Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Boogie

#1
Lading av Tesla / Sv: Wall Connect Gen 3 3-fas IT-nett virker ikke
søndag 15. oktober 2023, klokken 08:45
En oppdatering:
Selv om jeg gikk over til enfas-lading ville det ikke bli stabilt. Lading stoppet etter kort tid, og jeg måtte starte det manuelt med appen hele tiden. Bilen gav ingen informasjon om hvorfor den hadde stoppet lading.

Men jeg fikk en følelse av at det hadde med den "store" forskjellen på spenningen på de to fasene mot jord. Byttet ut den laveste spenningen med den ledige fasen som hadde en høyere spenningsverdi, og etter dette har enfas-lading fungert uten noen problemer.

Konklusjonen er at det antagelig er en liten jordfeil på den ene fasen. Jeg har ingen indikasjoner på at dette er hos meg. Har egen måler på garasjen, og det er lite annet enn Tesla laderen som er koblet til. Antagelig ligger feilen ute på nettet. Og siden feilen er så liten er den vanskelig å finne (ikke min jobb).
#2
Model Y / Sv: Campingvogn erfaringer med Model Y?
søndag 15. oktober 2023, klokken 08:35
En liten oppsummering fra turen nå når jeg er hjemme.
Turen fra Alvdal til Elverum er kanskje ikke typisk. Været var bra med lite vind og sol. Veiene stort sett tørre. Men fordi vi ikke hadde nok til å komme fram måtte vi lade på andre hurtigladestasjoner underveis. Det ble 3 stopp med lading før vi var framme. Da vi startet i Alvdalvar det kaldt: 2 plussgrader. Mulig bilen brukte mye på å varme opp batteriet... Har ikke noe godt svar på dette.

MEN, det jeg oppdaget gjenneom Oslo og senere fra Drammen til Holmestrand på gamle E18 var at når hastigheten gikk ned fra 80 til 70 gikk forbruket ned med nesten 100 W/km!
Helt klart at luftmotstanden har MYE å si her. Jeg hadde også to sykler på et sykkelstativ på draget. Både stativ og sykler er nå fjernet, og så får vi se hvor stor effekt det har. Tror det kan ha ødelagt mye av luftstrømmen, og skapt ekstra turbulens. Ellers blir det å gå over både bremser, lagre og demper på draget for å se om det er mer jeg kan gjøre. Så forøvrig at bilen ikke regenererte i nedoverbakkene før det ble ganske bratt. Antagelig bremser vogna så mye at bilen må bruke energi også i bakkene nedover for å ikke miste hastighet.

Beste legget vårt var fra Hjerkin på 900 moh og ned til Alvdal på 500 moh gjennom Folldalen. Det var siste legg for dagen, batteriet var varmt, og hastigheten var rundt 70 km/t. Da hadde vi et snitt på 220 W/km!
#3
Model Y / Sv: Campingvogn erfaringer med Model Y?
søndag 15. oktober 2023, klokken 08:15
Sitat fra: Handyman på fredag 13. oktober 2023, klokken 21:30
Sitat fra: jlan på fredag 13. oktober 2023, klokken 19:02
Sitat fra: Boogie på fredag 13. oktober 2023, klokken 17:50En annen ting er at Tesla ikke endrer forbruksprofilen når vi går i henger modus. Sier seg selv at rekkevidden blir kraftig redusert, og at ladeforslag må endres til radikalt kortere rekkevidde.

Abetterrouteplanner er ganske god til campingvogntrekking. Med Premium kan man også ha en egen campingvognprofil. Som riktignok må velges manuelt,
Tesla endrer destinasjonsanslagene når man er i hengermodus!! Mange prosent i forskjell.

Fant en løsning på dette: Kjør et legg og få erfaringsdata på bil med henger. Legg inn destinasjon på nytt. Da bruker den erfaringsdataene du har inne videre. Lader du først, så slettes dataene og man er tilbake til utgangspunktet.
Men med de nye dataene fungerte det veldig greit :)
#4
Model Y / Sv: Campingvogn erfaringer med Model Y?
fredag 13. oktober 2023, klokken 17:50
En annen ting er at Tesla ikke endrer forbruksprofilen når vi går i henger modus. Sier seg selv at rekkevidden blir kraftig redusert, og at ladeforslag må endres til radikalt kortere rekkevidde. Dette burde uansett regulert seg inn i løpet av noen få kilometer, men det kan gå mange mil før bilen sier fra at vi ikke vil rekke fram, og eventuelt komme opp med ladeforslag. Erfaring fra tidligere turer i henger modus burde vært lagret, og brukt neste gang man kobler henger til bilen. Kanskje med flere hengerprofiler som man kan velge fra (lett henger, campingvogn osv). Dette kan være egne data fra tidligere turer. Her har Tesla en stort potensiale for forbedring!
#5
Model Y / Sv: Campingvogn erfaringer med Model Y?
fredag 13. oktober 2023, klokken 17:42
Har hentet en T@B400 i Trondheim denne uka, og fikk meg en overraskelse. Med TMY RWD gikk forbruket kraftig opp. På turen opp fra Tønsberg var registrert forbruk på 128 W/km, men dette økte til over 400 W/km på hjemveien. Temperatur på ca 2 grader hele veien, og variert vær. I snitt sier bilen at vi ligger på ca 300, men fra Alvdal til Elverum registrerte jeg i dag nesten 500!!!
Forstår ikke tallene til Tesla. Virker som algoritmene deres er litt snodige. Men spørsmålet er hva som kan gjøres!
Vil det være en ide å montere en "Donald- vinge" på taket for at bil og henger skal bli " en enhet"?
T@B400 er også ganske aerodynamisk, men når luften over TMY treffer rett i fronten tror jeg det hjelper lite!  :(
#6
Vil gjerne bruke originale felger fra Tesla på min bil. Men ønsker i utgangspunktet å gå fra 19" til 18" på vinterdekkene.
#7
Lading av Tesla / Sv: Wall Connect Gen 3 3-fas IT-nett virker ikke
søndag 10. september 2023, klokken 17:06
Kan det være et sw problem? TWC kjører versjon 23.8.2
Bilen har versjon 2023.26.9
#8
Lading av Tesla / Sv: Wall Connect Gen 3 3-fas IT-nett virker ikke
søndag 10. september 2023, klokken 17:04
Sitat fra: NightOwl på søndag 10. september 2023, klokken 10:38Får du noe feilmelding på TWC (lys/blink på fronten) eller er det bare i bilen?
TWC lyser grønt, og når jeg logger meg inn så er det ingen feilmeldinger.
Det er kun bilen som kommer opp og sier at den mangler en fase. Tilsynelatende tror den at anlegget er et TN 400V anlegg, og ikke et IT 230V anlegg. Usikker på hva den bruker for å detektere hva TWC kan levere/er koblet opp mot.
#9
Lading av Tesla / Sv: Wall Connect Gen 3 3-fas IT-nett virker ikke
søndag 10. september 2023, klokken 09:28
Sitat fra: geear på lørdag 09. september 2023, klokken 21:05I følge manualen skal faselederen med lavest spenning mot jord kobles som nøytralleder. Du har den høyeste (om ikke L2 er enda høyere da) som N nå.
Det stemmer. Det ble endret, men gjorde ingen forskjell. Dessverre.
#10
Lading av Tesla / Sv: Wall Connect Gen 3 3-fas IT-nett virker ikke
lørdag 09. september 2023, klokken 20:05
Testet TWC uten L2 i enfas modus, og da fungerte det fullt ut med 32A. Så da er ladeenheten og bilen i orden.
Hvorfor det ikke fungerer i 3-fas modus er fremdeles et mysterium....
#11
Lading av Tesla / Wall Connect Gen 3 3-fas IT-nett virker ikke
lørdag 09. september 2023, klokken 15:16
Jeg har nylig fått innstallert en Wall Connect Gen 3 til min nye TMY.
Jeg har IT-nett 230V trefas.

L1 er koblet til L1,
L2 er koblet til L2,
og L3 er koblet til N i boksen (samt PE til PE).
Får feilmelding "PCS_a090 Sakte lading - vekselstrømfaser uten strøm".
Har sjekket L1, L2 og L3 og de har alle sammen 230V mellom hverandre.

Kobler meg til boksen, og får opp:
L1 til N: 235,5V
L1 to PE; 133,6V
N to PE; 140,2V

Dette er jo som forventet. Det er ingen valg i appen annet enn størrelse på sikring, og følsomhet på jordfeilovervåkning. Denne er satt til disabled siden det kun var ved TN at den skal være enabled.
 
Så vidt jeg kan forstå av innstallasjonsmanualen er koblingene riktig, men det fungerer ikke allikevel. Virker som om bilen tror at jeg har 400V TN-nett, og ikke IT-nett.
Bilen prøver å lade, men kommer til slutt opp og sier at den ikke kan lade!

Noen som ser hva som er feil?
#12
Dekk / Felger / Sv: Avlesning av TPMS ID
lørdag 24. februar 2018, klokken 21:52
Jeg fant en annen løsning. Ved å slippe ut litt luft våkner sensorene for å alarmere om at trykket synker. Da fikk jeg kontakt med sensorene og kunne programmere de nye sensorene med samme ID.  :)  :+1:
#13
Dekk / Felger / Avlesning av TPMS ID
fredag 23. februar 2018, klokken 20:48
Jeg har en norsk Leaf 30kW fra 2017. Jeg ønsker å clone TPMS ID til mitt andre sett med felger/dekk og har kjøpt MaxiTPMS Pad og sensorer fra Autel. Men Paden klarer ikke lese ID fra TPMS sensorene som sitter på originalfelgene (ja bilen er startet, og jeg har kjørt ca 1 km før jeg tester. Har også tatt av felgen for å se om det går bedre da - med bilen fremdeles i gang).
Når jeg bruker LeafSpy pro så viser den bare 00000'er (selv om trykket vises for hver enkelt sensor). Noen som har vært borti samme problem? Eller funnet en løsning?
#14
Noen som vet om det er mulig å laste ned gpx fil eller tilsvarende for bruk på GPS (jeg har Tomtom).
Synes kartsystemet i bilen er dårlig, men GPSen fungerer bra. Men jeg trenger oppdaterte filer
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: ladestasjoner.no lagt ned?
fredag 29. desember 2017, klokken 21:52
Noen som vet om det er mulig å laste ned gpx fil eller tilsvarende for bruk på GPS (jeg har Tomtom).
Synes kartsystemet i bilen er dårlig, men GPSen fungerer bra. Men jeg trenger oppdaterte filer...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA