Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MEM76

#1
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: ODB-2 scantool
mandag 17. desember 2018, klokken 11:57
Sitat fra: engolf på torsdag 13. desember 2018, klokken 14:08
Finns det en uppvärmningsfunktion för huvudbatteriet i trillingarna?!

Jepp:
Den skrur seg på når alle punktene under sanne:
  * Batteritemperaturen er -25°C, eller mindre
  * SOC er minst 40%
  * Bilens lader er tilkoblet (via Type-1)

Den skrur seg av dersom EN av punktene under er sanne
  * SOC på 10%
  * Batteritemperatur på -20°C eller høyere
  * Batteritemperaturen er mindre enn -29°C

Dersom batteritemperaturen når -30°C, så stopper ladingen og bilen går i dvale, og våkner opp hver 6. time for å sjekke om temperaturen er over -30°C.

Kilde: Mitsubishi pressemelding fra 2012
#2
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: ODB-2 scantool
torsdag 13. desember 2018, klokken 12:54
Sitat fra: elekTrond på onsdag 12. desember 2018, klokken 22:14
Et par spørsmål på rappen:

       
  • Hvilke USB, logg og utskriftmuligheter har du?
  • Får du da sett fler detaljer?
  • Kan i970 teste ulike aktuatorer/reléer/solenoider?
    Jeg spør fordi én av de trigger varmeteppet i batteripakka.
    Wink, wink. Nudge, nudge ; )

Hva! Er du ikke fornøyd at termostaten på batterivarmeren er satt til - 25°C? :-)

Nei, jeg fant ingen slik funksjon. Jeg har heller ikke prøvd å koble den til USB, men det virker som sin at det er for å kun foreta programvareoppdatering.

Det er heller ingen opplisting av alle feilkode, du må inn i hvert eneste system og få dem listet opp seperat.

Du kan heller ikke slette en og en feilkode, men kun alle i et system.
#3
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: ODB-2 scantool
onsdag 12. desember 2018, klokken 08:04
Sitat fra: elekTrond på onsdag 12. desember 2018, klokken 02:29
Kjøpte du i970 i stedet for i909? Er ikke den mer PSA generell? *glemsk* Du har ikke DTC koden X1234 til "Fault coolant pump. Speed too low." Da kan du slå opp i MMC manualen på f.eks. P0C73:

Jo, den er der, du ser den i bildet. Det er de faktiske feilkodene du ser opplistet...

Selgeren mente at ingen av sine lesere virket på elbiler. i970 var den eneste jeg fant henvisning til på nettet at faktisk virket.

C-zero er lastet inn i i970. Sannsynligvis akkurat de samme data-tabellene som er lastet inn i  i909..
Sitat fra: elekTrond på onsdag 12. desember 2018, klokken 02:29
PROBABLE CAUSES

       
  • Damaged wiring harness or connector(s)
  • Malfunction of the water pump relay
  • Malfunction of the water pump
  • Incorrect concentration of the coolant
  • Malfunction of the EV-ECU
MMC-Manuals.ru <3




Traff jeg riktig på første forsøk?  :D

Vell, bilen var like stille som en tesla... (ingen lyd fra kjølepumpen).

Hvilken av disse som er årsaken vet jeg ikke. Men det er nå verkstedet som ser på den, den er fremdeles under garanti/reklamasjon...

Årsaken at jeg trenger denne enheten, er at det er en feil-kode som kom og gikk i vår.... Fikk beskjed å komme tilbake når den dukket opp igjen, fordi kodene forsvant når du startet bilen opp igjen.

Jeg fikk også opp andre feilkode, som: "Fault code to be ignored", og at det radioen ikke fant høytalerene i bakdøra (som ikke følger med bilen). Feilkoden i radioen slettet jeg (et trygt sted å teste sletting feilkode).

Det jeg så da, er at bilen lagrer en verdi på hvor ofte du har slette feilkoder.
#4
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: ODB-2 scantool
tirsdag 11. desember 2018, klokken 08:32
Sitat fra: TB på lørdag 08. desember 2018, klokken 08:53
Batteristyring er likt, det kan en se med to apper for Android som fungerer på alle trillinger:
EvBatMon for i-MiEV og canIon

Samme gjelder OVMS, som også fungerer for alle variantene.

Jeg har  canION og OBDZero (og hadde EvBatMon), men det er ikke normale ting jeg skal lese ut, men lese av feilkode.

Jeg kjøpte den til Citroën.

Da fikk jeg info at årsaken til at  bilen går i "beskyttelsemodus" og ikke er kjørbar er at kjølepumpen ikke går rundt.





#5
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / ODB-2 scantool
onsdag 05. desember 2018, klokken 08:49
Jeg trenger en scantool, for å identifisere feilmeldinger som kommer og går...

Jeg fant denne. Jeg rekner med at det er en Mitsubishi scantool som er lurest, ettersom C-Zero egentlig er en Mitsubishi, og fikk ingen treff på bildiagnosebutikken for C-Zero...

MIEV står i listen over filer som støttes
https://www.bildiagnosebutikken.no/icarsoft-mazda-mitsubishi-multi-system-diagnose-verktoy-i909-med-obd2.html

Noen som har noen erfaringer?
#7
Sitat fra: ToreBB på torsdag 26. juli 2018, klokken 21:43
Sitter å leser på lista over biler og målinger først i tråden her.. Burde en nyere i-MiEV måle "likt" som en nyere C-Zero / iOn med tanke på at de har et mindre batteri i utgangspunktet?

Hei, alle modellene har LEV50 celler, og de er på 50Ah, forskjellen på bilene er antall celler som er satt i serie.

Et batteri er egentlig "serie med like ting satt i system"..

Om batteriet til en trilling har 80 celler eller 88 celler i serie, så er batteriet på 50Ah uansett...

Men det tallet som leses ut er hva BMS-en[1] tror at den svakeste cella i batteriet er på, og ikke hva det nødvendigvis er. Det er derfor det står i bruksanvisningen at du skal av og til kjøre batteriet nesten tomt, slik at bilen lærer seg kapasiteten på batteriet.

Legger ved en graf som et eksempel av BMS-en  sin gjetting av kapasitet. Du ser fra grafen to hopp oppover hvor bilen lærte at batteriet var større enn det den trodde. Det ene var at batteriet ble kjørt helt tomt, og den siste var vedlikeholdslading på service.

[1] BMS=  Battery Management System
#8
Sitat fra: elektrolux på torsdag 09. november 2017, klokken 09:27
Denne er sannsynligvis akkurat litt for tykk, men borer du opp hullet ørlite passer den. Clas Olson har også en som passer i eksisterende hull.

https://www.clasohlson.com/no/Kombinasjonshengel%C3%A5s/40-8808-2

Den er for tykk (har prøvd). De hadde en tidligere som virket, men den har de sluttet med.
#9
Sitat fra: Lazybee på torsdag 02. november 2017, klokken 22:45
Jeg går for den "enkle" og billige metoden, jeg monterer en 2-kW-Eberspacher-Airtronic-D2 klone (Planar) bak baksetet.


KiwiEV har gjort det samme tidligere på sin trilling...
https://youtu.be/7NBMq5o_UJU
#10
Det står feil i vognkortet, lasteindeksen foran er 72.

Du må få rettet feilen i vognkortet..
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler - et støy og ladelys hælvete!!
søndag 24. september 2017, klokken 19:30
Sitat fra: EV666KM på søndag 24. september 2017, klokken 17:12
Hvem er de verste bilene?

Utifra det jeg har observert på destinasjon-ladere, så er det Renault Zoe som er verst. Den har en høyfrekvent pipelyd. På enkelte biler skulle det være relativ enkelt å redusere støy. F.eks. trillingene, så er det vannpumpa som støyer. Stillegående pumper er hyllevarer.

Den beste bilen er Tesla, den kan du ikke høre under normal-lading.

Dette er kun mine observasjoner...

Personlig så lader jeg ikke på campingplasser etter kl 22, fordi bilen støyer for mye... Skrekk og gru om alle bilene der hadde vært elbiler...
#12
AC fleksilading / Sv: Prisøkning
søndag 24. september 2017, klokken 16:43
Har heller ikke hørt om gebyr ved efaktura.. Men i allefall så gjør ikke Grønn Kontakt som en av sine konkurrenter,som ta 10kr i gebyr per lading ....

Vil også rose Grønn Kontakt for at dere har dynamisk prising etter effekt. Jeg mener dette er veldig viktig på destinasjonladestasjoner.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler - et støy og ladelys hælvete!!
søndag 24. september 2017, klokken 16:36
Ladestøy burde være en del av faktorene i biltester.. Det er stor forskjell på de forskjellige bilene hvor mye de bråker når de lader..

Det å ha soverom mot felles parkeringsplass blir ikke noe bra om støynivåen blir som på de verste bilene...
#14
Sitat fra: Hamiso link=topic=33383.msg592930#msg592930 date=150ł̉0759098
Vifta starta. Men merka at det ikkje varte så lenge som før. Kunne og ha testa det når det er køyrd lenger.

Klimaanlegget skrur seg av og på etter temperaturen på det varmeste batterietcella. Kjølingen starter ved 30°C, og om bilen ikke klarer å holde ned temperaturen blir ladestrømmen redusert. Når den varmeste cellen når 40°C, så reduseres ladestrømmen til 2C. Har opplevd ytterligere reduksjon pga varmt batteri, men vet ikke temperaturen på neste grense.

Det vil si at dersom klimaanlegget stoppet, så klarte den å kjøle ned batteriet, selv uten kompressoren.

AC-kompressoren er temperaturstyrt, den slår seg av og på etter tempraturen på kjøle-radiatoren. Denne termostaten ser ut til å være rundt 4 grader.. Dvs at om vinteren så brukes ikke kompressoren.

Du vil nok oppleve litt lengre ladetid, men du har fremdeles kjøling (i motsetning til Leaf). Husk at denne bilen brukes også i varme strøk.

Legger ved en graf som viser AC bruk ved hurtigladning (utetemperatur 9°C)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA