Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - elektro

Sider: [1] 2 3 ... 79
1
Jeg testet forbruk med 3 forskjellige hjul etter hverandre. 1/2t kjøretur på hver.

Med 19 Aero vinter piggfritt som referanse så var forbruket på 19 Aero sommer +5% og med 20" dynamic +8.5%

Meget interessant! Men hvordan forklarer man forskjellen mellom  vinter- og sommerdekk på 19" Aero?

Vinterdekk skal jo bruke mykere gummi og da tenker jeg de slites mer og derfor burde få et høyere rullemotstand?!

Hvor tenker jeg galt eller var det grunnet nye sommerdekk og gamle vinterdekk?

Jeg er ikke overrasket, det stemmer med egen erfaring, men spennende observasjon. Siden asfalten, og spesielt den norske, ikke er helt glatt, vil den mykere gummien i større grad «sluke» disse mikroskopiske ujevnhetene, i stedet for å møte dem som en «vegg». I sykkelsporten, hvor hver Watt virkelig teller, er trenden nå av samme årsak lavere og lavere dekktrykk. Smoother is faster, er den uvitenskapelige forklaringen.

2
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
« på: Fredag 29. Mai 2020, klokken 07:25 »
Nå har en fyr i en av e-tron-gruppene på FB (Audi e-tron Owners Norway) sendt klage på Audi Charging Service til Forbrukertilsynet, og de har på sin side bedt om redegjørelser fra Audi på forhold rundt bindingstid, automatisk fornyelse, månedspris m.m. innen 22. juni.
Blir spennende å følge utviklingen i denne saken :)

Jøss. :) Er det så vanskelig da? Det er 12 mnd. bindingstid med automatisk fornyelse. Første år er gratis, deretter er det 189 kroner per måned. Har ikke sjekket når/hvordan man sier opp, men regner med at det kanskje er sånn at man må si opp senest én måned før en ny periode starter, som på treningssenter ol? Forskjellen på dette og et treningssenter, er at abommementet ikke er hovedproduktet, men utgjør bare 1-2% av totalkostnaden ved bilen. Og, du kan potensielt spare inn hele beløpet. Er man for sent ute kan man sikkert spørre kundeservice pent om å få terminert abonmementet.. Jeg fikk kjempeservice der ifbm. med purring på  faktura for lading, etter bytte av kredittkort. Mye enklere enn å henvende seg til Forbrukertilsynet.

Ser ærlig talt ikke problemet. Jeg har nettopp blitt kastet ut i første ikke-gratisår. Er slett ikke sikker på om det lønner seg, men det blir spennene å se. Helt feil blir det uansett ikke. Jeg kan når som helst sende inn min oppsigelse hvis jeg finner ut at dette ikke lønner seg eller forbedrer brukeropplevelsen ved min e-tron quattro.

3
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
« på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 15:12 »
Serverfeil eller ikke. Dette er ekstremt dårlig, og det tyder på at Audi 18. mnd etter at e-tron kom på markedet ennå ikke klarer å levere en stabil tjeneste 😥
Eller enda verre. Siden de åpenbart bruker samme servere som VW, har de enda ikke klart å levere en stabil tjeneste 6 år etter at e-golf kom på markedet. >:(
Enig, samma ulla.. DET er helt krise.

4
Har du registrert om forbruket har gått ned etter at bilen har kjørt 10k + km?

På e-golfen merket jeg en betydelig forbedring i forbruket andre sesongen sammenlignet med da bilen var helt ny. Og det har vært tilfellet med begge e-golfene jeg har hatt. Første året brukte jeg stort sett i overkant av 12kWh/100km på landevei. Nå ligger forbruket mer i området 11-11,3 under samme forhold.

Jeg har foreløpig bare kjørt i underkant av 3000 km med etron, så den er enda ikke innkjørt.

Vanskelig å si.. jeg synes den hadde litt høyt forbruk en periode i begynnelsen, men det tilskriver jeg kaldt vårvær og nye sommerhjul. Tror svaret er nei. Jeg vet ikke hvorfor noen opplever at forbruket er høyt. 21-tommerne later til å gi høyt forbruk og står dessverre på endel demobiler. Man skal også huske på at alle utslag av fart, vær/vind blir større når grunnforbruket er større. Og dette er tross alt den tyngste og nest største elbilen på markedet.

Nå har bilen gått 27.000 km og er inne i sitt andre år. Normalt hadde den nok passert 35.000 km, men har hatt et par langturer i inn og utland som måtte kanselleres. Tenker å ta en degraderingstest og noen forbruks/rekkevidde tester i nær fremtid.

(Litt på siden: Er superfornøyd med bilen og har ikke hatt noen feil av betydning. Eneste minus er appen og endel irriterende ting, som at ruteplanleggeren ikke er bedre enda, at jeg ikke kan stille ladegrense fra app, at jeg ikke har trådløs CarPlay, at det er Napster(!) og ikke Spotify i MMI, diverse små bugs og generelt at alt tilsynelatende er låst, sånn at vi som har tidlige biler ikke får forbedringer som _kunne_ vært gjort vha. software. Om dette hadde blitt gjort OTA eller ifbm. service spiller mindre rolle.)

5
JEg har vel slått meg til ro med at din bil Elektro bruker mindre enn min. Dett skyldes sikkert kjørestil og dekkvalg (Hakka vs Conti) mer enn forskjellen i utstyr, vekt og varme i bilen.

Hva er livstids-forbruket så langt? Jeg lå på 2,98 kWh/mil første året, og siden sommerdekken kom på igjen har jeg 2,7 kWh/mil. Mye småkjøring i Oslo og noen langturer på E6 fartsgrense +.

Jeg har dessverre nullet ut trip-telleren flere ganger, men langtidsforbruk nå, de siste 6.000 km. er 2,58 kWh/mil. Dette er stort sett vinterkjøring iom. at jeg ikke har kjørt i jobb og ikke vært på fjellet siden hytteforbudet i begynnelsen av mars. Har kun kjørt turer under 30 km. de siste månedene. Ellers er vel kjøremønsteret omtrent som ditt. Kjører dog ofte RV4 til fjells fra Oslo, men det blir likevel mye banking på E6 nordover og småkjøring i Oslo området.

For det det er verdt, sier min bedre halvdel at jeg kjører aggresivt og ubehagelig. :D Jeg mener jeg kjører jevnt, effektivt og svært trygt, men sjelden under 10% over fartsgrensen på større vei. Pluss ca. 3 km/t misvisning.

27. desember i fjor hadde jeg 2,73 kWh/mil siste 5.500 km.
30. juni i fjor hadde jeg 22,3 kWh/mil siste 800 km.
26. juni i fjor hadde jeg 24,8 kWh/mil siste 1.600 km.

Skal jeg tippe ligger årssnittet mitt på 2,6 kWh/mil. På Model S75D lå det til sammenligning på 2,1 kWh/mil. Litt av forskjellen på våre e-tron kan skyldes takboks, som jeg bruker så lite som mulig. Jeg bruker også ofte AC Eco samt Efficiency på motorvei selv om det siste går litt ut over fjæringskomforten. Det er en del å gå på.. Synes AC Eco gir god varme på ca. 21 grader, men skrur ofte opp temperaturen til de bak en grad eller to og kjører selv ofte med setevarme. Ikke for å spare på strømmen, men fordi det er det jeg liker. På sommeren er det som regel bare nødvendig med full AC ved dugg ol. men det er også lite å spare på Eco virker det som.

Dekktrykk er ganske moderat. Litt vanskelig å ha full kontroll på uten visning i instrumentene (anbefaler å velge dette hvis man kan) men 2,5-2,9 bar tenker jeg. Synes det begynner å gå ut over komfort og kjøreegenskaper når man nærmer seg 3,0 bar. Det sjokkerer meg at noen kjører på langt over dette, men det har utvilsomt mye å si for forbruket.

6
Hvor mye lavere forbruk opplever dere som har skiftet fra vinterdekk (pigg eller piggfritt) til sommerdekk (gitt samme type felg og felgstørrelse)?

Ingen forskjell, om noe så øker forbruket litt når sommerhjulene kommer på. Har 20-tommer "Dynamikkdesign" felger med Bridgestone Alenza sommer og 20-tommer fem-armede felger med Hakka 3 piggfritt på vinter.

Det laveste forbruket i året ser jeg gjerne hvis det er sen påske og det blir skikkelig varmt de siste dagene før vinterhjulene går av. Lufftrykket øker og den myke gummien blir enda mykere. Har sett dette i en årrekke på e-golf med like 16-tommers felger på sommer og vinter, og også da jeg hadde like 19-tommer Slipstream felger sommer og vinter på Model S.

Snittforbruket går likevel betraktelig ned i sommermånedene, men det har først og fremst med utetemperaturen og gjøre. Lavere luftmotstand og mindre bruk av varmeapparat og batterivarme.

7
En interessant test med e-tron 50 på Autobahn i Tyskland:

https://www.youtube.com/watch?v=sKbI0uxlfGo&t=1436s

Konklusjonen til denne testføreren er at e-tron 50 går ca 20-22 mil med snitthastighet på 150km/t
Han mener også at 150km/t er den optimale farten med e-tron 50 hvis målet er å komme frem fortest mulig, inkludert de påkrevde ladepauser. Han målte heller ingen veldig forbruksøkning ved å øke farten fra 110km/t - 150km/t

Høres nesten for godt ut til å være sant. Hadde han kontroll på vinden?

Min erfaring er at med snittfart på ca 100 km/t på computeren er forbruket rundt 3 kWh/mil +/-. Ved å ligge konstant i 150 km/t vil jeg tro snittet er nærmere 120-130 hvertfall, og forbruket dermed høyere.

Dette er veldig høye tall. Det må folk vite. Det er med mange høydemeter og dårlige vinterforhold da? Takboks?

Jeg ligger på 2,7 kWh/mil med 120 km/t snitt på ren motorvei Norge på sommeren, med 1. gen e-tron 55 quattro. Da er maksfarten riktig nok mye lavere enn det som skisseres her. Med snitt 100 km/t snitt er forbruket mye lavere. Kanskje 2,2-2,3 kWh/mil. I 90 km/t ned mot 2,0 kWh/mil. Det kommer naturligvis an på maksfart og hvor mye jo-jo kjøring det er snakk om, men.. (Rekorden min fra Oslo til Hamar er 2,4 kWh/mil med snittfart 119 km/t på speedometer og medvind.)

3,0 kWh/mil er det jeg får hvis jeg ligger i venstrefeltet fra Oslo til Gardermoen i sludd og blinker med lysene på alle som kommer i veien. Kanskje ikke da engang. Typisk vinterkjøring til hyttefjellet er rundt 2,7 opp og 2,2 kWh/mil ned hvis det ikke er mye motorvei.

Ellers vil forbruket alltid vil gå opp jo fortere man kjører, med mindre terreng eller værforhold endrer seg.

8
"Range mode gir deg maksimal rekkevidde, ved å slå av lading av mobilen, ........
Lurer på hvor mye ekstra rekkevidde en får ved å kutte mobilladere i bilen, det er snakk om mAh. Snakker vi om noen titalls meter?

Da er det vel faktisk mer effektivt å slå av radioen eller unngå å bruke vindusviskeren. Noe folk stadig skriver i fullt alvor.. :)

Så en video her hvor der var ei som mente at det var så mye displayer, fancy belysning og greier i Porsche Taycan, derfor sank rekkevidden i GOM fortere enn typical i hennes Model 3. Hun la ikke merke til de 305 brede 21-tommerene, og sa heller ikke noe om hva slags kjøreforhold det var da hun prøvde bilen. :+1:

Tilbake til spørsmålet: Har ikke klart å måle noen forskjell i Range mode kontra å kjøre i Efficiency, hvis begge deler foregår med AC Eco.

Et grep man kan ta hvis man kjører alene, er å skru av klima bak, hvis man har 4-soners klimaanlegg. Husk bare å skru det på igjen når du har passasjerer.

9
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
« på: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 10:44 »
Interessant spørsmål. Juridisk sett så kan du nok kreve prisen for "generell lading" vil jeg tro, markedsføringsloven er streng, men i praksis så får du sikkert bare viderefakturert prisen som gjelder på ladestasjonen.

Men hva ellers kan det bety? Jeg kan ikke forstå noe annet enn at det er denne prisen som gjelder? Hvis ikke betaler man jo i praksis 189 kroner måneden for et RFID kort med audi logo som gir samlefaktura.

Det jeg betaler 189 kr. for, er først og fremst en kWt pris på kr. 3,20 i stedet for 8,40 hos Ionity. Om jeg hutriglader nok til at det lønner seg er tvilsomt.. På 25.000 km. første år var jeg ikke i nærheten, men da var det jo gratis abonnement. Kommer nok til å beholde abonnementet uansett, så slipper jeg «bensinpumpe følelsen» når jeg lader. Selv om det kanskje er å lure seg selv. Mon tro om abonnement blir en forutsetning for Plug & Charge? Antakelig ikke.

Ellers er jo kaoset komplett med prising og forskjellige roaming avtaler. Nå må Staten snart inn og legge noen føringer tror jeg, om de skal lykkes med fase 2 av elbilsatsningen; Få Ola Dunk over på el.. Kanskje EU kommer dem i forkjøpet? Dette klarer tydeligvis ikke bransjen alene. (Ingen grunn for forkjempere av merket som har stengt andre ute fra sitt nettverk, til å fryde seg. De er lengst unna an løsning av alle, og er nok de første som ev. får brev fra EU.)

Vurderer to NAF brikker her i huset, med NAF MasterCard for å få samlefaktura. Rabatten de gir er ren bonus. Har for så vidt to elbilforeningen brikker, men får jo hverken samlefaktura eller rabatt ut av det? Hva i helsike er beste løsning for å få en enklest mulig hurtiglading? Kan jeg like gjerne registrere brikkene fra Elbilforeningen og et kredittkort jeg har fra før hos alle leverandører? Var det det du forklarte meg en gang, @Orbit? :) Behov/ønsker:

- To elbiler m. CCS, så vi trenger to RFID brikker. Vil helst unngå mobil.
- Samlefaktura
- Unngå blodpris. Bryr meg ikke om 50-øre per kWh/min fra eller til, og gidder i alle falll ikke jakte ladere fra en spesiell operatør, som bringer meg til neste punkt:
- Må fungere hos alle norske hurtigladeoperatører

10
Audi e-tron / Sv: Plug n Charge
« på: Tirsdag 19. Mai 2020, klokken 10:51 »
Jeg ladede for en måned eller to siden gratis på en Ionity stander, der var under test.

Jeg brugte ikke e-tron CS kortet, men efterfølgende dukkede opladningen op på min e-tron CS konto oversigt alligevel.....Plug n Charge?

Nogen der har oplevet det samme?

Dette er en veldig cool observasjon! Noen andre?

Nå er det vel dessverre ingen gratis Ionity stasjoner i Norge pt. men det er i alle fall to under bygging; Bagn i Valdres og Øyer i Gudbrandsdalen. Kanskje ikke alle som har fått med seg disse. https://ionity.ev-info.eu/constructions/norway Nå mangler vi bare én i Trondheim, så begynner det å se ganske bra ut. Videre nordover spørs det om vi skal forvente for mye fra Ionity med det første.

11
Det er jo litt interessant, men det spiller vel egentlig ikke så stor rolle, så lenge den treffer med prosenten. :-) Min erfaring er i alle fall at referanseforbruk på 240 Wh/km. ved 110 km/t stemmer ganske bra på e-tron 55 året rundt på 20-tommere, så lenge man er nøye med å taste inn alle andre parametere.

12
Audi e-tron / Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 19:46 »
Når det gjelder ytelse syns jeg man bør under 6 sekunder. I chill-modus har min Model X ca 8 sekunder, og det oppleves direkte tregt. Fun-factor er da på null.

Ser e-tron 55 er akkurat innenfor i boost-modus. Hvordan er det med denne funksjonen? Kan den alltid være på eller må den aktiveres? Hvordan aktiveres den i så fall?

Trykker girspaken to ganger mot deg. Engang for drive engang til for Sport, som gir boost.

Det er vel i praksis bare å vippe girvelgeren én gang bakover for å få den i Sport, hvis man allerede er ute og kjører. Eller skal jeg telle med Revers, Drive, Revers, Drive også, som jeg må utføre for å komme ut av garasjen og gårdsplassen. Så Sport. Fem bevegelser da. Slitsomt. ;)

PS! Nå står min e-tron bare og støver ned for tiden, så jeg husker snart ikke hvordan den brukes. Ikke kjører jeg ofte i Dynamic mode heller, men da er Sport aktivert som standard, og denne innstillingen husker vel bilen fra gang til gang. Hvis man er veldig opptatt av dette...

13
Audi e-tron / Sv: Drive mode: Erfaringsbaserte preferanser og forskjeller
« på: Torsdag 14. Mai 2020, klokken 09:40 »
Her er tråden med detaljert oversikt over hvordan bilen regulerer luftfjæring i forskjellige kjøremodus- og hastigheter. https://elbilforum.no/index.php?topic=50797.msg881844#msg881844 Legg merke til at det er et hemmelig, 6. nivå, mellom Allroad/Offroad +35 mm og normal Auto/Comfort som senker bilen til et intermediate nivå +17mm når du overstiger 80 km/t. Fiffig.

Andre forskjeller på modusene er fjæringskomfort, gassrespons, styring og AC modus. ACC sin karakteristikk endrer seg også, dette kan vel overstyres?

