Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - joa

#1
Har fulgt soh de tre ukene jeg har hatt den nye leafen. Bilen har tapt 0,07 soh på 1450 km. Regnet ut at det vil gi fall på 0,0517 pr 1000 km. Hvis kurven er jevn vil altså tapet av soh bli 5,17 ved 100 000 km = soh 88,7. Hvis en tenker at bilen går ca 200 km ved 100% ladning som nybil vil rekkeviddetapet da kanskje bli ca 10 km = 190 km (ved 100 000 km).
Tid og km vil vise...
#2
Dekk / Felger / Sv: Kloning av Autel sensorer med pad
torsdag 01. november 2018, klokken 19:27
Sitat fra: leafnor på torsdag 01. november 2018, klokken 19:14
Kanskje mulig å programmere de mens hjulene ikke er montert på, så kan en trille den man skal lese av et godt stykka unna de 3 andre.
Ja, i ettertid ser jeg at det ville vært en god løsning.
#3
Dekk / Felger / Sv: Kloning av Autel sensorer med pad
torsdag 01. november 2018, klokken 19:07
Endelig kan jeg svare selv:
- i programvaren i pad-en må det hakes av "hex" i valg av ID-format.
- hvert dekk har en unik ID
- når en går rundt bilen med paden og leser av ID ved sensorene, er det ingen selvfølge at den leser av riktig sensor. Den kan gjerne lese av en eller flere av de andre. (Det tok lang tid for meg å forstå dette).
- hvis en bruker forskjellig lufttrykk i dekkene vil en i programvaren se hvilken sensor en leser av, da sensoren oppgir trykk, temperatur og ID. Måtte slippe ut og fylle på luft for når det var problem å få lest av et par av sensorene.
- og som nevnt før; sensorene må være uten trykk for å programmeres.
#4
Dekk / Felger / Kloning av Autel sensorer med pad
torsdag 18. oktober 2018, klokken 21:10
Jeg kjøpte på ebay 4 Autel programbare sensorer sammen med en slik pad som man kobler til usb og bruker pc programvare. Når jeg klonet sensorene fra sommerdekkenes fabrikkleverte sensorer stod det i programmet at det hele var suksessfullt. Men når jeg satte vinterdekka på bilen kom det gule sensorlyset i dashbordet. Selve ID var forskjellig fra sommerdekk til de nye sensorene, se bilde etter kloningen.
Noen som har forslag til hva som kan være feil og hva som kan gjøres?
[ You are not allowed to view this attachment ]
#5
TLC / Sv: Beste vindusviskere
torsdag 11. oktober 2018, klokken 16:28
Jeg har brukt Biltemas Aerodynamic viskerblad i flere år. Disse har vært gode for meg. Etter ca ett år blir gummien litt støyende og da er det på tide å bytte. Ingen stor kostnad det.
#6
Lading / Sv: Montere hjemmeladeboks.
onsdag 13. juni 2018, klokken 17:14
Sitat fra: TorC på tirsdag 12. juni 2018, klokken 13:05
Et alternativ til å plassere ladeboksen ute er å gjøre som min søster: hun har montert en katteluke i veggen. Da kan hun lade både i garasjen og på utsiden. Og ladekabelen ligger beskyttet og fint i garasjen når den ikke er i bruk. Hun stikker bare hånden inn i katteluken og fisker den frem ved behov.

God idè! Vi har en katteluke som ikke er i bruk. Den åpnes med chip. Da kan jeg og kona dra til veterinær og bli chipet slik at ikke uvedkommende får tilgang til ladekabelen  :)
#7
Mekanisk / Sv: Bremseskiver norsk leaf 2015
fredag 06. april 2018, klokken 18:35
Ja, innsiden var verre. Der var det er opphovnet spor ytterst med en liten bit rustavskalling. Mulig det er lurt å bytte skiver likevel for å ikke lage spor i nye bremseklosser.
#8
Mekanisk / Sv: Bremseskiver norsk leaf 2015
fredag 06. april 2018, klokken 09:07
Bilen har gått 76000. Jeg skal skifte klosser nå. Service (BNH) er gjort hver vår, og det er straks tid for 3. års service. Ved forrige service ble det påpekt slitne bremseklosser og rust på skivene, antar de mener framskivene fordi bakskivene ser bra ut. Som jeg har nevnt ovenfor er det ytterste omkrets på framskivene som er rustne og det spiser seg innover et par mm. Her treffer ikke bremseklossene og da får det ruste fritt. Selve sliteflaten der bremseklossene treffer har jeg etter egenmåling funnet ut er bra.
#9
Mekanisk / Sv: Bremseskiver norsk leaf 2015
torsdag 05. april 2018, klokken 20:35
Rustkransen gjorde at jeg trodde skivene var mer slitt enn de egentlig var. Ved nærmere måling er de lite slitt der bremsebelegget gjør jobben. Men rusten har tært fra ytterkant og innover slik at diameteren med friskt metall har minket ca 4 mm. Håper likevel de kan være på en stund til. Sett i ettertid hadde det vært svært lurt å zinke de innimellom.
#10
Mekanisk / Sv: Bremseskiver norsk leaf 2015
torsdag 05. april 2018, klokken 18:36
Takk for tips. I og med at diameteren er forskjellig mellom 26 og 28 mm skiver, viser det seg at ved måling av bilens originalskive er det den med tykkelse 26 mm og diameter 296 mm jeg skal velge. Det står også på en nettside at dette gjelder biler produsert i Storbritannia.
#11
Mekanisk / Bremseskiver norsk leaf 2015
torsdag 05. april 2018, klokken 15:41
Der er tid for å bytte bremseskiver og klosser foran på leafen. Ser på diverse delebutikker at det oppgis 26 og 28 mm tykkelse på skivene. De med 26 mm tykkelse er vanligvis rimeligere.  Kan en bruke begge tykkelsene?
#12
Lading / Sv: Leafen hurtiglader ikke
mandag 28. november 2016, klokken 14:33
Sitat fra: ironduke på fredag 25. november 2016, klokken 09:15
På en lengre tur (selvsagt) i går fikk jeg problemer med hurtiglading. Prøvde tre forskjellige hurtigladere, men fikk opp feil på alle om at den ikke kunne kommunisere med bilen. Andre Leafer var innom og fikk til å lade. Ringte Grønn Kontakt og alt var i orden med laderne, så det er vel ganske nærliggende at det er min bil som har problemet. På det vanlige ladeinntaket for saktelading kan jeg for øvrig lade helt fint. Noen tanker om hva dette kan være? Bilen ble levert inn på det lokale Nissan-verkstedet som skal se på den i dag. Fikk leiebil i mellomtiden.

Akkurat samme skjedde meg sist sommer, prøvde 2 ladere på stedet + type 2 lader.  Nissan fant ingen feil, og kunne ikke gi noe forklaring. Har skjedd et par ganger etter det, men ved flere forsøk at det gått tilslutt. Kjedelig når en ikke vet om det oppstår igjen.
#13
Sitat fra: Kim Morten på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 23:39
Det passer meg dårlig..  :'( Skal til Skjolden fra Oslo i helgen og hadde virkelig satt pris på om en av de nye laderne i området der var satt i drift ::) Ser ikke ut til at det går å kjøre mellom Skjolden og Hemsedal med eGolfen  :-[
Med Leaf, som eg har forstått er samenliknbar med eGolf, ladar eg til 90% på Hemsedal, det rekk til Hafslo. Då er den nede på ca 10%. Har køyrt fleire gonger slik. Frå Hafslo til Gaupne går det ikkje så mykje, max 10%, fordi det er mykje nedoverbakke. Lenger hadde eg ikkje kome utan lading med Leaf. Tilbaketuren krev noko meir straum. Frå Hafslo brukar eg ca 90-95% til Hemsedal.
#14
Endelig har Hemsedal fått hurtiglader - godt nytt for oss som kjører Hemsedalsfjellet. Ventet på Fortum, men Grønn Kontakt overrasket med å komme først. http://gronnkontakt.no/hemsedal-har-fatt-ny-hurtigladestasjon-
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Teite ting med Leaf...
onsdag 06. april 2016, klokken 16:51
En enkel måte å kjøre ganske riktig etter speedometeret er å legge til enertallet i farten, 33, 44, 55, 66, 77,88, 99. Dette stemmer ganske bra med GPS og gjør det uanstrengt å følge speedometeret.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA