Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elektro

#1
Sitat fra: daktari på mandag 25. mars 2024, klokken 09:43Er ikke det bare 6-seter? Hvis 7-seter får benken som 5-seter har så vil ikke det være mulig?

Jo, snakker da om 6-seter. Under setene i 5- og 7-seter tror jeg ikke man får plass til noe særlig. Kanskje man får kilt inn noen staver eller langrennsski, men for vår del er det snakk om minst tolv par ski til fire pers på påskeferie.

(Hvor langt er det på diagonalen uten bakerste seterad i en lange utgaven da mon tro? Neppe to meter eller mer..)
#2
ID. Buzz / Bakkeklaring
mandag 25. mars 2024, klokken 21:10
Hva er bakkeklaringen på de forskjellige variantene? Kommer frem til 15,8 cm. ulastet, som er ganske lite på en bil skapt for ferie og fritid ??? Særlig tatt i betrakring at det er plass til mye last og ekstremt lang akselavstand, da særlig på den lange.. 328 cm!?!
#3
Det beste med den lange utgaven vs. første utgave, i tillegg til firehjulstrekk, er at det er plass til skia i «midtgangen» for en familie på fire. Så slipper du skiboks som gjør bilen 220-230 cm. høy..

Man kan nå ta ut bakerste rad, legge skiene i poser mellom de to setene på andre rad og stroppe fast. Med nettingvegg, antar jeg.

Funker vel med fem pers også.. Selv om én da fort blir sittende med en del bagasje ved siden av seg som må stroppes godt fast. Se slutten av Autogefuehl sin video hvordan man tar ut setene individuelt:

https://youtu.be/7AjPX1W9rbI?si=RHJfU5MR46JH0scw
#4
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Lansering 18. mars 2024
onsdag 20. mars 2024, klokken 08:42
Skal vente å se hva som er inkludert av standardutstyr.. Klart det finnes kjøpere, men hvis Q6 koster 300.000 mer enn Model Y er det faktisk ca. 4.000-4.250/mnd. Da må man spørre seg om man er villig til å betale det, eller bruke den andelen av nettolønna på noe annet hver måned?

(Forutsatt en bilpris på hhv. 900.000 vs. 600.000, kontantandel på 350.000, rente på 4-5% og 50-60% verditap over fire-fem år.)

Hadde flere tatt det regnestykket, hadde Audi solgt enda færre Q6 enn de faktisk vil gjøre. For jeg tror bilen blir en delvis suksess og et godt alternativ til bla. Macan, EQE, iX50, mf. Og til og med EV9 og EX90 for de som ikke må ha plassen. Men dette vil jo reflekteres bla. i leasingprisen.

Kanskje tiden er inne for å gjøre et godt kjøp på Q8 50 hvis man vil ha plass og Premium følelsen? Personlig synes jeg 451 km. WLTP er mer enn nok, siden bilen lader bra. Det er i praksis et sted mellom 3 og 7 timers kjøring. De ekstra 150 km. har egentlig liten verdi for folk flest i Norge. Selv om det er utrolig kontroversielt å si. Og strømkostnadene er ubetydelige selv om bilen kanskje har 20% høyere forbruk.

Ev. en brukt Taycan Cross med lav km. og garanti. Audi Q6 får, til forskjell fra e-tron 55 quattro da den var ny, konkurranse fra mange hold. Selv om den er jækla fin. Hadde den enda hatt masse plass..
#5
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Lansering 18. mars 2024
tirsdag 19. mars 2024, klokken 07:35
Sitat fra: Skogs på mandag 18. mars 2024, klokken 19:16Nå er kaninen ute av hatten.
Mye fint med denne modellen. Tipper vi på en godt utstyrt modell til 800´?

Tipper man må ut med minst 900' for å få en godt utstyrt modell. Kanskje 950' med hengerfeste og vinterhjul? Når det er sagt synes jeg standardinteriøret ser fint ut, unntatt de glossy plastdelene i midtkonsollen. (Det «sjalusiet» er da heselig!?) Ellers liker jeg det meste ved bilen. :+1:  Hadde håper på 100l. mer bagasjeplass men det er vanskelig å si hvordan dette fungerer i praksis. Synd det ikke er Google kart og stemmestyring også.

Men, det er dyrtid. En bil til 850, 900, 950' ++ kommer ikke til å bli samme storselger som da e-tron quattro kom og penger var gratis. Konkurransebildet er også et annet. Får man en erketysk ID.7 med firehjulstrekk, alt utstyr og mer bagasjeplass til 699' er Audi Q6 vanskelig å forsvare for folk flest.

For ikke å si en oppdatert Model Y med mindre veistøy og bedre komfort enn dagens modell til la oss si 599' som gjør alt like bra på papiret.. Og enkelte ting bedre. Dagens modell koster 564' m. vinterhjul og hengerfeste. Nei, det er ikke samme bil, men avstanden blir for stor for de fleste. Synd men sant.
#6
Elbiler i media / Disse elbilene gir deg lavere strømutgifter
mandag 11. mars 2024, klokken 08:45
Det bærer litt preg av å koke suppe på en spiker når NAF går bredt ut med denne saken. https://www.naf.no/elbil/elprix-nytt/forbruk-elbil-el-prix-vinter-2024

Dette er også dårlig forbrukerjournalistikk. Saken burde handlet om at det økonomisk nesten ikke spiller noen rolle hvilken elbil du velger.

La oss si at to biler i samme klasse bruker hhv. 18,0 kWh/100 km. og 23,0 kWh/100 km, du kjører 20.000 km/år (langt mer enn gjennomsnittet) og at gjennomsnittsprisen for strøm er 2 kr/kWh, inkl. nettleie og en anselig andel hurtiglading.

Du kan da spare 166 kroner/mnd. på å velge bil ut fra strømforbruk i forhold til andre preferanser. Gratulerer.
#7
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
fredag 01. mars 2024, klokken 23:16
Hiphi har fortsatt ikke registrert en eneste bil i Norge. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/76EKV8/kutter-bemanningen-men-hiphi-avviser-norge-exit

Hvorfor i huleste har denne konseptbilen med alt for stort batteri fått så mye spalteplass?
#8
Audi e-tron / Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
mandag 26. februar 2024, klokken 01:15
I følge den tyske siden er ikke min bil (mars 2019) omfattet av noen tilbakekalling.
#9
Sitat fra: chargedup på tirsdag 13. februar 2024, klokken 10:33Kan svare på de få jeg vet noe om og synse litt ;D :
3: 18 veis er noe som veldig mange setter pris på, spesielt det med å kunne forlenge lårstøtte. Jeg må ikke ha det og har tenkt at 14 veis er ok, men da helst med massasje. På de fleste andre Porsche vil det alltid være færre potensielle kjøpere i bruktmarkedet uten 18 veis. På Taycan er nok 18 veis mindre viktig, akkurat som at noen kjøpere ikke vet hva sport chrono er.
5: Innodrive kan kun kjøpes i ettertid hvis bilen har ACC. Sjekk merknader linket nedenfor.

For hva som kan kjøpes som functions on demand sjekk: https://connect-store.porsche.com/no/no?model=taycan_2022
Se spesielt på merknadene på feks https://connect-store.porsche.com/no/no/p/inno_drive_v1?model=taycan_2022

De jeg kjenner som har hatt Taycan sier bakhjulsstyring er et must. Mest pga manøvrerbarhet i parkeringshus hjemme, dernest pga kjøreegenskapene.

Takk for gode svar. Her var det mye å bruke pengene på OTA! Ser ut som man kan bestille Porsche Dynamic Light System Plus på alle biler. Men for engangssummen kan man abonnere 6 mnd. i året i 7 år. Det er et alternativ.

Forstod også nå at InnoDrive er kun den prediktive biten mens Active Lane Assist er "selvkjøringen". Men begge deler forutsetter at bilen er kjøpt med ACC (radar) - så akkurat det blir superviktig!

Tror jeg ev. vil prioritere bakhjulsstyring og 360 kamera foran 18-veis. Kanskje også foran sport chrono, men jeg tenker det er veldig fint å kunne switche mellom kjøremoduser uten å ta øynene eller hendene fra rattet.
#10
Elbiler i media / Sv: Her påstår Teslaen at den krasjer
onsdag 14. februar 2024, klokken 18:41
Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. februar 2024, klokken 06:01
Sitat fra: elektro på tirsdag 13. februar 2024, klokken 21:08Jaja.. det blir spennende å se første sak som følge av manglende bruk av blinklys, hovedlys, vindusvisker eller feil bruk av girvelger.
Tipper det blir veldig lite. Ser lite klaging på bryterne av de som eier bilen. Hovedlysene er vel ikke noe problem, girvelger ihvertfall ikke. Og viskerne har jeg ikke større eller mindre problemer med enn på e-tron.

Det er vel stort sett entusiaster som har vært tidlig ute og kjøpt disse Model 3'ene så det er ikke rart de ikke klager, men at det er en viss ulempe at man må lokalisere knappen på rattet for å bruke lyshornet for å kunne varsle noen eller blende hurtig opp- eller ned, er det vel ikke noe å diskutere? Det samme gjelder viskerne og ikke minst blinklysene. Girvelgeren er sikkert til å leve med, helt til noen kjører ned noen. Eller kjører i vannet fra en brygge....

At viskerne dine fungerer fint for deg er veldig interessant hvis du har Tesla Vision @turfsurf. Vil det si at oppslag som dette er helt ubegrunnet? https://insideevs.com/features/706288/tesla-auto-wiper-problem-musk/

(På min gamle Model S facelift var hovedproblemet med viskerne, foruten manglende regnsensor, at de ikke klarte å rengjøre hele ruta. Sånn at man fikk den kjente haifinne effekten. Samt at ruta på passasjersiden stort sett alltid var litt møkkete. Dette er i sterk kontrast til de adaptive viskerne på e-tron som er en fryd. I den grad det er relevant, men siden du nevner dem spesielt. De vanlige viskerne til Audi er vel ikke noe å skrive hjem om, annet enn at de gjør akkurat det de skal når de skal. Og ikke ellers.)

Problemet her er vel at Tesla tjener store penger og markedsføres- og omtales som ledende på teknologi. Mens de stadig fjerner sikkerhetsfunksjoner. Noen helt åpenlyst. Andre mer i det skjulte.
#11
Elbiler i media / Sv: Her påstår Teslaen at den krasjer
tirsdag 13. februar 2024, klokken 21:08
At Tesla ikke er tydelige på ulempene ved dette i sin markedsføring er vel ikke så overraskende. Men jeg synes det har kommet alt for dårlig frem i media at nyere Tesla mangler parksensorer og radar, at viskerne går i ett sett osv. Jeg synes egentlig 30.000 er alt for lite kompensasjon, men antakelig er det nok til å dekke tapet dersom kjøperen selger bilen med én gang.

Nye Model 3 nærmest lovprises, selv om den i tillegg mangler hendler og fysisk girvelger. https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-nye-tesla-model-3/262378 Jaja.. det blir spennende å se første sak som følge av manglende bruk av blinklys, hovedlys, vindusvisker eller feil bruk av girvelger.
#12
Elbiler i media / Paris vil ha SUV'ene ut av indre by
tirsdag 13. februar 2024, klokken 20:50
Antar at denne surrete artikkelen er bak betalingsmur https://www.aftenposten.no/verden/i/wAa9dG/paris-vil-ha-suvene-ut-av-indre-by-kan-det-samme-skje-i-oslo , men ingressen lyder som følger;

"Suver forurenser mer og er farligere for syklister og fotgjengere enn mindre biler. I Paris kan det bli dyrere å parkere med tunge biler." Deretter kommer en rekke påstander, bla: "Problemstillingen har dukket opp i flere byer. Suvene forurenser mer og er svært skadelige dersom du blir truffet av en."

Jaha. Forurenser en Model Y mer enn en diesel Golf?

Tiltaket i Paris skal visstnok gjelde for el-suver over 2 tonn og hybrid- eller fossil-suv-er som veier mer enn 1,6 tonn. Det refereres videre til at den mest solgte bilen i Norge i fjor, Tesla Model Y, veier i underkant av 2 tonn. Og at en Toyota Yaris fra 2023 rundt 1 tonn.

Deretter dras leseren til USA der Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) kan fortelle at det er 45 prosent større risiko for at du dør dersom du blir truffet av en SUV enn om du blir truffet av en bil med mindre front. Ordføreren i Paris er sjokkert!

Men hva er en SUV? ID.Buzz vil du av naturlige årsaker helst ikke bli truffet av. Men i motsetning til i en gammel Fiat vil ID.Buzz mest sannsynlig både varsle fører og nødbremse. Og er det mørkt, har den mye bedre lys. Og er egentlig en Tesla Model Y f.eks. farligere enn en Yaris? Eller gammel Passat? I Euro-NCAP Pedestrian safety testen scorer bla. Mercedes EQE SUV, BYD Tang og NIO EL7 alle 80%, Jeep Grand Cherokee 81%, Model Y 82% og BMW 5-serie 86% mens Lexus RX og Mazda CX-60 scorer 89%.

Dacia Spring scorer 39%, den franske småbilen Renault Zoe scorer sammen med tre andre Dacia modeller 41%, VW UP, Seat Mii46%, Hyundai i10 52%, Peugeot 208 56%, Honda e 62%. Og det er grunn til å tro at eldre småbiler er langt farligere. Og forurenser relativt mye. Elbilene som er nevnt over verken bråker eller forurenser.

Tilbake til artikkelen. Vel hjemme i Norge påpeker Venstres Marit Vea at bilister i Oslo allerede betaler for seg, samt at en forsker fra TØI kan fortelle at det ikke er grunnlag for å si at suver er overrepresentert i ulykker med myke trafikanter i Oslo. Og at det er andre faktorer som utgjør større ulykkesrisiko for fotgjengere i Oslo enn kollisjoner med biler. Det er for eksempel kantsteiner, hull i veien, trikkeskinner, snø og is samt elsparkesykler.

Så langt er det neppe mange som leser. Så de store, tunge EL-SUV'ene har fått nok et skudd for baugen.



#13
Utvilsomt mulig å gjøre mange gode kjøp på den utgående modellen fremdeles! Med kort km. Særlig tatt i betraktning 2023 -> pris m. moms og vektavgift. Og det faktum at den har nok rekkevidde for de aller fleste og lading av en annen verden.

Et par ting ang. utstyr, først når det gjelder forberedelse for sykkelstativ på Tycan Cross;

1) Er det mulig å ettermontere dette på biler som er bestilt uten?
2) Kan man trygt bruke alle stativer, f.eks. fra Thule? Én ting er prisen, men jeg er avhengig av å kunne få med fire normale sykler (to voksne + to barn, alminnelig MTB/hardtail, ikke EL). Og kan man bruke bagasjeboks bak?

Og når det gjelder annet utstyr, ville jeg personlig sett etter en bil som foruten har varme i setene, innfellbare speil, el. vindusheiser ;D mm. har varme i rattet, off-roadpakke, panorama (et musk for å få rails), BOSE, 360-kamera, adaptiv cruise, sport chrono, skillenett til bagasjerom, mørke (helst støydempende) vinduer, adaptive viskere, helst IKKE motorisert ladeluke eller 21 tommers hjul, da vil jeg heller ha litt mer pynt for pengene. Interiørt eller eksteriørt. Ellers er bakakselstyring på ønskelista. Noen spørsmål jeg har er imidlertid;

3) Er 18-veis virkelig så viktig som "puristene" skal ha de til, selv på en innstegsmodell?
4) Kan Matrix LED lysene til Porsche kjøpes OTA som på en del e-tron? Ellers kommer det fort på lista.
5) Hva med Intellidrive? Er det et musk? Kan det ev. kjøpes OTA hvis man har adaptive cruise?

(Jeg er fornøyd med det nivået av assistanse som er f.eks. på en e-tron quattro med assistentpakke Tour. Altså en ganske mild lane assist og litt napping i rattet i gitte situasjoner, side/rear assist mm, men jeg må ha noe. Må man ha Intellidrive for å få lane og kø- assist? Kan også og godt tenke meg å ha prediktiv regen. I motsetning til en del andre er dette noe jeg setter stor pris på. Apropos. regen, finnes det ikke paddels bak rattet i Taycan? :-\ Husker ikke om det var på den éne sedan Turbo jeg hra kjørt, det var mest på motorvei, men jeg synes rattet virker veldig nakent uten! Er vant til å regulere farten inn i svinger på den måten..)