Jeg er enig med Teslabjørn i at det ikke er mye å hente på å kjøre i Efficiency, men dette ER eneste måten å få e-tron i laveste stilling under 140 km/t, som vil utgjøre en målbar forskjell. I ni av ti tilfeller er det kanskje ikke verdt det, men av og til er én prosent eller to gull verdt. Du sier kanskje at du aldri kjører helt tomt uansett, men kanskje de prosentene er forskjellen på 8 og 10% beregnet rest ved ankomst, som er din smertegrense. Jeg påstår at alle i tillegg vil ha noe å hente på Efficiency, også fordi de vil kjøre jevnere. Selv Teslabjørn, og de største verdensmesterne i dette forumet. I TEORIEN har det imidlertid ikke noe å si. Det foregår ikke noe magi i Efficiency. :) Summen av disse tiltakene, inkl. AC ECO og endret ACC karakteristikk, tipper jeg kan utgjøre max 5% ekstra rekkevidde. altså 10-20 km. Sagt på en annen måte, vipper man spaken i Sport og skur AC på fullt, har det ikke mye for seg å kjøre i Efficiency. Synes likevel bilen går merkbart billigere over 120 km/t da. Mulig placebo..

Kjørestilen din har minst like mye å si, selv om dette som jeg har vært inne på henger litt sammen med modus. Enda mer å si har dekktype/størrelse/bredde/dekktrykk. Mest å si har vær, føre, topografi og max/snitt hastighet. Summen av alt kan utgjøre 100% forskjell i rekkevidde. Eller mer.. for å sette ting i perspektiv.

Enig med @daktari i at fjæringskomfort blir relativt dårlig i Efficiency, så det krever ganske god vei. Dynamic, ev. uten Sport innkoblet, er et godt alternativ for å få senket den litt. Vær oppmerksom på at S-Line har strammere understell i utgangspunktet. Også enig i at bilen blir slapp i Efficiency, men da kan man som sagt koble inn Sport, altså vippe spaken bakover. Og da er jeg IKKE enig i at bilen er slapp. Selv ikke i Comfort/Auto uten Sport. @daktari, Teslabjørn mf. savner «smellet» fra Tesla. Det gjør ikke jeg, for draget er der. Omtrent som i en non-performance Tesla. Og du slipper følelsen av at «dette kan umulig være bra for bilen».. ;) (Jeg har et par ganger kommet til skade for å aktivere Launch Control. Da får man den følelsen, men man trenger ikke den hver gang man skal på butikken eller besøke bestemor på Dokka, etter min mening.)

PS! Det finnes en Range Mode i e-tron, den aktiveres vel i Lade-bildet under kjøring, av alle ting. Den gjør lite annet enn å sette bilen Efficiency, mulig ekstra slapp utgave, med maxfart til 90 km/t og slå av AC helt. Akkurat det klarer jeg selv. Hadde håpet den skrudde av batterivarme eller noe annet, men det virker ikke sånn.

14
Audi e-tron / Sv: MMI starter ikke. Flere som opplever dette?
« på: Mandag 13. April 2020, klokken 16:13 »
Dette har skjedd meg også, men bare én gang på 26.000 km / 13 mnd. Skrudde bilen av og på, eller holdt volumknappen inne 10 sek. husker ikke. Tror ikke dette er et veldig utbredt problem, altså ikke noe som «skal være sånn», så ikke gi deg.

Siden du nevner Tesla i denne forbindelse, hadde jeg på min Model S gjennom nesten hele eierskapet det problem at den store skjermen rebootet spontant med ujevne mellomrom. Når den først gjorde det, kunne den gjøre det 10-15 ganger på rad. Typisk hele veien til jobb f.eks. Da stoppet også musikk og varme, og jeg holdt på å fryse i hjel. Så jeg savner ikke Elon. :P

Dette er for øvrig hovedgrunnen til at Audi har valgt å ha to separate skjermer for multimedia og «vitale systemer» mener jeg å ha lest. Det er ikke fordi de ikke klarte å montere én stor skjerm der og lage ikoner for alt. Mager trøst naturligvis..

15
Audi e-tron / Sv: Ceramic coating - hva skjer hvis ripe?
« på: Mandag 13. April 2020, klokken 15:56 »
Ja, forsikringen min dekket i ny behandling da jeg ble påkjørt og måtte bytte bakfanger, mm. Leverte bare inn kvitteringen i etterkant.

Sider: [1] 2 3 ... 79