Hadde tenkt bytte ut min eNiro med en TM3 ja, men etter 1 døgn med TM3 er jeg ikke så sikker lenger.
Joda, mye mer HighTech, fantastisk skjerm, design, og ikke minst ytelse (hadde Performance).
Men, baksetet er ikke godt for voksne, førersetet oppleves mindre komfortabelt, ekte skinn er det ikke, kjøling i setet er luksus på eNiroen, men enda viktigere; opplevd kvalitet bl.a. lyden og følelsen når dørene lukkes er mer blikkboks på TM3 enn på eNiro. Har jo lest om glipper, svak QA ved montering, fukt i lykter etc, men denne bikk-feelingen er ikke en feil, bare slik bilen er laget. Som de også annonser med, dette er Tesla for "folket" og ikke lenger Premium.
Så, det er forståelig at det er Kia som gir 7 års garanti og Tesla 5 år, og ikke motsatt.
Ytelse er en annen verden med TM3 selvsagt, også den faste "gocart" feelingen, der eNiro er som en komfortabel sofa som gynger ved belastning og kjørestilen blir rolig er TM3 det motsatte, der akselerasjonen er så rå at man ser stjerner og lyn fordi glasshinnen napper i netthinnen. Gøy er det, men antagelig mest gøy de første 100 gangene og i demomodus med naboer og andre som enda ikke har kjøpt bilen.
Hengerfeste frister mye og dermed TM3, men det frister også med et bagasjerom som tar inn større kolli enn treningsbaggen på tvers. Lengden gjør at TM3 er verre å parkere i trange bygater enn eNiro.
Oversikten forover er best i TM3 pga den store frontruta som er trukket ned, bakover derimot er oversikten på eNiro vesentlig bedre pga den smale bakruta på TM3.
Så, valget står mellom en solid, kjedelig, gjennomført og ombygd fossil som eNiro er og en HighTech desigbil med oppdateringer man ikke aner hva blir, mye krefter og der resettknappen på rattet ble hyppig brukt, i Windows kalte vi det i sin tid Blue Screen, akkurat det trenger jeg ikke på en nybil - kanskje ombygd fossil beholdes et par år til.....men, sikker er jeg ikke, det skal sies 
Rett og slett ikke lett å sammenligne disse her, det er mulig å sammenligne fjellhytte og sjøhytte, men dette blir som å sammenligne fjellhytte med juleferie - det blir lett krøll med kriteriene da.
Har langt på vei endt opp med samme vurderinger mellom E Niro og Tesla model 3.
Bestillingen av model 3 er fortsatt helt feil lagt inn på konto, selv om bestilling ble gjort direkte av selger på Tesla Skøyen. Flere kontakter med selger og kundeservice lover hele tiden rette opp, men ingenting skjer. Prisene har i mellomtiden gått jojo. Starten for Tesla bilholdet har ikke styrket tiltroen til Tesla,
tvert imot seiler E Niro tilbake opp som traust men solid bil med et solid salgs og serviceapparat.
Som det er nå går vi nok heller for ENiro.
Spurte forresten KIA om de for tiden har kjente kvalitetsproblem med bilene ved utlevering, kvalitet på lakk, transportbulker/ riper eller problem med panelgaps på E Niro(!) Da lo hun nesten og sa det ikke vært noen avvik.
Ja det er få E Niro biler produsert, men jeg mener ny bil skal skal være riktig skrudd sammen og leveres ut uten å måtte tenke på transport skrammer i tillegg.
Et solid service og salgsapparat hvis man trenger det har også en verdi i bilholdet.