Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mdah

#1
Tesla SW og AP / Sv: 2024.2.X
onsdag 07. februar 2024, klokken 18:19

Ser jo bra ut, men nå som så og si alle SuC er åpne for alle så blir det litt gjetting hvor fullt det faktisk blir. Man får vel uansett kanskje et slags inntrykk av hvor fullt det er om man legger på 10-15 % øvrige biler?.
#2
Liker selvfølgelig å ha fri lading , men lader høyst 500 kwh pr år på supercharger, så det er egentlig ingen kostnad av betydning i denne sammenheng. Ny TMS er fristende, men de er fortsatt priset for høyt for min del. Kutt ytterligere 150k  på Plaid, sleng inn fri lading OG connectivity,så skal jeg akseptere deres shitty innbyttepris på veteranen. :)
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: 75D batteri må byttes, oppgradere til 90?
tirsdag 17. oktober 2023, klokken 14:25
Sitat fra: RJK på mandag 16. oktober 2023, klokken 23:18Er vel fort bare 100 kWh-batterier de bruker, bl.a. pga at 85 kWh-batteriene ikke har vært likle gode som de burde være.

Men Tesla SW-begrenser de til samme størrelse som bilen opprinnelig hadde, noe som gjør at man gjerne vinner litt på ladehastighet, og kan gjerne lade oftere til 100 %, da det ikke faktisk er 100 %, bare av det tilgjengelige. Så ligger det en skjult buffer på toppen.

Virker som noen og får spørsmålet om de vil betale for å låse opp resterende, men tror det er litt varierende hvor mange som faktisk får spørsmålet.

Sammenlignet med en del andre produsenter, så er jo disse batteriene endel større, noe som selvsagt vil slå ut på totalprisen. Hvordan de ligger prismessig når man deler prisen på antall kWh man har tilgjengelig for bruk, så kan det hende dette kommer bedre ut enn endel konkurrenter.

Husk og at på TMS/TMX er det 2170 med NCM, mens mange andre bruker LFP, som nok og har betydning på prisen.

Meg bekjent bruker TMS/TMX pakkene fortsatt 18650 batteriene fra Panasonic og de har aldri blitt flyttet over på 2170 (Plaid inklusive). Litt usikker på kjemien i de aktuelle cellene, men oppfatter at det kun er NCA i 1865. De som har fått nye batterier har fått 90 kwh batteri (siste delenummer jeg kjenner til: 1014116-00-C) med 14 moduler i steden for 16 moduler, som 100 kwh pakken har. Dette er et 350V batteri.

Jeg fikk selv et slikt nytt batteri i fjor som var softwarelåst til 75 kwh "Usable" med 5 kwh buffer. Spurte Tesla om jeg kunne oppgradere bilen til en "90" modell og det kunne jeg for 9000 kr og fikk da låst opp batteriet til 87 kwh (Nominal full pack) og 82 kwh usable. Det beste med disse 90 batteriene er at ladehastigheten er tilbake på plass og et varmt batteri starter gjerne på 130 kw + og faller ikke under 100 kw før etter 50 % har passert.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: 75D batteri må byttes, oppgradere til 90?
mandag 16. oktober 2023, klokken 17:31
Jeg ser de fortsatt får tak i de nye batteriene i statene, men ryktes at prisen for både reman og nytt har gått en god del opp i pris.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/pricing-increase-on-both-new-and-reman-tesla-replacement-packs.312629/

Trist at sikkert mange mer enn gode nok 8-9 år gamle biler heller blir kondemnert pga batteriprisen når de ryker. Blir spennende å se hvordan M3 batteriene holder de neste par-tre årene eller om det blir massedød og prising til h*elvete fra Tesla der også.
#5
Sitat fra: slinnings på tirsdag 26. september 2023, klokken 09:28Hvor gamle Model S modeller bør reseales, hvis det ikke er gjort tidligere? Jeg har en 70D fra 2017. Hvis garanti er utløpt, må man dekke det selv?

Var ikke alle batteripakker som var affisert av dette, mener det var versjon 1.0 og 1.5 de gjorde det på. Vil tro at en 70D pakke fra 2017 ikke tilhører de pakkene de ønsket å gjøre reseal på. Du kan jo ev. forespørre i appen.
#7
Dette er svindel og det er bare å holde seg unna. Har ikke noe med den pågående saken å gjøre.
#8
Du kan jo høre med Tesla hva de tar for jobben, så sant ikke poenget ditt er å gjøre det selv. Jeg byttet half-shafts ++ og hadde denne klunkelyden ved pådrag som bare ble verre over tid. Fikk beskjed om at de har fastpris på denne bulletinnen, som var god. Dog er jeg litt usikker på om jeg fikk "rabatt" siden det ble gjennomført mens jeg ennå hadde gyldig Serviceavtale. Tror jeg endte med å betale snaue 6000 kr for hele fiksen inkl deler på K100 på en TMS.
#9
Sitat fra: geear på mandag 28. august 2023, klokken 09:54Tesla vant, så da er det opp til de som tapte å eventuelt anke. Ser ut som ankefristen har gått ut, så da er spørsmålet om det er anket. Hvis ikke er dommen rettskraftig og saken er ferdig uten noe forlik og NDA...

Forstår at ankefristen 1 måned, samt at fristen ikke løper i rettsferien (1.juli - 15.august). Tror ikke fristen er ute helt ennå. https://www.domstol.no/no/sivil-sak/anke/
#10
Tesla SW og AP / Sv: 2023.26.X - siste: 2023.26.7
lørdag 12. august 2023, klokken 10:21
På min veteran MS (2015/MCU2) er daily fortsatt 50-90 %. Spotyfy er forøvrig buggy og appen restarter ofte etter at den har hengt. (2023.26.7)
#11
Har tesla begynt å lage 400V 90kwh pakker igjen? Meg bekjent er det kun 90kwh pakken 1014116-00-C som er fabrikkny, og den er 350v. Spent på hva sticker sier  :)
#12
Sitat fra: BMW850 på fredag 07. juli 2023, klokken 21:26
Sitat fra: Mdah på fredag 07. juli 2023, klokken 18:33Det var enten innen 7.juli eller i august. Det er ferietid. :)

August? Hvor har du det fra?

Det ble opplyst om det i mailen som gikk ut, i alle fall den jeg fikk. Vil også tro at det forberedes et skriv/kommentar når dommen kommer uansett, så om den var klar i går ettermiddag vil jeg tenke det går noen dager til før hele gruppen får svar.
#13
Det var enten innen 7.juli eller i august. Det er ferietid. :)
#14
Sitat fra: turfsurf på fredag 02. juni 2023, klokken 05:31Enten har noen solgt deg snake oil, ellers så er det det parkerings-kalipere det er snakk om. Er ikke egne skiver til parkeringsbremsen.

Er vel klossene til parkbremsen det er ment her.
Er det forøvrig noen som har bestilt kun elmotor til disse kaliperne fra Aliexpress og som kan bekrefte at de virker? Begynner å tenke at det hadde vært greit å ha en eller to liggende....
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvor kan jeg finne understellsdeler?
tirsdag 04. april 2023, klokken 15:27
Hør med https://www.t-pro.no/ om de kan skaffe delene. Aldri handlet der selv, men hørt positive erfaringer.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA