Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Sandvika

Sider: [1] 2 3 ... 36
1
Model S / Sv: Tesla P100D+
« på: I går kl. 14:24 »
Leste et eller annet sted i går at en av fordelene med Plaid er at i svinger så blir det regen på det innerste hjulet mens det ytterste trenger litt mere strøm.

Denne strømmen kan da gå direkte fra indre til ytre hjul uten å gå via batteriet.

Blir ikke den kjempestore effekten kanskje men i billøp hjelper alle bekker små.
Høres litt søkt ut. Ett hjul går fortere så i overgangen mellom brems og aks så kan det i teorien skje at du både regenereres og bruker samtidig i et nanosekund, men at man skal legge inn komponenter for å sende strømmen over tror jeg ikke er verdt det. Om man skal gjennom en hårnål så kan man også få hjelp, men igjen så er ikke regenererignen så kraftig at jeg tror det lønner seg. Å slippe differensial og gå på med riktig riktig moment på hvert hjul har derimot masse å si.

2
Model S / Sv: Tesla i norske medier
« på: Fredag 13. ſeptember 2019, klokken 08:55 »
All den tid det er ikke er mva på elbiler, men så å si alle andre varer, så går det faktisk an å si at elbiler er noe subsidiert. Å sammenligne med biler med tilsvarende hk og ta med engangsavgift i subsidieregnestykket er dog skivebom.

I så fall er alle varebiler subsidiert, siden firma (stort sett) ikke betaler mva på varebiler...

Hvorfor hater ikke Borgen varebiler da?
Dette er logikk og retorikk jeg mest kjenner igjen fra elbilhatere. La oss heve oss over sånt.

logikk #1. Jeg har ikke utalt meg om Borgen og trenger ikke forklare hva han mener. (Når det er sagt min mening er at  Borgen er en venstresidepopulist og en klovn. Det kan jeg stå inne for. )

logikk #2. Firma har som hovedregel mva refusjon på alle andre varer også. Går jeg til Møller eller BoS for å kjøpe som privatperson  må jeg betale mva. så argumentet mitt om varer generelt har mva er fortsatt gyldig.

3
Model S / Sv: Tesla i norske medier
« på: Fredag 13. ſeptember 2019, klokken 08:31 »
Anti-Tesla/-elbil personer med Spetalen i spissen har klart å etablere det som en "sannhet" i folks bevissthet at skattereduksjon = subsidie.

Slapp av! Trekk pusten dypt og ta deg en stor slurk subsidiert flaskevann (det er jo ikke alkoholavgift på det) og tenk på nye hyggelig i stedet!  :laugh:
All den tid det er ikke er mva på elbiler, men så å si alle andre varer, så går det faktisk an å si at elbiler er noe subsidiert. Å sammenligne med biler med tilsvarende hk og ta med engangsavgift i subsidieregnestykket er dog skivebom.

4
Model S / Sv: Kjøp av Model S Performance "Raven" - galskap?
« på: Torsdag 12. ſeptember 2019, klokken 17:52 »
Mine 5cents,
På dagens performance betaler man nesten 200k for å ha det råeste (teknisk sett koster de nok omtrent det samme). Tviler på at den blir like lettsolgt om det finnes noe som er enda råere.

5
Model S / Sv: Kjøp av Model S Performance "Raven" - galskap?
« på: Onsdag 11. ſeptember 2019, klokken 17:55 »
Siden slike spørsmål ikke er mulig å besvare av andre enn spørsmålsstiller selv tolker jeg det som et ønske om en terapeutisk dialog for å få nok mot til å bruke penger på noe man vet man egentlig ikke bør bruke penger på.
Fantastisk oppsummert.  :+1:
Om man skulle prøve seg på et «rasjonelt» resonnement.
(Antall ganger i bilens levetid man føler behov for mindre enn 3,8 i aks)/180.000 + økt slitasje dekk og drivverk. I mitt tilfelle ville «kostnaden» fort vært 5-10.000 for hver gang pedalen ble sendt i bunn. Når det er sagt då er rasjonalitet ofte oppskrytt  ;D

6
Tesla / Sv: Hvorfor har Tesla-sjåfører så dårlig rykte?
« på: Mandag 09. ſeptember 2019, klokken 17:31 »
Når vi først skjærer over en kam. Fordi som er kjent med «snikefila» på ramstadsletta. Herr nok elbiler generelt overrepresentert, men mener bestemt at Leaf og i3 har høyeste andel snikere, men Tesla er ikke sjeldne heller. Merkelig hvordan folk finner på gjøre ting bak rattet som de aldri ville gjort andre steder i samfunnet.

7
Model S / Sv: Estimert utbedringskostnad 70.000,-
« på: Mandag 02. ſeptember 2019, klokken 18:43 »
Kjør på. Om det du sier er riktig så bør bevisbyrden ligge på dem at dette ikke er relatert. Som andre  her sier, Tesla gjør alt de kan for å få et dårligst mulig rykte. Det frustrerende er at en voksen person hos Tesla kunne vurdert saken din og nok tatt ansvar, men nå møter du ( om du kommer gjennom) en ungdom uten vilje eller evne til å vurdere saker opp mot forbrukerrettigheter eller sunn fornuft.

Kan forøvrig ikke huske sist jeg fikk oppdatering når bilen var inne, eller kundetilfredsskjema etter at bilen kom ut.

8
Model S / Sv: Første elbil, 2016 90d eller 2017 100d?
« på: Mandag 02. ſeptember 2019, klokken 08:16 »
La oss gjøre dette enkelt.
Supercharging koster 1,7kr

diffen på 100.000kr / 1,7 = 59.000kwh.
De færreste lader over 80% på SC og kommer heller ikke inn med tomt batteri mao. Så vil dette tilsvare mer enn 1000 turer innom superlader.

Tatt i betraktning at SC er for langkjøring så vil nok de fleste se at de aldri klarer å lade på SC for 100.000,- i løpet av levetiden til bilen.  Om du "jobber fra bilen" eller vil basere deg på SC til daglig lading (ikke ok) så vil naturligvis regnestykket endre seg.

Da har vi heller ikke tatt med fordelen med å ha en nyere bil med større rekkevidde...


9
Model S / Sv: Tesla i norske medier
« på: Torsdag 29. August 2019, klokken 18:46 »
https://www.tek.no/artikler/na-kommer-tesla-pa-norsk-for-forste-gang/472685
Norsk fungerer, men det nøkkelgreiene fikk jeg ikke til å fungere på min ‘15 modell

10
Model S / Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
« på: Onsdag 28. August 2019, klokken 18:52 »
Om noe så var siste avsnitt noe mer tillitsvekkende (om sant)

«Vi ønsket å informere organisasjonen om denne konkrete saken først, og oppfordret derfor kunden til å avvente litt. Hensikten var å unngå at andre kunder tok kontakt med oss og fikk utdatert informasjon.»

11
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Torsdag 22. August 2019, klokken 23:33 »
Dette svarer vel ikke helt ut at det stor variasjon mellom pakkene, mellom 0% og 10% så vidt jeg kan se.. Meg bekjent har ikke Tesla overvåkning på temp på cellenivå hvor dette fenomenet kan oppstå. Hvordan Kan da Tesla (bcm) identifisere de utsatte bilene?

12
Model S / Sv: Hengerfeste ink montering
« på: Torsdag 22. August 2019, klokken 06:19 »
Bare for å nevne det siden det etablere seg en forståelse om at dette er lovlig. Er en bruker her som har fått en tydelig avklaring fra svv angående lastbærer.
https://elbilforum.no/index.php?topic=46866.0

13
Model S / Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
« på: ſøndag 18. August 2019, klokken 19:22 »
Takk for det!

Er det da helt urimelig å kjøre mot Tesla og eventuelt Forbrukerrådet?

Jeg mener det er helt feil at bileier skal betale kostnaden av å bytte ut en del som Tesla selv har slitt ut.

At det også finnes billigere løsninger for å bytte chip som Tesla ikke tilbyr synes jeg er svært kritikkverdig.

Jeg mener du har et godt poeng, og om jeg får legge til.. Det var noen innlegg om dette fenomenet for noen måneder tilbake siden, men virket som er kuriositet. Nå er det plutselig mange her som rapporterer inne dette (inkludert meg selv). Tror ikke dette er tilfeldig. Feilen har ligget latent hos de fleste, men tipper at det er vært noen softwarebugg som har stresset brikken og utløst dette for mange nå siste mnd. Hadde man klart å dokumetere så hadde man hatt en veldig god sak.

14
Model S / Sv: Lavere forbruk enn før
« på: Lørdag 17. August 2019, klokken 23:01 »
Bløder ganske friskt fra sør for tiden:)
Ja.

AC og dekktrykk har litt å si alt annet likt, men er pølse i  slaktetida på  motorvei. Her er det luftmotstand som betyr noe.  Ser f.eks at det nå langs Mjøsa er lett bris 5m/s fra syd , dette tilsvarer 18km/t. 
Langs Mjøsa (100km/t) nå så har biler som følger fartsgrensen en relativ hastighet på 118km/t, mens  tilsvarende nordgående 82km/t. Vedlagte graf er riktignok for roadster og i mph, men gir en god indikasjon.
Følger man lilla kurve fra 51mph til 73mph ser man en økning på 70-80Wh/mile, dette utgjør rett i ovekant av 40Wh/km (på en mindre bil).

Min påstand er at det er tilnærmet umulig å skulle sammenligne enkeltturer da vind og trafikk sjelden vil være samme.

15
Model S / Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
« på: Torsdag 15. August 2019, klokken 22:47 »
Vanskelig siden bevisbyrden da vil ligge på kjøper?
Ja, fordrer at det blir allment kjent og bekreftet at bilen har dette problemet.

Sider: [1] 2 3 ... 36