Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Sandvika

Sider: [1] 2 3 ... 58
1
.

Det er en ting å vurdere selv - noe helt annet er å la vurderingen styre egen handling i en konkret situasjon.
Grei nyansering og gode poenger, men jeg mener ikke det er motstridende det jeg skriver. Du forklarer selv hvorfor du ikke skal kjøre i kollektivfeltet, og da bruker du jo egen vurdering. I tilfellet nyttelast så vil jeg presisere at jeg ikke vil anbefale å bryte denne, nyttelast er ikke et eksempel på et sted hvor enkeltperson skal synse og gjøre egne vurdering, helt enig at her finnes det gode argumenter for å legge presset på Tesla. Mitt innlegg var utelukkende rettet mot Jon65s bombastiske inngang på det å gjøre vurderinger vs. følge loven.

2
Model Y / Sv: Noen som har hatt problemer med for mye last?
« på: Torsdag 23. ſeptember 2021, klokken 23:17 »
Ser det er mange her som mener at det er helt greit å kjøre med overlast fordi de selv mener at bilen tåler det og det ikke er noe fare. Da er det vel også greit å kjøre i 70 i 50 sonen når det er tørr fin oversiktlig vei?

Forresten.... ved nærmere ettertanke er det kanskje litt dumt hvis alle begynner å selv vurdere hva som er lov og ikke lov ut ifra deres egne vurderinger om det er farlig eller ikke......
Jeg sier ikke at folk bør kjøre med overlast, men prinsippet som som du så sarkastisk legger frem, at indvided ikke skal vurdere ting selv, er utrolig umodent og viser manglende forståelse for jussens rolle i samfunnet.   

Lover skal følges, men samfunnet er fult av situasjoner hvor det kan være praktisk umulig eller uhensiktsmessig til det urimelige å følge lovverket. At lovens bokstav er brutt, betyr ikke nødvendigvis at lovens intensjon er brutt. Påtalemyndigheten og andre som forvalter lovverket forstår heldigvis dette, og gjør egne vurderinger og ser det som nødvendig at vi som individer gjør egne vurderinger. 

Kanskje ikke de aller beste eksemplene, men noen kjappe du kan tenke på...

-Om du må flytte bilen på en parkeringsplass, feks rygge 5m, tar du da på deg sikkerhetsbelte, eller gjør du en egen vurdering?
-Om du sykler på et fortau, holder du deg under 6km/t eller øker du om det oversiktelig og ingen fotgjengere?
-Det ville naturligvis heller ikke falle deg inn å transportere en tom henger med registrert maksvekt over hva du har tillatelse kjøre?











3
Model Y / Sv: Hva skjer med Model Y Performance leveringer i Norge?
« på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 09:18 »
Jeg orket ikke vente, så jeg kjøpte meg en Long Range i mellomtiden. Brukte også unnskyldningen med regjeringsskifte, vet jo aldri om de slenger på moms og avgifter slik at Performance bilen blir for dyr å ta ut etter nyttår.
Skal ikke ta fra deg rasjonalliseringen og du vet kanskje dette....

Med dagens pris så koster Performane 604.000 i basis. Om AP sitt utgangspunkt slår inn dvs. mva over 600.000 så får du en tilleggsregning for mva på hele 1000kr... 

4
Model Y / Sv: Hvordan gikk utleveringen av din Model Y?
« på: ſøndag 19. ſeptember 2021, klokken 07:18 »
Har kjørt meg en tur nå og må si jeg er svært overrasket over lydanlegget, resten var nesten som forventet. Altså meget bra.  :+1:

Så... lydanlegget var ikke meget bra?
Jeg syns iallfall anlegget var overraskende bra, og spiller høyt uten forvrengning, men forstår at de mest audiofile har behov for mer.

Men apropos litt omdiskutert levering på varemessa. Det kunne jo vært verre?

https://www.instagram.com/reel/CS4meljndLP

 :laugh:
Jeg er ikke audiophile og har ganske moderate forventninger, men jeg føler jeg gjennomskuer anlegget litt. Lett å bli overbevist av veldig fin bass og dype toner, men når du hører etter på mellomtoner/vokal så blir det opplagt at kvaliteten er så der...

5
Model Y / Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 20:56 »
-Autopilot:
ikke til å stole på! Den hadde store problemer med svingene fra Evanger og oppover og var to ganger over midtstreken og hadde flere oppbremsinger også. Rundkjøringer klarte den heller ikke og ville dundre over kanter i all for høy fart. På hjemveien slo jeg av autopilot og kjørte med cruisecontrol. Den var til gjengjeld bra. Men litt skuffet her  :'(
Husk at den kun er beregnet på motorvei. Den skal ikke klare det du beskriver, selv om den gjerne gjør det av og til.

OK. Dette er min første Tesla og hadde nok litt for høye forventninger der :)
Hvilke andre førerstøtte systemer har du erfaring med som tar deg trygt gjemmon rundkjøringer og svingete veier?
Hvilke andre førerstøttesystemer skryter på seg å kunne være "fullstendig selvkjørende"? Om man ikke har kjøpt FSD er det fortsatt ikke urimelig å anta bilen skal kunne gi tydelig beskjed og etterhvert skru seg av om den er i et scenario som man ikke har "kjøpt tilgang til". Om den istede for å varsle, bremse ned/skru seg av, banker gjennom så kantstein og fotgjengere spruter så er jo ikke det helt greit...

6
Model Y / Sv: Forsikring TMY?
« på: Onsdag 08. ſeptember 2021, klokken 21:19 »
Betaler 630,- pr måned i DNB. 20' km per år, 75% bonus, SAGA fordel.
Hørtes fryktelig billig ut, nesten halvparten av hva jeg betaler for outlanderen jeg skal bytte ut med Y til uka...
Hvor bor du i landet? Hvor høy egenandel?

Hei. Ser jeg ikke hadde lagt inn trafikkforsikringsavgiften på kr.2136,- i regnestykket mitt. Med den avgiften er månedsprisen min på 808,-. 6k egenandel, bor i Bergen.
Da har du fått et godt tilbud, "DNB" var dyrest hos meg. Vær forøvrig klar over at Fremtind har tatt over forsikringsporteføljen til DNB. Skal ikke utelukke at de har fått orden på ting nå, men erfaringen fra i vår var rett og slett horibel. Ringte ikke opp igjen, måtte sitte over 1t i telefonkø bare for å bli møtt av arrogante og frekke kundebehandlere.  Gjorde runden med andre forsikringselskap og alle kunne rapportere om de mottok mange kunder som rømte fra DNB/Fremtind. Ville også ta en titt på google reviews før jeg hadde landet endelig på valg...

7
Model Y / Sv: Svært bra finish på MIC-biler
« på: Lørdag 04. ſeptember 2021, klokken 15:41 »
Varierer om de har inne.
En ting er i hvert fall sikkert, aldri velge utlevering på varemessen i Lillestrøm, de som jobber der er ubrukelige og arrogante.
Var en person som kom med krykker i dag, han hadde fått beskjed om at dekkene ble levert på nærmeste servicecenter. Henter bilen og den er full av dekk, og han har røket muskelfeste. De sa bare "det kan vi ikke gjøre noe med", og dett var dett.
Sto flere personer i lang tid som ikke fikk bilen opp i appen, jeg måtte fortelle dem at de måtte kreve at utleveringsfolka skulle låse opp bilen. De sa bare "logg ut og inn i appen", ene dama hadde stått der i 20 minutter uten å komme seg inn i bilen.
Er så synd at man henter ny bil til over en halv million så skal utlevering være den verste opplevelsen du kommer til å ha med bilen (statistisk sett)
+10
Vil også legge til at det korona argumentet om utlevering utendørs høres søkt ut, hele opplegget er designet for å være "billig". De kidsa i teltet skulle hatt vært støttet av noen med myndighet/mulighet til å faktisk fikse hickups som det var mye av da jeg var der.

8
Model S / Sv: Oppgradere til MCU2 for salg?
« på: Onsdag 01. ſeptember 2021, klokken 22:47 »
Forstår ikke hva folk snakker om når de sier MCU 1 er så treg. Min ble tregere å tregere, men etter eMMC havari og påfølgende bytte så slår den meg ikke lengre som treg. Dere som plages med treg respons og vurderer å oppgradere, noen av dere som har ny eMMC?? 

9
Lading av Tesla / Sv: TWC bug'en endelig fikset! 11kW@3fase/230V/IT nett
« på: Tirsdag 31. August 2021, klokken 17:40 »
Skulle lade min nye Model Y på TWC 230v/3fas/25a. Etter 10sec slår et relee ut, twc lyser rødt. Samtidig funker laderen på min model s. Er Dette symptomet på bug'en som det henvises til over?

10
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: Onsdag 25. August 2021, klokken 23:34 »
Mener at kombinasjonen av liter og bananbokser fornuftig. Boksene sier noe om geometrien og hvilken grad man får utnyttet plassen. TMS er feks i noen sammenhenger mindre enn antall liter skulle tilsi grunnet det skrå taket. På den negative siden så får de litt underlige utfall om det akkurat ikke er plass i høyden eller bredden. På Ioniq 5 fikk han to kasser mer enn TMY, men ser man på bildene så er det betydelig mindre luft rundt kassene på TMY fordi målene gikk dårlig opp med eskene.

11
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Onsdag 25. August 2021, klokken 16:18 »
Dette kan faktisk føre til at de endrer på typegodkjenningsdata og får gjort noe med dette, til gode for oss alle.

Hvis de bare uten videre kan endre typegodkjenningen, hvorfor valgte de ikke å gi den "bedre" tall i utgangspunktet? Er det produsenten alene som bestemmer typegodkjenningen uten at det blir gjort noen form for uavhengige tester eller gjennomgang av grunnlaget? Jeg spør ikke for å kverulere, jeg synes bare det er litt snodig om de bare plutselig øker tillatt totalvekt fordi kunder klager. Kan det virkelig være så enkelt?
Tilsynelatende. Er påpekt tidligere at 75d model s fikk noen kg ekstra etter leveranse. Så det er tydeligvis mulig. Det er ganske tydelig at det ikke er noe teknisk grunn siden høyere på US og enda høyere på US 7 seter. Trolig er dette noe som produsent kan utstede i form av en egenerklæring. 10.000kr spm som diskuteres er derfor HVORFOR verdien er satt så lavt. Er det trade off med maks hastighet? Wltp? Saksbehandlingsfeil? Dette tror jeg forblir uavklart til Tesla sentralt har kommet tilbake.

12
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Onsdag 25. August 2021, klokken 15:30 »
kan også være nyttelasten er lav, siden wltp tallet er knyttet mot nyttelast, så for å matche wltp, kutta de nyttelast

Det var min teori for omtrent 31 sider siden, det ble da påpekt at bare en veldig liten del av "payload" skulle medregnes.mener at det var ca 15% av total vekt på kjøretøyet  som skulle tillegges som payload. Det betyr at straffen for å øke payload ble veldig liten.

13
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Onsdag 25. August 2021, klokken 13:32 »
Har ikke lest gjennom hele tråden men mange lurer på hvorfor det er så lav nyttelast.

Etter det jeg har skjønt har Tesla Model 3 mye lavere vekt enn andre tilsvarende biler, rund 1850kg hvis jeg ikke husker feil. Og Model Y deler mye av delene med 3.

Så, har Tesla rett og slett bommet med konstruksjonen og ikke tatt høyde for batteriene som går inn i Y er mye tyngre? Tidligere holdt de til kun Panasonic, nå byttes det mellom mange batteriprodusenter og høyst sannsynlig har den økte vekten av de nye batteripakkene, samt økt kwh, har ført til at bilen har blitt langt tyngre enn Tesla forutså.

Blir vel litt sånn med ID.3 med den største batteriet - der VW har valgt å kun tilby med 4 seter pga større og tyngre batterier sluker opp vektkvota. Skikkelig skivebom altså. Men langt verre når det kommer til Y som er ment å være en fullblods familiebil..
Nei, da har du ikke lest tråden, og det er heller ikke noe som anbefales..  :)
I USA så er tilsynelatende samme bilen registrert med større maksvekt, og 7 seter registrert enda høyere maksvekt. Kan ikke se at det er andre komponenter.

14
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 11:20 »
Dette er en viktig problemstilling for enkelte, men det er nå umulig for utenforstående å få noe fornuftig ut av denne tråden. Det har ikke kommet noe som helst konstruktivt siste 50 innlegg, barr gjentagende argumenter på samme gamle suppa.. Kanskje på tide å legge bort tastaturet å trekke litt frisk luft mens man avvente at det skulle eventuelt skulle komme noe nytt og konstruktivt å diskutere rundt dette tema.

Og ja, den oppfordringen går spesielt til de av dere som har skrevet 100-150 innlegg siste uken.

15
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Mandag 23. August 2021, klokken 15:40 »
Far går ut av bilen, da regnes 75kg på fører, også har vel strengt tatt både mor og far hatt lyst på karbonsykkel en stund? 😉

Sider: [1] 2 3 ... 58