Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Espen W

#1
Audi e-tron / Sv: Software trøbbel FØR utlevering
tirsdag 09. april 2019, klokken 14:19
Sitat fra: Carkub på tirsdag 09. april 2019, klokken 13:32
Interessant at kunder her på forumet har mer kunnskap enn selger!

Det er ikke uvanlig, og gjelder også i mange andre bransjer enn bilbransjen :)
#2
Audi e-tron / Sv: Mine første timer i Audi e-tron 55 quattro
torsdag 04. april 2019, klokken 12:12
Sitat fra: opheim på torsdag 04. april 2019, klokken 11:32
Har prøvd litt ulike biler med HUD, og e-tron sin er definitivt den beste av de jeg har prøvd. Særlig navigasjons-løsningen imponerte. Ikke testet night vision ennå, men varslene derfra skal også være godt integrert i HUD - ser fram til å få prøvd det på min egen når den dukker opp.

Det eneste negative, ikke uventet, er at en del polariserte solbriller effektivt "tar livet av" HUD'en. Så jeg må skaffe meg et annet par med solbriller, uten polarisering, for bruk i bilen :)

Godt å høre at HUD'en funker så bra, og blir spennende å høre hvor mye den evt. forbedrer Nightvision systemet.
Nightvision vil være nobrainer for oss, noe selvsagt også LED Matrix er, med mye kjøring på mørke og svingete Hallingdalsveier. Som jeg har nevnt før tror jeg bilbransjen, spesielt i Skandinavia, kunne gjort en mye bedre jobb med å selge inn både matrix type lykter og nightvision, da mange flere kunder hadde valgt det om de var mer klar over hvor bra det er. Jeg ble så imponert over nightvision at jeg lagde et standalone IR basert (ikke-termisk) nightvision oppsett som jeg kan bruke i våre eksisterende biler. Streamer til skjerm (pad/telefon) via Wifi.
Leser at en del nevner at de har problemer med polariserte briller og HUD, og det kan nok absolutt stemme. Selv bruker jeg stort sett klassiske Oakleys fra 80 og 90 tallet, så lenge før O fikk polariserte glass  8)

#3
Audi e-tron / Sv: Takk for nå
torsdag 07. mars 2019, klokken 13:00
Sitat fra: kodax på torsdag 07. mars 2019, klokken 10:58
Nå er det jo sånn at e-tron 55 fortsatt ikke er levert ut til kunder, så hvor mye bedre kvalitets- og servicemessig den blir vil jo framtiden vise. Dette var et argument for meg også da jeg vurderte denne, men siden mye med denne er noe Audi ikke har gjort før er ingenting sikkert. Service-apparatet burde man i hvert fall kunne forvente vil fungere bedre.

Akkurat det blir spennende. En herremann i nær familie byttet nylig inn sin Q7 e-tron da den elektriske delen av drivlinjen hadde feil på feil som Møller ikke var i stand til å fikse (noe de også innrømmet), så bilen var nærmest konstant på verkstedet.
Han var superfornøyd med hybridfunksjonen på den inntil det elektriske begynte å streike.
Han ville vært en typisk potensiell e-tron 55 kjøper, men vil ikke ta i noe elektrisk fra Audi igjen før de har etablert en god track record.
(Jeg vet det er mange som har svært god erfaring med samme bil, men denne verkstederfaringen var ikke det jeg ønsket å høre da jeg fortsatt stod på e-tron 55 lista).
Det morsomste med bil er jo såklart å skru, fikse, modde, teste, måle og analysere dataene, men på en ny bil i garantiperioden er man jo prisgitt leverandør, ihvertfall på en del ting.
#4
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: E-tron Q4
onsdag 06. mars 2019, klokken 13:33
Sitat fra: Kåre Knatten på onsdag 06. mars 2019, klokken 13:24
Q4 blir nok en enklere bil, uten mange av utstyrsvalgene til E-tron. Night Vision, hengerfeste, avansert temperaturregulering av batteripakken, luftfjæring, virtuelle speil osv osv. Den blir bygget for "massene"

Enig i en del av de, men hvis den ikke får hengerfeste så gjør de en generaltabbe i forhold til konkurransedyktighet i Norge.
Night Vision bør de ha som option, for her har bilbransjen generelt gjort en dårlig jobb med å markedsføre noe de kunne solgt mye mer av, spesielt på breddegrader som våre med stupmørke sånn ca halve året, og mye elg, osv.
#5
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: E-tron Q4
onsdag 06. mars 2019, klokken 13:28
Ref. dobbelt sideglass: dette må være sterkt medvirkende til at de mer velutstyrte versjonene av e-tron 55 veier ca 2700kg, mao. rundt 200kg mer enn basemodellen.
Seter med masse justeringsmotorer, etc veier riktignok bly, men glass er ekstremt tungt, så jeg vil tro at doble sidevinduer legger på mye kilo.
Tipper Q4 ikke får det som option.

#6
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: E-tron Q4
tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:30
Hvis de priser denne fornuftig (og den får hengerfeste) så blir dette en massiv hit i Norge.
#7
Audi e-tron / Sv: Takk for nå
mandag 04. mars 2019, klokken 14:45
Sitat fra: Lepet65 på mandag 04. mars 2019, klokken 14:20
Det nevnes mange utfordrere til Model Y som skal komme snart, men ingen nevner BMW iX3 som kommer først :+1: :police:

Joda, nevnte den nesten :)
Tenkte at den (og MB EQC) lå hakket over de nevnte, men de skal etter sigende starte på ca. 505K eller så (pris i England før VAT), så betydelig rimeligere enn e-tron 55 som starter på 650K i England (før VAT, såklart), så jeg ser at de burde vært med på listen min.

Kan bli skikkelig trøkk i området 450-550K de kommende årene :)
#8
Audi e-tron / Sv: Takk for nå
mandag 04. mars 2019, klokken 13:23
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 04. mars 2019, klokken 12:32
Model Y ser ut til å bli en norsk vinner...den får sannsynligvis krok, vanlige dører, takbøyler, sannsynligvis god plass, rask, billig.....

Sant, og vil (forhåpentligvis) legge press på prisingen av Polestar T2, Q4 e-tron, Vision-E, XC40 (el), osv.
Mer konkurranse i ''norgesbilsegmentet'', mao. ''kompakt'' SUV/CUV med 4wd, hengefeste og takboks mulighet er bra for forbrukerne.
#9
Audi e-tron / Sv: Takk for nå
lørdag 02. mars 2019, klokken 11:27
Sitat fra: stefse på lørdag 02. mars 2019, klokken 10:48
TMY tror jeg kanskje mer blir en konkurrent til Skoda utgaven.
Massene trenger ikke premium ditt datt, men en kurant bil med hengerfeste og skiboks som får jobben gjort. Hva tror du de velger av e-tron til 700-800K og TMY til 500-600K? VAG bør komme sterkere på banen innen den tid.

Eller en Volvo/Polestar 2 som skal koste mellom 330 og 490K (tysk pris uten moms).
Med et utvalg på markedet av elbiler som pr. dags dato er 'ikke-eksisterende' sett i forhold til utvalget av fossibiler så vil en kommende rimeligere elmodell med ønskede 'norske' features (dvs 4wd, mulighet for takboks og hengerfeste) være en ''killer'' (eller hva man vil kalle det) av en dyrere modell, da mange som normalt aldri i verden ville betalt 700-800K for en bil har strukket seg til det da den/de (foreløpig I-Pace og e-tron) er de eneste alternativene.
Hadde Q4 e-tron, Skoda Vision-e, Polestar 2, etc blitt lansert og gjort tilgjengelig samtidig som e-tron så ville reservasjonslisten på e-tron 55 vært mye kortere, til tross for at bilene er i forskjellige segmenter.
#10
Audi e-tron / Sv: Takk for nå
fredag 01. mars 2019, klokken 17:44
Q4 e-tron kan nok bli en e-tron(55) killer for mange når Q4'en kommer i 2020 (mer sannsynlig 21).
Blir nok en god del gunstigere pris, og etter sigende omtrent samme plass innvendig som e-tron 55, men med et betydelig mer kompakt ytre, da den skal være basert på den nye plattformen som er bygget fra grunnen som elbil plattform.
#11
Audi e-tron / Sv: Takk for nå
fredag 01. mars 2019, klokken 13:43
Sitat fra: kodax på torsdag 28. februar 2019, klokken 22:44
Så, lykke til med dere som har bestilt, dere får en super bil som kommer til å glede dere mye.
Jeg gleder meg over å ikke ha kjøpt den, og til alt det spennende som snart kommer:)

Jepp, enig med begge utsagn over.
Når spec/ytelse som var grunnlag for min (kansellerte og refunderte) reservasjon kommer (dvs. 3 motors versjonen av e-tron) så vil det være andre ting som vil være vel så fristende, og til langt mer markedsvennlige priser, som f.eks Polestar 2.
Jeg har (bokstavelig talt) vært medlem av Audi klubben i mange år, og har tre stk. i garasjen, men på elbil så har jeg trykket på 'reset' knappen for merkelojalitet. Den som leverer best får handelen, om det så skulle stå Yugo eller Trabant på bakluka.
Volvo/Polestar seiler opp som en kandidat:
https://www.tek.no/artikler/se-lanseringen-av-polestars-tesla-model-3-utfordrer-her-klokken-13/459070
#12
Audi e-tron / Sv: Økt effekt
onsdag 27. februar 2019, klokken 14:19
Sitat fra: AJ82 på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:24
Er vel egentlig på tide at du får deg en fullverdig Porsche nå  ;)
A.J.

Hehe, så det ER den AJ'en som jeg mistenkte ;)
Jepp, sparker meg selv daglig i beinet over at jeg ikke plukket opp den røde 964'en hos Autotuning for 350K eller hva det var tilbake i 2003ish :)

Taycan er jo 100% P-car (riktignok ikke luftkjølt boxer da :) )og virker spennede, men tror nok den blir en del dyrere enn de planla. Ifjor høst hevdet Porsche sjefen at startpris på entry Taycan ville ligge mellom entry level Cayenne og Panamera, men dette blir nok endret.
#13
Audi e-tron / Sv: Økt effekt
onsdag 27. februar 2019, klokken 08:50
Sitat fra: Orbit på tirsdag 26. februar 2019, klokken 16:40
Her er mest sannsynlig vintertesting av tre-motorsutgaven, ikke mye nytt visuelt:
https://www.carscoops.com/2019/02/audi-e-tron-spotted-testing-three-motor-performance-version/

Aye, og der var bilen som jeg betalte 20K i depositum på for snart to år siden.
Synd at den ble så forsinket, da kunne det blitt handel istedenfor kansellering.
#14
Audi e-tron / Sv: Import av Audi e-tron
mandag 25. februar 2019, klokken 14:45
Sitat fra: TB på mandag 25. februar 2019, klokken 14:30
Moms trekkes ifra når en importer bilen til Norge. Regner med at det er tatt hensyn til når det kommer godt ut ved kjøp i Sverige?
Om prisen er lavere med mva i Sverige, da er det noen som tjener godt på salget i Norge.

Priser fra Sverige er eks. moms.
(Noe av ekstrautstyret er faktisk rimeligere i Sverige inkl. moms enn i Norge uten moms. F.eks for hengerfeste er prisen ca. 60% høyere i Norge enn i Sverige, pussig nok).
#15
Audi e-tron / Sv: Import av Audi e-tron
mandag 25. februar 2019, klokken 11:32
Sitat fra: eksportlars på lørdag 23. februar 2019, klokken 12:51
Sjekket med litt forskjellige forhandlere i Sverige i går, og ble positivt overrasket. Kommer over 100.000 billigere ut sammenlignet med Møller, man har mer fleksibilitet og ikke låst av pakker i samme grad. I tillegg er det inkludert 3 år service (45000km) og hjemmelader. Fikk nesten 7% rabatt på bil, og med en valutakurs på 0,92 nå sammenlignet NOK-SEK....

Interessant!
Møller skal vel ha 9000kr for første service (innen 2 år/30K tror jeg). Kupe' filter, bremsevæske pluss litt sjekk av diverse, så med den inkludert fra Sverige så er det jo ytterligere 9K effektiv rabatt (hvis du ikke allerede har inkludert det i totalen)  :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA