Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Sandvika

Sider: [1] 2 3 ... 40
1
Mii electric / Nyttig oppdatering fra Seat.
« på: I går kl. 17:11 »
Sikkert flere som har blitt oppringt, men var en hyggelig kar som ringte meg i dag og kunne fortelle at;

-Kart ble tilgjengelig så snart Norge kom som valg i appen. Dette var planlagt å rulles ut allerede før helgen.
-Samtidig skal Seat connect appen rulles ut slik at vi får status på lading/forvarming etc.
Dette er i så mye tidligere enn de har indikert til meg tidligere.

2
Mii electric / Sv: Leveranse Mii
« på: fredag 24. januar 2020, klokken 17:39 »
Jeg fikk beskjed om Mars.
Får bare gjøre det på gamle måten med timer inn til da.
Hvor finner du timerinnstilling for oppvarming?

3
Mii electric / Sv: Mii på finn.no allerede
« på: onsdag 22. januar 2020, klokken 21:10 »
Tror heller ikke de som er villige til å betale 10% over listepris fordi de ikke klarer vente er de samme som kjøper Seat Mii.

4
Skoda Vision iV / Sv: Nyheter om Vison iV
« på: tirsdag 21. januar 2020, klokken 18:42 »
Den eposten er noe av det dummeste jeg har lest. Det står i grunnen INGENTING. Virker på kanten til useriøst synes jeg.
hehe, er nok noen noen som har en KPI på å holde kundene varme. Ikke en lett jobb det når det er ingenting å fortelle.

5
Lade hjemme / Sv: Er det noen som hjemmefyller hydrogen?
« på: tirsdag 21. januar 2020, klokken 00:14 »
En slik stasjon er ekstremt komplisert, ikke bare å fremstille hydrogen, men dette skal komprimeres til 700bar. Uten detaljkunnskap så koster nok ikke en slik stasjon noen mill.’

6
Mii electric / Sv: Leveranse Mii
« på: mandag 20. januar 2020, klokken 15:18 »
Da var bilen i hus
Plusser
+Bilen var i forventet stand. På bilder så synes jeg den ser svært traust og kjedelig ut. I virkeligheten så kommer linjeføringen over fronten bedre frem. Mye finere enn forventet, klart penest av trillingene!

+Hyggelig kar som leverte på tid. Ingenting å utsette på bilen. Eneste merker var noen voksrester som hang igjen langs kanal.

+Kjapp og smidig i trafikken, men føles likevel trygg og stødig som med større biler.

Minus
-Litt klønete ladeluke. Liten designendring på tank-lokket så hadde man sikkert sluppet ekstra beskyttelsespropp for ladeporten.

-Seat Connect er ikke rullet ut enda. Dette er neste utilgivelig faktisk. Muligheten for å kunne forvarme bilen og slippe å skrape ruter er grunnleggende forventning til en elbil. Også greit å vite hvor mye som er på batteriet. Seat connect er omhandlet på Seat sine nettsider og vi er ikke blitt fortalt at dette blir rullet ut først senere.

-Ryggekamera hadde not vært greit til man lærer seg hvor liten faktisk bilen er.

-Nøkler (og oppstart). Dette føltes litt som en tidsmaskin tilbake til 1997. Bare fjernkontrol på en av nøkkelene. Oppstarten minner en om at dette er elektrifisering av en bensinbil.

7
Mii electric / Sv: Leveranse Mii
« på: søndag 05. januar 2020, klokken 22:11 »
Frii Mii leveres på døra uke fire i Bærum.  :+1:

Det var voldsomt.
Hva var indikert leveringstidspunkt når du signerte?
Jeg er i batch#2 og fikk beskjed om Q220.
Indikert januar pr tlf, jan/feb i oppfølgning. Bestilte samme dag som Mii kom, batch 1.

Tror disse bilene har stått klare for eksport å snart de kunne gå på 2020 kvota til VAG.

8
Model S / Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
« på: søndag 05. januar 2020, klokken 12:50 »
Lave vedlikeholdsutgifter? Ikke enig i det.

Vår P85 er kostet på mellom 350-400k. Vi har betalt 80-90 av dem selv. I går sparte jeg 5-6k ved å skifte en parkbremsekaliper kjøpt brukt selv. Og jeg sparer ofte tusenlapper ved å reparere dørhåndtak. De har sviktet 7 ganger på denne bilen.

Andre svakheter: Vi vet at MCU kan ryke (30k). Den kan fikses preventivt, til halve prisen (15k inkludert Osloreise). Kondensere vil sannsynligvis ryke, en allerede skiftet men det er noen år siden (20k). Sikringer til en del komponenter som AC-kompressor ligger inne i DCDC-konverteren og de er ikke utskiftbare. Ryker en av disse komponentene og tar med seg sikringen må du plusse på 30k for ny DCDC i tillegg til feilen som er oppstått. Ny kompressor vil dermed fort passere 50k.

INGEN må fantasere om at Model S vil være en bil med lave vedlikeholdskostnader gjennom livsløpet, til det er løsninger og deler alt for dyre. Det går fint an å eie en slik uten at noe særlig går galt en periode, men husk at korrektivt vedlikehold øker jo eldre bilen blir. Bare en runde med noen understellsdeler river fort i vei 50k. Det samme om du må bytte drivakslingene.

Sjekket priser mot en "mainstream" elbil. Selv om Leaf`en har enkelte dyre deler (som skjerm, faktisk - men de holder jo), koster slitedelene fra halvparten til ned mot en fjerdedel på denne. Det er en bil som sannsynligvis vil ha lave levetidskostnader. Model S må man regne med blir omtrent som en S-klasse eller tilsvarende - selv om den er elektrisk. Drivstoffkostnadene kompenserer naturligvis noe, men marginalt om man kjører gjennomsnittlig mye.
Du har nok mye rett, men jeg velger å være litt mer optimistisk. Det er solgt noen ti-talls tusen Teslaer i Norge, vi ser allerede at noen har funnet en nisje i å reparere MCU, andre i å sveise aluminium. Tror nok vi snart finne 3.part verksteder som har spesialiserer seg på Tesla og som presser prisene nedover.



 

9
Mii electric / Sv: Leveranse Mii
« på: lørdag 04. januar 2020, klokken 18:30 »
Frii Mii leveres på døra uke fire i Bærum.  :+1:

10
Skoda Citigo iV / Sv: Skoda Citigo iV /trillingene får 3 stjerner i Euro NCAP
« på: lørdag 04. januar 2020, klokken 08:51 »
Jeg har opplevd 2 ganger at bilen (Tesla) varslet og bremset før jeg selv rakk å oppfatte situasjonen.
Spesielt den ene gangen tror jeg det hadde blitt sammenstøt om ikke bilen hadde påbegynt bremsingen før meg.

For meg høres det ut som om du er en litt uoppmerksom sjåfør?
For du ser aldri i speilene? Plukker aldri opp solbrillene? Endrer radiokanal? Skal i tillegg nevnes at i hvert fall Tesla bouncer radaren under bilen foran og kan agere på biler lengre fremme man ikke selv ser.

Selvfølgelig ser jeg i speilene? Nei, solbrillene har jeg på nesen, bruker alltid briller. Radiokanaler skiftes ved et lite trykk med venstre tommel på rattet. Flere spørsmål før neste bråstopp?
Tipper det er konsus her for at du er unik.

11
Skoda Citigo iV / Sv: Skoda Citigo iV /trillingene får 3 stjerner i Euro NCAP
« på: fredag 03. januar 2020, klokken 19:13 »
Jeg har opplevd 2 ganger at bilen (Tesla) varslet og bremset før jeg selv rakk å oppfatte situasjonen.
Spesielt den ene gangen tror jeg det hadde blitt sammenstøt om ikke bilen hadde påbegynt bremsingen før meg.

For meg høres det ut som om du er en litt uoppmerksom sjåfør?
For du ser aldri i speilene? Plukker aldri opp solbrillene? Endrer radiokanal? Skal i tillegg nevnes at i hvert fall Tesla bouncer radaren under bilen foran og kan agere på biler lengre fremme man ikke selv ser. 

12
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: onsdag 01. januar 2020, klokken 18:59 »
Les i tråden. Supercharging er mindre skadelig enn å kjøre bilen hardt. Det sliter på batteriet.
Du får mere enn 60kW. Sannsynligvis kaldt batteri
1,5t kjøring, hvorav siste 20min navigering mot SC. Burde være varmt batteri tiltross kaldt vær.

13
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: tirsdag 31. desember 2019, klokken 18:26 »
Min bil har gått noen og 60’, superblader 15-20 ganger. Over 80% 10 ganger til 100% 2 ganger. Min bil er cappet på 60kw, i sommer var jeg på 120kw. Bare å krysse fingrene for at de får mer kunnskap og løfter restriksjoner etterhvert.

Dette har ikke noe med gratis eller ikke å gjøre.


14
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: søndag 29. desember 2019, klokken 09:58 »
Dette gjelder vel over 70k model S- utrolig at det ikke er mer konflikter mellom kundene og Tesla som åpenbart har redusert verdien av bilene etter at kundene har betalt mye penger for de.
For meg ble ikke denne cap rullet ut før for et par uker siden. Typical er heller ikke stort påvirket, virker som om at bare forbruket er gått opp + at superlading går veldig sakte. Med andre ord så er det kanskje bare en liten andel (mest ivrige) som faktisk har innsett at det er noe. Av disse igjen så vil nok de aller fleste være i tenkeboksen og vente å se hva aldre foretar seg/kommer gjennom med.

Jeg tror Tesla kommer til å  rydde opp på et vis.  De håper nok primært at de  nok opparbeide seg mer data over tid og kunne løfte deler av begrensningen etterhvert som de lærer mer. Dette kan være grunnen til at de prøver å sitte stille i båten nå.  Med batteripriser som nærmer seg 100USD /kWh så er det nok ikke utenkelig at et kompromiss er at man tilbyr de som er påvirket å bytte  batterpakke for en rimelig sum. ~100knok for å bytte til nytt 100kwh batteri kan for mange være  vinn-vinn.

15
Model S / Sv: Gratis LTE-oppgradering
« på: tirsdag 17. desember 2019, klokken 13:13 »

Du vil fortsatt kunne nå bilen via Edge og Wifi. Tviler på at du kommer noen vei med det.
Du tenkte å streame nettradio over edge?

Selv om jeg leggger godvilja til og tenker at du mener at man kan kjøpe lte router og ha fast trådløst i bilen så hjalp ikke dette RDS saken. https://www.dinside.no/motor/uten-dab-i-bilen/61066154

Sider: [1] 2 3 ... 40