Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - o.b.lix

#1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Trådløs Android Auto og Apple Car-Play
onsdag 08. november 2023, klokken 12:02
Sitat fra: suverin på onsdag 08. november 2023, klokken 10:47Alternativ: Jeg ble lei av å vente på trådløs AA til vår bil (skulle visstnok komme i en oppdatering "en gang"). Så handlet et lite adapter til noen hundrelapper, plugget i USB-en, og voilá! Fungerer utmerket, kjapp oppstart og null hikke.

Kan kjøpes rett fra Kina, ser også det finnes dyrere alternativer i Norske butikker.


Jeg har tidligere brukt Motorola MA1 som som fungerer utmerket bortsett fra ved hver autopass-stasjon fikk den "hikke", som er et kjent problem de ikke fikk orden på, er slik i designet til Google sitt trådløs oppsett.

Hvordan er den fra Ali-Express ved autopass-passeringer?


Min løsning ble å bytte til AAwireless 2023 (kjøpt på ebay, men selges mange plasser) fordi denne kan man via app tvinge til å kommunisere på 2.4 ghz som ikke blir forstyrret av Autopass. Da er denne fantastisk stabil.
#2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Trådløs Android Auto og Apple Car-Play
onsdag 08. november 2023, klokken 10:40
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 08. november 2023, klokken 10:39Det ser ut som trådløs carplay og android auto kun gjelder for biler med ccNC headunit, ikke Gen5W som vel sitter i ioniq 5 til 2024 modellene?

Dvs kun nye Kona i skrivende stund
#3
dB-tallene du refererer til er målt på utsiden av bilen. Det vi som kjører bilen er interessert i er støy inni bilen, og bl.a. er hvordan sidene på dekket bygget opp som medvirker til ressonans.

Dvs dB-tallet forteller os ingenting.

På min X var Landsail det aller stilleste dekket jeg har prøvd, har aldri prøvd Nokian sitt sommerdekk fordi min dekkpusher ikke ville selge det, da han hadde fått alt for mange reklamasjoner på at de ble ovale etter en tid.
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5
torsdag 23. februar 2023, klokken 15:17
Sitat fra: Svk på torsdag 23. februar 2023, klokken 10:08
Digital key, at en ikke trenger nøkkel. at en kan starte/låse bil med mobil/klokke.

Du kan låse opp/igjen med mobil, men ikke starte med ioniq5. Vet bare om Tesla som kan det.
#5
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5
torsdag 23. februar 2023, klokken 09:45
Sitat fra: Svk på onsdag 22. februar 2023, klokken 18:19
det noen småting jeg savner:større bagasjerom
Vet ikke hvilken bil du sammenligner med, men bagasjerommet i ioniq5 er ganske lite.

Sitat fra: Svk på onsdag 22. februar 2023, klokken 18:19
Finnes det fungerende digital key til ioniq?
Litt usikker hva som menes her, men det er nøkkelfri adkomst (= fjernkontroll). Den låser opp når du kommer. Men den har ikke autolås når du går fra bilen, du må trykke på fjernkontrollen. Du kan kjøre bilen frem og tilbake ("summon") med fjernkontrollen.

Sitat fra: Svk på onsdag 22. februar 2023, klokken 18:19
Har de noen form for innebygd dashcam ala Tesla?
Nei, har gode kamera, men lagrer ikke opptak.
Dashcamfunksjonen til Tesla når den står parkert spiser også mye batteri, da bilen aldri får gå i hvilemodus.

Sitat fra: Svk på onsdag 22. februar 2023, klokken 18:19
Snuser og litt på ny Tesla Y.
Tesla Y har bedre søkefunksjon i GPS, bedre autostyring, større frunk og bedre ladenettverk.
Ioniq5 har HUD, kjøling i forseter, bedre seter med reclinerfunksjon, mer komfortabelt understell, ingen ghostbraking, bedre garanti, bedre service etc

Etter 7 år med Tesla og 1 år med ioniq5, ville jeg valgt opp igjen ioniq5 uten å nøle.
#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Død bil - 12V batteri
tirsdag 21. februar 2023, klokken 16:01
Sitat fra: TB på mandag 20. februar 2023, klokken 16:53
At selve ladekabel står i bør ikke gjøre noe.

Men at ladeluken står åpen hindrer vel bilen i å sove, og den tapper 12v-batteri?
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Automatisk resirkulering av luft i tunneler
mandag 13. februar 2023, klokken 10:16
Automatisk resirkulering i tunneler funger helt topp, og kun på de verste regndagene kan dette være en utfordring.

Hvis du vil unngå eksos, er vel bare Tesla sine HEPA-filtre som klarer det.
#8
Noen forbedringer?

Last run   Siste tur
Recuperation   Gjenvinning
Avg   Snitt
Idle   Tomgang

TRIP AVG   TUR SNITT
DAY AVG   DAG SNITT
WEEK AVG   UKE SNITT
MONTH AVG   MÅNED SNITT
#9
Ser veldig spennende ut, men fikk angst av installere python osv, så veldig komplisert ut?
#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Auto justering av lys på skjermene.
tirsdag 25. oktober 2022, klokken 11:08
Det er to ulike menyvalg for dimming og for svart/hvitt (=tema)
#11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Auto justering av lys på skjermene.
mandag 24. oktober 2022, klokken 14:49
Jeg fikk autojustering av lysstyrke / dimming på skjermen etter siste OTA-oppdatering i sommer. Før det hadde jeg kun dag/nattmodus.
#12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Forvarming batteri 2022 modell
torsdag 15. september 2022, klokken 15:35
Sitat fra: moby666 på onsdag 14. september 2022, klokken 14:26
Håper på OTA snart da  8)

Det er ikke mulig via OTA, må inn til forhandler.
#13
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Lufttrykk Ioniq 5
søndag 28. august 2022, klokken 11:52
Sitat fra: nordmannisverige på fredag 26. august 2022, klokken 20:18
Mitt dekk er merket med maxtrykk 50PSI,

Som SKAL måles når dekket er kaldt, dvs når bilen har stått lenge i ro.
#14
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Lufttrykk Ioniq 5
fredag 22. juli 2022, klokken 14:16
Tror du ikke skjønte det jeg skrev - dekktrykk skal måles på kalde dekk. Også maxtrykk. Så ditt maxtrykk målt på autobahn under fart er irrelevant - fordi de da var varme.
#15
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Lufttrykk Ioniq 5
torsdag 21. juli 2022, klokken 14:05
Sitat fra: nordmannisverige på torsdag 21. juli 2022, klokken 11:06
130km/t+ på Autobahn gjennom Østerrike med fullastet bil og 30 grader økte trykket til 48PSI bak. (I følge TPMS).

Dekktrykk skal alltid måles på kalde dekk.

Pga temperaturer på kontinentet oppnår mye mer enn her i Norge, anbefales +10% i Norge. Om dus kal kjøre på autobahn i 30+ grader, trenger du ikke +10%. Men skal alltid måles på kalde dekk.
© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA