Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Joachim@sancon.no

Sider: [1] 2 3 ... 30
1
Model X / Sv: Hjemmelader til Tesla X, 2020 modell
« på: lørdag 25. januar 2020, klokken 18:34 »
Ikke helt enig der. I 9 av 10 tilfeller så ladet jeg hjemme og noen av det siste gjorde før jeg gikk ut var å ta på meg skoa og ta FOB som lå i skuffa på kommoden i gangen.

Så ihvertfall for min del så mener jeg at en investering i TWC slik at jeg kan bruke knappen fremfor FOB ikke er verdt pengene.




2
Model X / Sv: Hjemmelader til Tesla X, 2020 modell
« på: lørdag 25. januar 2020, klokken 17:46 »
Er vel enklere å bare holde inn knapp på FOB når du er på vei bort til laderen?

Da er den allerede ladekabel låst opp og du henger kabel opp direkte på veggen.

Har gjort det slik på alle mine Tesla siden 2015. Funker som fjell.. :)

Men bevares, det går å knote med knappen på en TWC også.

3
Model Y / Sv: Hengerfeste
« på: onsdag 22. januar 2020, klokken 20:44 »
Mitt råtips et at de første Model Y som leveres i Norge vil være made in germany.

Tipper Etterspørselen etter Y i USA vil være såpass stor at de ikke leverer noe særlig til Europa.

Jeg skal ihvertfall se og prøvekjøre bilen før jeg bestiller. Etter å ha kjørt S og X noen år så ble Model 3 Plutselig veldig liten og trang de gangene jeg har prøvesittet bilen.

4
Lading av Tesla / Sv: 75, går lading fra 0% raskere nå?
« på: tirsdag 21. januar 2020, klokken 18:52 »
Min har aldri hatt det problemet, så dette gjaldt ikke alle biler. Ut fra den begrensede støyen som ble vil jeg kanskje gjette på at det kun gjaldt et fåtall?

Jeg Hadde en 2018 mod s75d frem til Jan 2019. På den merket jeg ikke treg lading på under 10%. I april 2019 fikk jeg en Model X 100d. Og på den så var det merkbart lavere hastighet under 10%.  Så kan være at dette var noe firmware som kom etter min siste langtur.

Så på langtur med s85 og s75 så planla jeg ofte å komme inn med 5ish % batteri for å få full pupp ganske tidlig. På 100d fant jeg fort ut at det ikke var hensiktsmessig.

5
Model S / Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« på: lørdag 11. januar 2020, klokken 18:09 »
Her kommer forbrukstall for Raven Long Range 100d på "vintertest" motorvei. Siden temperaturen ikke ble lavere enn 5 ͦ C i dag, med bare og tørre veier, bør testen kanskje heller kategoriseres som "høsttest".

90 km/t testrunde gav]161 wh/km

Variabler:
Utetemp:5 ͦ C
HVAC: 19 ͦ C uten AC. Vifte på 1. Ingen sete- eller rattvarme.
Føre: Bart og tørt
Tak: Ingen takstativ eller boks montert under test
Vind: 1-2 ms (som neppe påvirker noe av betydning, siden testrunden kjører både mot og med vinden)
Dekk: Viking Contact 7 piggfrie
Dekktrykk: 45 psi (justert rett før test)
Felger : PH Turbin
Batteri: Varmet opp til full arbeidstemp.
Bilens vekt inkl. fører og bagasje: Ca 2300 kg

120 km/t testrunde gav forbruk på 214 wh/km.
Variabler:
Utetemp:6 ͦ C
HVAC: 19 ͦ C uten AC. Vifte på 1. Ingen sete- eller rattvarme.
Føre: Bart og tørt
Tak: Ingen takstativ eller boks montert under test
Vind: 0-1 ms (som neppe påvirker noe av betydning, siden testrunden kjører både mot og med vinden)
Dekk: Viking Contact 7 piggfrie
Dekktrykk: 45 psi (justert rett før test)
Felger : PH Turbin
Batteri: Varmet opp til full kjøretemp
Bilens vekt inkl. fører og bagasje: Ca 2300 kg
 
Testene er gjort mellom Eidsvoll Verk og Kolomoen (Tangen) i Innlandet (som Hedmark heter nå.), samme sted som forrige test i august.

Vil gjerne høre hva dere andre Raven eller ikke Raven-bilister, får på samme testrunde.

Syntes jeg tippet bra med 208 jeg da. :) er vel 110 der?

6
Model S / Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« på: lørdag 04. januar 2020, klokken 10:29 »
Har et arbeidsoppdrag på Hamar neste uke. Jeg kan prøve å få til en test med 100d long range neste uke, der jeg testet forbruk under 90 km/t og 120 km/t i sommer. Snakker naturligvis om den kjente strekningen fra Nebbenes mot Espa, Kolomoen og tilbake.
 
Vil dere ha med eller uten takstativ og takboks?
Noen som tør gjette forbruket?

208wh/km Om det er våt vei og 22 i kupeen. Og fartsgrense +10. :)

7
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: onsdag 01. januar 2020, klokken 15:43 »
Jeg tror vel kanskje at en 60d ville vært midt i blinken for meg. På langtur med flere SUC er det jo sjelden at man lader over 80% pga redusert hastighet. Og da vil det kun være første etappen på dagen som du får utnyttet 75vs 60.

Vet du hvor lang typical range du har ved 100% ?

8
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: onsdag 01. januar 2020, klokken 12:41 »
Først vil jeg bare beklage at jeg ikke har lest alle 54 sidene på denne tråden og mest sannsynlig er svaret på mitt spørsmål besvart tidligere. Men jeg satser på høy takhøyde på forumet her og drister meg til et spørsmål ang reduksjon av lade hastighet.  :D

Har tidligere hatt både S 85d, S 75d og en Model X 100D, og har uten unntak vært fornøyd med lade hastigheten. De 2 første S ble kjøpt ny og X`en ble kjøpt demo. Alt i alt har jeg vært fornøyd med SUC hastigheten på alle bilene og gjennomføring av Europa turneer har vært uproblematisk. F.eks merket vi lite forskjell i 75d og 85D når vi så på tid brukt på en 2500km tur.

Men de tallene som nå leser om i tråden her er milevis unna det jeg opplevde på mine tidligere biler. Og siden jeg nå vurderer en Model S for ett år eller to, så tenkte jeg å sjekke hvordan batterier som er affektert av reduksjonen og hvilke som ikke er det.

I Det daglige så vil et 60kwh batteri holde lenge for oss, men på langtur (1000km ++) så tror jeg ikke vi vil ønske noe lavere ladet hastighet enn hva vi opplevde med vår 75d.

Bilen jeg ser etter må ha AP1 eller nyere. Bakhjulstrekk er helt OK. Har tidligere sett at det fantes noen 60 varianter som er software limited 75 pakker. De høres kanskje ut som er fornuftig valg mtp budsjett.

Så spørsmålet er hvilke bilen har fått reduksjon i lade hastighet  etter oppdateringer siste år?

Gjelder dette kun den orginale 60 og 85 pakken?

Eller er også 70,75 og 90 affektert?

Tesla bjørn har jo en del videoer som viser lade hastighet. Men de er såpass gamle at de ikke er så relevante lenger.

9
Model S / Sv: Forvarming av bil via app
« på: mandag 02. desember 2019, klokken 17:36 »
Sjekk at bilen står på auto når du parkerer. Står den på manuell og vifta på 2-3 kan det ta lang tid.

På min gamle S (2018) så var dette tilfellet. Kan være endret nå, men verdt en sjekk. Og slå range mode av.

10
Model S / Sv: tesla s modell 2014,bilen rykker.
« på: mandag 21. oktober 2019, klokken 19:50 »
Bilen har begynt å rykke/ fuske samtidig som det blinker på antispinnlampen, men uten at jeg kjører slik at jeg skulle spinne.Ganske ofte,er det noen andre som har dette?

Jeg hadde en gammel vw en gang hvor bilen rykket og hoppet mye når det var fuktig ute, samtidig som ABS lampen blinket. På den var det en ABS sensor som var gåen/dårlig kontakt. Kostet ett par lapper inkl jobb.

Så kanskje det er noe lignende? Bilene er jo ikke sammenlignbare, men symptomene ligner.

11
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 22:09 »
Det var I midten av august. Sommerdekk selvsagt. Tror det var 19 toms.

Forbruket viser vel hvor mye bedre Raven modellene er på forbruk.

12
Sitat
Bil til over millionen, med superbilytelser, og på de fire kontaktpunktene du har mot veien, så vil du sette på Kina-dekk.  ::)

Ja, derfor jeg spør etter erfaringer :-)

Jeg hadde Nereus på min 18 Model S. Beste vinterdekkene jeg noen gang har hatt. Har lagt på Firemax på Mazda’en nå, og skal ha samme på kangoo’en.

Ofte Blir opplevelsen av å gå fra gamle utstille premium dekk til nye rimelige dekk stor. Trenger nødvendigvis ikke være at de nye er veldig bra, kanskje de gamle var skikkelig dårlig. Jeg ble ihvertfall veldig fornøyd. :)

13
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« på: søndag 13. oktober 2019, klokken 11:33 »
Fine ord om modelS (Raven) :)
https://www.nettavisen.no/livsstil/test-tesla-model-s-long-range-2019-oppgradering/3423852176.html

Selv hadde jeg en test tur på ca 6 mil med en Raven P med særdeles lavt forbruk. Nå var del vel ca 20 grader i luften Og tørre og fine veier. Samt at jeg kjørte på AP i 80-90 sone fra trondheim til Stjørdal og retur.

Under test turen ble det foretatt 2 stk launch fra 0 til 100ish og etter ca 1 mil resette jeg trip for å se forbruk på normal langkjøring. Resultatet ble 132wh/km. Absolutt en stor forbedring. P modellen har vel også litt høyere forbruk enn LR. Mektig imponert.

0-100 på P modellen er på grensa til fysisk vondt..


14
Model S / Sv: 280 km med en P90D....!?
« på: onsdag 25. september 2019, klokken 19:04 »
Parkerer du også på egen tomt, kan den vært greit å merke hjemme som favorite og ekskludere den i sentre mode. Sentrum mode tok på min gamle x100d bortimot 3kw på en natt. .

15
Model S / Sv: 280 km med en P90D....!?
« på: onsdag 25. september 2019, klokken 18:18 »
Ser at du har ganske høyt forbruk siden sist lading og basert på det høye forbruket tipper jeg at ditt kjøremønster kanskje består av mange turer hvor du kanskje starter med kaldt batteri.

Selv var jeg i samme situasjon i fjor høst. Korte turer med mye forvarme og automatisk varming av batteri. Om du gjør et forsøk med å slå på range mode og har den på hele tiden så slipper du å bruke masse strøm på å varme batteriet slik at du får regen. Ulempen er at du kanskje må bruke bremsene litt mer, men det skader kanskje ikke.. forsøk det over noen dager og se om det gjør forskjell på forbruket. Hadde stor effekt for meg.

Ellers vil jeg vel anbefale at du lader mellom 40-70% i det daglige. Da holder batteriet seg bedre over tid.


Sider: [1] 2 3 ... 30