Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vtk

#1
Audi e-tron / Sv: Batterikapasiet e-tron 55
mandag 20. april 2020, klokken 23:56
Sitat fra: Kaptein70 på mandag 20. april 2020, klokken 22:45

Men etter en helgetur i vinter hoppet den opp på ca 240 Ah som er der den skal være. Selvfølgelig skjedde dette like før service og de fant ikke ut noe spesielt.

Bilen begynte da også å gi riktig (forventet) kjørelengde ift forbruk (og kapasitet på batteri).

så nå har jeg ihvertfall en bil som går som forventet. Selv om jeg synes forbruket generelt er skuffende høyt (men det visste jeg jo)

Jeg logførte en haug men turer (km kjørt, forbruk, og % brukt batteri), dette viste da en kapasitet på rundt 70 kwh (mot 83.6 kwh som er spekken for 55)

Takk for svar.

Så nå etter at den hoppet opp til 240Ah så får du en beregnet kapasitet rundt 83 kWh når du ser på forbruk vs % brukt batteri på nye turer? Og er det forbruket som har øket slik at regnestykket nå «går opp»? Eller har du ca samme forbruk på tilsvarende turer nå, som da det var 230Ah (noe som da indikerer at det var den tilgjengelig kapasitet som var for lav før)?
#2
Audi e-tron / Sv: Batterikapasiet e-tron 55
mandag 20. april 2020, klokken 16:18
Sitat fra: Kaptein70 på torsdag 30. januar 2020, klokken 18:53
Prøver en egen tråd får samle info. Ligger mye her og der, men tar mye tid samle all info.
Mitt problem er at jeg opplever at bilen tilsynelatende har langt mindre kapasitet, enn det jeg skulle forvente.
Forbruket som sådan er i tråd med forventningen, men syntes den går veldig fort tom. Bilen er bare 3 uker gammel og dessverre pre uke 48 :(

Når jeg regner på andre eksempler på forumet her, gir disse oftes en teoretisk kapasitet på 80+kWh

Tur 1
En lang tur uten stans, forvarmet bil med lading på - ladelys blinket grønt (start minus 3 grader, plussgrader etter 20 min, nede fra fjellet)
Batteri start 99%
Batteri slutt 22%
Forbruk 21.9 kWh/100km
Distanse 246 km
Totalt forbruk 53.9 kWh
Som gir en teoretisk kapasitet på 70.0 kWh

Tur 2 (kanskje ikke beste eksempel)
Litt forskjellige turer over to dager (bil parkert inne i garasje 8-10 grader pluss, 2-3 plussgrader uke)
Batteri start 100%
Batteri slutt 48%
Forbruk 29.9 kWh/100km
Distanse 126.4 km
Totalt forbruk 37.8 kWh
Som gir en teoretisk kapasitet på 72.7 kWh

Ut fra jeg greier å forstå virker et som bilen enten har en for lav kapasitet tilgjengelig, eller forbruksmåler er ute å kjører, eller det er et energitap som ikke fanges opp (men får ikke det til å stemme med erfaringer her ellers).

Selvfølgelig er det usikkerhet mht % bruk av batteri, etc

Jeg har heller ikke opplevd å se rekkevidde på over 300km ved fullladet bil (selv om snitt forbruk før lading har vært på 20-25 kWh/100km)

Jeg leser at noen andre har opplevd det samme?
Noen erfaringer?
Relevante forbruksdata som kan deles?

Forhandler skal ta bilen inn i februar, men foreløpig forklaring er at vil gå kortere om vinteren(!).

Hei Kaptein70.

Hva er status på dette? Opplever du fortsatt avvik i forbruk og batterikapasitet? Normaliserte dette seg etterhvert eller var det noe feil? Evt fant du/forhandler ut hva som var feilen?

Har kjørt min e-Tron50 nå i 2 uker og opplever nøyaktig det samme.
#3
Audi e-tron / Sv: e-tron 50 Teoretisk og faktisk rekkevidde
onsdag 20. november 2019, klokken 12:26
Sitat fra: tromsø på onsdag 20. november 2019, klokken 11:05
Basert på hva Sportback 50/55 har i netto batteri kapasitet 83.6 og 64.7kWh og hva dess WLTP rating er så er jo 50 bare ca 1% mer effektiv!

Det var skuffende.

Men samtidig så har vel både Sportback 55 og 50 fått samme optimaliseringer sammenlignet med SUV 55 som sikkert får dem også etter hvert men som ikke hadde dem ved typegodkjenningen.

Summert: flott at det blir nesten 65kWh netto i 50 og regner likevel med at SUV 50 får en WLTP over 325km.

Ed. Det er jo også helt glimrende at WLTP har økt fra 417 (SUV) til 477 (Sportback)! Dette er jo nermest identiske biler men Sportback er litt lavere bak og mer aerodynamisk. Men broparten av denne økningen i WLTP må komme fra drivlinje/batterimanagement optimaliseringer som også SUVen vil få =)

Sakset fra press-release som det ble referert til i en annen tråd; «The battery system of the Audi e-tron Sportback 55 quattro** stores 95 kWh of gross energy (86.5 kWh net)», altså høyere net enn SUV e-Tron 55 (83.6). Da er det vel kanskje ikke gitt at SUV e-Tron 50 også får 64.7...
#4
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
torsdag 31. oktober 2019, klokken 23:39
Sitat fra: daktari på torsdag 31. oktober 2019, klokken 09:06
Varmeanlegget funker men ikke like intenst som Tesla sitt, varmepumpen brummer litt (ikke hørbar i fart) og jeg synes synd på de som har kjøpt bil med halvparten så stort varme-element som meg.

Finnes det valgmuligheter når det kommer til størrelse på varme-element?
#5
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
torsdag 31. oktober 2019, klokken 23:22
Dette er jo pene forbrukstall Orbit (bilen størrelse tatt i betraktning). Godt å se at det er mulig med lavt forbruk også ved vanlig kjøring siden jeg heller mot å kjøpe bil uten assistentpakke (her i nord, med lite trafikk, ofte dårlig merkede filer, snø osv. klarer jeg meg greit med vanlig cruise kontroll). Bruker du regen-pad'ene aktivt ved slik kjøring, eller bruker du hovedsakelig vanlig bremsing?
#6
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
torsdag 31. oktober 2019, klokken 20:01
Sitat fra: vtk på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 00:48
Jeg lurer litt på hvor effektiv denne effektivitetsassistenten er. Noen som har sammenliknet forbruk med bruk av effektivitetsassistenten vs. vanlig «fri» kjøring? Feks kjørt samme strekning med og uten assistenten (under mer eller mindre like forhold)?

Jeg omformulerer spørsmålet mitt; til dere som skriver om forbruk rundt 2.2-2.4kwh/mil (også ved 0-5 grader etc), har dette stort sett vært forbruk når adaptiv cruise controll brukes, evt. med effektivitetsassistent? Eller er dette også et ca. forbruk når dere kjører «fritt»?

Grunnen til at jeg spør er at jeg lånte demobil over helgen og hadde typisk et forbruk på rundt 2.6 kWh/mil. Noe jeg syntes var høyt sammenliknet med hva som beskrives her. Jeg kjørte en strekke på 10mil i lett kupert terreng, det var tørr asfalt og rundt 0-2 grader, hastighet var typisk rundt 80km/t og jeg mener selv jeg kjører økonomisk (er vant til å kjøre elbil). Bilen hadde 19'' hjul (vel og merke med pigg). Den adaptive kjøreassistenten funket ikke så var derfor tvungen til å kjøre fritt.

Så da er spørsmålet; er den adaptive kjøreassistenten virkelig så god at forbruket går ned betraktelig selv når man i utgangspunktet kjører ganske så pent (og økonomisk)? Eller kjører jeg ikke så økonomisk som jeg trodde...
#7
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 00:48
Jeg lurer litt på hvor effektiv denne effektivitetsassistenten er. Noen som har sammenliknet forbruk med bruk av effektivitetsassistenten vs. vanlig «fri» kjøring? Feks kjørt samme strekning med og uten assistenten (under mer eller mindre like forhold)?
#8
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
lørdag 26. oktober 2019, klokken 20:39
Sitat fra: opheim på lørdag 26. oktober 2019, klokken 19:56
Sitat fra: vtk på lørdag 26. oktober 2019, klokken 18:34
Noen som vet om man kan se film på MMI (når bilen står i ro selvfølgelig)? Jeg tenker først og fremst fra DVD-spiller, men også evt. fra smartphone interface eller SD-kort. Jeg vet ikke om dette er vanlig, siden jeg ikke har hatt bil med DVD-spiller før...

Fra dvd og sd-kort, ja. Fra telefon via CarPlay, nei i utgangspunktet ikke. Det finnes noen «hacks» for å få det til, men offisielt og ut-av-boksen går det ikke. Android Auto kjenner jeg ikke godt nok, så det tør jeg ikke si.

OK, takk for svar
#9
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
lørdag 26. oktober 2019, klokken 18:34
Noen som vet om man kan se film på MMI (når bilen står i ro selvfølgelig)? Jeg tenker først og fremst fra DVD-spiller, men også evt. fra smartphone interface eller SD-kort. Jeg vet ikke om dette er vanlig, siden jeg ikke har hatt bil med DVD-spiller før...
#10
Sitat fra: Orbit på mandag 07. oktober 2019, klokken 13:25
Jeg har ikke prøvd om ladetimer med oppvarming også varmer opp bilen dersom lading ikke er tilkoblet.

Har du sjekket dette nå?  Skulle være veldig interessant å vite om det er mulig å programmere fast forvarming av bilen uten å være tilkoblet lader.
#11
Audi e-tron / Sv: Felg- og dekktråden for e-tron
søndag 06. oktober 2019, klokken 21:02
Noen som har bestilt piggdekk, og har erfaring med bruk av disse? Da tenker jeg først og fremst på forbruk og støy.
#12
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Intense vs instyle+
onsdag 13. mars 2019, klokken 21:57
Sitat fra: espenri på mandag 11. mars 2019, klokken 08:15
Du finner prislister og utstyrslister for alle årsmodeller på nett. Det er forskjell på før og etter facelift.

Pass også på at endel bruktimporterte biler reklameres som Instyle+ mens de i realiteten har veldig avvikende utstyr.

Instyle+ på 2015-2016 manglet bare Rockford Fosgate anlegg og skinnseter fra toppakken.

Perfekt om dette finnes på nett, men jeg sliter med å finne det. Du har ikke tilfeldigvis en link?
#13
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Intense vs instyle+
tirsdag 05. mars 2019, klokken 09:56
Jeg har bestemt meg for å kjøpe meg en brukt Outlander Phev, men har ikke helt bestemt meg for hvilken modell og utgave. Etter å ha saumfart internett sliter jeg fortsatt med at jeg ikke har helt oversikt over forskjellene mellom de forskjellige utgavene.
Hadde noen med oversikt orket å liste opp hva som er forskjellen mellom Instyle+ , Intense+ (og Intense)? Jeg lurer på hva forskjellene i utstyrversjonene er både for 2014-2015 utgaven og for 2015-2016(facelift)-utgaven.
#14
e-Golf / Sv: Dekk som ikke støyer?
torsdag 27. august 2015, klokken 10:01
Neppe. Hjulene/Dekken har nok helt klart noe med lyden å gjøre siden lyden forsvinner (eller i allefall blir vesentlig lavere) når man kjører på ny asfalt eller ved å bytte til vinterdekk.
Min teori er at enten kommer lyden fra hjulene direkte (og blir forsterket ett eller annet sted i bilen ved resonans) eller så forårsaker hjulene en lett vibrasjon som skaper lyden et annet sted i bilen...
#15
e-Golf / Sv: Dekk som ikke støyer?
onsdag 26. august 2015, klokken 20:16
Sitat fra: gamer73 på onsdag 26. august 2015, klokken 11:49
...men er denne summetonen dyp eller høyfrekvent? Jeg hører også en lyd fra golfen...men den ligger vel i mellomtone frekvensen og kanskje denne plager meg mindre enn den dype rumlingen fra f.eks mazda.

Den er hverken spesielt dyp eller høyfrekvent. Jeg synes "summetone" er et beskrivende navn på lyden da jeg synes den minner litt om den summetonen som kommer når man ringer i telefonen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA