Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Otkristo

#1
Tesla SW og AP / Nyheter våren 2024
tirsdag 16. april 2024, klokken 19:52
Spring release
#2
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 14. april 2024, klokken 12:42
Merkelig at vi ikke sett noen overskrifter med Ford «autopilot» i norske medier..
#3
Model Y / Sv: Skifte kupefilter, MIC
lørdag 13. april 2024, klokken 12:50
Sitat fra: Hideyowife på fredag 12. april 2024, klokken 10:55Betalte 400kr for mobilservice som skifta dette med oppmøte på jobb. Så inget poeng med å gjøre det selv med såååå god pris på å få det gjort
400kr inkludert filter ?
#4
Tesla SW og AP / Sv: FSD-videoer
torsdag 11. april 2024, klokken 14:44
Nei og nei Waymo Level4
#5
Model Y / Sv: Nyhet! Model Y Long range RWD
torsdag 11. april 2024, klokken 08:47
Sitat fra: Syklist på torsdag 11. april 2024, klokken 08:23Produsert i Tyskland eller Kina?
Tyskland
#6
Model Y / Sv: Nyhet! Model Y Long range RWD
torsdag 11. april 2024, klokken 07:20
Da er den lansert
#7
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
onsdag 10. april 2024, klokken 22:27
Her er hva som skjer når Waymos HD-kart feilaktig sier at et trafikklyskryss er et fireveis stopp
LIDAR og HD kart er løsningen 😂

#8
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
onsdag 10. april 2024, klokken 20:58
Sitat fra: Otkristo på onsdag 10. april 2024, klokken 19:59
Sitat fra: Handyman på onsdag 10. april 2024, klokken 19:48
Sitat fra: Otkristo på onsdag 10. april 2024, klokken 18:30😂😂
Waymo Level 4.
selv med HD mapping ( som å kjøre bil på virtuell jernebane), LIDAR, RADAR OG USS må bilen likevel fjernstyres.
Lurer på hvorfor ikke Waymo har rullet ut i hele USA etter så mange år
Minnet meg om togbanen jeg hadde som kun var en ring.  ;D  :laugh:
De fikk jo ikke engang til å fjernstyre bilen. Det måtte jo en fysisk sjåfør til. Bilen indikerte også sving til venstre ut fra parkeringsplassen selv om det var tydelig forbudt. 
De postansatte ble forbanna og ba han komme seg ut av parkeringsplassen. Jeg ler 😂

Sitat fra: Otkristo på onsdag 10. april 2024, klokken 19:59
Sitat fra: Handyman på onsdag 10. april 2024, klokken 19:48
Sitat fra: Otkristo på onsdag 10. april 2024, klokken 18:30😂😂
Waymo Level 4.
selv med HD mapping ( som å kjøre bil på virtuell jernebane), LIDAR, RADAR OG USS må bilen likevel fjernstyres.
Lurer på hvorfor ikke Waymo har rullet ut i hele USA etter så mange år
Minnet meg om togbanen jeg hadde som kun var en ring.  ;D  :laugh:
De fikk jo ikke engang til å fjernstyre bilen. Det måtte jo en fysisk sjåfør til. Bilen indikerte også sving til venstre ut fra parkeringsplassen selv om det var tydelig forbudt. 
De postansatte ble forbanna og ba han komme seg ut av parkeringsplassen. Jeg ler 😂
Noen som har hørt noe mer fra den andre Level4 aktøren Cruise ?
De la vel ned hele tjenesten etter flere alvorlige hendelser..
#9
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
onsdag 10. april 2024, klokken 19:59
Sitat fra: Handyman på onsdag 10. april 2024, klokken 19:48
Sitat fra: Otkristo på onsdag 10. april 2024, klokken 18:30😂😂
Waymo Level 4.
selv med HD mapping ( som å kjøre bil på virtuell jernebane), LIDAR, RADAR OG USS må bilen likevel fjernstyres.
Lurer på hvorfor ikke Waymo har rullet ut i hele USA etter så mange år
Minnet meg om togbanen jeg hadde som kun var en ring.  ;D  :laugh:
De fikk jo ikke engang til å fjernstyre bilen. Det måtte jo en fysisk sjåfør til. Bilen indikerte også sving til venstre ut fra parkeringsplassen selv om det var tydelig forbudt. 
De postansatte ble forbanna og ba han komme seg ut av parkeringsplassen. Jeg ler 😂
#10
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
onsdag 10. april 2024, klokken 19:31
Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. april 2024, klokken 19:01
Sitat fra: Otkristo på onsdag 10. april 2024, klokken 18:30
Waymo Level 4.
selv med HD mapping ( som å kjøre bil på virtuell jernebane), LIDAR, RADAR OG USS må bilen likevel fjernstyres.
Lurer på hvorfor ikke Waymo har rullet ut i hele USA etter så mange år

Hysj, må ikke si sånt, Waymo har jo løst level 5.
😂😂🙈
#11
Tesla SW og AP / Sv: FSD-videoer
onsdag 10. april 2024, klokken 18:32
Waymo Robotaxi 🤦�♂️🙈
Når Tesla  FSD (level 2) er bedre enn Waymo
#12
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
onsdag 10. april 2024, klokken 18:30
😂😂
Waymo Level 4.
selv med HD mapping ( som å kjøre bil på virtuell jernebane), LIDAR, RADAR OG USS må bilen likevel fjernstyres.
Lurer på hvorfor ikke Waymo har rullet ut i hele USA etter så mange år

#13
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
lørdag 06. april 2024, klokken 15:00
Sitat fra: daktari på lørdag 06. april 2024, klokken 12:42Er 8/8 knyttet til nynazistenes 88? Håper virkelig dette var en tilfeldighet.


#lavmål
#14
Tesla SW og AP / Sv: Status FSD i Europa
lørdag 06. april 2024, klokken 14:07
Sitat fra: Otkristo på lørdag 06. april 2024, klokken 12:42
Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. april 2024, klokken 12:40Patel har jo helt rett, at man skal bekrefte alt bilen vil gjøre er jo bare distraherende. Det skinner veldig gjennom at tysk bilindustri har vært med på å utforme disse regulativene. Forrige utgave ble nesten laget på mal etter hvordan Mercedes sine assistent systemer oppførte seg.
Korrekt. Bare se det håpløse «level 3» opplegget til Mercedes🤷🏼�♂️
Det håpløse Drive Pilot er en «lane keep assist», ihht UNECE UN-R157,som kan brukes på tørre veier på enkelte strekninger på Autobahn.
Maks fart er 60 kmt.
Med andre ord «null» verdi vs Tesla sin autopilot.

#15
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
lørdag 06. april 2024, klokken 12:46
Sitat fra: IbizaMan på søndag 01. november 2020, klokken 10:52Ja, jeg kan ikke si annet enn at jeg er fasinert over hvor positive folk er i forhold til håpet om at bilene våre på magisk vis skal kunne kjøre helt av seg selv. Kanskje skjer det rundt neste sving, før jul, i neste kvartal eller til neste sommer, ja ikke vet jeg hva den enkelte tenker når man enten skal forsvare kjøp av FSD eller sitter og venter på å få noe igjen for allerede kjøpt FSD.

Men hva er det egentlig man venter på? At bilen skal kjøre deg fra hjemmet og på jobb en vakker dag, mens du sitter og leser avisen og planlegger dagens aktiviteter? At bilen kjører deg på hytta mens du kan legge deg tilbake og lukke øynene? Ja, det hadde jo vært det ultimate og jeg er overbevist om at dette blir en realitet en gang i fremtiden. MEN, det skjer ikke i Norge før om tidligst 20-30 år når selvkjørende biler faktisk når Nivå 5.

Eller er det spenningen å få ta del i et utviklingsprosjekt som mest sannsynlig aldri kommer i mål? Joda, jeg ser den og det kan nok kanskje også forsvare prisen om man er veldig opptatt av biler og teknologi. Enig i at det er spennende hver gang det kommer en ny SW versjon og man føler litt på julaften-følelsen når den blir installert. Selv må jeg innrømme at spenningen ikke er like stor lenger og man tilpasser seg fort den nye hverdagen, med hyppige SW oppdateringer. Ikke alltid nissen kommer med gaver man ønsker seg heller slik jeg ser det.

Det er selvfølgelig opp til hver enkelt å vurdere om FSD er verdt prisen eller ikke. Men er man egentlig bevisst på hva FSD er for noe? Hva er det egentlig man venter på?

Jeg for min del kan ikke se noe stor verdi i en bil som ikke kan kjøre helt av seg selv. Kanskje begrenset til visse motorveier eller gitte områder, men den må kjøre av seg selv og jeg må kunne stole like mye på bilen sin evne til å kjøre sikkert som på min egen. Min erfaring med FSD så langt er at dagens biler aldri vil nærme seg Nivå 5 og mest sannsynlig heller ikke Nivå 3. Det å sitte å «passe på» bilen er totalt uinteressant for min del og oppleves bare som stressende. Det skumle er når systemet blir så bra at føreren faktisk begynner å stole på det.

For det er det som kommer til å skje med FSD, er det ikke? At Tesla klarer å tune dette så langt at bilene klarer de aller fleste situasjoner, men ikke alle. Da blir det virkelig farlig på veiene våre og det skal ikke mange ulykkene til før det blir kroken på døra for dagens utviklingsprosjekt. Jeg tror heldigvis aldri vi kommer dit i Norge og at reguleringer vil stoppe dagens Tesla prosjekt med Ola Nordmann som risikovillig testobjekt før det går for langt. Tesla har gamblet alt på dagens teknologivalg, men jeg tror vi skal se mange endringer på både teknologi og tilnærminger til selvkjøring før vi er i nærheten av å komme til Nivå 5.

Jeg synes Tesla Model 3 er en utrolig kul bil, fantastisk på mange områder og en utrolig artig og nyskapende bilopplevelse som jeg er heldig å få ta del i. Elon Musk er også en av de personer som fortjener all den kred han kan få for den jobben han har gjort for elektrifisering av biler, etc. Og så er han en fantastisk god selger når alt kommer til alt. Han solgte bil til meg og jeg angrer ikke et sekund.
 
Men FSD, det er den største bløffen vi har sett på mange år. Tipper Tesla kommer til å krydre kjøpet med å legge til funksjoner som ikke har noe som helst med selvkjøring å gjøre. Det er vel den eneste måten de etter hvert kan rettferdiggjøre prisen på og slippe unna bråket som kommer når mange innser at FSD aldri blir det de trodde det skulle bli.

Vel, ingen tvil om at underholdningsverdien rundt FSD er stor, men ikke vet jeg hva det er folket egentlig venter på.....


Sitat fra: IbizaMan på søndag 01. november 2020, klokken 10:52Ja, jeg kan ikke si annet enn at jeg er fasinert over hvor positive folk er i forhold til håpet om at bilene våre på magisk vis skal kunne kjøre helt av seg selv. Kanskje skjer det rundt neste sving, før jul, i neste kvartal eller til neste sommer, ja ikke vet jeg hva den enkelte tenker når man enten skal forsvare kjøp av FSD eller sitter og venter på å få noe igjen for allerede kjøpt FSD.

Men hva er det egentlig man venter på? At bilen skal kjøre deg fra hjemmet og på jobb en vakker dag, mens du sitter og leser avisen og planlegger dagens aktiviteter? At bilen kjører deg på hytta mens du kan legge deg tilbake og lukke øynene? Ja, det hadde jo vært det ultimate og jeg er overbevist om at dette blir en realitet en gang i fremtiden. MEN, det skjer ikke i Norge før om tidligst 20-30 år når selvkjørende biler faktisk når Nivå 5.

Eller er det spenningen å få ta del i et utviklingsprosjekt som mest sannsynlig aldri kommer i mål? Joda, jeg ser den og det kan nok kanskje også forsvare prisen om man er veldig opptatt av biler og teknologi. Enig i at det er spennende hver gang det kommer en ny SW versjon og man føler litt på julaften-følelsen når den blir installert. Selv må jeg innrømme at spenningen ikke er like stor lenger og man tilpasser seg fort den nye hverdagen, med hyppige SW oppdateringer. Ikke alltid nissen kommer med gaver man ønsker seg heller slik jeg ser det.

Det er selvfølgelig opp til hver enkelt å vurdere om FSD er verdt prisen eller ikke. Men er man egentlig bevisst på hva FSD er for noe? Hva er det egentlig man venter på?

Jeg for min del kan ikke se noe stor verdi i en bil som ikke kan kjøre helt av seg selv. Kanskje begrenset til visse motorveier eller gitte områder, men den må kjøre av seg selv og jeg må kunne stole like mye på bilen sin evne til å kjøre sikkert som på min egen. Min erfaring med FSD så langt er at dagens biler aldri vil nærme seg Nivå 5 og mest sannsynlig heller ikke Nivå 3. Det å sitte å «passe på» bilen er totalt uinteressant for min del og oppleves bare som stressende. Det skumle er når systemet blir så bra at føreren faktisk begynner å stole på det.

For det er det som kommer til å skje med FSD, er det ikke? At Tesla klarer å tune dette så langt at bilene klarer de aller fleste situasjoner, men ikke alle. Da blir det virkelig farlig på veiene våre og det skal ikke mange ulykkene til før det blir kroken på døra for dagens utviklingsprosjekt. Jeg tror heldigvis aldri vi kommer dit i Norge og at reguleringer vil stoppe dagens Tesla prosjekt med Ola Nordmann som risikovillig testobjekt før det går for langt. Tesla har gamblet alt på dagens teknologivalg, men jeg tror vi skal se mange endringer på både teknologi og tilnærminger til selvkjøring før vi er i nærheten av å komme til Nivå 5.

Jeg synes Tesla Model 3 er en utrolig kul bil, fantastisk på mange områder og en utrolig artig og nyskapende bilopplevelse som jeg er heldig å få ta del i. Elon Musk er også en av de personer som fortjener all den kred han kan få for den jobben han har gjort for elektrifisering av biler, etc. Og så er han en fantastisk god selger når alt kommer til alt. Han solgte bil til meg og jeg angrer ikke et sekund.
 
Men FSD, det er den største bløffen vi har sett på mange år. Tipper Tesla kommer til å krydre kjøpet med å legge til funksjoner som ikke har noe som helst med selvkjøring å gjøre. Det er vel den eneste måten de etter hvert kan rettferdiggjøre prisen på og slippe unna bråket som kommer når mange innser at FSD aldri blir det de trodde det skulle bli.

Vel, ingen tvil om at underholdningsverdien rundt FSD er stor, men ikke vet jeg hva det er folket egentlig venter på.....


4 år senere og ja du fikk rett i underholdningsverdien er stor
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA