Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Sandvika

Sider: [1] 2 3 ... 43
1
Model S / Sv: Model S Plaid
« på: Lørdag 26. ſeptember 2020, klokken 14:34 »
Lucid tror jeg ikke Tesla gidder å løfte øyenbrynene for.

Fokuset har vært på å få volum i 3 og Y, men de tjener mest penger på S og X. Helt overbevist om at når 3 og Y er modent så vil de flytte ressurser over på X og S igjen.

2
Model S / Sv: Model S Plaid
« på: Fredag 25. ſeptember 2020, klokken 23:54 »
Tviler på at den får en CCS ladeluke. Vil selge i USA først, så gjør de ikke om på noe på skroget men kun understell, så ser det mørkt ut
Salgsstart er satt til slutten av `21. Da er det 9,5år siden Tesla Model S  kom ut. Foruten at de skal finne plass til tredje motor og større batteri så tipper jeg at man trenger denne tiden for å også gjøre andre større endringer også.

3
Model S / Sv: Model S Plaid
« på: Torsdag 24. ſeptember 2020, klokken 21:06 »
Er vel sagt også at Plaid vil basere seg på Roadsterdrivlinje eller noe sånt?
Det kjøper seg nok også mye tid ved å utsette levering til slutten av neste år. Ikke utenkelig at det blir en større revisjon av hele MS hvor Plaid kanskje er første ut med nye løsninger.

4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 06:58 »
Lærebøker skrives stadig om. Så at konsensus rundt forrige århundreskifte var at hest var det beste personlige fremkomstmiddelet, var det som sto i læreboka da.
Konsensus i datamaskinbransjen på 50 tallet  var at en bare trengte noen få store maskiner, det sto sikkert også i læreboka. Ting endrer seg.
Det tror jeg sikkert vi kan være enig om.

Spørsmålet jeg stiller er hva er verdi? Og hvordan vurderes den?

Hvis 70 mrd stemmer for Facebook så er jo 25 mrd et godt utgangspunkt for Tesla. Det er jo bare en liten brøkdel av bilmarkedet som er elektrisk så veksten kan lett fleredobles uten at Tesla må ha hele markedet. De er jo på god vei når de allerede har en tredjedel av omsetningen til et selskap som har dobbel markedsverdi (bruker nå rent dine tall som utgangspunkt for diskusjonen)
Ja, du kan gjerne ha et sentimentalt forhold til en aksje å si har den verdien du er villig til å betale for den. Om du ikke har planer om å skrive ut aksjebrevet for å ha det på veggen i all fremtid så må du nok forholde deg til en som tar utgangspunkt i forventet avkastning den dagen du skal selge.

Avkastning er forøvrig også nøkkelordet i sammenligning mellom Facebook og Tesla og ikke omsettningen.. Selv om Facebook "bare" er 3x så stor målt i omsettning, så er deres kostnadsside drift av noen serverparker og noen lønninger som ikke er skalerbare med omsettning, Tesla må også levere noen biler. Resultatet av dette er at overskuddet i Facebook er på størrelse med hele omsettningen til Tesla,ens Tesla må vente til en gang i  fremtiden å skulle levere noe tilbake til aksjonærene

5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 23:47 »
Nå er Facebook verd ca det dobbelte av Tesla. Hvilke verdier er det de produserer igjen ?

Blir selvfølgelig å sammenligne epler og pærer, men hva er verdi?

I 1994 var pins verd tusenvis av kr pr stk, nå er de ikke verd noe  omtrent. Vurdering av verdi ligger i markedet , dermed er jo Tesla verd 400 mrd.
Facebook solgte annonser for 70mrd USD i fjor. Tesla solgte biler og batterier for 25mrd usd i fjor.

Pinseksempelet ditt er veldig illustrativt for hvordan markedet feiler med verdsetting. Pinsen ble solgt til slike priser fordi man oppriktig trodde det ville være et marked for pins lenge etter OL. Når det ikke lengre var kjøpere og det naturligvis ikke var noen som ville betale for å komme hjem til deg for å se på pinsene dine så mistet pinsen sin verdi.

Aksjer handles naturligvis på midtpunktet av kjøpere og selgere, og dette vil reflektere den gjennomsnittelige forventningsverdien av fremtidige kontantstrømmer. Dette er kapitel 1 i læreboken. Definisjonen av en boble er når et selskap eller en sektor handles på verdier som ikke kan regnes hjem i fremtidig utbytte. Da vil "virkeligheten" på et eller annet tidspunkt inhente den. Om man ikke forstår dette så bør man revurdere VPS kontoen sin.


6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 20:07 »
Ja, om de klarer 50% årlig vekst så kan dette regnestykket gå opp. Det fordrer dog at ikke bare Beijing og Tyskland er online på full kapasitet veldig fort, men også at man åpner mange mange nye linjer fort. Si fremtidig kapasitet skal måtte være 7mill biler årlig (eller "bilekvivalenter" i batteripakker og lastebiler). Det betyr at man må få opp 10-12 nye gigafabrikker av Freemont størrelse ganske kjapt..

7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 19:00 »
Hva tror du Tesla’s verdi er om 5 til 10 år, da ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
[/quote]
Det er feil spørsmål å stille. Fortell meg hvor mye penger de tjener om 5-10år så skal jeg fortelle deg om hvor mye de er verdt.

Jeg tror Tesla kommer til å være et sterkt selskap med betydelig høyere omsettning og inntjening i dag, men forventningen som ligger til grunn for dagens prising er spinnvill...

8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 18:48 »
Tesla er i dag verdsatt til ca 400mrd USD. Til sammenligning er dette 8x verdien av Equinor, 3x Norges statsbudsjett eller 1,5x  hovedindeksen på Oslo børs om det er tall det er enklere å forholde seg til...

Hvor mange av dere som sitter med Teslaaksjer i dag har reflektert over  hva slags ytterligere omsettningsvekst og ikke minst marginvekst  det er rimelig å forvente fremove?

På grunn av risikoer og tidsfaktpr kan man som en enkel tommelfingerregel si at det bør levere 40mrd i OVERSKUDD rimelig snart  for å forsvare denne prisen.

 Sist jeg sjekket så har Tesla etter å snart å ha solgt 1mill biler en forventet  OMSETTNING  på 25mrd.Usd.

  Lykke til på reisen...

9
Model S / Sv: Kranglete skjerm
« på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 21:31 »
Høres ut som en MCU krasj i anmarsj! Fikk lignende, prøvde å reparere med restart, kom aldri til live igjen.

10
Model S / Sv: Ulyder - hva er normalt?
« på: Onsdag 16. ſeptember 2020, klokken 11:19 »
Hadde noe som ligner på din beskrivelse av #2. Nesten hver gang jeg rygget inn garasjen hjemme så kom det et litt klunk. Om jeg umiddelbart kjørte frem og så tilbake var det ingen endring. Trodde selv helt sikkert at dette kom fra opphenget bak, Tesla løste det ved å bytte hele DU forran...

11

Som datamenneske er jeg kjent med at eMMC er en tragisk løsning der data skrives i store mengder. Og når det som skrives bare skjer på en liten del av minnet, så er dette en "katastrofe som venter på å skje". Dette er helt klart en feil man må kunne si har ligget latent fra produksjon, og noe jeg mener Tesla må fikse uten kostnad for eierne, utgått garanti/reklamasjonsrett eller ikke.


Mye enig, har selv argumentert for det samme. "Mangelen" foreligger fra dag 1 da løsningen som er valgt  bryter med god designpraksis. Altså kan det foreligge grunn for å reklamere før MCU feiler. 5årsfristen er så vidt jeg vet likevel å regne som absolutt, men siden Tesla ikke har kjørt service bulletin og byttet prevantivt eller på annen måte vært åpne om problemene så bør de nok sterkt vurdere å dekke dette etter 5årsfristen.

12
Model S / Sv: kjøp av Tesla via Finn
« på: Fredag 24. Juli 2020, klokken 10:15 »
Om man er en gjennomsnittelig bruker så betyr fri superlading svært lite i det store bildet.
Forstår heller ikke maset om MCU, mange har byttet MCU 1 og da skal risikoen for havari være lav.

13
Model S / Sv: Klimaanlegget ved tunnelbrann
« på: Fredag 26. Juni 2020, klokken 11:29 »
Ganske sikker på at du skal holde øynene på veien og prøve å komme deg så fort som mulig ut av tunnellen.

Står du derimot fast i en mindre utsatt del av tunnellen, tenker jeg at teslafilteret fjerner forrurensning i luften på PM2,5 nivået, det gjør at den er egnet ved feks skogbrann hvor det bra med oksygen men hvor partikkelforurensning kan være farlig. Karbonmonoksyd og giftige gasser klarer den vel ikke å gjøre noe med og jeg antar at det er de som vil drepe deg. Tipper derfor at om du vil dø fort uten å hoste så kjører du bio defence, om du vil dø sakte og hoste (eller håpe på å bli reddet) så skrur du av vifta.

14
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Fredag 19. Juni 2020, klokken 20:58 »
For ordens skyld, med fulladet så mener du 100% og ikke til den stoppet på 80% som de fleste har satt som default ladegrense?

15
Model S / Sv: Batteribytte kost etter garanti
« på: Lørdag 06. Juni 2020, klokken 23:46 »
Problemet med å gjøre det attraktivt å oppgradere til nye, større, raskere batterier er at folk vil gjøre det istedet for å kjøpe nye biler. Ikke så sikker på at Tesla vil legge til rette for det. Blir jo som å skyte seg selv i foten.
Tja, blir jo litt å skyte seg i foten om de ikke gjør det også. Husk at Teslas monopol svekkes hvert eneste år så de kan ikke anta at gjennsalg går til dem selv. Kapasitet på batteriproduksjon har jo også vært et satningsområde slik at fortjenesten på et batteri så det kan være grei forrettning å selge batteri.   

Sider: [1] 2 3 ... 43