Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ragged_Glory

#1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Forbruk?
mandag 04. april 2022, klokken 10:13
Mitt vinterforbruk (P45) på sørvestlandet er mellom 2,2 og 2,3 kWh per mil. Det er stort sett småkjøring i Normal. Jeg fatter ikke de som kjøper denne bilen og kjører den i ECO. Da er den DAFF.

I forrige uke kjørte jeg til hytta. Gjennomsnittsfarten er rundt 70 km/t. Fint vær, litt motvind og 5 grader. Da brukte bilen 1,82 kWh per mil t/r. 19" vinterhjul. I fjor sommer lå forbruket på samme tur med 20" sommerhjul på 1,55 kWhh per mil. Med Niro EV lå forbruket på rundt 1,25 - 1,3 kwh under samme forhold. Den kjørte vi lett frem og tilbake (18 mil hver vei) uten å lade og med 10 mil igjen på gjettometeret. Ioniq 5en må vi lade.

Ioniq 5 bruker mye mer strøm på småturer enn Niro EV. Ikke så mye mer på langkjøring.

Fordelene med Ioniq 5 oppveier glatt at den er en del tørstere enn Niro EV. Det viktigste for meg i så måte er at den er MYE roligere i kupeen.
#2
Skoda ENYAQ / Sv: Crystal Face
tirsdag 29. mars 2022, klokken 09:07
Har disse blitt levert til kunder ennå? Har ikke sett dem på veien, men så en som ble levert i Stavanger-området i dag.
#3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Hundebur
søndag 02. januar 2022, klokken 15:04
@Tek73

Hundeavdelingen har egne "bur" til Ioniq 5. Vi har 50/50-inndeling, men buret fins i andre varianter også. Super kvalitet. Meget fornøyd.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

https://www.hundeavdelingen.com/
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Norske talekommandoer
lørdag 11. desember 2021, klokken 12:15
Skift til engelsk. Da forstår bilen mye mer, som "Turn on/off heated steering wheel" og "Turn on/off seat warmer
#5
Vi har P45. Fikk bilen 15. juni og har kjørt 4000 kilometer. Parkerer stort sett i garasje, og har derfor liten nytte av solcelletaket. Vi har vel akkumulert 8kWh til nå...

Jeg hadde ikke tatt dette som tilvalg, men det ser kult ut, og det fulgte jo med bilen, så jeg er fornøyd. Jeg tror også at det demper litt lyd fra taket. Bilen er i alle fall veldig rolig (sammenlignet med Kia Niro EV som vi hadde - den var veldig bråkete, men mer strømgjerrig).

At 12-voltsbatteriet blir vedlikeholdt av solcelletaket, er i utgangspunktet glimrende, men jeg vil gjerne se bevis for dette. Jeg har måttet lade 12-voltsbatteriet to ganger etter varsler i appen om lavt spenningsnivå.

Ellers må jeg si at jeg blir mer og mer glad i denne bilen. Den er veldig behagelig å kjøre, mer enn nok krefter, veldig praktisk interiør, og ikke minst  - den ser utrolig kul ut. Som jeg så i en video: "A DeLorean for your mum!"

Om to års Ionity: Dette følger ikke bilen hvis du kjøper den brukt og tilbudet allerede er aktivert.
#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 19" vs 20"
onsdag 09. juni 2021, klokken 08:28
Dette virker lovende. Jeg prøvde en med 19-tommere i går (får snart P45-utgaven med 20-tommere), og jeg syntes den var veldig støysvak og fin. Mye roligere enn Niro EV.
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Videoer og bilder
torsdag 20. mai 2021, klokken 21:36
Bare det ikke er festet med plugger inn i luka. Regner vel med at det ikke er det.
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Videoer og bilder
torsdag 20. mai 2021, klokken 18:08
Ser på bilene som ble losset av Morning Lady, at de dessverre har Hyundai-logoen på bakluka. Det har ikke bilene som ble testet i Sør-Korea. Mye finere uten logo.
#9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Videoer og bilder
tirsdag 11. mai 2021, klokken 13:03
Om Ioniq 5 og aerodynamikk. En del kjekke illustrasjoner. 0,288 er jo bra - omtrent som ID4. Men Enyaq har visstnok lave 0,26.

https://news.hyundaimotorgroup.com/Article/The-Exquisite-Combination-The-aerodynamic-design-of-IONIQ-5

#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Leveringstidspunkt?
søndag 09. mai 2021, klokken 18:14
Det er mange (inkludert meg :)) som har fått denne meldingen i dag, jfr. facebookgruppa.
#11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: P45 vs Enyaq iv80x
onsdag 05. mai 2021, klokken 08:46
Den har også hendler i bagasjerommet for å legge ned baksetene. Det kunne jeg tenkt meg på Ioniq 5.
#12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Videoer og bilder
tirsdag 27. april 2021, klokken 22:32
Det kan være at merkene er festet med tapper i tillegg til lim. Hvis du tester først 😊
#13
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Videoer og bilder
tirsdag 27. april 2021, klokken 19:52
I videoene fra Sør-Korea har ikke bilen Hyundai-merket på bakluka, men det har bilene som er testet i Europa. Mye finere uten. Jeg regner med at bilene våre blir som de i Sør-Korea da dette ikke er preproduksjonsbiler. Jeg håper i alle fall det.
#14
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Videoer og bilder
søndag 25. april 2021, klokken 14:50
Sitat fra: Edison på torsdag 22. april 2021, klokken 15:18
Fin video: https://youtu.be/g4rkSzN7p0g

Her fekk eg eit godt inntrykk av fargen. Den ser ut å innhalda meir sølv og mindre gull når ein ser bilen i dagslys.

Kom til å tenka på noko: Korleis blir sikt gjennom rattet til skjermen? På dei fleste bilar er jo den viktegaste informasjonen plassert midt i der, og ein ser sjeldan heile skjermen, sjølv om formen er avrunda. Kanskje HUD er tenkt å delvis erstatta denne skjermen? Er det nokon som har sett dette kommentert av folk som har sett bilen?

@Edison
Det ser greit ut, synes jeg. Ser hele skjermen gjennom rattet. Men jeg kan jo ikke si noe om vinkelen.
https://www.youtube.com/watch?v=HDm-8g6SGs8



#15
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Forbruk
lørdag 24. april 2021, klokken 10:42
Det var en underholdende og informativ video. Flott bil!

Bilen har i motsetning til de første som ble prøvekjørt, firehjulstrekk. Men det er et utstyrsnivå under P45, uten v2l i kupéen, og heller ikke gardiner i bakvinduene.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA