Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - zbk

#1
Brudd på patentet kommer vel mest an på når Zaptec la inn søknaden (eller varsel om sådan er vel mest korrekt). Jeg synes at dette patentet virker til å illustrerer alt som er galt med patentsystemet pr i dag.

Om de har fått patent på generell fasebalansering ved lading så håper jeg at noen har baller nok til å utfordre den i rettssystemet. Til nøds kunne de fått patent på en spesifikk teknisk løsning for å gjøre fasebalanseringen.
#2
Jeg betaler jo med kort hos Tesla allerede... (og forsåvidt hos de andre). Hadde vært viktigere at de fikk dagens løsninger til å bli stabile. Hver f@€€£%#s gang jeg har prøvd andre ladere enn Tesla sine de siste årene har jeg hatt problemer med å starte ladingen.

Når det er sagt hadde det vært ganske greit å ha muligheten til å bare sveipe kortet for oppstart av lading, uten noe mer mikkmakk, men jeg garanterer det kommer en separat terminal pr ladested der man må huske ladepunkts-id, passe på at man ikke setter i bilen først, eller at man har gjort det etc. etc.

Tror ikke de klarer å få det noe mer brukervennlig enn dagens tidvis udugelige oppsett. #rant
#3
Tesla SW og AP / Sv: Får ikke kontakt med bil
mandag 19. desember 2022, klokken 07:56
Hverken Tesla-appen eller Tibber får kontakt, så tviler på det er gurba i appdata. Kanskje verdt et forsøk likevel.
#4
Tesla SW og AP / Sv: Får ikke kontakt med bil
tirsdag 13. desember 2022, klokken 12:12
Samme problem hos meg. Når bilen går i dvale får appen ikke kontakt lengre. Dersom den står på lading eller at jeg vekker den ved å trykke på håndtaket, feks (uten nøkkel) får jeg kontakt igjen. (TMX100D 2018)
#5
Kjørte nettopp Stavanger-Trondheim t/r med TMX uten gratis superlading og ladet for rett over 1400,- t/r (kun superlading). Når dette er for 18-1900km med kjøring vil jeg påstå at gjerrigknarken som startet tråden ikke har kvalitetssikra påstandene sine i særlig stor grad :-) og mest er ute etter å forsvare sine egne valg som ofte virker å være mer styrt av målet om å ikke betale bompenger enn å faktisk spare penger.

I tillegg antar jeg at jeg har spart noen kroner på bom/ferje også på veien.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 12. oktober 2022, klokken 08:28
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 20:49
Det jeg tror har noe for seg med biler i V2G, er om strømselskapene vil benytte dette til peak shaving på nettet. Det er mye verd og kan betales godt for.
I California tjente eiere av Tesla wallbattery i det virtuelle nettverket der opptil 5-600 kr på en ettermiddag nylig. Omtalt på Electrec.

Dette vil bli enda mer lettvint med induksjonsladere som nå er like effektive som kablede.

I tillegg kommer husbatterier til å kunne øke effekten på Peak shaving.

Balanseringsbatterier bør vel heller installeres ved Trafostasjon og ikke i hvert enkelt hus. Da har man vel også enda større muligheter til å bruke lokal strømproduksjon uten særlig linjetap, men det er vel neppe et problem ennå siden jeg antar produksjonen for alle tilknyttet et punkt neppe overstiger forbruket på noe tidspunkt foreløpig.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 29. august 2022, klokken 13:33
Og for de som lurer, så er det et slags plaster på såret at Oslo har samme strømpris som NO2 i morgen. I tillegg får vel de mindre tilbakebetalt pga rimeligere pris tidligere i august. Mohahaha.

Men solcellene betaler seg relativt fort tilbake for tiden (uten innregnet tilbakeføring hadde det bli 2500,- i august), men det utgjør nesten 2% av anleggskost bare på den ene måneden uansett.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 23. august 2022, klokken 09:01
Det er faktisk ikke strømprisen som hisser meg mest opp i denne situasjonen, men et par andre ting.

1. At siden jeg tilfeldigvis bor der noen idioter har lagt en kabel fra så skal jeg straffes hardere enn andre. Stortingspolitikere skulle alltid betalt landets høyeste pris uavhengig av bosted (helst uten støtte også  ;))

2. At nettleien øker pga større tap (prismessig) ved overføring. Det koster da f##n ikke mer å produsere strømmen enn det gjorde før.

3. Vi er uansett et piss i energihavet til Europa, så hvorfor skal vi over tid eksportere noe særlig mer enn vi importerer. Sett eksport/import til å balansere ca ut over noen år. Da kan vi være produksjonsbuffer uten at Europa kan tømme magasinene ukontrollert og det vil ikke være mulig å prematurt legge ned feks. kjernekraft før produksjonen er erstattet.

4. At det klages over at norsk forbruk er så høyt pr. husstand. Vi har jo blitt oppfordret til elbruk for oppvarming og bor et sted der det i stor grad er j¤%&#g kaldt om vinteren. Vi har også mye større andel eneboliger vs små leiligheter en mesteparten av Europa.

5. At enkelte partier virkelig viser hvor misunnelige de er på alle som tjener litt over snittet og tydeligvis mener at vi som har god, men ikke absurd høy, inntekt og en normal, eldre, enebolig skal straffes enda mer fordi vi kanskje bruker i overkant av 25KkWt pr år og ikke 15-20 som en mindre, moderne bolig kanskje bruker.

6. At det ennå er lov å bygge industribygg (og eneboliger, forsåvidt) uten at alle fornuftige tak dekkes med solceller.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 19. august 2022, klokken 14:12
Sjekka statistikken over import/eksport av strøm siden årtusenskiftet. Kjapt oppsummert er netto eksport til sammen over 170TWh, altså godt over et års produksjon av strøm her til lands.

Forsyningssikkerhet my ass...
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 12. juli 2022, klokken 13:41
Energileddet er for meg 8øre lavere på nattestid ja, men det er et piss i havet når strømprisene varierer med flere kroner fra time til time.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 12. juli 2022, klokken 13:25
Som et lite sidespor: Kan noen forklare hvorfor strømmen nå ofte er dyrest på natta og rimeligst i ulike perioder på dagen (feks i morgen)? Vi skulle jo flytte på forbruket og jevne ut, sa de, men nå varierer tidspunktene for "rimelig" strøm fra dag til dag?

For min del er jeg satt opp med muligheten for grei lading på nattestid, men med nye effektledd og ofte rimeligere priser i løpet av dagen ender jeg opp med å tjene på å flytte store deler av ladinga mi til de tidene på dagen de tidligere påstod det var viktig å begrense forbruket.

Lader jeg fullt på nattestid nå risikerer jeg 300,- i effektstraff fordi jeg bruker strøm i det tidspunktet de har mast om at vi skulle gjøre det. Dermed lader jeg heller på dagtid og passer på i holde meg under 10kW totaleffekt i huset i stedet for å lade raskere en kort periode på natta og risikere å i alle fall havne i gruppa for 15-20kW, om ikke enda ett hakk opp.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 12. juli 2022, klokken 10:41
Personlig er jeg ferdig med å stemme ved stortingsvalg. Rikspolitikerene har mista gangsynet og kontakten med virkeligheten (det triste er at de ødelegger for de ærlige lokalpolitikerene som fortsatt orker).

Når de lar strømranet skure og gå, spesielt med de ufattelige prisforskjellene de med uheldig adresse må betale for, samtidig som de ikke evner å rydde opp i det som utfra oppfattes som grådighet med støtteordninger og penger, så tror jeg vi kommer til å få mange flere innenlands terroraksjoner utfra ren frustrasjon.

Når tilstrekkelig mange faller utenfor rakner tilliten i samfunnet og vi degenererer til den samme idiotien som USA er det fremstre eksempelet på. Jeg tror ikke vi er utsatt for noen konspirasjon i Norge, bare grådighet, maktsyke og udugelighet, men de som luller seg inn i konspirasjonsmiljøene  blir farlige framover uansett hva som driver dem dit.

Begrens forskjellen på import/eksport til en viss grense på årsbasis så kunne jeg kanskje trodd på argumentet om at kablene sikrer forsyningssikkerhet, men så lenge økonomene får styre fritt med felles ressurser så går landet til helvete med ekspressfart er jeg redd for. Uansett strømstøtte er situasjonen i dag ødeleggende for samfunnet på sikt. Jeg er glad jeg er over middagshøyden og kanskje slipper å oppleve den verste nedturen på sikt.
#13
Jeg har ikke hørt noe fra Opel etter "reverseringen" av cripple mode i sommer. Er alle Ampera-e involvert eller bare enkelte tidsrom? Har selv første utleverte bil i Rogaland, så den er fra lass #1.
#14
Sitat fra: Tellus på torsdag 04. februar 2021, klokken 09:39
Sitat fra: zbk på torsdag 04. februar 2021, klokken 09:36
Fjernes faktisk hilltop med oppdateringen?

De som har fått utført oppdateringen rapporterer dette.
Hvorfor GM har gjort det slik er nesten uvirkelig. Det skulle da ikke være noe i veien med å beholde hillptop.

Da tror jeg at jeg drøyer oppdateringen til de setter press på. Har alltid hilltop på uansett. Kanskje det er på tide med en forbrukersak og reklamasjon på hele pakken.
#15
Sitat fra: Tellus på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:34
Forøvrig mener jeg den midlertidige fiksen de nå gjør faktisk er mer utrygg enn å aktivere hilltop. Hilltop gir maks netto 88-89 % SOC mens den fiksen de nå dytter i bilene våre gir lading til 95% netto SOC. At GM fjerner hilltop er ganske utrolig. Det gir en ytterligere reduksjon i funksjonalitet i bilen.

Fjernes faktisk hilltop med oppdateringen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA