinkende streker" i forskjellige farger rundt bilen.
Ikke enig. Systemet svinger bilen også tilbake i feltet på flerfelts motorveier, kun basert på info fra kameraene om veimerkingen, om du ikke bruker blinklyset.  Altså selv om det ikke er hindringer på siden av bilen i flere meters bredde.
Ultralydsensorene har alltid vært animert på min bil, og det er nok ingen indikator på at disse bidrar i denne sammenhengen. De kan så klart spille en rolle i funksjonen, men da kun som tilleggsinfo.
Hovedproblemet med sensorene er rekkevidden og at de i praksis bare forteller bilen hva som VAR på utsiden.
De fungerer først og fremt til måling av avstand til objekter med lav relativ hastighet til bilen.

Det er to forskjellige funksjoner her. Den ene er "vanlig" lane assist. Denne benytter kun kameraene og styrer bilen forsiktig inn igjen dersom en "glir" ut av filen sin. Dette er en valgfri funksjon som en kan velge å skru av eller på og som husker innstillingen sin. Denne har jeg slått av.

Den andre funksjonen er emergency lane assist. Denne benytter primært kameraene for å se om en holder på å forlate filen sin, og sekundært parkeringssensorene for å dernest avgjøre om bilen skal styre tilbake, dersom det er fysiske objekter i umiddelbar nærhet. Denne reagerer bråere og med varsellyd osv. Denne funksjonen lar seg ikke skru av permanent, men slår seg på igjen hver gang en starter bilen. Det er denne jeg mener er farlig når det er smal vei uten markert midtlinje.

Skal ikke garantere at jeg har forstått alt riktig, men det er slik jeg har skjønt det utifra litt prøving og feiling i alle fall. :)
#10
Sitat fra: Handyman på søndag 26. mai 2019, klokken 23:03
Sitat fra: rogersen på søndag 26. mai 2019, klokken 20:04
Denne fungerer jo ved at den hele tiden holder øye med høyre og venstre side av bilen ved hjelp av parkeringssensorene.
Nei den bruker kameraene og ikke ultralydsensorene. De måler bare avstand til objekter og kan ikke se veimerking.

Nope. Den bruker kameraene til å se på veimerkingen, men parkeringssensorene til å sjekke om det er noe "farlig" og at emergency lane assist dermed bør settes inn, dersom bilen går på utsiden av oppmerkingen. I den nye updaten vises jo dataene fra parkeringssensorene hele tiden ved "blinkende streker" i forskjellige farger rundt bilen.
#11
Sitat fra: Per Erland Nøkleby på søndag 26. mai 2019, klokken 20:55
Når cruise control så ser bilen alt som kommer for nært og bremser opp. Etter min erfaring så egner det seg ikke å bruke denne funksjonen på smale veger da alt fra motgående biler, syklister og hunder blir sett på som en fare og bilen bremser. Kjører derfor bare manuelt på smale veger, spesielt uten fotgjengerfelt. På motorveger synes jeg det virker bra.

Hei! Hadde ikke på autosteer eller cruise control. Som sagt så er dette et "emergency" system som slår seg på automatisk hver gang bilen startes. Dette er altså ikke egentlig et valg for brukeren, men tvungent. Dersom du ikke slår det av manuelt hver gang du skal kjøre. Altså veldig skummelt spør du meg.. Cruise control er et helt annet kapittel, den er totalt ubrukelig på alt annet enn motorvei, og ikke helt trygg der heller..
#12
Sitat fra: RuneW på søndag 26. mai 2019, klokken 20:28
Jeg har allerede hatt to tilfeller av dette på normale østlandsveier. Ingen dramatisk autosvinging, men litt smånapping i rattet. Pipingen, derimot, er jo egnet til å gi hjerteinfarkt...  :D

Tror jeg må skru av dette før kona prøver bilen...

Ja kona ble jo like redd som meg! Vill piping mens bilen prøvde å krasje oss i bilen som kom imot. :D Skulle gjerne slått det av for godt, men det går jo dessverre ikke.. :-/ Så nå blir det jo på mens hun kjører bilen. Heldigvis bor vi på et nogenlunde sivilisert sted med midtmarkering..
#13
Kjørte fra Arendal til Nesvatn i helga. Før turen fikk jeg 219.16.2-oppdateringen med emergency lane keep assist. Denne fungerer jo ved at den hele tiden holder øye med høyre og venstre side av bilen ved hjelp av parkeringssensorene. Dersom bilen kjører over veimerkingen på høyre eller venstre side, og det finnes "noe" i veien i henhold til sensorene, så svinger bilen ganske brått tilbake og piper og bærer seg.

På vei oppover til Nesvatn er store deler av veien så smal at det ikke er midstripe på veien. Kjøringen fungerer jo da slik at folk ligger ut mot høyre side, og når en møter en annen bil, så kjører begge biler litt over høyre markeringsstripe på veien for å ha nok plass til å passere hverandre. Med emergency lane keep assist på, og høyt gress, steiner e.l. på siden av veien, forsøker bilen brutalt å styre inn igjen mot midten av veien. Dette skjer typisk like før en skal passere en annen møtende bil. Dersom en ikke er på vakt, blir det jo lett frontkollisjon av slikt.

Løsningen blir å slå av denne funksjonen. Gjorde det på vei opp etter to ubehagelige opplelveser med den, og ved start på hjemturen. Dette er jo funksjon som slår seg på igjen automatisk ved hver oppstart av bilen.

Funksjonen fungerer greit på vanlige veier med god oppmerking, men på norske veier uten midtlinje er den livsvarlig etter mitt syn. Andre med erfaringer rundt dette?
#14
Model 3 / Alarmen lever sitt eget liv
tirsdag 21. mai 2019, klokken 08:03
For det første så slår "Security Alarm"-settingen seg stadig på av seg selv. Jeg slår den av, og den slår seg på igjen. Jeg har barn som sitter i bilen av og til, så det er jo litt kjedelig for dem å sitte i den pipingen. Andre som har problemer med at den glemmer setting?

Jeg slo alarmen av sist for to dager siden. I natt gikk alarmen imidlertid 3 ganger, uten grunn, mens bilen stod og ladet. Jeg har overvåkingsvideo fra kamera, og den viser absolutt ingenting unormalt før bilen setter i gang å pipe og blinke. Vi har dønn stabil TN-strøm i nytt hus, så det er ikke det. Det var en del fnokk i lufta, men alarmen reagerer vel ikke på det håper jeg?!

Hvordan får jeg alarmen til å holde seg av? Og til ikke å ga av av seg selv?
#15
Model 3 / Sv: Workaround mot fantombremsing ved forbikjøring
lørdag 04. mai 2019, klokken 12:11
Trist tilstand på ACC ja. Autosteer er jo heller ikke perfekt, men ACC er helt elendig. Fikk versjon 2019.12.1.2 i natt og testet i dag på de stedene jeg vet den bråbremser uten grunn, og oppførselen er fortsatt akkurat den samme. Vindusviskerne begynner også fortsatt å viske når jeg kjører inn i en tunell. Kommer fra Nissan Leaf 2018, og der brukte jeg ACC hele tiden. Med Model 3 bruker jeg bare autosteer/ACC når jeg tester, uten andre i bilen og uten andre biler bak. Det er langt til selvkjøring..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA