Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dag A.

#1
Tesla / Sv: Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti
lørdag 27. februar 2021, klokken 16:13
Sitat fra: Mdah på lørdag 27. februar 2021, klokken 15:02
Sitat fra: Dag A. på lørdag 27. februar 2021, klokken 14:04
Selv om denne ikke gjelder luftdemper slik trådstarter, så drister jeg meg til å ta saken her ettersom det gjelder en reklamasjonsak utenfor garanti tiden.

Du sender skriftlig klage til en av Servicesenterene i brevs form hvor du ber om svar innen 7 dager. Adressene finner du på sidene til Tesla. Du kan bruke dette som mal https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2018/06/klage-paa-kvalitet-nn-1.pdf. Har jeg gjort tidligere og fikk svar pr email fra en serviceleder.

Takk for raskt svar 😊
#2
Tesla / Sv: Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti
lørdag 27. februar 2021, klokken 14:04
Selv om denne ikke gjelder luftdemper slik trådstarter, så drister jeg meg til å ta saken her ettersom det gjelder en reklamasjonsak utenfor garanti tiden.

Har en P90D (Orginal P85D, men skiftet batteri) - 2015modell som er gått ca 130.000.
Bilen har hatt sine kjente feil og problemer....Ett av dem er dørhåndtak.
Har skiftet 4 ganger på bilen, 2 ganger på sammen døren.

Ett par dager siden så låste bilen opp som normalt idet jeg kom mot den (present doorhandles), så hører jeg ett knepp, og førerdør håndtaket trekkes inn igjen.  De andre dørhåndtakene står ute.
Denne døren fikk skiftet sitt håndtak til versjon 3 i august 2019, den gang innefor garanti og reklamasjonsperiode.

Når Tesla nå fikset døren (meget rask service) så ble det presentert en regning på ca 2.300 kr for nytt dørhåndtak. 
Spurte vedkommende på servicedesk om det ikke var garanti på tidligere gjort arbeid og fikk da beskjed om at ettersom det forrige gang var garantiarbeid uten betaling så var det ikke noe garanti på dette.
Ikke det at beløpet er av noen størrelse, men oppførselen gjør at det går en faen i meg.

For dette er ett svar jeg var absolutt sikker på at ikke stemte med rettigheter man har i Norge.
Tok en telefon til Forbrukerrådet for å finne "litt mere kjøtt på beinet" og fikk følgende svar:

Selv om feilen ble rettet på garanti i sin tid, så var feilen også å anse som en mangel etter forbrukerkjøpsloven, da det er en kjent svakhet med dørhåndtakene. Dersom et utbedringsforsøk ikke er vellykket, er det ingen absolutt reklamasjonsfrist. Dette følger av rustskadedommen. 

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/68805/580.pdf?sequence=5&isAllowed=y#:~:text=Rustskadedommen%20er%20den%20eneste%20høyesterettsdommen,forvaltningsorgan%20som%20treffer%20bindende%20vedtak.

Kommer dere ikke til enighet kan saken enten mekles i Forbrukertilsynet: https://www.forbrukertilsynet.no/tips-eller-klage
eller forliksrådet: https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/forliksradet/


Tok svaret med til Tesla hvor de ikke engang var interessert i å snakke om det, men fikk bare klar beskjed om at jeg hadde fått muntlig avslag ihht til deres rutiner og dersom jeg ville føre saken videre så var jeg velkommen til å gjøre det  :o

Og her kommer egentlig mitt spørsmål....
Er det noen som vet hvordan man kommer skriftlig i kontakt med Tesla, ettersom jeg såvidt meg bekjent må fremme ett skriftlig krav overfor Tesla, hvor de kan komme med skriftlig motsvar (eller ikke svare i det hele tatt) før jeg kan ta det videre til Forbrukertilsynet.

Har søkt rundt over det meste men finner ikke noen email adresse jeg kan bruke for å sende krav til dem. 
Fant et kontakt skjema, men det gjalt egentlig bare bestilling av ny bil.....
#3
Lading av Tesla / Sv: Lade på ujordet stikk
tirsdag 11. juni 2019, klokken 13:04
Vær oppmerksom på at enkelte deler av bilen faktisk kan bli strømførende ved ujordet/dårlig jording.

Hadde problemet selv på hytta hvor jeg lader fra en utebod som ligger ca 20m fra hytta (jordpunkt), og derfra bruker 15m 2.5mm2 skjøtekabel (alt jordet).

Gikk en dag barbent i fuktig gress og skulle hente en ball som guttungen hadde sparket under bilen.
Kom i kontakt med krom list bak/under på TMS, og kjente et godt stikk i armen der jeg berørte krom listen.

Ved berøring av andre krom deler på bilen så skjedde det samme.
Har nå utbedret med nytt jordpunkt ved boden.  Problemet er borte.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nøkkel innlåst i Tesla Model S
lørdag 04. mai 2019, klokken 23:30
Sitat

Samme skjedde meg med en loaner, men da ble nøkkelen ødelagt. Ble satt over til Nederland, og de la lånebilen inn på min app etter å ha sjekket at jeg hadde en Tesla.

SitatSkal nevnes at vi registrerte at speilene ikke var foldet inn mens bilen var "låst".

Det er vel bare en innstilling?

Innstillingen er satt til at speilene folder seg når bilen låser seg.
Kan bekrefte at bilen vanligvis folder speilene.
Så vi var litt forundret over at speilene stod ute, mens dørene ikke lot seg åpne.
#5
Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 04. mai 2019, klokken 23:16
Var dette på en 2015 Model S?

Du fikk ikke tilfeldigvis problemer etter å ha oppdatert til 12.8.5?

På vår Model X døde MCA etter en uke med 2019.8.5 og Tesla byttet den uten å forstå hva som hadde skjedd. Jeg lurer på om det er noe rart i 2019.8.5 som kan resultere i ødelagt harware (eprom el.)...

Bilen vår er en 2015 TMS P85D.
Vi har ikke hatt noen oppdateringer på minst 3-4 måneder så jeg er litt usikker på hva versjon vi hadde.  Det første service teknikeren sa når de tok imot bilen var at det manglet en firmware oppdatering.
Bilen fikk ludicrous etter forliket, dette er trolig foranledningen til at batteriet tok kvelden september 2018.
Tesla klarte ikke oppdrive nytt 85 kWh batteri, dermed fikk vi nytt 90 kWh.

Om det finnes sammenheng aner jeg ikke, men er litt skeptisk ettersom bilen nå er 4 år, og det er registrert 96.000 km og har vært 3 måneder på verksted de siste 6 måneder :o
#6
Model S 2013 - 2022 / Nøkkel innlåst i Tesla Model S
lørdag 04. mai 2019, klokken 23:17
Fruen har for vane og ikke ha nøkkelen til bilen i lommen, men har den ofte liggende i midtkonsollen.
I vår 2015 TMS går dette veldig fint ettersom sensor som leser at nøkkel befinner seg i bilen ligger under gulvet.
I facelift TMS så er denne sensoren visstnok flyttet under koppholderene i armlenet.  Denne sensoren har ifølge Tesla problemer med å lese nøkkelen dersom nøkkelen befinner seg lavere enn sensoren.

Resultatet da fruen går ut av bilen (med nøkkelen fortsatt liggende i midtkonsollen) er at bilen låser seg, og låser seg ikke opp når man toucher håndtakene (for nøkkelen er jo ikke i nærheten ifølge sensoren).

I dag skjedde dette igjen i en loaner TMS fra AVIS.  Og hvordan får man da åpnet en bil man ikke eier på en lørdag.
Tesla Kristiansand kunne ikke hjelpe ettersom det ikke var noen teknikere på jobb, kun selgere.
Prøvde Tesla Roadside Assistance, det ble 30 minutter i telefonkø, først på norsk, deretter på engelsk.
Visstnok mange som hadde problemer....

Idet vi gir opp så går jentungen bort å prøver å åpne bakluka (ikke vet jeg hvorfor hun skulle prøve dette), men bakluka spretter opp.
Jentungen klyver raskt gjennom bilen og finner nøkkelen og åpner resten av bilen.

Ikke vet jeg hvorfor bilen låser/lukker de fremre dører, mens bakluken fremdeles forble ulåst.
Skal nevnes at vi registrerte at speilene ikke var foldet inn mens bilen var "låst".

Så til folk dersom dere er så uheldige å låser nøkkelen inne i bilen, prøv bakluka  :)
#7
Bilen har nå vært inne hos Tesla noen dager og det blir visst ny hovedskjerm (MCU) på oss.
Ingen forklaring på hva som var galt annet enn at denne blir byttet.
#8
Model S 2013 - 2022 / Manglende volumkontroll og navigasjon i bilen
søndag 28. april 2019, klokken 13:17
Her forleden så brukte bilen 4-5 minutter på oppstart uten at hovedskjermen kom på i det hele tatt.
Gikk ut av bilen, og satt meg inn igjen for at bilen skulle starte på nytt -> NoGo.
Tok en restart ved å holde nede scrollehjulene.  Dette førte til at hovedskjermen startet opp, men den oppfører seg ikke slik den skal.
Har prøvd en "Power Off" på bilen uten noen suksess.

Det er for øyeblikket INGEN volumkontroll på bilen, hverken ved lydavspilling eller ved telefonbruk.
Musikk er svært lavt, mens telefon er svært høyt.  Ingen av dem kan reguleres i volum.
Bilen lukker/åpner ikke garasjeport slik den skal.
Og hele navigasjonen virker bare utrolig treg mtp oppdatering av kartbilder osv.

Noen som har opplevd liknende, eller noen som har mulige løsninger på problemet?

Tesla har vært inne OTA og feilsøkt, men bilen hadde ikke logget noen feilmeldinger.
Blir nok en servicetime til uken dersom ikke noen av kompetansen her på nettet kan løse det før den tid  :D
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteripakker som tar kvelden
tirsdag 22. januar 2019, klokken 18:18
Sitat fra: elekTrond på tirsdag 25. desember 2018, klokken 23:26
Så så. Det er ikke riktig alt de kan gjøre OverTheAir  :laugh:     ... kan tenke meg at det er eller kan være flere forskjeller på P85DL og P90DL enn kun batteriet. Ikke at sånne detaljer har hindret emblemtrimmere før i verden ...  :angel: :police:

Bilen min er blitt P90DL både innvendig og i app, så hvorfor de ikke gjør det på emblemet skjnner jeg ikke.
Nå har jeg ikke emblem i utgangspunktet, men det står altså både på hovedskjerm og i app at bilen min er gått fra P85DL til P90DL
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteripakker som tar kvelden
mandag 24. desember 2018, klokken 22:11
Sitat fra: Dag A. på tirsdag 25. september 2018, klokken 16:59
Bilen hadde 50% SOC ved hjemkomst på søndag.
Fruen kjører bilen ca 40 km på mandag og skal bare avgårde en liten tur på kvelden.

Hun kommer hjem i en ganske snerten Audi, Teslaen var død.  Batteriet var flatt.
Endel morro på Fruens bekostning da hun for første gang på 6 år i elbil har kjørt batteriet tomt.

Viking tok bilen med seg til en hurtiglader - NoGo - Bilen ville ikke ta lading
Tesla ville da ha bilen inn ettersom loggene til Tesla viste at utladningen på slutten hadde vært "unormal".

Da måtte jeg svelge endel kommentarer rundt Fruen  :P :P :P

Får idag beskjed fra Tesla at bilen får nytt hovedbatteri, ukjent leveringstid, men vi har fått en TMS som lånebil så da er alt greit.
Tesla ville ikke uttale seg om hva som var årsaken til feilen.

For å avslutte historien (forhåpentligvis) for vår del så har vi nå fått tilbake Teslaen med ett helt nytt 90 kW batteri (opp fra 85 kW).  Ventetiden totalt var ca 2.5 måned, men endel av den tiden har visstnok gått med til å finne ut av hvorvidt de skulle "oppgradere" bilen eller ikke.
En innrømmelse som kom fra Tesla var at bilen min var ikke alene om dette problemet, og at to fellesnevnere var P85D og Ludicrous oppgradering.  Vet ikke om andre som nå har erfart problemet kan bekrefte eller avkrefte hvorvidt dette også gjelder for deres biler.

Tesla ønsket i utgangspunktet ikke å komme med noen forklaring på hva som var galt med det gamle batteriet, men når jeg tok opp problematikken som et sikkerhetsproblem, altså at bilen lader ut ca 50% av 85kW på en time og dette utgjøre en betydelig brannfare (vi har garasje inne i huset og brennende lithium batterier inne i huset frister ikke), så ble jeg koblet opp mot en tekniker som iallefall prøvde å gi meg en plausibel forklaring på hva som var skjedd.
Forklaringen gikk ut på at det er styringen på batteriet som er ødelagt, og ikke selve batterimodulen.
Det har altså aldri skjedd noen utladning av batteriet, det bare virker slik for bilens software.
Dette virker i utgangspunktet greit, det eneste jeg stusser over er at denne styringen ikke er modulær, men at hele batteripakken må byttes bare fordi en styringskrets ryker. Mitt inntrykk er at det meste i en Tesla er modulært, og det forundrer meg litt at ikke også disse kretsene er det, men enn så lenge så tror jeg på han.  Så finnes det sikkert folk her på forumet som kan korrigere eller bekrefte sannhetsgehalten i Tesla sin historie.

Da gjenstår bare å ønske alle en god jul og ett godt elektrisk nyttår
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteripakker som tar kvelden
tirsdag 25. september 2018, klokken 16:59
Bilen hadde 50% SOC ved hjemkomst på søndag.
Fruen kjører bilen ca 40 km på mandag og skal bare avgårde en liten tur på kvelden.

Hun kommer hjem i en ganske snerten Audi, Teslaen var død.  Batteriet var flatt.
Endel morro på Fruens bekostning da hun for første gang på 6 år i elbil har kjørt batteriet tomt.

Viking tok bilen med seg til en hurtiglader - NoGo - Bilen ville ikke ta lading
Tesla ville da ha bilen inn ettersom loggene til Tesla viste at utladningen på slutten hadde vært "unormal".

Da måtte jeg svelge endel kommentarer rundt Fruen  :P :P :P

Får idag beskjed fra Tesla at bilen får nytt hovedbatteri, ukjent leveringstid, men vi har fått en TMS som lånebil så da er alt greit.
Tesla ville ikke uttale seg om hva som var årsaken til feilen.
#12
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 28. august 2018, klokken 17:58
#13
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 26. juni 2018, klokken 20:58
5 seter og en fornuftig pris hadde vært fint.

5 seter pickup i Norge er jo hinsides dyrt slik avgiftene er i dag.

Får satse på at denne pickupen ser dagens lys før Staten innfører avgifter på elbiler, eller at avgiftsfritaket blir videreført for denne typen biler lengre enn personbiler.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Geoposisjons data
torsdag 16. august 2018, klokken 12:05
Sitat fra: GOS på torsdag 16. august 2018, klokken 11:38
Sitat fra: Dag A. på torsdag 16. august 2018, klokken 11:06
Noen som vet om det er mulig å hente ut geoposisjonsdata fra bilen i ettertid?

Og eventuelt hvordan dette gjøres?  App eller Tesla verksted besøk?

www.linkmytesla.dk

Takk for svar.
Vet du om det er mulig å hente ut data i ettertid herfra?
Dersom denne nettsiden kan hente ut data, da kan vel Tesla verkstedet også gjøre det

Om du kjøper den tjenesten. Der blir det da liggende farlig mye informasjon, for eksempel alle de gangene du har kjørt for fort, akkurat hvor det var og tidspunkt. Heldigvis så viser det ikke at det er du som er sjåfør:-)
#15
Model S 2013 - 2022 / Geoposisjons data
torsdag 16. august 2018, klokken 11:06
Noen som vet om det er mulig å hente ut geoposisjonsdata fra bilen i ettertid?

Og eventuelt hvordan dette gjøres?  App eller Tesla verksted besøk?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA