Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - fredsjo

#1
Lading av Tesla / Sv: UMC gen 2 + rødt adapter?
fredag 10. desember 2021, klokken 21:09
Takk for svar!

Nødlading, ja.. Vi lader bare litt når vi er på hytta. Og slik jeg har skjønt det er cee-kontakter mye tryggere enn schuko.

Men da følger gen2-laderen med gamlebilen og gen1-laderen beholder vi. :)
#2
Lading av Tesla / Sv: UMC gen 2 + rødt adapter?
fredag 10. desember 2021, klokken 19:59
Har gått fra X til Y og fått gen 2 lader i Y'en. På hytta har vi rød cee (400v, 3-fas, 16a).

Skal selge X'en nå. Bør jeg beholde gen 1-laderen, hvor jeg har rød overgang, eller beholde gen 2 og kjøpe rød overgang på en av de 3. parts nettbutikkene som er?

For med gen 1 får jeg 3 fas? Noe jeg ikke får på gen 2?
#3
Model Y / Sv: Speil foldes ikke inn når bilen står parkert.
onsdag 01. desember 2021, klokken 19:03
Kan det være det er fordi det er kaldt? Tesla skulle komme med en oppdatering som gjorde dette, men usikker på om det har kommet?
#4
Model Y / Sv: Timing av Model Y-kjøp
tirsdag 02. november 2021, klokken 20:33
Sitat fra: geear på mandag 01. november 2021, klokken 08:08
Finansieringen trenger du uansett ikke avgjøre når du bestiller/betaler de 1000,-. Det kan du endre helt til rett før utlevering omtrent, og prisreduksjoner pleier normalt Tesla la kunden komme til gode, du betaler dagens pris hvis prisen var høyere på bestillingstidspunktet - og like så for prisstigninger, man beholder prisen som var på bestillingstidspunktet i stedet for dagens pris. Og ikke minst fri returrett etter utlevering, eller "gi" de den tusenlappen om man ikke vil ta utleveringen. I tillegg anses handelen som en netthandel, mens de fleste andre lurer deg inn i sjappa en stund før for å skrive kontrakt, slik at det ikke lenger er en netthandel med 14 dagers returrett. En kan si mye om Tesla, men her er det enda et område de er helt unike på, i positiv forstand.

Noen erfaring med å endre finansiering? Jeg har valgt at bilen betales kontant, men angrer meg nå og vil ha finansiering.

Skyldes kort og godt at på den måten kan jeg vente med å selge X'en til etter vi har henta ut Y'en. Så casher vi bare ut billånet når gamlebilen er solgt.
#5
Hei
Hvis vi bestiller en ENYAQ 80x i dag, med alt av utstyr, når er det realistisk å ha den på tunet tror folk?
#6
EQC / Sv: Tesla UMC 2 til EQC- erfaring?
onsdag 28. juli 2021, klokken 05:25
Fikk du testet dette?

Har 400v rødstikk på hytta og kunne da kanskje ladet EQC med UMC på denne? Hvilken hastighet ville man fått da?
#7
Tar opp en gammel tråd her.

Men hva er fasit, smøre glideflatene eller ikke?

Når jeg byttet skiver og klosser så smurte jeg ikke glideflatene. Men jeg installerte nye sånne rustfrie klips, samt filte ned rusten som var under de gamle klipsene.

Jeg ser for meg at fett på disse mulig kan bidra til ansamling sand og skit og på sikt gi dårligere glid?
#8
Var det mye styr å bytte?

Har du fotbrekk?
#9
Mekanisk / Sv: 2014 Leaf: Hvilke bremseskiver?
mandag 16. mars 2020, klokken 22:40
Det var framme jeg lurte på ja.

Min er vel produsert i mai hvis jeg ikke husker feil. Uansett, det viste seg at min var akkurat i skjæringspunktet, så 26 mm var feil. Litt irriterende å oppdage etter skiver/klosser var demontert...

Heldigvis kunne BilXtra hjelpe meg, men til over doble prisen av hva Bildeler.no tar. Og de var ikke coated.

Nå har jeg byttet foran og bak og DET trengtes!!
#10
Noen som faktisk har byttet denne?

Oppdaget i dag at håndbrekket ikke tar i det hele tatt på ene siden. Oppdaget ifm bytting av skiver/klosser.

Ved stramming av tannhjulet får jeg til å låse hjulet, mens det fremstår som at håndbrekket ikke har noe effekt på denne siden.. er det wiren som har røket da tro?
#11
Mekanisk / Sv: 2014 Leaf: Hvilke bremseskiver?
søndag 08. mars 2020, klokken 18:39
Tusen takk for svar! Da gambler jeg på 26. Merkelig at ingen av butikkene/verkstedene har kunnet svare meg på dette.. Samtlige har henvist meg til å måle.. Men så ligger skyvelæret mitt på hytten, så ble litt tricky.

Da er det bestilt i allefall.. Skulle det være feil så får jeg bare bytte. :)

Bak var valget enklere..
#12
Mekanisk / 2014 Leaf: Hvilke bremseskiver?
lørdag 07. mars 2020, klokken 11:04
Hei
Har lest gjennom trådene som berører temaet her på forumet men blir ikke klok! Er det 26 eller 28mm bremseskiver jeg skal ha på min 2014 Nissan Leaf?

Understellsnummeret starter på SJN, Snåsa er den vel produsert i UK? Men klarer fortsatt ikke skjønne hva som blir rett  ???

Må og ha klosser...

Er det noe spes å tenke på hva gjelder merke på skiver/klosser?
#13
Lading av Tesla / Sv: Bygger hytte, bør jeg få trefas kontakt?
lørdag 12. oktober 2019, klokken 09:36
Takk for svar alle!

Elektrikeren ringte meg i går og trengte umiddelbart svar på hva jeg ønsket, så da var jeg glad jeg hadde spurt her.

Det var 400v så da ble det rød stikk, 3 fas med 16a. Etter å ha lest vurderingene her så er jeg glad jeg gikk for det. Er ekstremt værutsatt og står akkurat hvor det skal brøytes.
#14
Jeg var i samme situasjon som deg for et par måneder siden. Vi endte med en 2019 TMX som var gått drøyt 10 000. Er utrolig glad jeg satte det som et krav at den hadde MCU2. Etter V10 kom har flere av de med MCU1 virkelig skjønt at dette er et reelt problem ved videresalg. MCU1 oppleves visstnok som ganske treg, pluss at du ikke får de nyeste funksjonen.
#15
Lading av Tesla / Sv: Bygger hytte, bør jeg få trefas kontakt?
søndag 22. september 2019, klokken 21:16
Ok. Så man må ha b-vern på dette og...

Har sendt en epost til elektriker og bedt dem montere blå eller rød, avhengig av hvor mange V som leveres i feltet. :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA