Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - saphran

Sider: [1] 2 3 ... 5
1
Model S / Sv: total kostnad models etter 6 1/2 år
« på: torsdag 06. februar 2020, klokken 20:21 »
1,5 år siden garantien gikk ut på min 2013 Model S.

Har brukt 52000 i reparasjoner på den siden, hvorav første service etter garantitiden var dyrest med 38000 (alle bremseskriver og klosser, diverse stag osv). Siste utgift var 6500 på nytt ryggekamera. En dyr affære foreløpig altså.

2
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Etter OnStar
« på: torsdag 06. februar 2020, klokken 20:09 »
Ifølge selger hos Mobile kommer en erstatningsløsning som vil koste 100 kr/mnd...Vi får se!

3
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Etter OnStar
« på: torsdag 09. januar 2020, klokken 15:06 »
OnStar skal jo slukke lyset 31. des i år  :-\ - og det synes som om ingenting er tenkt å erstatte denne for oss som har Ampera, bilene mister bare all denne funksjonaliteten. Er det noen som har hørt noe annet? Rimelig vilt isåfall å miste den biten etter så få år. >:( For min egen del er det først og fremst fjernstyring av varme samt sporing av bilen som er skikkelig viktig, men resten er jo kjekt og.

Hva gjør forhandlerne nå med bilene som selges nå - selges de med bare noen måneder med slik funksjonalitet, eller er det på plass et annet system i dem?


4
Model S / Sv: "Camera unavailable" (ryggekamera)
« på: fredag 03. januar 2020, klokken 20:44 »
Jeg skiftet ryggekamera på min 2013 modell i mai 2019. Betalte da 6.495 hos Tesla.

Supert, takk for svar! :)

5
Model S / Sv: "Camera unavailable" (ryggekamera)
« på: torsdag 02. januar 2020, klokken 13:57 »
Noen som har betalt for bytte av ryggekameraet etter utgått garanti? Hva kostet det?

Har en 2013 modell hvor kameraet nå er gått permanent i svart etter en stund i minus 19....(kom dessverre ikke tilbake etter hverken omstarter eller varmere vær).

6
Tesla / Sv: Tesla og innbytte
« på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 20:54 »
Det er kort frist for å godta tilbudet ihvertfall, 2 dager mener jeg.

Jeg fikk innbyttepris på min 2013 S tidligere i år, tilbudet kom kjapt, men lå 33% under billigste tilsvarende på finn.no, så litt vel heftig margin må jeg si. Om problemet er å selge den kjapt nok så går det nok rimelig kjapt å selge bilen vil jeg tro om du gir rabatt på bare en halv slik margin.

7
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Ampera. Bergen-geilo vinterstid. Erfaring??
« på: mandag 28. oktober 2019, klokken 22:49 »
Kjørte Åsane-Hagafoss ved 8 grader for en måned siden. Var kun 13 km igjen ved Hagafoss, så ikke store marginen.

Da var kjørestilen ganske snill og effektiv. Litt overrasket over at den ikke var mer gjerrig (lest litt mange tester nå med gode resultater...).

Ett ladestopp på veien er nok nødvendig på vinteren, men det tar jeg tross alt også med Model S85en vår og da.
Litt margin for uforutsett energibehov er uansett lurt i vinterværet.

8
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: App linket til bil etter overtagelse (bruktbil)
« på: mandag 28. oktober 2019, klokken 22:36 »
En telefon til OnStar ordnet dette. De hadde inne forrige eier, og endret dette. Vi la inn all info om ny eier over telefonen (litt tungvindt da førstemann jeg snakket med ikke var så stldig i språket og lyden var litt dårlig, men nestemann jeg snakket med tok det greit. Imellom de to samtalene hadde jeg snedt alt på mail til Onstar dog, og de svarte på den etter et par timer), og jeg fikk så en registreringsmail. Når registreringen var fylt ut måtte jeg trykke på OnStar-knappen i bilen og be om aktivering. De hadde da inne alt om meg, og aktiveringen skjedde raskt og greit da.

Bruktbilkjøpere får 3 månender gratis OnStar, etter det koster det 1090 kr/år.

9
Model 3 / Sv: Tesla service senter i Åsane?
« på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 23:35 »
Er ute stillingsannonse nå på finn for verkstedsleder til Tesla i Åsane, nærmere bestemt Liamyrane 4 (gamle Lefdal / ved siden av gamle XXL...)!

10
Model S / Sv: Service needed, may not restart
« på: onsdag 25. september 2019, klokken 11:53 »
Fikk "May not restart" for 2 uker siden. Det var pa feil på drive uniten viste det seg:

Fikk kjørt bilen tilbake til garasjen og satte den til lading, men om man touchet bremsepedalen kom meldingen på ny og ladingen stoppet opp...Neste morgen kjørte jeg bilen 50 meter før samme melding kom, og da jeg da skulle rygge nektet bilen, og gikk over til melding om shutdown/reduced power. Bilens telemetri var innimellom i live det neste døgnet, før den gikk offline (fulgte med på tauingen).

Enden på visen etter tauing og venting i to uker var at at man hadde byttet drive unit. 12V-batteriet ble og byttet, men antar det var en ren følgefeil (?). Alt i alt kjekt med ny motor i bilen (2013-modell) på garanti....Der den gamle drive uniten lagde en del hvinelyd er den nye helt stille (vet ikke om det bare er en forbedring eller om hviningen var en indikasjon, synes hviningen hadde blitt verre før den altså da feilet). Litt kjipt at siden man ikke kunne fortelle hva feilen var på forhånd så måtte jeg greie meg to uker uten bil...men når Tesla visste det vet jeg jo da ikke (om det egentlig ble hentet ut ved kontakt med veihjelp, elle rom de var i blinde til den ble undersøkt på verkstedet).

11
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« på: tirsdag 10. september 2019, klokken 20:11 »
Rant mode on...

En litt spesiell ting med Tesla service nå er at de virker så vant til at bilene er innenfor garanti at de nærmest jobber på autopilot med å gi deg leiebil osv. -Før de oppdager at - oi, neimen du har jo ikke garanti du! Og da er det som om det ikke er så viktig lenger. Ingen grunn til å haste da - du har jo ikke garanti!

Her burde holdningen vært motsatt, av flere grunner. En kunde uten garanti er fremdeles en kunde - sågar en betalende en! Her har man sjansen til å faktisk *tjene* på servicen - og er man riktig grei, så er slike kunder de som sannsynligvis er nærmest til å kjøpe seg ny bil og! Snakk om mulighet til å vinne (beholde) kunder!

En annen ting er jo at kunden kanskje faktisk har garanti fremdeles - om det skulle vise seg at det er drive unit eller batteri som forårsaker problemet. Jeg har selv nå inne en med "service required - may not restart", men inntil det altså da faktisk er påvist at det er batteri eller drive unit som er årsaken - ja så anses man som kunde uten garanti. Ingen tauing eller leiebil...(fair enough om loggene utelukekr det, men det avsløres ikke) og å komme igjennom på service er selvfølgelig like tungt som for dem med nyere bil.

Tesla veihjelp svarer riktignok kjapt. Når man står uti gokk med en dau bil må jeg si det hadde vært greit med en norsktalende, og helst litt lokalkjent person (som skjønner situasjonen). Jeg har engelsk som arbeidsspråk selv, så kommunikasjonen går greit nok for min del (sikkert ikke for alle!), men allikevel - er det ikke nok kunder i Norge til å rute veihjelpen til et norsk verksted?

Og hadde det ikke vært kjekt om man faktisk fikk litt innblikk i hva feilloggene sier - istedenfor bare å få servert at den må taues? Er det indikasjoner på at feilen bare er på 12V/lading av denne, eller er det batteri, eller drive unit? Man trenger ikke presentere noen fasit, den har man jo gjerne ikke - men hvorfor ikke gi kundene et hint, en anelse av hvor loggene peker?

Rant mode off...

12
Elbil og økonomi / Leaf - økonomisk oppsummering etter 6 års eierskap
« på: tirsdag 23. juli 2019, klokken 11:58 »
I 2013 ble bompengene i Bergen doblet, og jeg bestemte meg for å bytte den ene av familiens bensinbiler i en Leaf. På den tiden var det mye skriverier om at det ikke var sikkert at det ville lønne seg så mye pga høyere verditap på elbiler, men jeg kunne ikke helt se at det kunen utlikne fordelene i mine kalkyler.

Kjøpte den ny parallellimportert fra EcoCar til 238000. Den ble solgt nå for 90 000 etter å ha kjørt 60 000, så verditapet på 6 år ble 148 000 kr, noe jeg vil tro hadde vært det samme ca med en bensinbil (hadde den blitt solgt bare 6 mnd tidligere kunne vi nok fått 130 for den så litt bratt fall på slutten der). Av verkstedsutgifter har det blitt totalt 26000 på de 6 årene (kun 3 års garanti pga europeisk bil). Også det vil jeg mene er likt eller lavere enn hva vi hadde hatt på bensinbilen.

På denne tiden har vi imidlertid spart ca 66000 i bompenger, og 64000 i drivstoff, så totalt har det lønnet seg ca 21000 per år i forhold til bensinbilen.

For de som overok leafen nå så er regnestykket litt det samme; bilen er nå ekstremt billig i forhold til standen den er i - og betaler seg selv (relativt sett, selv om den nå betaler litt bompenger) vil jeg tro med mindre noe dyrt ryker (som jo riktignok er en større fare for elbiler enda - og kanskje grunnen til at man ser veldig store dropp i verdien etter utløpt garantitid).

13
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Farging av skinnseter
« på: tirsdag 23. juli 2019, klokken 09:15 »
Joda, det er 1 ihvertfall der ute: https://www.seatdoctors.com/corvette/Chevrolet-Bolt-Leather-Dye

Antar da at Dark Galvanized for Bolt er samme gråfargen (ganske lys egentlig) som ble brukt i Ampera e i 2017...(?).

Da må man imidlertid få shippet via Skybox eller noe sånt så det blir en 65 USD for minste pakken.

Det er det jeg har funnet.

14
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Farging av skinnseter
« på: mandag 22. juli 2019, klokken 09:15 »
Jeg har et lite felt i det ene baksetet som har blitt misfarget (blitt nesten hvitt), er det noen som har fått reparert/funnet farger som matcher de grå skinnsetene?

Har funnet en del amerikanske skinnfargesider på nettet, men ingen av dem har farger spesifikt til ampera e da...Antar jeg kan gå og få jobben gjort av et av de mange smart repair-selskapene på Kokstad her i Bergen, men tenkte jeg skulle se hva alternativene var først.

15
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Ikke kjøp Ampera-e nå!
« på: fredag 19. juli 2019, klokken 11:54 »
Man skal være ganske rimelig skjør og sta hvis man velger Ampera foran M3 SR+ med å argumentere for sittehøyden.

Da er det bedre å bare plukke med seg en Kona på Finn.

Hehe. Er nok ganske mange som er stive i rygg og bein...(en voksende kundegruppe er det og) og nettopp derfor velger en høyere bil enn Model 3.

Jeg valgte selv en brukt Ampera  fremfor Model 3 bare pga pris (SR med vinterhjul og metallic lakk ble 110k dyrere for min del), og fordi jeg egentlig ikke ville ha en så fin bil som nr 2 (nr 2 får mer juling med brostein og trange parkeringer), men foreldrene mine som har en Kona liker Amperaen best - nettopp pga dette med høyde og størrelse. De synes Kona er litt trang / liten bak ;D 

Sider: [1] 2 3 ... 5