Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - saphran

Sider: [1] 2 3 4
1
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« på: Tirsdag 10. ſeptember 2019, klokken 20:11 »
Rant mode on...

En litt spesiell ting med Tesla service nå er at de virker så vant til at bilene er innenfor garanti at de nærmest jobber på autopilot med å gi deg leiebil osv. -Før de oppdager at - oi, neimen du har jo ikke garanti du! Og da er det som om det ikke er så viktig lenger. Ingen grunn til å haste da - du har jo ikke garanti!

Her burde holdningen vært motsatt, av flere grunner. En kunde uten garanti er fremdeles en kunde - sågar en betalende en! Her har man sjansen til å faktisk *tjene* på servicen - og er man riktig grei, så er slike kunder de som sannsynligvis er nærmest til å kjøpe seg ny bil og! Snakk om mulighet til å vinne (beholde) kunder!

En annen ting er jo at kunden kanskje faktisk har garanti fremdeles - om det skulle vise seg at det er drive unit eller batteri som forårsaker problemet. Jeg har selv nå inne en med "service required - may not restart", men inntil det altså da faktisk er påvist at det er batteri eller drive unit som er årsaken - ja så anses man som kunde uten garanti. Ingen tauing eller leiebil...(fair enough om loggene utelukekr det, men det avsløres ikke) og å komme igjennom på service er selvfølgelig like tungt som for dem med nyere bil.

Tesla veihjelp svarer riktignok kjapt. Når man står uti gokk med en dau bil må jeg si det hadde vært greit med en norsktalende, og helst litt lokalkjent person (som skjønner situasjonen). Jeg har engelsk som arbeidsspråk selv, så kommunikasjonen går greit nok for min del (sikkert ikke for alle!), men allikevel - er det ikke nok kunder i Norge til å rute veihjelpen til et norsk verksted?

Og hadde det ikke vært kjekt om man faktisk fikk litt innblikk i hva feilloggene sier - istedenfor bare å få servert at den må taues? Er det indikasjoner på at feilen bare er på 12V/lading av denne, eller er det batteri, eller drive unit? Man trenger ikke presentere noen fasit, den har man jo gjerne ikke - men hvorfor ikke gi kundene et hint, en anelse av hvor loggene peker?

Rant mode off...

2
Elbil og økonomi / Leaf - økonomisk oppsummering etter 6 års eierskap
« på: Tirsdag 23. Juli 2019, klokken 11:58 »
I 2013 ble bompengene i Bergen doblet, og jeg bestemte meg for å bytte den ene av familiens bensinbiler i en Leaf. På den tiden var det mye skriverier om at det ikke var sikkert at det ville lønne seg så mye pga høyere verditap på elbiler, men jeg kunne ikke helt se at det kunen utlikne fordelene i mine kalkyler.

Kjøpte den ny parallellimportert fra EcoCar til 238000. Den ble solgt nå for 90 000 etter å ha kjørt 60 000, så verditapet på 6 år ble 148 000 kr, noe jeg vil tro hadde vært det samme ca med en bensinbil (hadde den blitt solgt bare 6 mnd tidligere kunne vi nok fått 130 for den så litt bratt fall på slutten der). Av verkstedsutgifter har det blitt totalt 26000 på de 6 årene (kun 3 års garanti pga europeisk bil). Også det vil jeg mene er likt eller lavere enn hva vi hadde hatt på bensinbilen.

På denne tiden har vi imidlertid spart ca 66000 i bompenger, og 64000 i drivstoff, så totalt har det lønnet seg ca 21000 per år i forhold til bensinbilen.

For de som overok leafen nå så er regnestykket litt det samme; bilen er nå ekstremt billig i forhold til standen den er i - og betaler seg selv (relativt sett, selv om den nå betaler litt bompenger) vil jeg tro med mindre noe dyrt ryker (som jo riktignok er en større fare for elbiler enda - og kanskje grunnen til at man ser veldig store dropp i verdien etter utløpt garantitid).

3
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Farging av skinnseter
« på: Tirsdag 23. Juli 2019, klokken 09:15 »
Joda, det er 1 ihvertfall der ute: https://www.seatdoctors.com/corvette/Chevrolet-Bolt-Leather-Dye

Antar da at Dark Galvanized for Bolt er samme gråfargen (ganske lys egentlig) som ble brukt i Ampera e i 2017...(?).

Da må man imidlertid få shippet via Skybox eller noe sånt så det blir en 65 USD for minste pakken.

Det er det jeg har funnet.

4
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Farging av skinnseter
« på: Mandag 22. Juli 2019, klokken 09:15 »
Jeg har et lite felt i det ene baksetet som har blitt misfarget (blitt nesten hvitt), er det noen som har fått reparert/funnet farger som matcher de grå skinnsetene?

Har funnet en del amerikanske skinnfargesider på nettet, men ingen av dem har farger spesifikt til ampera e da...Antar jeg kan gå og få jobben gjort av et av de mange smart repair-selskapene på Kokstad her i Bergen, men tenkte jeg skulle se hva alternativene var først.

5
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Ikke kjøp Ampera-e nå!
« på: Fredag 19. Juli 2019, klokken 11:54 »
Man skal være ganske rimelig skjør og sta hvis man velger Ampera foran M3 SR+ med å argumentere for sittehøyden.

Da er det bedre å bare plukke med seg en Kona på Finn.

Hehe. Er nok ganske mange som er stive i rygg og bein...(en voksende kundegruppe er det og) og nettopp derfor velger en høyere bil enn Model 3.

Jeg valgte selv en brukt Ampera  fremfor Model 3 bare pga pris (SR med vinterhjul og metallic lakk ble 110k dyrere for min del), og fordi jeg egentlig ikke ville ha en så fin bil som nr 2 (nr 2 får mer juling med brostein og trange parkeringer), men foreldrene mine som har en Kona liker Amperaen best - nettopp pga dette med høyde og størrelse. De synes Kona er litt trang / liten bak ;D 

6
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / App linket til bil etter overtagelse (bruktbil)
« på: Fredag 19. Juli 2019, klokken 08:50 »
Overtok en 2017-ampera e i går og prøver å få tilgang til den via MyOpel appen (korrekt app antar jeg...). Hva er korrekt fremgangsmåte egentlig?

Har registrert meg på MyOpel og lagt inn bilen der (VIN osv), men er det som hos Tesla at Opel må få registrert at jeg er ny eier av bilen før det lar seg gjøre å få kontakt med appen? Sendte for sikkerhets skyld notis via MyOpel om det til dem (fikk feriemelding tilbake dog, kun 1 kontaktperson?:-O ).

Keypass mens man er i bilen feiler under paringen (kommer opp på bilens skjerm at keypass ble avbrutt første gangen, men ved neste forsøk kommer ingen slik feilmelding der lenger). Forstår det slik dog at keypass ikke er nødvendig for alt, så jeg skal kunne få kontakt også uten keypass?

7
BMW i3 / Sv: Spansk i3 uten varmepumpe
« på: Mandag 08. Juli 2019, klokken 17:09 »
Takker for mange svar :-)  Bilen har varme i setene, men betyr det da at den har varme til batteriet (?).

8
BMW i3 / Spansk i3 uten varmepumpe
« på: Mandag 08. Juli 2019, klokken 14:34 »
Har fått tilbud om å kjøpe en Charged i3 importert fra Spania. Den er meget pen - har skinnseter, navigasjon, parkeringsassistent, LEDlys og komfortpakke - men altså ikke varmepumpe....

Noen som har erfaring med slike i3-er, er det noen spesielle ulemper (telemetrien virker f.eks antar jeg...ikke dobbeltsjekket) utenom da eventuelt Litt/mye(?) begrenset kjørelengde på vinterstid?

9
Model 3 / Sv: Bagasjeplass model 3 - erfaringer
« på: Onsdag 03. April 2019, klokken 22:39 »
Bananbokser og bager...har noen gjort noe tilsvarende med vanlige kofferter, med setene oppe? Jeg vil jo tro det går med ihvertfall 1 stor koffert (?), i beste fall 2. Men hva har man da igjen? Plass til 1 kabinkoffert utenom f.eks, eller må man da over på bager igjen?

10
Model S / Sv: Betalbar Superlading
« på: ſøndag 20. Januar 2019, klokken 20:30 »
Jeg synes de godt kunne fortsatt å gi alle 400kWh (eller 1000kWh for den saks skyld) gratis pr. år fremover, men KUN på SC som ligger mer enn 100km unna hjemstedet. På de som er nærmere bør det være betaling fra første krone.

Superlading i nærheten av hjemmet er et naturlig behov i mange situasjoner. Du kan ha kjørt deg tom på veien hjem på 1 langtur, men skal om få timer videre...Hjelper lite da at du rekker å lade deg opp til 40 km rekkevidde hjemme før du må ut igjen, hvis du da skal 90 km.

11
Model 3 / Sv: Bestille LR eller vente på MR/SR
« på: Tirsdag 08. Januar 2019, klokken 21:08 »
Ja det var jo planen, å beholde den pga kø for SR, men nå sier altså Tesla ved mr Roland at det ikke vil gi noen fordel i køen. Det hadde det vært særdeles greit å få 100% offisielt.

12
Model 3 / Sv: Bestille LR eller vente på MR/SR
« på: Tirsdag 08. Januar 2019, klokken 17:37 »
Du beholder nok plassen i køen på SR/MR tenker jeg.


TU != tesla.

Er Tesla kommunikasjonssjef Roland som er sitert... Så at TU ikke er Tesla er feil sånn sett.

13
Model 3 / Sv: Bestille LR eller vente på MR/SR
« på: Tirsdag 08. Januar 2019, klokken 09:02 »
Har en M3 reservasjon. Er det noe poeng å beholde denne nå? Gir det noen fordel når SR kommer?

Ifølge dette intervjuet er det absolutt ingen fordel lenger å ha reservasjonen(!). Jeg ble litt forundret over denne da jeg så den og forventet å finne en diskusjon om det her på forumet, men fant ingenting:

https://www.tu.no/artikler/na-kan-alle-bestille-tesla-model-3/454806

Sitat fra artikkelen:

"Det er for øvrig ikke noen ytterligere fordeler ved å ha en reservasjon på  å bestille Model 3 nå. De reservasjonsholderne som ikke bestilte bil i desember, må heretter stille seg i samme kø som alle andre.

– De som er reservasjonsholdere og bestilte bil innen 31. desember får bil først. De som nå bestiller vil bli prioritert basert på blant annet leveringssted og utstyr, sier Roland."

Isåfall er det jo bare å få tilbake de 10 000...jeg hadde opprinnelig tenkt å sitte på reservasjonen til innstegsmodellene kom på bordet fordi jeg da forventet stor kø... :-\

14
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« på: Onsdag 19. Desember 2018, klokken 08:19 »
I Bergen blir det nok bedre nok verkstedet i Åsane åpner opp (får vi håpe), men noen som vet når det blir? Har de begynt byggearbeidet noe sted?

Fikk nesten sjokk da jeg faktisk fikk svar etter 15 minutter på en e-post til verkstedet i Bergen...(spørsmål om alarm i forbindelse med softwareoppgradering) men fikk gjenopprettet normalen (null svar) ved neste henvendelse (bestilling av 4G-oppgradering). Der måtte det fysisk oppmøte til....

15
Model S / Sv: 3G nettet forsvinner langs veiene. Oppgrader 3G til 4G LTE
« på: Onsdag 19. Desember 2018, klokken 08:16 »
Gidder ikke betale 5000,- + for det. Da bruker jeg heller telefonen som wifi ruter de gangene jeg trenger noe bedre enn 2G. En annen ting er at en iphone støtter langt høyere hasigheter enn det 1.gen LTE chipen fra Sierra Wireless som settes inn.

Knotete å være avhengig av telefonen slik synes jeg. For musikkstreaming kan man selvfølgelig bruke telefonen direkte, mens wifi-tilkobling ved kjøring blir mer tungvindt siden bilen krever at du kobler til på nytt manuelt (og ikke støtter hotspot via bluetooth).

Vil tro det blir et sjekkpunkt for bruktbilkjøpere etter hvert at bilen har 4G og. Da kan jeg like godt oppgradere nå og ha glede av det selv i noen år før det eventuelt blir aktuelt å skifte ut bilen.


Sider: [1] 2 3 4