Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Xtian

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
fredag 31. januar 2020, klokken 11:14
Kunne være fristende å kombinere hydrogenet som produseres med karbon på en eller annen måte, slik at det blir flytende ved romtemperatur og litt lettere å ha med å gjøre?  Det forutsetter vel at man kan ekstrahere karbon fra karbondioksid: https://www.nature.com/articles/s41467-019-08824-8

Et morsomt regnestykke kan jo være hvor mye luft som må prosesseres før du har en liter brennbar væske... ;-)

Christian
#2
Tesla Pickup / Sv: Har du bestilt cybertruck?
onsdag 27. november 2019, klokken 09:32
Sitat fra: thbo på onsdag 27. november 2019, klokken 08:15
Sitat fra: hELgenen på onsdag 27. november 2019, klokken 08:06
Utseende er en ting - men miljøaspektet forsvinner helt med denne bilen dersom folk skulle begynne å rulle rundt med denne som pendlerbil. [...]

Det er klart den bruker unødvendig mye strøm om alltid kun en person uten lastebehov kjører rundt i den tunge bilen, [...].

Vel, nå ryktes det jo at den skal kunne lage ganske mye av strømmen selv,  nok til 3 mil i snitt per dag, så hvis den stort sett parkeres ute på dagtid, blir det kanskje ikke så ille?
#3
Fortum-stasjon ved Shell på Mortensrud.  Noen hundremeter å gå til Dal/Brenna hvor du kan gå inn i Østmarka.
#4
Elbiler i media / Sv: Elbilens oppskrytte fortreffelighet
tirsdag 09. januar 2018, klokken 12:38
Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 09. januar 2018, klokken 12:15
Sikkert noe jeg ikke har fått med meg men spør likevel: Hva er det som gjør at fossilbilen blir stadig mer forurensende? Trodde det gikk motsatt vei med den også?
Tror ikke artikkelen nevner noe om det men det jeg kan komme på i farten:

- Det blir stadig vanskeligere å utvinne olje, så man må ty til ting som utvinnning fra oljesand, skifergass etc. med de miljømessige konsekvensene det har.
- Potensialet for høyere effectivitet i forbrenningsmotorer er stort sett tatt ut, hvis man ikke skal heve forbrenningstemperaturen vesentlig.
- Etterhvert som en forbrenningsmotor blir slitt, vil den yte dårligere.
#5
Elbiler i media / Sv: Elbilens oppskrytte fortreffelighet
tirsdag 09. januar 2018, klokken 11:01
Kom over en velskrevet artikkel om elbiler og utslipp fra elektrisitetsproduksjon:

https://electric-moose.com/2017/08/26/the-myth-of-the-long-tailpipe/

Hovedkonklusjonen er som de fleste her er inne på, at elbilen i globalt perspektiv allerede i dag er mer miljøvennlig enn fossilbilen, og at mens eksisterende elbiler blir stadig mer miljøvennlige ettersom fornybar elektrisitet bygges ut, blir fossilbilen stadig mer forurensende.
#6
Elbiler i media / Sv: Aftenposten om brann i elbil
fredag 31. mars 2017, klokken 09:29
Det de ikke forteller, er hvor vanskelig det var å få fyr på batteriet i utgangspunktet:  https://www.nrk.no/ostfold/klarte-ikke-a-tenne-pa-elbil-batteriene-1.13437858
#7
Model 3 / Sv: 325 000+ bestillinger!
fredag 08. april 2016, klokken 10:41
Sitat fra: kjetilei på fredag 08. april 2016, klokken 10:15
[...]
Det jeg lurer på er hva som har fått så mange til å legge inn reservasjoner? Et stort flertall av dem har jo ikke Tesla fra før, ei heller kjørt en før.
[...]
Er vel rett og slett så mange som ønsker seg en elbil fra Tesla, men som synes S blir for stor og dyr, X blir for stor, dyr og sær, men III ser ut til å bli akkurat passe ;-)  Det gjelder i hvert fall meg.  I mellomtiden får jeg klare meg med Leaf og en leiebil fra Avis i ny og ne.

Christian 8-)
#8
Sitat fra: svingen på mandag 05. januar 2015, klokken 12:38
Noen som vet om noe? som ikke er dyrt og kjøpe inn og ikke noe spesiel kostad rundt det? er jo ikke sikkert det blir brukt mye :)
Hva med helt vanlig parkeringsavgift?  Evt. ta litt mer parkeringsavgift for plasser med kontakt enn uten?

Christian 8-)
#9
Sitat fra: Panduck på onsdag 19. november 2014, klokken 14:10
[...] og jeg mener fremdeles det beste er [...] at man slipper å kjøre rundt med sin egen høyeffekts-likeretter.
Nå ble det vel påpekt over at alle som har regenerering faktisk gjør nettopp det. I Leaf tror jeg den takler i hvert fall opptil 35 kW.  Så hvorfor ikke bruke den når du skal lade også?  En av grunnene til at alle andre biler enn Renault Zoe må ha en ekstra ombordlader, er visst at Renault har greid å få patent på å bruke regenereingsmekanismen også til lading fra strømnettet.

Christian 8-)
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Flyer for feilparkerte biler...
fredag 07. mars 2014, klokken 10:23
Sitat fra: aalbork på lørdag 01. mars 2014, klokken 16:23
[...]Eksempelvis på Lambertseter senter er de to ladeplassene svært ofte belagt av ikkeladende elbiler selv om det er flust med andre gratisplasser.
Burde kanskje holde denne informasjonen for meg selv slik at jeg alltid får ladet, men...  Det er to ladeplasser i hver etasje i parkeringshuset, altså totalt 6 stykker.  De fire oppover i etasjene er ofte ledige selv om det er fullt av frustrerte elbilister som ikke får ladet på plan 3.

Christian 8-)
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilbarna
onsdag 05. desember 2012, klokken 21:30
Vi har en gul Buddy, som er foretrukket transportmiddel når barna skal i barnehagen eller noe annet sted.  "Stinkebilen" Volvo V70 vil de helst ikke sitte på i.  Så de er absolutt positive til å kjøre elbil.  Men sønnen vår var vel tre og et halvt da han protesterte da jeg kalte Buddyen en bil og utbrøt:  "Nei, nei, dette er ikke noen bil, dette er en bil," og klappet på en diger svart van som stod ved siden av.  Buddyen er jo en elbil, selvfølgelig...

Christian 8-)
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
tirsdag 27. november 2012, klokken 12:59
Nå tror jeg saktegående elbiler er et større problem for raske elbiler og drosjer enn for busser.  Min erfaring er at busser kjører langt raskere for å ta igjen en elbil de har foran seg enn de gjør når de har en elbil bak seg, av en eller annen grunn.

Christian 8-)
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Spørsmål om Tesla S ?
mandag 20. august 2012, klokken 14:49
Takstativ?
#14
Kjøpe elbil? / Sv: #denfølelsen
onsdag 16. mai 2012, klokken 09:36
Sitat fra: Griffel på onsdag 16. mai 2012, klokken 09:20
[...]
Sitat fra: Griffel på tirsdag 15. mai 2012, klokken 21:04
For båter er jo også vind et velkjent framdriftsmiddel.
Aha, sorry så ikke den.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: #denfølelsen
onsdag 16. mai 2012, klokken 09:07
Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 15. mai 2012, klokken 20:24
Så en artikkel om en båt som har kjørt jorden rundt på solcellepaneler nå her om dagen. Selvfølgelig ikke den mest effektive fremkomstmåten, men det er da en start!  ;)
Hvorfor nevner ingen seil for fremdrift av skip?  Solcellebåten brukte 585 dager rundt jorden (eller mer enn ett og et halvt år), rekorden for seil er en og en halv måned...

Mer om solcellebåten her: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=1294556&cat=4914
Seil til bruk i skipsfart:  http://www.skysails.info/english/

Christian 8-)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA