Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - elektro

Sider: [1] 2 3 ... 52
1
Audi e-tron / Sv: Vinterbilen e-tron quattro
« på: I går kl. 19:14 »
Kamera bak har egen spylerdyse som gjør skikkelig rent, så ikke noe behov for Golf-løsning der. Kamera på siden (under speilhus) unngår mye av tilgrisingen pga plassering, mens kamera i front sauses inn i salt og hadde trengt en egen spyler (der er jo heller ikke langt unna vann der).
Er jo egen dyse foran på sensoren. Denne tømmer tanken ganske raskt. Spyler hver gang en starter å kjøre, etter ca 200m. Hører de som brumming forran til vensre side.

Hmm.. Interessant, uansett vær- og om viskerne går? Det på bildet er vel radar/lidar (som kun er på 2019 modellene)? Kameraet sitter vel inne i en av Audi-ringene? De som har night vision, har vel kamera i to av Audi-ringene?

2
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: I går kl. 00:36 »
På Audi-gruppa ser jeg folk melde 280-330Wh/km på typisk vinterhyttekjøring (da ser jeg bort ifra de hardbarka fansenes posting, de vektlegges ikke).

Mye fornuftig i den opprinnelige posten her @Øyvind.h , jeg har imidlertid enda til gode å se 280-tallet på turer over to timer, så vidt jeg har registrert. Det skyldes at man som regel ikke har motorvei fra A-B når man skal steder. På rene motorveistrekk er det selvfølgelig mulig, men sittfarten til hytta blir sjelden mer enn 75 km/t for de fleste. Gjerne mindre.

Kjørte fra Oslo øst til Hafjell i ganske våte, vanskelige forhold fredag. Med full bil, 600 meter høydeforskjell, via RV4. Snittemperaturen var ca. 0 grader. +3 da vi dro og -3 da vi kom frem. Forbruket ble 265 Wh/km. Og jeg ble ikke forbikjørt av noen, heller ikke på motorveistrekket eller tofeltene (uten at det er noe poeng i seg selv, men lusekjører altså ikke). Ned igjen søndag ble forbruket 208 Wh/km, uten forvarming av batteri og med saltet vei med ca. samme temperatur, rundt 0 grader.

Se også forbruket i Elbilforeningens vintertest, aldri høyere enn 281 Wh/km. tross meget vinterlige forhold på Haukelifjell 1000 moh. Type snø, vind og -10 gradert. Snitt over tre dager og 900 km. var 235 Wh/km. https://elbil.no/stor-vintertest-naer-900-kilometer-med-fem-hoyreiste-elbiler/ De fleste journalister rapporterte om tilsvarende på sine tester. Elbil 24 hadde snitt 251 Wh/km. ila. 330 km. i rundt -6,5 grader.

Forrige uke hadde jeg to turer med dårlig tid til Gardermoen, altså med primært motorvei, til dels veldig vått, rundt 0 grader, kanskje et par pluss. På alle fire strekkene havnet jeg mellom 265 og 285 Wh/km selv om jeg brukte venstrefeltet mest mulig, med nødvendige kick downs i Dynamic/Sport, da jeg ble hindret en del.. Jeg kjører 20 tommers piggfrie Hakka R3.

Å snitte over 300 Wh/km. til hytta, f.eks. i Trysil, er sikkert mulig under vanskelige forhold, men da helst med skiboks og/eller 21-tommers felger.



3
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: søndag 17. november 2019, klokken 21:45 »
Fordelen med E-tron sin lading er jo at man kan benytte 50kW (evt 150kW der det er tilgjengelig, men holder dette utenfor ettersom det ikke finnes på FV40 osv) hurtiglader relativt tidlig på turen (høy SOC) og faktisk benyttet effekten. På de fleste andre elbiler klarer man ikke benytte seg av 50kW etter en viss prosent SOC (ca 80-85%), mens man med E-tron kan lade med 50kW til ca 98% (ifølge Fastned).

La oss si at du har 90% ved start (etter å ha kjørt til/fra jobb og hentet unger osv), det er x grader for kaldt/det regner/snør osv, så du vet du må lade på veien og det er fredag med ladekø på de mest populære stedene ( les "siste" stedene før "alle" når hytta). Med E-tron kan man da velge å lade relativt tidlig på turen, la oss si SOC 70-90% mens man tar en kjapp stopp. De siste ladestasjonene før store hyttedestinasjoner eller fjelloverganger har garantert kø på de få hurtigladerne som er der, mens du i din E-tron kan velge å lade tidlig, der det ikke er kø, og fortsatt få samme ladehastighet.

Dette er en av de store fordelene til E-tron og dersom man benytter seg av "ladtidlig-trikset" kommer man garantert til å spare endel tid på utfartsdager hvis man bor i byer og skal til de mest populære destinasjonene som Trysil/Kvitfjell/Hemsedal.

Dette er noe jeg ofte benytter meg av, lader gjerne med 70-80% SOC på steder som Ionity Dal ca. 60 km / 40 min. nord for Oslo på E6 (150 kW 80-100% på ca. 15 min) eller Fortum Lygnasæter ca. 80 km. 1t10 min. nord for Oslo på RV4 (50 kW 80-100% på ca. 20 min).

4
Audi e-tron / Sv: Vinterbilen e-tron quattro
« på: søndag 17. november 2019, klokken 16:54 »
Kan se ut som det er varme i parkeringssensorene. Er det kanskje vanlig? Dette er bak.. (Det er visstnok også sensor under bakskjermen, omtrent på ytterhjørnene, ved lyktene. Dette ble fortalt meg på Møller, ifbm. at jeg ble påkjørt.)

5
Audi e-tron / Sv: Takstativ
« på: søndag 17. november 2019, klokken 09:43 »
Jeg sjekket på autoload.no,
Mont Blanc - https://www.autoload.no/produkt/finn-ditt-takstativ/audi/e-tron-quatro-concept/mont-blanc-xplore-takstativ-787506-776606

Alle som passer til e-tron - https://www.autoload.no/butikk/finn-ditt-takstativ/audi/e-tron-quatro-concept

Ut fra bildene så synes jeg kanskje Mont Blanc sin ser finest ut, om du ikke skal ha den i svart.
Mont Blanc er godkjent for 100kg, mens Thule har 75 kg.

Hvor mye kan e-tron ha på taket?

Ahh, har ventet på Xplore takstativet fra Mont Blanc. :+1: Stemmer det at dette i motsetning Thule kan tas av/på uten verktøy? Kun eventuelt låses med nøkkel?

6
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: søndag 17. november 2019, klokken 09:38 »
De gode nyhetene er at noen tjenester i appen har oppdatert seg etter lang kjøretur, selv om det var nedetid i morges. De dårlige nyheten er at jeg ikke får startet opp forvarming.

Fra digitalsupport ble jeg bedt om mange detaljer på siste rapport, og det er vel et tegn på grundigere analyser. Synd de ikke startet med det tidligere... Spørsmålene under tyder også på at de ikke tror dette er sentralt problem, men ligger i bil/mobil.

"Vennligst svar på e-posten med følgende informasjon:

* MyAudi brukernavn (email)
* Tidspunktet på når den siste skjermbildet ble tatt
* Adresse bilen befinner seg (By og gatenavn)
* Vi trenger også:
- Hvilken mobil du bruker (f.eks Samsung)
- Modellen på mobilen (f.eks S9)
- OS versjon (ex. 9)
- myAudi app versjon"

Kunne vi festet denne informasjonen i en egen post? Og kan noen gjøre det samme på Facebook? Mailen skal altså sendes til digitalsupport.no@audi.de helst hver gang, selv om det blir mye jobb..

PS! Bilen min oppdaterte status da jeg startet appen kl. 09 dag. :+1: Endret tidspunkt for sist bilkontakt fra «I går 14:34» til «Nettopp». Da har bilen ikke vært tilkoblet strøm i mellomtiden og jeg har ikke åpnet appen. Batteriprosent er for øvrig fremdeles på 64% som i går, selv om bilen står nedsnødd..

7
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: søndag 17. november 2019, klokken 09:30 »
Fordommer er i hvert fall det siste jeg lar styre mitt bilvalg. Må jeg settes i en bås gjør det meg fint lite at det er båsen med ekstremt fornøyde eiere. Det skrives utrolig mye negativt om bil og merke av folk som plukker selektivt info istedenfor å se balansert.

Så får jeg heller være en av eierne som kjører hensynsfult og er tilbakeholden med å nevne merke eller snakke om kvaliteter, uten at jeg unnlater å påpeke hva jeg liker eller korrigere faktafeil. I vennegjengen er det mange med Tesla og vi diskuterer og harsellerer med bra og dårlige sider ved bil og merke. Akkurat slik det bør være. Når naboen vurderte X og E-tron fikk de prøvekjøre og teste ting. De lyttet til gode og dårlige sider ved bil og merke. Konklusjon ble at de foretrakk E-tron mtp design, garasje hvor bakdørene ikke går helt opp og de har alltid kjørt Audi. For dem ble min vurdering at E-tron passet dem best, og det var deres vurdering også.
Fordommer var derimot aldri et tema.

Vi er nok ganske enige. :) Det var bare en refleksjon rundt at e-tron er den bilen jeg helst ønsker, og den som best dekker familiens behov. Derfor er ikke heving av kjøp egentlig et alternativ.

8
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: søndag 17. november 2019, klokken 09:07 »
Dette evne hadde jeg virkelig ikke trodd eksisterte!
Har en A6 (2017) med fjernkontroller - som man kan mene er gammeldags. Men dæven for en rekkevidde, og hvis man lærer seg bruken er den også grei til å forhåndsinnstilte ønsket tidspunkt opptil én uke frem (enklere enn via MMI).
Skal nå bytte vår nummer to batteri-Golf til e-tron (venter på typegodkjenning). APPen til VW har vært kun til irritasjon. Den er så dårlig at men må bare glemme at den eksisterer. Derfor har vi et godt forhold til dingsen (fjernkontrolleren) vi henger sammen med nøkkelen til A6’n vinterstid.
Nå som jeg har lest mange av innleggende her.., i kombinasjon med ferdig bil som står lagret pga. den ikke er typegodkjent..; ikke denne følelsen man skal ha når man venter på ny bil. 😏

Skulle gjerne hatt en tradisjonell fjernkontroll for forvarming. Savnet det på Teslaen også, faktisk. De gangene jeg var på fjellet på hytte uten mobildekning. Du har i alle fall tidsstyring da, og jeg har faktisk tro på T appen vil bli bedre. Når det gjelder bilen forøvrig, er det veldig mye å glede seg til! :)

Ville nesten anbefale å ikke være med på Facebook forumet, det kan fort ta bort gleden fra ethvert bilhold. Meldte meg tidlig ut av TOCN også.. her inne er det i alle fall ganske seriøst og noen som har veldig mye kunnskap. Men ikke alle her som har bilen eller har planer om å kjøpe den (ikke nødvendigvis noe galt i det), og det er jo stort sett de få problemene som finnes som diskuteres.

9
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: lørdag 16. november 2019, klokken 11:22 »
Tesla, eller snarere eierne, har også et imageproblem i mine øyne. Ønsker ikke å være medlem av en menighet.
Og det har ikke Audi eierne? Image problem kommer an på øynene som ser. Audi, BMW, Tesla,vw, Volvo, Toyota osv er alle uglesett av andre...

Vel, alle bilmerker har vel sine stereotype kjøpere, men kun et fåtall er tradisjonelt entusiaster. Audi og BMW har kanskje vært kjent for å kjøre fort og hensynsløst, mens alle store/dyre/raske biler vekker en viss harme blant den gjengse nordmann. Utfordringen med Tesla er kanskje at de ikke har kontroll på egen markedsføring, den utføres i stor grad av websider, youtubere og forumbrukere som er på grensen til fanatiske. Det er videre en voldsom fokus på ytelsestall, mens andre merker selger historier, drømmer og følelser. Og- jeg opplever en veldig «oss mot røkla» mentalitet og tro på egen fortreffelighet. Ledet av en særdeles lite ydmyk sjef på twitter. Det er det jeg mener med menighet. Opplever ikke at eierne av noen av de ande merkene du nevner konsekvent mener at sin bil er best på alt.

Angrer litt på at jeg i det hele tatt skrev dette, en avsporing, men det er likefullt en viktig grunn til at Model X ikke er noe alternativ for meg. Det er rett og slett litt slitsomt å være en som har Teschla. Jeg har prøvd. De andre to merkene har jeg ingen problemer med å se meg selv i. Det viktigste er likevel at jeg primært er på jakt etter den beste, store, høyreiste bilen med elektrisk drivlinje. Ikke den beste elbilen.

10
Audi e-tron / Sv: Vinterbilen e-tron quattro
« på: lørdag 16. november 2019, klokken 09:03 »
Kr 259,999😉

Forøvrig er jeg enig i at ryggekameraet som er beskyttet av VW emblemet på Golf er en supervløsning. Har ikke EQC sammevløsning. Problemet til Audi er nok at det er vanskelig å dekke kameraet bak Audi-logoen  ;)

At spyleløsningen er så dårlig som det rapporteres om er uforståelig. Men det er vel like vanskelig å få til som stabil leveranse av hengerfester  8)

Synes nå spylingen bak fungerer ganske bra jeg. Kun én gang på 8 måneder / 17.000 km. at jeg har opplevd at det ikke har kommet noe når jeg har trykket på «rengjør ryggekamera» i menyen. Men det burde kanskje spylt oftere automatisk v. rygging. Det har jeg ikke tenkt på.. Savner heller spyling på frontkamera. Og litt mer lyssterke kameraer, eller bedre ryggelys. Alt i alt synes jeg fremdeles det er en god løsning.

Har også mye glede av varsel for trafikk/fotgjengere bak bilen. Fin sikkerhet på parkeringsplasser ol. Den hogg også i bremsen da jeg skulle til å rygge ut på en vei hvor det kom en bil i 80-90 km/t. Jeg så bilen altså, skulle snu og hadde ikke planer om å kjøre helt ut i kjørebanen før bilen hadde passert, men greit at systemet virker.

11
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: lørdag 16. november 2019, klokken 08:46 »
Det jeg ikke forstår er hvorfor folk ikke reklamerer? En funksjon som ikke fungerer stabilt over lengre perioder kvalifiserer til enten prisavslag, omlevering eller heving.

Skal ikke snakke for alle, men grunnen for at jeg ikke har gått inn i en formell reklamasjonsprosess er at jeg ikke ønsker noen av de nødvendige utfallene derfra.

Et prisavslag er nok "enkelt" å få gjennom her, og uten at jeg skal garantere det vil jeg anslå at man relativt lett kunne argumentert for at det burde ligge på rundt 30-40k, som tilsvarer verdien av et komplett, fjernstyrt webastoanlegg på en tilsvarende fossilbil. MEN: Ved å akseptere en slik løsning har du egentlig også avskrevet en fiks av feilen, ved at du har akseptert at mangelen ikke leveres og har fått "betalt" for det. Med andre ord kan du da heller ikke forvente at det noen gang skal fungere.

Det neste er omlevering. Joda, man kunne nok med litt innsats kanskje fått det også, med tilhørende ventetid osv. Men mest sannsynlig ville du fått "avslag" på dette rent rettslig, simpelthen fordi feilen ikke er knyttet til akkurat din bil - og vil derfor etter alle solemerker ikke utbedres av en omlevering i seg selv.

Og til sist er det heving. Dette kunne man nok også i ytterste konsekvens fått til, siden fjernstyring av varme, lading osv er en vesentlig del av en elbil, og dette har vært og er en del av markedsføringen fra Audi. Altså er mangelen tilstede, og den er ikke uvesentlig. Problemet med dette er at man da får tilbake pengene og må levere fra seg bilen. Hva gjør man da? For min egen del er det ingen andre tilsvarende biler som frister, jeg har testet de fleste av dem og vil ikke ha verken Tesla S, X eller Jaguaren. Altså er heving et ganske dårlig alternativ for min del - selv om det for andre kanskje vil være mer fristende. Det betyr ikke at jeg totalt avskriver alternativet, men jeg er ikke der ennå.

Den eneste reelle løsningen er at Audi faktisk tar seg sammen og fikser problemet en gang for alle. Jeg mistenker at dette vil kreve en total omprogrammering av systemet, eller aller helst å "starte helt på nytt". En vesentlig risiko da er selvsagt at det ikke vil ha tilbakevirkende kraft - altså at det ikke vil få effekt på 2019, 2020 og kanskje 2021 modeller, men først leveres på 2022 og framover (hypotetisk). Dersom det skjer vil jeg definitivt reklamere og gå for heving. Audi er ikke "moderne" nok i sin tankegang rundt dette med oppdatering av funksjonalitet for eksisterende kunder, foreløpig bevist gjennom at 2019-modellene ikke kan stille lademål i app, og heller ikke har trådløs carplay - selv om dette er tilgjengelig på 2020-modellene med (antatt) samme hardware.

Jeg har størst tro på at Audi har evne til å få skikk på problemet, men det forutsetter at noen høyt nok oppe i systemet konkluderer at kostnaden ved å ikke gjøre noe med det er større enn å gjøre noe med det, og dermed kaster tilstrekkelig penger og instruks på problemet til at det blir fikset. Det beste vi kan gjøre for å legge press på akkurat det er å opprettholde trykket mot både Møller (mase på selgere og andre) og Audi (digitalsupport pr telefon og mail). Enn så lenge. Jeg tipper jo at det vil dukke opp et eller flere krav om heving av kjøp i løpet av relativt kort tid nå, fra kunder som er villige til å kjøpe andre biler i stedet. Da kan dette fort begynne å bli både dyrt og litt ubehagelig for Møller, og kanskje også Audi.

Dette er så utrolig godt skrevet!

Hverken Model X, I-Pace eller ECQ tilfredsstiller familiens behov her. Fossil er uaktuelt. Andre store elbiler er for langt frem i tid.

Må si appen til Model X frister, samt Spotify mm, men ikke den opplevde kvaliteten, vingedørene, manglende løsninger for ski, bagasje- og lastsikring, lys viskere mm.. kort fortalt den beste elbilen men den dårligste bilen av disse tre. Tesla, eller snarere eierne, har også et imageproblem i mine øyne. Ønsker ikke å være medlem av en menighet.

I-Pace blir et knepp for liten, lader litt for sakte og har for treg og knotete infotainment. Det er grunner til at vi ventet på e-tron, selv om vi trengte bil før. Ellers en fin bil på mange måter, hvordan er appen?

ECQ har jeg ikke kjørt, men den er vel ikke mye større enn I-Pace, har for lite bakkeklaring, og lader også litt sakte. Videre synes jeg den er litt «femi», hvis det er lov å si i 2019. ;D Tenker bare på pianolakk og runde former.. bilen virker ellers knall, er appen ok?

Løsningen må være å holde trykket oppe på Møller/Audi. Men etter snart fem år med e-Golf må jeg si jeg har lite tro på at det finnes vilje til å gjøre den store endringen som trengs. Tipper det kommer ifbm. bilene på MEB plattformen, men lite trolig at det gjøres noe med eksisterende e-tron. VAG forbedrer vel aldri software i eksisterende biler?

12
Audi e-tron / Sv: Matrix hovedlys og mørkekjøring med e-tron
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 09:16 »
Ser den. Dette er jo en av de funksjonene som det har vært snakk om at det skal være mulig å leie.. har alle biler samme fysiske frontlykter mon tro?

Ja - alle e-tron har samme fysiske frontlykt. Så er det software som avgjør om matrixfunksjonaliteten er aktivert eller ikke. Dette blir også tilgjengelig i FoD (Functions on Demand) butikken som ser ut til å kanskje være i ferd med å bli rullet ut i disse dager. Ser de første nå har rapportert at den er blitt synlig i MMI. Der har de tilsynelatende "splittet opp" funksjonene som fulgte med Matrix ved kjøp sammen med bilen, slik at man individuelt kan velge dynamiske blinklys (det at de "ruller" i retningen i stedet for å bare blinke), adaptivt lys (matrix) og dynamiske lyseffekter (formodentlig denne animerte oppstarts- og avslutningssekvensen når du slår bilen på/av). Ikke kommet info om priser og leie/kjøp-muligheter ennå.

Tar et lite forbehold - jeg har ikke fått dette i min egen ennå, så dette er basert på litt spekulasjon + noen bilder av det som er kommet.

Spennende. Og godt å se at det er en utvikling på softwarefronten.

13
Audi e-tron / Vinterbilen e-tron quattro
« på: mandag 11. november 2019, klokken 13:35 »
Da var vinteren på plass på Østlandet. Velkommen etter fra enkelte andre landsdeler sikkert, men mange av de rundt 5000 nye e-tron quattro eierne har nok fått prøve bilen under skikkelige vinterforhold for første gang først nå. La oss dele erfaringer og tips, fra hele landet! :D

Personlig vil jeg si at bilen innfrir forventningene, som naturlig nok var høye! Elsker at man enkelt kan koble elektronisk stabilitetskontroll halvveis ut, og logre litt med halen i trygge former. (Hold knappen inne et par sekunder for å koble helt ut, for en ganske annerledes opplevelse.) For de som ikke har kjørt nærmere tre tonn med masse krefter på vinterføre før, kanskje med piggfritt appåtil, vil jeg anbefale å bli kjent med bilen i trygge former. Hold avstand og vær forberedt på noen spennende nedoverbakker på holke.

Positivt også at bilen er veldig varm og komfortabel, samt at forbruket slett ikke er avskrekkende, bilens natur tatt i betraktning. Eneste skår i gleden i den avdelingen, er de gangene appen ikke virker. Det kan vi ta i egen tråd, men er det imidlertid noen som har fått noe dreis på den komfortklimatisering, eller hva det heter? Skal varmen starte når du låser opp bilen? Ev. hvor lenge? Tror vifta går, men det blir ikke spesielt varmt..

Lysene er fantastiske, Matrix eller ikke, og de adaptive viskerne også. Fornøyd med de integrerte spylerdysene, som er oppvarmet, så tviler på at de fryser. Som noen journalister har påpekt burde det imidlertid vært varmetråder også nederst på ruta, i mangel av varme fra motoren. Det har ikke vært noe problem for meg så langt ila. 17.000 km. fra mars-november, men her kan det nok hende at man må ut med kost/skrape noen ganger i året. Fysjameg! ;) Apropos viskere, hvor stor er spylervæsketanken? Må være bortimot 10 liter!?

14
Audi e-tron / Sv: Matrix hovedlys og mørkekjøring med e-tron
« på: mandag 11. november 2019, klokken 11:08 »
Noen som har testet bilen i mørket uten Matrix pakka og kan fortelle om grøfte- og/eller kurvelysene  aktiveres når man svinger?

Valgte bort matrix da det var for dyrt i forhold til bruken vår. Tror jeg bruker fjernlys-knappen 1-2 uker i året. Det aller meste er jo opplyst for tiden.

Ser den. Dette er jo en av de funksjonene som det har vært snakk om at det skal være mulig å leie.. har alle biler samme fysiske frontlykter mon tro?

Her ser vi så vidt denne funksjonaliteten, men da for parkeringsassistenten. https://youtu.be/nONn_c0CUWo?t=63

15
Audi e-tron / Sv: Tips og triks
« på: mandag 11. november 2019, klokken 11:02 »
Dagens små oppdagelser ang låsing (eller RTFM.....)
  • Ved komfortlåsing, og en ikke fikk med seg om bilen blinket én (låsing) eller to (opplåsing) ganger, har en et par sekunder hvor en kan kjenne etter om døren er låst, uten at den låser opp bilen. Fra førerdør ser en uansett om det blinker i alarmen, men ved låsing av annen dør er det altså mulig å ta en fysisk sjekk (typisk før interiørlyset har dimmet ned).
  • Knappen for bakluke i førerdør trodde jeg bare kunne brukes for å åpne. Men den kan også brukes til å stoppe luken (trekk i knappen en gang til), eller til å lukke (trekk og hold i knappen fra stillestående åpen posisjon på bakluka).

Kjeke tips. Manualen er ikke SÅ godt skrevet (og oversatt) at jeg har leste den fra perm- til perm. :+1:

I og med at speilene ikke går ut før man starter bilen, hvis man har konvensjonelle, motoriserte speil, eller kameraspeil, kan det av og til være litt vanskelig å vite om bilen er låst. Selv om det er en stor fordel at de ikke går ut og inn i tide og utide, bare man skal hente noe i bilen.

Det blinker i alarmen også på min bil, som så vidt jeg vet ikke har alarm. :) Vil det bare si at startsperre osv. er aktivert, og simpelt hen at bilen er låst?

Sider: [1] 2 3 ... 52