#14
Sitat fra: turfsurf på mandag 12. februar 2024, klokken 05:49Skal man ha god plass til 5 er det kassebil som gjelder (ID Buzz etc), ellers er det god plass til folk (ikke bagasje) i BMW iX, og BYD Tang er vel en av de sikreste kinesiske kortene.

En ulempe med ID Buzz sånn som jeg ser det er at bilen er 201 cm. høy. Da blir det fort umulig å kjøre inn i mange garasjer og parkeringshus. Eller enda verre, fort gjort å glemme at det er umulig.. Og der er ingen smidig måte å få med ski inni bilen, under setene f.eks.

Selv har jeg vært på weekendtur med fem voksne menn i e-tron quattro. Det går, men det er naturligvis ikke optimalt. Pausene blir veldig kjærkomne. Men barn/ungdom burde ikke lide noen nød. Grei sittehøyde og. Usikker på om det er en idé å unngå sports- eller i alle fall S-line setene, som de fleste bilene har. Mulig baksetet faktisk er romsligere i iX, både i bredden, rent utformingsmessig og i lengderetningen. På bekostning av litt bagasjeplass. Ei heller frunk.

NIO ES8 er en veldig romslig bil både i fem og seks-seters konfigurasjon. Men mangler gode løsninger for lastsikring. Ellers er nevnte BYD Tang også interessant (regn også på leasing).
#15
Sitat fra: Vaduz på søndag 04. februar 2024, klokken 06:42
Sitat fra: egleh på fredag 02. februar 2024, klokken 20:41finn.no sier det i den prisklassen er vanskelig å oppfylle ønskene dine, ser du får kjøpt tilårskomne tesla model s, men det ville jeg aldri tatt sjansen på, gamle s er høy risiko mht reparasjoner... det andre alternativet kan feks være å lease en byd tang, https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=300410878  har faktisk ikke hørt spesielt mye galt om den, ei heller prøvd den. det kan godt hende leasing er riktig ting å gjøre på de noe uprøvde kina-bilene.

Mange som mener at BYD tang leasingen er et godt tilbud, men du betaler 300k for 4 år med maks 40k km som gir 7.5kr/km. Til sammenligning har jeg hatt verditap og renter på 350k på fem år og 80k km på model s som gir 4,37kr/km.

Om du kjøper en fem år gammel model s til nå ca 270k med 3 år resterende batteri og drivverk garanti, så skal det gå ganske mye galt for at du ikke skal klare å få et vesentlig billigere bilhold.

Birger N. Haug tar 6.975/mnd. u. innskudd. på 3 år og 60.000 km. 256.095 totalt alt inkl. Det er 4,28/km.

(Og flytende rente. Det vil vel muligens si at renten, og dermed totalprisen skal ytterligere ned?)

Kjøpte du den Model S'en din ny? Og har du nylig solgt den, eller det det du tror du får? :)


Uansett blir det etter min mening litt feil å sammenligne ny og brukt bil. Den BYD'en kommer ikke TS til å ha noen utgifter på. Tipper hen får serviceavtale også, hvis hen ikke går rundt grøten men drar frem kulepennen og er klar for å signere. Ingen selger kan si nei til det. Da er det snakk om en stor SUV m. firehjulstrekk, 4,6 sek 0-100, bakkeklaring, 1500 kg. hengervekt, 7-seter, og alt utstyr. Metallic, ventilerte skinnseter, 360 kamera, panoramatak osv. Med to nye hjulsett. Det er og blir en god deal. Sammenlignet med alt. For å holde oss til tråden her, da er vi jo ca. på leasingbudsjettet.

Videre, hva er Touranen verdt? 200.000? Hva med å selge den og kjøpe ut ID.3 eller kjøpe en annen fin småbil, gjerne elektrisk, for pengene? Da får dere to nyere, trygge,  driftssikre biler som er billige i drift.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA