Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Theotokos

#1
i-Pace / Sv: Ladehastighet i-pace
mandag 08. januar 2024, klokken 22:34
Ah, jeg har 400v anlegg 25a 3-fas... Så da er altså effekten «over hodet» på i-pacen? Er det en enkel måte å fikse dette på som ikke ødelegger effekten for audien?
#2
i-Pace / Ladehastighet i-pace
mandag 08. januar 2024, klokken 22:01
Kona har en i-pace kjøpt ny i 2019. Den har alltid ladet tregere enn min Audi på en eldre teslalader, men jeg har ikke tenkt mer over det. Må har vi installert en zaptec og her kan jeg se kw-forskjellen. Audien lader på 10.6 kw. Men i-pacen tar bare imot 4.3. Det er vanvittig tregt. Hva slags ombordlader har i-pace som standard? Hvilken hastighet får dere på hjemmeladerne??
#3
Audi e-tron / Audi app/connect e-tron55
søndag 17. april 2022, klokken 17:04
Hei, min e-tron nærmer seg 3 år (tidlig mai), kom tilfeldigvis innom en option i appen om å abonnere på audi connect fra 07.05.2022 da mitt abonnement visstnok avsluttes...Dette er nytt for meg. Men hva mister jeg? Blir ikke klok på hva audi connect er for noe. Kan ikke si jeg opplever bilen som nevneverdig mer connected enn seg hør og bør for en moderne bil. Når jeg forsøker å lese meg opp på det kan det virke som hele appen vil forsvinne og muligheten til å låse opp/låse bilen, starte klima vil bli utilgjengelig? Det er i så fall de to eneste funksjonene jeg så langt har klart å lese meg frem til at jeg vil merke forsvinner...

Noen som vet?
#4
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
fredag 12. mars 2021, klokken 22:48
E-Tron er i beste fall en bil med appstyring, men mest sannsynlig ikke. Jeg har gitt opp min. Ser frem til BMW kommer med suv 4x4. Kan ikke komme fort nok
#5
Audi e-tron / Audi og serviceløsning
fredag 12. mars 2021, klokken 22:27
For endte gang er jeg uten kontakt med bilen  via app. Forhandler henviser meg til Audi digital connect. Jeg ringer de, de eskalerer problemet (høres bra ut, men realiteten er at ingenting skjer). Etter at jeg har brukt en time halvannen på å feilsøke, svare på standardspm (som jeg svarte på i opprinnelig mail) og gjøre de vanlige dumme tingene de ber deg om konkluderer de med at det ikke virker og eskalerer saken. Jeg gir klar beskjed om at det nå er en mnd siden jeg sist hadde kontakt med bilen. Svaret: Jeg skal be de prioritere det. Status: fortsatt ikke hørt noe fra de. Det er drøye 2 uker siden  sendte mail første gang. Av erfaring vet jeg at første svar blir: vi må ha screenshots som er mindre enn 1 uke gammel. Alt jeg har gjort er bortkastet tid. Dette er endte gang jeg går gjennom denne mølla. Bruker bilen i jobb. Tror aldri jeg har eid en så tidkrevende bil. Den er god å kjøre, men der stopper også all skryt. Katastrofal kundebehandling. Ustabil og uforutsigbar software (piper som et helvete når jeg kjører fra sol til skygge feks. Nødbremser uten mål og mening... Verkstedets svar... Kan du ta bilde av det når det skjer? NEI JEG KAN IKKE DET!!!! til uken skal bilen på verksted fordi gpsen tror jeg svømmer i et stort oppdemmet vann... Hele tiden. Jeg kommer til å kreve at de har den til alt funker. Ellers vil jeg ikke ha den tilbake. Sinnsykt lite fornøyd med systemet rundt bilen.
#6
Audi e-tron / Sv: Er Etron verdt pengene?
fredag 04. desember 2020, klokken 00:31
Hei,
ja, i dag er jeg nok i overkant irritert over både appen og servicen  :). Hvilken bil jeg heller ville kjøpt glemte jeg å nevne. Det er som du sier ingen gode alternativer. Mercedes har ødelagt sin med en altfor lav bakkeklaring til at den kan være interessant. Kona har I-pace og opplever ingen av de irritasjonsmomentene jeg har, men for meg er den litt for liten. For min del er det en arbeidsbil, og det å gjøre jobben for verkstedet for å fikse feil er argument godt nok til at jeg ikke skal ha flere. Bilhold skal være problemfritt, ikke tidkrevende. Det er bra å høre at appen funker for deg. For meg er det kun i medvind på solskinnsdager, og jeg har klagd siden mai i fjor.

Som jeg også nevnte innledningsvis er bilen på mange måter helt strålende, og den beste kjørebilen jeg noen gang har eid (kanskje unntatt Discovery som jeg fortsatt savner). Men tilfredsheten ødelegges av disse irritasjonsmomentene som servicen hos forhandler har gitt, samt at problemet med å feilsøke dyttes over på meg. Det har jeg ingen interesse av.

Jeg er også utrolig skuffet over grunnleggende konstruksjonssvakheter som feks ryggelys/kamera. Seat Ibizaen jeg freste rundt i sist etronen var på service  har betydelig bedre ryggekamera/skjerm til mindre enn 1/3 av prisen. Spyling på kameraet hadde vært en god ide, om ikke det var for at det er en mye bedre ide å skjule kameraet når det ikke brukes...som feks kia/volkswagen gjør. Igjen...vorsprung duch teknik? Jeg gir ikke 900.000 for å sitte med fille og sprayflaske og løpe ut av bilen hver gang jeg skal rygge. Jeg kjører mye på ukjente steder, og da er ikke sensorene nok å kjøre på. Rygg på en skogsvei med fall på noen meter på ene siden og steiner/fjell på andre bare på sensorene feks.

Det er ingen problem at det ikke er et utstrakt problem med "spøkelsesvegger" på sensorene. Problemet er at når verkstedet ikke klarer å gjenskape det blir det mitt problem å bevise at det er et problem. Hvor raskt klarer du få frem kameraet når bilen går amok i 2 sekunder? Har flere feil som ikke blir fikset fordi de ikke klarer å gjenskape det.

Mangel på OTA glemte jeg å nevne, det savner jeg fra Teslaen. Ipacen til kona fikk oppgradering OTA med økt rekkevidde samtidig med at audi gav økt rekkevidde kun på nye biler. Har du kjøpt er du fucked er signalet jeg mottar da. En briljant måte å sikre at jeg blir litt mindre fornøyd med bilen, i stedet for at jeg kunne blitt litt mer fornøyd helt uten kostnader for Audi. Rekkevidden kunne som kjent hatt godt av noen mil ekstra selv om det stort sett er nok.

I og med mangel på relevante alternativer kommer jeg til å ha bilen sikkert et år eller to til. Men jeg har etterhvert blitt så irritert på disse manglene og feilene på alt rundt bilen at jeg ikke kommer til å kjøpe flere audier. Hverken e-tron eller noen andre fra selskapet. Selskapet som har dette har og volkswagen, så blir ikke noen id på meg heller. BMW x5-el (hvis den kommer) Polestar 3, XC90 eller når mercedes lager en  ordentlig el-suv kan jeg se for meg som mest aktuelle.

Og helt til slutt...er det bare jeg som synes baklysene ser ut som Robocop? Porsche og mercedes har laget denne stripen utrolig mye lekrere enn audi. :-)

#7
Audi e-tron / Sv: Er Etron verdt pengene?
torsdag 03. desember 2020, klokken 20:07
Jeg vil ikke kjøpe bilen igjen. jeg har nå kjørt 46.000 i etron 55 fast track. Bilen som ren bil er fantastisk. Teknologien er ikke. Servicen er ikke. Har nå bedt de fikse app 3-4 ganger på verksted, men får den bare i retur med beskjed om at de ikke kan finne noen feil og ber meg ta screenshots når det skjer. Går så ut av butikken, åpner appen...den feiler, jeg tar screenshot og så må den inn igjen en uke etterpå. Når den så har vært på service en hel dag får jeg beskjed om det samme, men at jeg må ringe audi digital service. Gav klar beskjed om at det gidder jeg ikke. Nå har jeg brukt mer enn nok tid på det. Men de gjør ingenting så da måtte jeg ringe...og når jeg så har snakket med de får jeg en idiotisk liste om å restarte sw (soft), samt logge ut av appen, skifte språk til engelsk, og så logge inn igjen og skifter tilbake til norsk. Og hvis ikke det virker...ja, da må jeg ta nye bilder av appen når den feiler og så må den inn på verksted igjen.

Var rimelig forbannet i dag morges da jeg satt iskald og klissblaut i en bil som ikke ville starte pga feil på appen for ente gang...

I tillegg: ryggelyset er i alle praktiske henseende ikke-eksisterende. Det er bare blunde og håpe det går bra. Den "smarte" nøkkelen åpner bagasjelokket titt og ofte hvis du er i nærheten og bøyer deg ned. har ofte sett bilen stå med åpen bakluke midt i byen. Går du ut av bilen feks for å åpne en port så slår den seg av når du setter deg inn igjen. Ryggekameraet er dårlig, og går heller ikke alltid på. På verksted er svaret: Ta bilde av det når det skjer, så må vi ta den inn igjen...Panseret gav stadig beskjed om at det var åpent i fart. Svar fra verksted: Ta bilde av det når det skjer så ser vi på det. Etter at de hadde sett på det: Vi kan ikke finne noe feil, så hvis det skjer igjen, ta bilde av det så må vi se på den igjen...

Jeg bruker navigasjon mange ganger daglig i arbeidssammenheng. Den idiotiske fingerskriften har ingen ide om hva jeg forsøker å skrive. Det er svært mye mer trafikkfarlig enn et tastatur.

Jeg har flere ganger opplevd nødbrems fordi bilen langt foran bremser litt...Hakket før hjerteinfarkt. Er du da i nærheten får du bilen min nesten gratis.

Kjører jeg fra sterk sol til skygge går parkeringssensorene amok og tror jeg kjører inn i en fjellvegg...svar fra verksted: Vi kan ikke finne noen feil, men skjer det igjen....ja du tar hintet...

Jeg har kjøpt ekstra stort minnekort til mobilen...

Nachsprung durch technik...ikke vorsprung
#8
Audi e-tron / E-tron med lenger rekkevidde...men ikke for oss
lørdag 30. november 2019, klokken 20:00
Audi gjør endringer på eksisterende modell, men ikke for eksisterende kunder...Utrolig skuffet hvis det er sånn at de ikke frigjør økt andel batterikapasitet feks for eksisterende kunder, men bare for nye. Det gjør at jeg blir gradvis mindre fornøyd med bilen. Teslaen jeg hadde ble oppgradert hele tiden. Jeg forventer det samme av audien. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/pLOV91/teknisk-oppdatering-gir-audis-e-tron-lenger-rekkevidde
#9
Audi e-tron / Sv: Ryggelys på etron
onsdag 30. oktober 2019, klokken 16:00
Etter å komme fra Tesla som er en "ny" bilfabrikk stusser jeg på at Audi bommer på så elementære bil-ting som dette. Det er nettopp disse tingene man normalt ikke sjekker før kjøp man bør kunne anta skal være på plass på en Audi. Samme med menysystemet...etter 15.000 km er jeg fortsatt i det blå når jeg skal finne en liten ting i menysystemet. LED-matrix-lysene er derimot helt fantastiske!
#10
Audi e-tron / Ryggelys på etron
onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:49
Hei,
jeg sliter med ryggelyset på min etron. Det er så svakt at jeg ikke kan se noe bakover når det er mørkt. Kameraet fungerer heller ikke da (var betraktelig bedre på teslaen). Andre som har samme erfaring? Evt noen som vet om det kan byttes til sterkere pære?
#11
Audi e-tron / Sv: Lading og batterihelse
mandag 10. juni 2019, klokken 08:03
Det gjør vel strengt tatt ingen av de? Tesla har og buffer, om enn mindre. Men bufferet vil jeg jo tro består av strøm hele tiden? Eller?
#12
Audi e-tron / Lading og batterihelse
mandag 10. juni 2019, klokken 00:43
Med Teslaen var det anbefalt å lade til ca 90 % for hverdsgskjøring og begrense fullading til de gangene man skulle på langtur. Når jeg kjøpte etron sa de i butikken at det bare kan lades til 100% hver dag uten problem. Føler meg litt usikker på om det er et godt råd. Hva har dere andre blitt rådet til ved kjøp av etronen?
#13
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
lørdag 01. juni 2019, klokken 17:52
Ja, det og. Men først og fremst å få den til å virke som den skal.
#14
Audi e-tron / Appen vil ikke oppdatere
lørdag 01. juni 2019, klokken 11:19
Jeg har MyAudi-appen installert, men har nå ikke fått den til å oppdatere siden i går kl. 21.08. Dette til tross for at jeg har åpnet og låst bilen igjen for å "vekke" den. Hadde noen ganger lignende problemer med Tesla-appen, men aldri over en så lang periode. Problemet oppstår også ofte på Audien. Andre som har samme problemet/erfaring med appen? Evt finnes det tredjepartsapper til Audi slik det finnes til Tesla?
#15
i-Pace / Sv: Android Auto - Svar fra JLR
tirsdag 14. mai 2019, klokken 21:25
Noen som har tips til hvordan installere AA på norsk mobil? Finnes det en hack jeg kan stole på?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA