Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - HelectriC

Sider: [1] 2 3 ... 77
1
EQS / Sv: EQS - rykter, spionbilder og mer
« på: Fredag 08. Januar 2021, klokken 10:43 »
Det blir andre tøffe konlurrenter som kommer i år, f eks Jaguar XJ electric.
Nå liker jeg Jaguar, men XJ blir vel neppe på nivå med EQS komfort og kvalitetsmessig.

Nå er kanskje Jaguar litt av et oddevalg sett til de store luksusmerkene, men jeg mener nok Jaguar XJ lenge har vært på nivå med Audi A8, BMW 7 og Merca S-klass. At Jaguar kanskje ikke har samma nivå på tekniske duppeditter må være, men komfortnivået et nok ikke langt vekke.

2
G3 / Sv: Xpeng G3
« på: ſøndag 27. Desember 2020, klokken 07:14 »
BMW iX3 og Polestar 2 er også laget i Kina.

3
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« på: Fredag 18. Desember 2020, klokken 12:33 »
Standard Range RWD. Forhandler som hevder bilen kommer i mars-april.

Fikk du det skriftlig fra forhandler i kontrakten?

Jeg har selv vært i kø'er for Ampera-e, Kona og e-Niro og der ble det et meget stort sprik fra hva importør/horhandler sa initielt og det som faktisk ble utleveringstid til slutt. Er dermed meget skeptisk til optimistiske prognoser.

Ja, horhandlere skal man ikke stole på ;)

4
G3 / Sv: Xpeng G3
« på: Onsdag 02. Desember 2020, klokken 22:03 »
Husk at uthentet effekt vil avhenge av batterispenning. Så det kan godt hende at den kan hente ut 62kW
Men det finnes vel nesten ikke noen Chademo med mer enn 50kW i Norge? Vil jo neppe bygges ut heller da så få biler bruker Chademo.

Rett det du sier, men 50kW er mulig om batteriet er 400V eller høyere vel?

Ja, men 50kW er jo virkelig treigt. Kjøre langt og kun lade 50kW vil bli meget slitsomt om man ikke liker å stå veldig lang tid på forskjellige parkeringsplasser rundt omkring. Det er jo nesten treigt å lade 100kW.

5
G3 / Sv: Xpeng G3
« på: Onsdag 02. Desember 2020, klokken 20:00 »
Husk at uthentet effekt vil avhenge av batterispenning. Så det kan godt hende at den kan hente ut 62kW
Men det finnes vel nesten ikke noen Chademo med mer enn 50kW i Norge? Vil jo neppe bygges ut heller da så få biler bruker Chademo.

6
G3 / Sv: Xpeng G3
« på: Onsdag 02. Desember 2020, klokken 11:09 »
De første norske utgavene av Xpeng G3 Smart SUV er ankommet Norge og vil snart bli levert ut til de første kundene. Utleveringene starter etter planen 14. desember.  :+1:

Allerede før vi har fått bilene på veien er Xpeng G3 blitt nominert til Årets bil, kårets til ett av de beste bilkjøpene av NAF og uavhengige analyser har vist at G3’en gir opptil 100 000 kroner “mer bil for pengene” enn de nærmeste konkurrentene!  ???

Men hvordan i alle dager kan en bil som lader 50kW på Chademo i 2020 bli årets bil? Det skjønner jeg ikke!

7
Polestar 2 / Sv: Bilder og media
« på: Tirsdag 24. November 2020, klokken 09:13 »
Volvo sier opp avtalen med Bilia. 
Hvem vil ta service på Polestar da.... ?

Polestar er eget selskap og har egne avtaler med serviceverkstedene i Norge.

Det er riktig at Polestar er et eget selskap, men deres morselskap er Volvo Personvagnar. Håper selvfølgelig ikke det vil påvirke tilgangen til service hos Bilia.

Men tror dere ikke det kommer til å ha noe virkning i det hele tatt mot Polestar, at Volvo kutter båndene helt med Bilia?

Er det ikke Geely som er morselskap? Volvo er som storebror. Bilia er jo bare i en del av landet, i øvrige deler har vi ikke Bilia.

8
Polestar 2 / Sv: Bilder og media
« på: Onsdag 18. November 2020, klokken 13:42 »
må for all del ikke miste fokus! Eneste viktige argumentet med elbil er forbruk og rekkevidde, alt annet er uviktig! Glem ikke det!

9
Polestar 2 / Sv: Plassering Autopassbrikke?
« på: Onsdag 18. November 2020, klokken 09:07 »
Tipper at faktorer som:
Skitne skilt
Snø på skilt
Dårlig lysforhold
osv.....

kan ha en del å si på hvorfor brikke gir mer korrekte avlesinger.

Hvorfor får jeg førerkort i plastikk, når både politi og alle andre kan søke meg opp, og  jeg har det på en app?
Tenker brikker ikke er helt feil å bruke, selv i 2020.
Så kan man selvsagt velge å være vanskelig, annerledes, eller "det gjelder ikke meg"-holdning.
Men tenker det må da være en grunn til at de sender kunden brikke.

Førerkort i plastikk før du fordi elektronisk kun er gyldig i Norge, ikke i utlandet. I tillegg så kanskje ikke alle har mobilen med seg overalt og batteriet kan være tomt.

Skiltgjenkjenning funker i alle andre land, så jeg tviler på at brikke er nødvendig kun i Norge. Sååååå gammel teknologi er det nok ikke her.

10
Polestar 2 / Sv: Plassering Autopassbrikke?
« på: Tirsdag 17. November 2020, klokken 18:03 »
Dette er jo et godt tips, som jeg nå har etterfulgt. Lakkering med gummilakk/plastidip (jeg brukte Biltema sin) gir en ganske matt og sort overflate, og man kan plukke lakken av igjen om man ønsker det.
Et tips i den sammenhengen er å legge mange nok lag med plastidip. Hvis det legges for tynt er det vanskelig å få av igjen.

Hvorfor skal du ha det av igjen? Bomselskapet vil ikke ha tilbake brikken om du sier opp avtalen. Bare å hive.

11
Polestar 2 / Sv: Plassering Autopassbrikke?
« på: Tirsdag 17. November 2020, klokken 09:38 »
Det er jo helt fantastisk at vi i 2020 får utsendt en fysisk brikke å ha i bilen når skiltavlesingsteknikken bevisligen allerede er der og fungerer. Hva er poenget med den fysiske brikken? Jeg har min i hanskerommet og den blir da ikke lest av, men passeringene kommer likevel med riktig rabattert pris på samme korte reaksjonstid fra bomselskap og jeg kan se under «min side» at jeg har passert og fått rabatten.
Hva er det jeg ikke skjønner? Hvorfor skal kan ha brikke?

Det med reaksjonstiden er ikke min erfaring. Skiltavlesing er mye tregere for meg. Da tar det gjerne dager før passeringen vises i oversikten, mens med brikkeavlesning så går det på timer. Burde jo egentlig vært instant, men det er det altså ikke.

Skiltavlesing er uansett en metode med større potensiale for feil, så slik sett kan man forstå at det brukes brikke. Om antallet feil ved skiltavlesning er så stort at det er et reellt problem vet jeg ikke, men jeg tipper det. Det er også en del manuell kontroll involvert, og det er ikke gratis. Nøyaktig hvordan de gjør det vet jeg ikke, men om jeg skulle tippe, så flagger systemet alle bilder hvor automatikken mener avlesningen kan være tvilsom, og disse må så kontrolleres manuelt.

hos meg er det null forsinkelse ved skiltavlesing, så jeg kan ikke se at det er noe manuelt arbeid (eller så er jeg sterkt prioritert og de setter folk på å lese skiltene mine med en gang;-)) Passeringen ligger alltid inne dagen etter når jeg har sjekket. I de fleste andre land så er det jo også kun skiltavlesing, så jeg mener bestemt at selve brikken er en gammel ting som henger igjen og egentlig ikke er nødvenndig. Kanskje brukes den kun for å få inn depsositum. Det er ganske store beløp de har fra alle som har betalt depositum. Disse pengene kan de investere godt i aksjer eller noe annet. DET tror jeg kan være en reell grunn til at de stadig sender ut brikker til alle og sier den skal være synlig.

12
Polestar 2 / Sv: Plassering Autopassbrikke?
« på: Tirsdag 17. November 2020, klokken 08:57 »
Det er jo helt fantastisk at vi i 2020 får utsendt en fysisk brikke å ha i bilen når skiltavlesingsteknikken bevisligen allerede er der og fungerer. Hva er poenget med den fysiske brikken? Jeg har min i hanskerommet og den blir da ikke lest av, men passeringene kommer likevel med riktig rabattert pris på samme korte reaksjonstid fra bomselskap og jeg kan se under «min side» at jeg har passert og fått rabatten.
Hva er det jeg ikke skjønner? Hvorfor skal kan ha brikke?

13
i-Pace / Sv: App - Jaguar Public Charging — IONITY pris
« på: Torsdag 12. November 2020, klokken 09:16 »
De trekker ingenting før første gangs bruk, men deretter trekker de inn et lite forskudd. Har selv en drøy hundrelapp tilgode hos dem nå.

How do I pay for charging?

ChargePoint operates on a credit system. The first time you use a ChargePoint station with a fee, you'll need to enter payment information. We'll charge you $10, keep that as a balance on your account and deduct your charging costs from it. Every time your balance goes below $5 we'll add another $10 using the payment method on file. (If you charge your EV a lot, we'll bring your balance up to your average monthly charging total instead of $10.)

If you only use free stations, we'll never charge your card. If you cancel your account, we'll refund the remainder of your balance. To update or remove your payment information anytime, go to Financial Information (web) or My Profile (mobile) under My Account.

ok, 10 dollar/euro/pund eller hva det nå blir er jo ikke store summen og det kan jeg godt leve med.

14
i-Pace / Sv: App - Jaguar Public Charging — IONITY pris
« på: Torsdag 12. November 2020, klokken 08:56 »
Prisen på 88 kr/sesjon varte en god stund, men er er nå løftet til 11,09 kr/kWh. Så da er det bedre å bruke en annen app, f.eks ChargePoint til 6,72 kr/kWh (som riktignok krever at en betaler inn noe forskudd på ladekontoen).

er du sikker på man må betale inn forskudd? i appen min virker det ikke slik?

15
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« på: Lørdag 07. November 2020, klokken 10:10 »
Første tur til hytta i går. 23 mil og 800 høydemeter langs e6/rv4 fra hønefoss traktene og oppover gudbrandsdalen. Gikk fra 99% til 35%.
Veldig deilig å ha ordentlig margin når jeg kommer fra en etron 50 😁

Men hva ble forbruket?

Sider: [1] 2 3 ... 77